בקתה נטושה, אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
בקתה נטושה, אילוסטרציה

תיירות מלחמה יש לאן לברוח

הסיכון למלחמת עולם שלישית עלה ● מי שיחפש מפלט בטוח יתקשה למצוא ● הטילים של רוסיה וארה"ב מגיעים לכל מקום, פרט לדרום ארגנטינה, כמה איים זעירים ואנטארקטיקה ● יש מדינות שכנראה יישארו ניטרליות: הודו, ניו זילנד, אירלנד, שווייץ, ברזיל וחלק מאמריקה הלטינית ● ואפשר לקוות שלא ייפגעו מנשורת גרעינית ● ואם כל העולם מסוכן - אולי עדיף להישאר בישראל?

הסיכון למלחמת עולם שלישית עלה ● מי שיחפש מפלט בטוח יתקשה למצוא ● הטילים של רוסיה וארה"ב מגיעים לכל מקום, פרט לדרום ארגנטינה, כמה איים זעירים ואנטארקטיקה ● יש מדינות שכנראה יישארו ניטרליות: הודו, ניו זילנד, אירלנד, שווייץ, ברזיל וחלק מאמריקה הלטינית ● ואפשר לקוות שלא ייפגעו מנשורת גרעינית ● ואם כל העולם מסוכן - אולי עדיף להישאר בישראל?

הסיכון למלחמת עולם שלישית הוא הגבוה מזה עשרות שנים. המתח בין ארה"ב ובעלות בריתה, מזה, לרוסיה, סין, קוריאה הצפונית ואיראן, מזה, גואה, בשל שורת סכסוכים: הפלישה הרוסית לאוקראינה; מלחמת ישראל בחמאס וחזבאללה; תקיפות החות'ים; האיום הסיני הגובר על טאיוואן והאיום במלחמה בקוריאה.

מאז מלחמת העולם השנייה, שרר מצב כה מתוח בין המעצמות רק פעמים ספורות; האחרונה ביניהן הייתה בתחילת שנות ה-80, כשארה"ב נלחמה במשטרים קומוניסטיים באמריקה הלטינית, ברית המועצות הסתבכה במלחמה באפגניסטן וישראל – בלבנון.

מלחמת עזה גרמה לישראלים פטריוטים ששהו בחו"ל לחזור לארץ, ולרבים אחרים – לברוח. פליטים רבים ברחו ומנסים לברוח מאוקראינה, סוריה, עזה, וכל מקום שבו מתרחשת לחימה.

אבל אם, חלילה, תפרוץ מלחמת עולם, לאן ניתן יהיה לברוח? אלו מדינות ומקומות על כדור הארץ יהיו עדיין בטוחים? ישנם תרחישי אימה שבהם לא יוותר אף מקום כזה.

אגם בפטגוניה, ארגנטינה, דרום אמריקה (צילום: Gloria Parker, istock)
המקום הבטוח האחרון? אגם בפטגוניה, ארגנטינה, דרום אמריקה (צילום: Gloria Parker, istock)

בתרחישים, שמפיצים מתנגדי הנשק הגרעיני, כל המעצמות יפעילו את כל 13 אלף ראשי הנפץ הגרעיניים שברשותן, הנשורת הגרעינית והקרינה יתפשטו בעולם, ישתרר חורף גרעיני, הציוויליזציה תקרוס והאנושות תגווע ברעב.

התרחישים הללו אמורים להתרחש "רק" באזורים שבהם יפגעו טילים גרעיניים. החדשות הרעות הן שהטילים של המעצמות מסוגלים להגיע כמעט לכל העולם, ושהנזקים הסביבתיים הקטלניים יתפשטו למרחקים גדולים ממקום הפגיעה.

אם, חלילה, תפרוץ מלחמת עולם, לאן ניתן יהיה לברוח? אלו מדינות ומקומות על כדור הארץ יהיו עדיין בטוחים? ישנם תרחישי אימה שבהם לא יוותר אף מקום כזה

החדשות הטובות הן שגם אם תפרוץ מלחמת עולם, לא בטוח שייעשה בה שימוש בנשק גרעיני.

למעשה, ארה"ב, בריטניה וצרפת כבר נלחמו ישירות בברית המועצות וסין, במלחמת קוריאה, ואף אחת מהן לא הפעילה את נשק יום הדין. גם הודו ופקיסטן, שתי מדינות עם נשק גרעיני, נלחמו ביניהן ולא השתמשו בו.

