היום ה־172 ללחימה ● 134 חטופים עדיין בעזה

משפחתו של החטוף אוריאל ברוך עודכנה כי נרצח וגופתו מוחזקת בידי חמאס

דובר צה״ל מאשר רשמית כי מרואן עיסא חוסל ● החטופה עמית סוסנה חשפה את ההתעללות המינית שעברה בשבי חמאס ● ארה״ב: דברי נתניהו על תשובת חמאס לא נכונים ולא הוגנים כלפי המשפחות ● חיל האוויר תקף פעמיים בעומק לבנון; עשרות רקטות נורו לגליל ● הנייה באיראן: ישראל לא מסוגלת להשיג את מטרותיה ● דיווח: יהדות התורה איימה לפרוש מהממשלה על רקע חוק הגיוס

החטוף אוריאל ברוך שב-26 במרץ נמסר כי גופתו מוחזקת בידי חמאס (צילום: פורום תקווה של משפחות החטופים)
פורום תקווה של משפחות החטופים
החטוף אוריאל ברוך שב-26 במרץ נמסר כי גופתו מוחזקת בידי חמאס

משרד החוץ של ארצות הברית הודיע הלילה (שלישי) ששר החוץ אנתוני בלינקן נפגש עם שר הביטחון יואב גלנט וחזר על תמיכתה של ארצו בהבסת חמאס, ובכלל זה ברפיח, תוך שהוא שב והביע התנגדות למבצע קרקעי נרחב בעיר, שיסכן את רווחתם של יותר ממיליון ו-400 פלסטינים השוהים בה. בלינקן אמר שישנן חלופות לפלישה קרקעית נרחבת, שיבטיחו טוב יותר את ביטחונה של ישראל ויגנו על האוכלוסייה הפלסטינית.

שר הביטחון יואב גלנט בצאתו ממשרד החוץ של ארצות הברית, אחרי שנפגש עם שר החוץ אנתוני בלינקן, בוושינגטון, 25 במרץ 2024 (צילום: ROBERTO SCHMIDT / AFP)
גלנט בצאתו ממשרד החוץ של ארצות הברית בוושינגטון, אתמול (צילום: ROBERTO SCHMIDT / AFP)

שר החוץ גם דן עם גלנט בצורך לספק באופן מיידי סיוע הומניטרי נוסף לתושבי רצועת עזה.

המרכז הסורי לזכויות אדם מסר ששמונה פעילים, המשתייכים למיליציות הפרו-איראניות, וגורם סורי נהרגו בתקיפות אוויריות במזרח סוריה. מהמרכז הסורי נמסר שבין ההרוגים ישנה אישיות בכירה.

ברשת אל-מיאדין, המזוהה עם חזבאללה, דווח שארצות הברית היא שביצעה את התקיפה, אולם גורמים אמריקאיים הכחישו זאת.

דובר צה"ל הודיע הבוקר (שלישי) שמטוסי קרב תקפו בלילה מבנה צבאי של חזבאללה באזור טיר חרפה ומבנה צבאי נוסף של הארגון באזור א-דהירה.

עוד נמסר שבלילה זוהו שני שיגורים משטח לבנון לעבר אזור שלומי, והצבא, בתגובה, תקף את מקורות הירי.

פרסום ראשון: בקשה בהולה לצו-ביניים הוגשה אמש (שני) לבג"ץ, במטרה למנוע מהממשלה לאמץ היום (שלישי) בישיבתה החלטה בדבר מתווה להארכת תקופת אי-הגיוס של תלמידי הישיבות, והמשך תשלום תמיכות למוסדות תורניים שבהם לומדים מועמדים לשירות ביטחון.

הבקשה הוגשה על ידי "פורום איילון לזכויות אדם, זכויות חברתיות וצמיחה שוויונית" בשעת לילה – ועתידה להגיע הבוקר להחלטה של ראש ההרכב הדן בעתירות בעניין זה, ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, או השופט התורן יצחק עמית.

