פלסטיניות בתפילת יום שישי במהלך רמדאן בהר הבית, 22 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
AP Photo/Mahmoud Illean

בלי מעורבת בן גביר ועם שת"פ מלא של הווקף, תרחישי האימה סביב רמדאן התבדו

כבר שני סופי שבוע שעשרות אלפי מתפללים מוסלמים פוקדים את מתחם אל-אקצא ומתפזרים בשקט מייד בתום התפילות ● אף שניטש ויכוח לגבי מספר המתפללים, אין ספק כי נטרול השר בן גביר מקבלת ההחלטות ומאמצי הווקף לשמור על שקט באל אקצא נושאים פרי ● בנוסף, אפליקציה חדשה של צה"ל לניטור הפלסטינים הנכנסים לישראל מהשטחים רושמת הצלחה ● פרשנות

מעל לשבועיים לתוך חודש רמדאן ובינתיים ניתן לומר שהתחזית הקשה של התלכדות הזירות לא התרחשה. הסיבה העיקרית לכך היא השקט היחסי על הר הבית.

כבר שני סופי שבוע שעשרות אלפים פוקדים את מתחם אל-אקצא ומתפזרים בשקט מייד בתום התפילות. לגבי מספר המתפללים ניטש ויכוח קשה בין שני גורמים – משטרת ישראל (או שמא המשרד לביטחון לאומי) והווקף הירדני.

על פי המספרים הרשמיים של משטרת ישראל, בשבוע הראשון לרמדאן עלו להר 40,000 מתפללים ובשבוע השני קצת יותר מ-50,000. על פי נתוני הווקף, המספרים הם 80,000 ו-120,000 בהתאמה. משיחות עם מתפללים מוסלמים שהיו בהר הבית בסוף השבוע האחרון, נראה שהמספרים שמפרסם הווקף קרובים יותר למציאות.

על פי המספרים הרשמיים של משטרת ישראל, בשבוע הראשון לרמדאן עלו להר 40,000 מתפללים ובשבוע השני מעל מ-50,000. על פי נתוני הווקף, המספרים הם 80,000 ו-120,000 בהתאמה

הפער הזה הוא לא רק תוצאה של ספירה שונה. נראה שהאינטרס של השר לבטחון הלאומי איתמר בן גביר, הוא להציג מספרים קטנים ככל הניתן ולו רק כדי ליצור מצג של שליטה. ככל שמספר המתפללים על ההר ברמדאן יהיה קטן יותר, כך יוכל השר לטעון כי עמדתו לצמצם את כניסת אזרחי ישראל הערבים התקבלה. אלא שגם הנתון הזה נראה מסולף.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מגיע לכותל המערבי במהלך תפילות יום שישי של רמדאן, 22 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מגיע לכותל המערבי במהלך תפילות יום שישי של רמדאן, 22 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

על פי צה"ל, בסוף השבוע הראשון של רמדאן נכנסו לישראל כ-7,000 פלסטינים מהגדה ו-9,000 בסוף השבוע השני. כלומר, רוב המתפללים שהגיעו היו פלסטינים-ישראלים. זוהי הוכחה לכך כי עמדת מערכת הביטחון שהתנגדה לדרישה של בן גביר להגביל מספר האזרחים הערבים שיכנסו להר התקבלה.

על פי צה"ל, בסוף השבוע הראשון של רמדאן נכנסו לישראל כ-7,000 פלסטינים מהגדה ו-9,000 בסוף השבוע השני. כלומר, רוב המתפללים שהגיעו היו פלסטינים-ישראלים

התרחיש שציירו גורמי המקצוע לראש הממשלה בנימין נתניהו בדיונים המקדימים היה כי לו דרישת בן גביר תתקבל, תהיה צעידה של רבבות ערבים ישראלים בכביש העולה לירושלים, כפי שקרה במהלך מבצע שומר חומות ב-2021.

תזכורת: תרחיש הבלהות שהוצג על ידי מערכת הביטחון לרמדאן 2024, היה כי איראן וחמאס ינסו להדליק את הר הבית, אחרי שנכשלו לרתום את העולם המוסלמי בשבעה באוקטובר. "הזדמנות אחרונה של סינואר להציג הישג חוצה עזה והגדה", הגדירו את זה גורמי המקצוע.