נוף הרי האנדים בפטגוניה בפארק הלאומי טורס דל פיינה, צ'ילה, דרום אמריקה (צילום: ichywong, istock)
תתחמק מנשורת גרעינית? פטגוניה, צ'ילה, דרום אמריקה (צילום: ichywong, istock)

הרשת העולמית של הטילים

גם במלחמה גרעינית וגם במלחמה קונבנציונלית, המקומות המסוכנים ביותר הם אלה שנמצאים בטווח הטילים של מדינה יריבה. למרבה הצער, במקרה של מלחמת עולם, רוב כדור הארץ יהיה כזה.

לפי אתר "איום הטילים" של הארגון האמריקאי "המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים" (CSIS), רוסיה מחזיקה אלפי טילים מסוג R36 ("טילי שטן") ו"טופול" המתאימים להרכבת ראשי נפץ קונבנציונליים וגרעיניים, ויכולים להגיע לטווח של 11 אלף קילומטר. 

במקרה של מלחמת עולם, רוב כדור הארץ יהיה בטווח הטילים של מדינה יריבה. הטילים של רוסיה יכולים להגיע לרוב שטח ארה"ב וקנדה, אסיה, אירופה, המזרח התיכון וחצי מאפריקה, וגם לסין יש טילים שמגיעים רחוק

כלומר, הטילים של רוסיה יכולים להגיע לרוב שטח ארה"ב וקנדה, כל מקום באסיה, אירופה, המזרח התיכון וחצייה הצפוני של אפריקה.

רק חלק מאפריקה, מרבית אמריקה הדרומית, אוסטרליה, ניו זילנד ואיים קטנים ונידחים בדרום האוקיינוסים נמצאים מחוץ לטווח האיום של הטילים הללו.

חוף טרופי בפארק לאומי בניו זילנד (צילום: ChristianB, istock)
מחוץ לטווח הטילים. חוף טרופי בפארק לאומי בניו זילנד (צילום: ChristianB, istock)

רוסיה החזיקה בעבר טילי R36 מדגם 5 (Voevoda) עם טווח של 16 אלף ק"מ, שכיסה גם את כל אוסטרליה ודרום אמריקה, פרט לחבל טיירה דל פואגו בדרום ארגנטינה.

אחרי שיצאו משימוש, רוסיה פיתחה במקומם את טילי "סארמט" ("שטן 2") בעלי טווח של 18 אלף ק"מ, שמגיע לקוטב הדרומי ומכסה כמעט את כל כדור הארץ.  בספטמבר אשתקד הודיעה ש"סארמט" נכנסו לשימוש פעיל.

המפלט הסביר ביותר מפגיעת הטילים של רוסיה וסין נמצא באמריקה הדרומית, במיוחד בארגנטינה שבקצה הדרום-מזרחי של היבשת. למתעניינים: ההגירה לארגנטינה אינה קשה

גם לסין יש טילים שמגיעים רחוק. לטילי DF 41 הסינים, שנמצאים בשימוש פעיל ומתאימים לראשי נפץ גרעיניים, יש טווח של 15 אלף ק"מ. הם עלולים להגיע לאוסטרליה, איתה יש לסין סכסוך, ניו זילנד, כל אסיה (כולל ישראל), אירופה ואפריקה, כל ארה"ב ורוב אמריקה הצפונית, כלומר, כל העולם פרט לאמריקה הדרומית ולאנטארקטיקה.

המפלט הסביר ביותר מפגיעת הטילים של רוסיה וסין נמצא, איפוא, באמריקה הדרומית, במיוחד בארגנטינה שבקצה הדרום-מזרחי של היבשת.

בואנוס איירס, ארגנטינה (צילום: AdonisVillanueva, istock)
יחסית קל להגר. בואנוס איירס, ארגנטינה (צילום: AdonisVillanueva, istock)

ארגנטינה

למתעניינים: ההגירה לארגנטינה אינה קשה. מהגר יכול לקבל אשרה לשהייה ארוכה אם אין לו רקע פלילי ויש לו הון, או מקצוע – לאו דווקא מבוקש, או עבודה קבועה שהוא יכול לבצע מרחוק. בהמשך אפשר לקבל אזרחות, אם מוותרים על אזרחויות אחרות. ידיעת ספרדית אינה תנאי להגירה, אך בפועל היא די הכרחית.