הבקשה הבהולה לצו-ביניים הוגשה בסמוך לישיבת הממשלה שאמורה להתכנס הבוקר ולהצביע על נוסח ההחלטה להארכת תקופת הביניים, שבה תימשך מדיניות האי-גיוס של תלמידי הישיבות, ובמקביל יימשך תשלום הקצבאות לתלמידי ישיבות ולמוסדות תורניים המאכלסים אותם, בד בבד עם קידום הליך חקיקה שנוי במחלוקת, שיעגן בחקיקה את הפטור הניתן לחרדים מגיוס לשירות צבאי או לאומי.

שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונועם סולברג בדיון בנושא גיוס חרדים. 26 בפברואר 2024 (צילום: יהונתן זינדל/פלאש90)
שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונועם סולברג בדיון בנושא גיוס חרדים. 26 בפברואר 2024 (צילום: יהונתן זינדל/פלאש90)

בבקשה נטען כי הממשלה אינה רשאית לקבל את ההחלטה האמורה, מאחר שהיא באה להאריך את תוקפה של החלטה קודמת של הממשלה, מיוני 2023, שעצם חוקיותה עומדת להכרעת בג"ץ בעתירות שבהן הוצא צו על-תנאי. עוד נטען כי מדובר במהלך בלתי חוקי של הממשלה, שעתיד להתקבל בחוסר סמכות שדינה בטלות עוד בטרם ייוולד.

לטענת עו"ד משה שפירא, המייצג את העותרים בעתירה זו, "משיבי הממשלה עושים דין לעצמם, בהתרסה, בלעומתיות, מהמקפצה, לעיני כל הציבור, וקשה שלא לחוש אי נוחות למול השאלה האם בית המשפט תומרן על ידי הממשלה בלשון חלקות, בעודה עמלה על סינדול בית המשפט".

57.6% מהציבור סבורים שהקביעה של המודיעין האמריקאי, שלפיה, חוסר האמון של הישראלים בראש הממשלה בנימין נתניהו העמיקה והתרחבה בחודשי המלחמה היא נכונה – כך נמצא בסקר שנערך על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה ופורסם היום (שלישי). עוד נמצא בסקר שמחצית מהישראלים מסכימים עם הערכת המודיעין האמריקאי, שיש לצפות להפגנות גדולות שידרשו את התפטרות נתניהו מתפקידו.

70.5% מנסקרים אמרו שישראל צריכה להתחשב במידה מועטה, או לא להתחשב כלל, בסבל של האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית ברצועת עזה בעת תכנון המשך הלחימה (37.6% מתוכם אמרו שישראל אינה צריכה להתחשב כלל בסבל הפלסטיני). 27.3% מהנשאלים אמרו שעל ישראל להתחשב במידה די רבה או רבה מאוד בסבל הציבור הפלסטיני. 2.2% אמרו שאינם יודעים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס סיום קורס קצינים בית הספר לקצינים בנגב, 7 במרץ 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס סיום קורס קצינים בבית הספר לקצינים בנגב, החודש (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

47.9% מהמרואיינים בסקר נתנו לרמטכ"ל הרצי הלוי ציון מצוין או טוב על תפקודו מאז 7 באוקטובר. שר הביטחון יואב גלנט קיבל ציון מצוין או טוב על תפקודו בתקופה זו מ-39.6% מציבור, השר בני גנץ – מ-33.7% מציבור, ראש הממשלה בנימין נתניהו – מ-27.7% מהציבור, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מ-26.3% מהציבור, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' – 18%.

באופן דומה, 64% מהמשיבים נתנו לסמוטריץ' ציון גרוע או די גרוע, 61.3% נתנו ציון זה לבן גביר, 57.2% – לנתניהו, 35.3% – לגנץ, 33% – לגלנט ו-27.8 – להלוי.

69.3% מהנשאלים אמרו שלהערכתם ישנו סיכוי גבוה מאוד או די גבוה שתפרוץ בקרוב מלחמה כוללת עם חזבאללה. 20.7% אמרו שהסיכויים לפריצת מלחמה הם די נמוכים או נמוכים מאוד. 10% מהנסקרים אמרו שאינם יודעים.

הסקר נערך על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה בקרב 737 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של בני 18 ומעלה בישראל. טעות הדגימה המרבית – 3.68%. הסקר נערך בשבוע שעבר, מ-18 עד 21 במרץ.

סגירה