בן גביר התעלם מהאזהרות הללו ודרש להגביל בצורה קיצונית את כניסת אזרחי ישראל הערבים להר, ולאסור לחלוטין כניסה של פלסטינים מהגדה המערבית. מבחינת מערכת הביטחון, החלטה כזו משמעותה לשפוך בנזין על גחלים לוחשות.

חיילים ממשמר הגבול בודקים פלסטינים עם כניסתם להר הבית במהלך רמדאן, 15 במרץ 2024 (צילום: Hazem BADER / AFP)
חיילים ממשמר הגבול בודקים פלסטינים עם כניסתם להר הבית במהלך רמדאן, 15 במרץ 2024 (צילום: Hazem BADER / AFP)

במערכת לחצו על ראש הממשלה לא רק להתעלם מדרישת השר בן גביר, אלא גם לנטרל אותו מסמכות קבלת החלטה מתי ואיך לפרוץ לתוך ההר, אם מתפתחות בו מהומות. נתניהו – שהיסס תחילה להיענות לדרישות הללו מחשש למשבר פוליטי מול דופן ימין בממשלה – השתכנע בסופו של דבר לקבל אותן. וזה קרה רק בדיון המסכם שערך נתניהו עם כל הגורמים הרלוונטיים, שבוע לפני רמדאן.

גורם נוסף האחראי לשקט היחסי עד כה הוא הווקף. גורמים שנכחו בשיחות המקדימות איתו לקראת חודש רמדאן, התרשמו כי הווקף מודע היטב לרגישות על ההר השנה, וכי המדיניות שמוכתבת לו מירדן היא חד-משמעית לשמור על השקט. עד עכשיו הווקף עמד בכל הסיכומים הללו.

גורמים שנכחו בשיחות המקדימות איתו לקראת חודש רמדאן, התרשמו כי הווקף מודע היטב לרגישות על ההר השנה, וכי המדיניות שמוכתבת לו מירדן היא חד-משמעית לשמור על השקט

מבחינת עבדאללה מלך ירדן, שבכל שנה מעורב בעניין אישית, ככל שמספר המתפללים בהר יהיה גדול יותר, ההקרנה על הרחוב הירדני והפלסטיני תהיה חיובית יותר – בוודאי בשנה שבה מתנהלת לחימה ישראלית ברצועת עזה.

מעניין לראות מה יהיו המספרים בסוף השבוע הקרוב, השלישי של רמדאן. בפגישות המקדימות לפני מספר שבועות שקיימו גורמים ישראלים עם גורמי הווקף ונציגי המלך בעמאן, סוכם שככל שהאווירה תהיה שקטה כך תשקול ישראל להגדיל את מספר המתפללים שיורשו להיכנס להר. בינתיים המכסה שניתנה לפלסטיניים מהגדה המערבית עמדה על 10,000 בכל שבוע, ועד כה הם עדיין לא מילאו אותה.

פלסטינים מהשטחים במחסום קלנדיה ממתינים להיכנס כדי להתפלל בהר הבית במהלך רמדאן, 15 במרץ 2024 (צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
פלסטינים מהשטחים במחסום קלנדיה ממתינים להיכנס כדי להתפלל בהר הבית במהלך רמדאן, 15 במרץ 2024 (צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)

השנה החלו בפיקוד מרכז ליישם שיטה חדשה לניטור הנכנסים לישראל. הפלסטינים אמורים להירשם במנהל האזרחי רישום מוקדם, ואז לקבל הודעה האם יש להם אישור להיכנס לישראל.

נוסף לכך, כל מי שנכנס לישראל חייב להוריד אפליקציה ייעודית, ודרכה הוא מדווח על חזרה לשטחים. עד השנה בישראל לא היה מעקב אחרי מי שחזר אלא רק אחרי מי שנכנס, מאחרשהוא לא עובר בידוק במחסומים בדרך חזרה לגדה. שבועיים לתוך רמדאן, התוכנית הזו עובדת מצוין, לפי גורמים בישראל.

אגב, ההחלטה בעניין מספר המתפללים מהשטחים נתונה לדרג המדיני, שמעביר מספר לקראת כל סוף שבוע לצה"ל. ההחלטה היא שקלול של מספר גורמים שבסופו שב"כ הוא הגורם הממליץ והדרג המדיני הוא הגורם המכריע. ההערכה היא כי בסוף השבוע הקרוב המכסה מהגדה אמורה להיות גדולה יותר, אלא אם יתרחש אירוע ביטחוני או פוליטי לא צפוי.

עוד 695 מילים
סגירה