הבעיה בארגנטינה הם החיים עצמם. רוב העובדים משתכרים כמה מאות דולרים בחודש, ושכר המינימום עומד על 216 דולר. יוקר המחיה נמוך יחסית, אך האינפלציה גבוהה. מי שמסודר כלכלית חי באיום מגניבה ושוד.

שיעור הרציחות גבוה פי 5 מאשר בערים יהודיות בישראל. מערכת הבריאות כושלת ותוחלת החיים היא 76-77 שנה בלבד. לא בטוח שמדובר במפלט בטוח, אפילו ממלחמת עולם.

מי שמסודר כלכלית בארגנטינה חי באיום מגניבה ושוד. שיעור הרציחות גבוה פי 5 מאשר בערים יהודיות בישראל. תוחלת החיים היא 76-77 שנה בלבד. לא בטוח שמדובר במפלט בטוח, אפילו ממלחמת עולם

גם למי שחולמים דווקא על בריחה לרוסיה או סין כדאי להתפקחטילי "טיטאן 2" האמריקאיים, פעילים ובעלי אופציה גרעינית, מגיעים לטווח של 15 אלף ק"מ, המכסה את כל שטח רוסיה וסין.

לצרפת, שאיימה לאחרונה להתערב במלחמה באוקראינה, יש טילי SLBM מדגם M51 בעלי טווח של 8,000 ק"מ, המגיע עד מרכז סיביר, וכן לאיראן. טילי Trident D5 של בריטניה מגיעים לטווח של 12 אלף ק"מ המכסה את רוב רוסיה.

לפי פרסומים זרים, גם טילי "יריחו" של ישראל מגיעים לטווח של אלפי קילומטרים (לא ברור כמה) המכסה חלק ניכר מרוסיה ומגיע, כנראה, לסין.

"אורות צפוניים" מעל איים קטנים בים הארקטי בצפון סקנדינביה
איים נידחים בטוחים יותר? "אורות צפוניים" מעל אי קטן בים הארקטי בצפון סקנדינביה

מדינות ניטרליות בטוחות יותר

יש מי שמקווים שגם אם הטילים, המטוסים והצוללות של המעצמות יכולים להגיע לכל מקום, הן לא יטרחו להפציץ איים נידחים ואזורים דלילי אוכלוסייה בהרים ובצפון הרחוק.

חלק מהחוקרים מניחים כי ה"חורף הגרעיני" יתחולל רק בחציו הצפוני של כדור הארץ, ורק מדרום לקו הרוחב 60, ולא יגיעו מצפון לקו זה, לחלקן הצפוני של קנדה, אלסקה, גרינלנד, סקנדינביה ורוסיה.

יש מי שמקווים שהמעצמות לא יטרחו להפציץ אזורים נידחים ודלילי אוכלוסייה. אבל צבאות מתקיפים מטרות צבאיות, ומדינות מפזרות מטרות כאלה גם במקומות הנידחים ביותר. המקום הבטוח ביותר הוא מדינה ניטרלית

ההנחות הללו אינן מבוססות. צבאות מתקיפים מטרות צבאיות, ומדינות מפזרות מטרות כאלה גם במקומות הנידחים ביותר.

"מלחמה קרה" כזו מתרחשת באזור הקוטב הצפוני והאוקיינוס הארקטי, ששוכנים בין רוסיה, קנדה, נורבגיה, אלסקה, השייכת לארה"ב, וגרינלנד, השייכת לדנמרק. ארבע האחרונות חברות בנאט"ו.

באוקיינוס הארקטי יש מאגרי גז, נפט ומתכות, והמדינות היריבות מתחרות על השליטה בים, מחזיקות בו בסיסי מודיעין וטילים, ספינות קרב וצוללות, ומתגרות אלה באלה. האזור רחוק מלהיות שליו ובטוח.

האוקיינוס הארקטי (צילום: AWeith, פורסם בוויקיפדיה ואושר לשימוש חופשי)
האוקיינוס הארקטי (צילום: AWeith, פורסם בוויקיפדיה ואושר לשימוש חופשי)

במקרה של מלחמה עולמית, המדינות הבטוחות, יחסית, לא יהיו הנידחות ביותר, אלא אלו שלא ישתתפו בה.

רוב המדינות שהשתתפו במלחמות העולם הקודמות נמצאו בתוך בריתות עם מדינות אחרות, או שנלחמו במדינות שכנות; הבריתות הבינלאומיות והסכסוכים המקומיים נשאבו לתוך העימות העולמי.

אם תפרוץ מלחמת עולם, כנראה שהמדינות שיישאבו לתוכה יהיו אלו שנמצאות במלחמות מקומיות, כמו ישראל, ואלה שחברות בבריתות בינלאומיות. מדינות ניטרליות יישארו בחוץ

רוב המדינות הניטרליות, שלא נמצאו בתוך בריתות וסכסוכים מקומיים, לא השתתפו במלחמות העולם (פרט לבלגיה והולנד, שהותקפו למרות שהיו ניטרליות).

אם תפרוץ מלחמת עולם שלישית, כנראה שהמדינות שיישאבו לתוכה יהיו אלה שנמצאות במלחמות מקומיות, כמו ישראל, ואלה שחברות בבריתות בינלאומיות, כמו נאט"ו, ואילו מדינות ניטרליות יישארו בחוץ.

רכס הרים בשוויץ (צילום: Violetastock, istock)
מדינות ניטרליות בטוחות יותר. רכס הרים בשווייץ (צילום: Violetastock, istock)

שווייץ, אוסטריה ואירלנד

פינלנד ושבדיה הצטרפו לאחרונה לנאט"ו, ובאירופה נותרו רק חמש מדינות ניטרליות: אירלנד, שווייץ, אוסטריה, סרביה ובוסניה.

שווייץ ניטרלית מאז 1849 ולא השתתפה בשתי מלחמות העולם; אירלנד ניטרלית מאז הקמתה ב-1923 ולא השתתפה במלחמת העולם השנייה. כנראה שגם בשלישית הן יישארו מקלט בטוח, לפחות מגיוס ומהפצצות בנשק קונבנציונלי.

שווייץ ואירלנד ניטרליות ולא השתתפו במלחמות העולם. כנראה שגם במלחמה השלישית הן יישארו מקלט בטוח, לפחות מגיוס ומהפצצות בנשק קונבנציונלי, ורמת החיים בהן גבוהה. אבל לא קל להגר אליהן

רמת החיים, איכות ותוחלת החיים בשווייץ, אוסטריה ואירלנד היא מהגבוהות בעולם, הצפיפות נמוכה והטבע ירוק ויפה. אבל לא קל להגר אליהן.

אירלנד ואוסטריה שייכות לאיחוד האירופי, וישראלים שמחזיקים אזרחות של מדינות האיחוד יכולים לחיות בהן ללא הגבלה. אבל כדי לקבל ביטוח בריאות, הם צריכים כתובת במדינות שבהן הם אזרחים: בעלי דרכון פולני, למשל, שרוצים לחיות באירלנד עם ביטוח בריאות, צריכים לקנות או לשכור דירה בפולין. אם פולין עצמה תימצא במלחמה, זו תהיה בעיה.

מגדלור היסטורי באירלנד (צילום: Ed Jackson, istock)
תשמור על ניטרליות? מגדלור היסטורי באירלנד (צילום: Ed Jackson, istock)

באירלנד נמצאים מרכזי הייטק, ועובדי הייטק ישראלים יכולים לחפש בה אפשרויות לרילוקיישן גם בלא אזרחות. שווייץ, שאינה שייכת לאיחוד, מקבלת את רוב הפליטים שמגיעים אליה מאזורי מלחמה. אבל לא בטוח שתמשיך בכך אם כל העולם יהפוך לאזור מלחמה.

במדינות הללו יש קהילות יהודיות, בתי כנסת, מסעדות וחנויות כשרות. הממשלה האירית נוקטת עמדה אנטי-ישראלית, ומאז אוקטובר חלה באירלנד עלייה באנטישמיות, אבל לא יותר מאשר במדינות אחרות, ולא אירעו בה תקריות אנטישמיות חמורות.

לעומת זאת, במזרח התיכון אין סיבה לחפש מקלט. כל מדינות המזרח התיכון לכודות בסבך של סכסוכים; אם תפרוץ מלחמה עולמית, כולן עלולות להישאב לתוכה

לעומת זאת, במזרח התיכון אין סיבה לחפש מקלט. כל מדינות המזרח התיכון לכודות בסבך של סכסוכים; אם תפרוץ מלחמה עולמית, כולן עלולות להישאב לתוכה.

באסיה המצב לא טוב בהרבה. רוב מדינות מרכז אסיה, כמו קזחסטן, שייכות לחבר המדינות שנשלט בידי רוסיה; יפן ודרום קוריאה, שחיות תחת האיום הצפון-קוריאני, נמצאות בברית ביניהן ועם ארה"ב; תאילנד, וייטנאם, אינדונזיה והפיליפינים נמצאות בברית ביניהן, מסוכסכות עם סין ומקיימות קשרים ביטחוניים עם ארה"ב.

דלהי, הודו (צילום: iStock)
המדינה הניטרלית היחידה באסיה. דלהי, הודו (צילום: iStock)

הודו

הודו תישאר, כנראה, ניטרלית. בעבר היו להודו סכסוכי גבול עם סין, אבל כיום היא נמצאת עמה בשלום מתוח. יש לה קשרים הדוקים עם רוסיה וארה"ב כאחד והיא נזהרת מלקחת צד בעימותים ביניהן.

הודו הענייה התפתחה וקמו בה מתחמי הייטק ענקיים. בעלי מקצועות מבוקשים שרוצים להגר להודו מקבלים אשרה לשהייה ארוכה. הם יכולים לחיות בשכונות מטופחות ומגודרות וליהנות מרפואה וחינוך פרטיים איכותיים ולא יקרים מאוד. יוקר המחיה נמוך בכ-80% מבישראל.

 בעלי מקצועות מבוקשים שרוצים להגר להודו מקבלים אשרה לשהייה ארוכה. הם חיים בשכונות מטופחות ונהנים מרפואה וחינוך פרטיים. יוקר המחיה נמוך בכ-80% מבישראל

אבל לא הכל סאב קוץ' מילגה: אזרחות הודית ניתנת רק אחרי 11 שנה; החברה שמרנית מאוד, והחיים האמיתיים, מחוץ למתחמי ההייטק, קשים.

בנוסף, הקהילות היהודיות מעטות וקטנות. אמנם רוב המזון צמחוני, ולכן כשר באופן בסיסי, אך קשה למצוא מזון שהוכשר כהלכה.

עדר כבשים סקרניות בניו זילנד (צילום: Stewart Watson, istock)
גיבשה מדיניות בדלנית ופציפיסטית ותישאר ניטרלית. עדר כבשים סקרניות בניו זילנד (צילום: Stewart Watson, istock)

ניו זילנד

מדינה נוספת במזרח שכנראה תישאר ניטרלית היא ניו זילנד. המדינה נמצאה בעבר בברית עם אוסטרליה וארה"ב, ואף השתתפה לצדן במלחמת ויינטאם, אך בהמשך גיבשה מדיניות בדלנית ופציפיסטית.

היא רחוקה אפילו מאוסטרליה (4,000 ק"מ) ועם מעט מזל, תינצל אפילו מהנשורת של פצצה גרעינית על אוסטרליה. רבים מעשירי העולם מתייחסים אליה כמקום מקלט.

מדינה נוספת שכנראה תישאר ניטרלית היא ניו זילנד, שגיבשה מדיניות בדלנית ופציפיסטית. עם מעט מזל, היא תינצל אפילו מהנשורת של פצצה גרעינית על אוסטרליה. רבים מעשירי העולם רואים בה מקום מקלט

רמת החיים בניו זילנד בינונית-גבוהה (בערך כמו בישראל), היא מדינת רווחה, הצפיפות נמוכה, הנופים מרהיבים, ולמרבה הפלא, לא קשה להגר אליה. ניו זילנד מקבלת מהגרים בני 55 ומטה עם מקצוע (לאו דווקא מבוקש) ללא רקע פלילי – אבל רק אחרי חצי שנת המתנה, דרישה בעייתית במקרה של מלחמה עולמית.

גם מדינות-איים נוספות באוקיינוס השקט, כמו טונגה, סמואה ופלאו, הן ניטרליות ובטוחות יחסית. אבל אוכלוסייתן זעירה, רמת החיים נמוכה ואפשרויות התעסוקה מעטות; הגירה המונית לאיים השלווים הללו תהפוך לסיוט, גם למהגרים עצמם.

בנוסף, רבים מהאיים באוקיינוס השקט, האטלנטי וההודי, כמו פולינזיה הצרפתית והוואי, נשלטים בידי המעצמות העולמיות. הם אינם מקלט בטוח, כיוון שאלו מחזיקות בהם בסיסים צבאיים.

ריו דה ז'ניירו, ברזיל (צילום: Yuri de Mesquita Barm istock)
לא תסתכן במלחמה. ריו דה ז'ניירו, ברזיל (צילום: Yuri de Mesquita Barm istock)

דרום אמריקה

לא ברור מה עשוי לקרות באמריקה הלטינית. רוב המדינות באזור היו בעלות ברית של ארה"ב והשתתפו בשתי מלחמות העולם, אבל חלקן בהן היה שולי, ומאז, ההשפעה האמריקאית באזור נחלשה.

קובה, ונצואלה וניקרגואה עוינות לארה"ב, אך ספק אם יצטרפו למלחמה נגדה. מדינות עם קשרים חזקים לארה"ב, כמו קולומביה וצ'ילה, עשויות להילחם לצדה.

רוב המדינות באמריקה הלטינית היו בעלות ברית של ארה"ב והשתתפו בשתי מלחמות העולם, אבל חלקן בהן היה שולי, ומאז, ההשפעה האמריקאית באזור נחלשה

ברזיל תישאר, כנראה, ניטרלית. יש לה קשרים חמים עם סין ורוסיה, וממשלתה תומכת בהן בעימותים העולמיים, אך קשה להאמין שתסתכן במלחמה עם ארה"ב.

ברזיל מקבלת מהגרים דוברי פורטוגזית בסיסית עם מקצוע מבוקש, וכן מבקשי מקלט. השאלה, אם ברזיל תמשיך להעניק מקלט אם כל העולם יבקש כזה, והאם החיים במדינה מוכת האלימות בכלל בטוחים יותר מהחיים במלחמה.

שקיעה בהר קילימנג'רו, קניה, אפריקה (צילום: NiseriN, istock)
תקלע לסכסוך? שקיעה בהר קילימנג'רו, קניה, אפריקה (צילום: NiseriN, istock)

אפריקה

ייתכן שגם מדינות רבות באפריקה יישארו ניטרליות. לא בטוח: סין משקיעה ביבשת הענייה מיליארדים, רואה בה יעד אסטרטגי ורוכשת בה השפעה רבה.

מדינות אפריקה מסוכסכות ביניהן ובתוך עצמן, חלקן שקועות במלחמות אזרחים אכזריות, ואחרות נקרעו לגזרים בידי ארגוני טרור איסלאמיים.

קל להגר לאפריקה, ורבבות אפרו-אמריקאים עשו זאת בשנים האחרונות, אבל ספק אם היא מקלט בטוח ליום סגריר.

אנטארקטיקה – ארכיון (צילום: Mark Ralston, AP)
אנטארקטיקה – ארכיון (צילום: Mark Ralston, AP)

באנטארקטיקה אין מלחמות. וגם לא מהגרים

ניתן לקוות שאף מלחמה לא תגיע לאנטארקטיקה. יבשת הקרח מחולקת בין שבע מדינות ושטח ללא ריבונות. אין בה תושבים, אלא רק תחנות מחקר, המעסיקות עובדים מרחבי תבל ומקיימות ביניהן שיתוף פעולה מופתי, ותיירות.

כל המעצמות העולמיות חתומות על "אמנת אנטארקטיקה". האמנה אוסרת על פעילות צבאית וניסויים גרעיניים ביבשת; מכירה בחלוקת הריבונות הקיימת, ובזכות של מדינות נוספות לשלוח משלחות ליבשת ולקחת להן ריבונות על שטחים חסרי ריבונות; מחייבת את המדינות לשמור על הסביבה. האמנה כובדה בקפדנות.

לכאורה, אם מתעלמים מהקור העז וקשיי החיים, אנטארקטיקה היא מקום אידיאלי לברוח אליו ממלחמת עולם. אבל האמנה מייעדת אותה למחקר ותיירות בלבד

לכאורה, אם מתעלמים מהקור העז וקשיי החיים, אנטארקטיקה היא מקום אידיאלי לברוח אליו ממלחמת עולם. אבל האמנה מייעדת אותה למחקר ותיירות בלבד. היא אינה אוסרת בפירוש על התיישבות באנטארקטיקה, אבל מגבילה את מספר האנשים המבקרים בה, משך הביקור, צריכת האנרגיה וייצור הפסולת באופן שמונע התיישבות לחלוטין.

בשורה התחתונה, אם, חלילה, תפרוץ מלחמה עולמית כוללת, העולם כולו יהיה מסוכן ואף מקום לא יעניק ביטחון מלא. ואם זה המצב, אולי עדיף, למרות הכול, פשוט להישאר בישראל?

עוד 1,981 מילים ו-1 תגובות
סגירה