המשטרה עדיין לא פינתה את הריסות תחנת שדרות

חודשיים אחרי חשיפת זמן ישראל וכחצי שנה אחרי שבת הדמים – ההריסות של בניין משטרת שדרות, שנכבש ב־7 באוקטובר, עדיין מושלכות בלב אזור טבע מוגן בין שדרות לקיבוץ אור הנר ● במשטרה טוענים שעבודות הפינוי יתחילו בשבועיים הקרובים, ובינתיים מקפיצים סיור משטרתי כדי לתשאל כל אדם המסתובב בקרבת ההריסות

ייתכן שזה הגלעד האותנטי ביותר לזוועות 7 באוקטובר. בלב הגבעות הירוקות המשתרעות בין שדרות לקיבוץ אור הנר, על רקע הצהוב המתפרץ של החרציות, עדיין מונחות ההריסות של תחנת משטרת שדרות שהושלכו כאן אחרי שהבניין הוקרס על מחבלי חמאס שהתבצרו בו – פצע מכוער בלב הטבע היפה של הנגב המערבי. לא צריך להתאמץ כדי להבחין בסמליות.

העובדה שהריסות התחנה הושלכו בשטח הטבע המוגן הזה נחשפה כאן בתחילת פברואר. במשטרה ובעירייה נדהמו אז מהגילוי. לאחר בדיקה התברר שהקבלן שהוזמן בתום הקרב על ידי עיריית שדרות לפנות את בניין המשטרה עשה כמה קיצורי דרך, חסך לעצמו את התשלום לאתר הטמנה מוסדר והשליך את פסולת הבניין באופן לא חוקי בחיק הטבע.

היו גם נסיבות מקלות. בימים הראשונים שלאחר שבת הדמים העוטף היה אזור מלחמה, עתיר היתקלויות עם מחבלים ואזעקות בשל ירי רקטי מכיוון הרצועה. בשל החשש שבין ההריסות נותרו שרידים מסוכנים של אמצעי לחימה, הוחלט שהמשטרה תטפל בפינוי הערימה: תחילה יגיע חבלן לבדוק את ההריסות ולזכות אותן (כלומר, לשלול מסוכנות), ואחר כך יוזמן קבלן לפנות אותן לאתר מוסדר.

רק שכמעט חודשיים חלפו מאז – וזה לא קרה. במשטרה מזכירים שבאופן עקרוני פינוי פסולת בניין הוא לא תפקיד המשטרה, שעלות הפינוי עלולה להגיע לכמיליון שקל ושהמשטרה לקחה על עצמה את המטלה כדי לשמור על "שלום בית" עם שאר הגורמים באזור.

הריסות תחנת שדרות בחיק הטבע (צילום: אביב לביא)

לגופו של עניין, מוסרים במשטרה ש"היום (שלישי) מתכנסת ועדת המכרזים לדון בהצעות שהגישו כמה קבלנים. כבר בימים הקרובים ייצאו הזמנות עבודה, ובשבוע–שבועיים הקרובים יתחילו עבודות הפינוי".

תחנת משטרת שדרות נכבשה ב־7 באוקטובר על ידי מחבלי חמאס שרצחו 35 שוטרים ואזרחים. הקרב הסתיים בכך שהמחבלים שהתבצרו בבניין חוסלו באמצעות השמדת המבנה על ידי ירי של טנק ושימוש בשופל ממוגן.

פעיל שמירת טבע שהסתובב בשטחים הפתוחים שבין שדרות לאור הנר הבחין בערימה גדולה של פסולת בניין. לתדהמתו הוא נתקל בשרידי ציוד משטרתי ואפילו בתעודת סיום קורס של מפקד תחנת שדרות

כארבעה חודשים לאחר מכן הבחין פעיל שמירת טבע שהסתובב בשטחים הפתוחים שבין שדרות לאור הנר בערימה גדולה של פסולת בניין ושברים בצד הדרך. הוא בחן את הערימה מקרוב והתחיל לנבור בה במטרה לעמוד על מקורה, ולתדהמתו נתקל בשרידי ציוד משטרתי ואפילו בתעודת סיום קורס של מפקד תחנת שדרות סנ"צ דביר ארובס, שלחם מול המחבלים בשבת הדמים.

"זה מזעזע", אמר אז גורם בתחום שמירת הטבע לזמן ישראל, "גם בגלל שאתה יודע מה הבניין הזה היה ומה הסיפור שלו, והעובדה שמישהו השליך את השרידים שלו באמצע שומקום; וגם בגלל הפגיעה הסביבתית – מדובר במסדרון אקולוגי ובאזור מוגן".

הריסות משטרת שדרות מושלכות בטבע, מרץ 2024 (צילום: אביב לביא)
הריסות משטרת שדרות מושלכות בטבע, מרץ 2024 (צילום: אביב לביא)

הימים היו ימי שיא פריחת הכלניות, ועל אף שאירועי "דרום אדום" בוטלו, מטיילים רבים הגיעו לאזור שמצפון לשדרות כדי ליהנות מהפריחה. במשטרת ישראל ביקשו אז להבהיר שעיריית שדרות היא זו שטיפלה בפינוי המבנה.

בעירייה בדקו את הדברים, ודובר העירייה עדכן שהפינוי נעשה ביום הרביעי או החמישי למלחמה, והקבלן שפינה את ההריסות הונחה שחבלן צריך לבדוק אותן כדי לוודא שאין אמצעי לחימה בטרם העברתן לאתר ההטמנה "דודאים". במקום לבצע הליך מסודר מול המשטרה ולקבל אישור מחבלן, הקבלן בחר להשליך את ההריסות בחיק הטבע.

בהמשך דרך העפר עובדים כלים כבדים: כאן ייסלל כביש שייתחום את שדרות מצפון ויחבר בין כביש 34 (יד מרדכי–שדרות) לצומת איבים. עוד ועוד כבישים, פחות ופחות טבע

ההריסות, כאמור, עדיין שם. דרך העפר שמובילה אליהן חוצה אזור פסטורלי של חקלאות וטבע. מקבץ כוורות, כמה פרות רועות בשלווה, שלוש שקמים מרשימות, פס קול של ציוץ ציפורים. מהמקום שבו מושלכות ההריסות אפשר לראות את השכונות החדשות של שדרות, שממשיכות להיבנות גם בימים אלה.

בהמשך דרך העפר עובדים כלים כבדים: כאן ייסלל כביש שייתחום את שדרות מצפון ויחבר בין כביש 34 (יד מרדכי–שדרות) לצומת איבים. עוד ועוד כבישים, פחות ופחות טבע – המכה הזו לא פוסחת גם על עוטף עזה, גם תוך כדי מלחמה.

מקבץ כוורות סמוך להריסות משטרת שדרות שהושלכו בטבע, מרץ 2024 (צילום: אביב לביא)
מקבץ כוורות סמוך להריסות משטרת שדרות, מרץ 2024 (צילום: אביב לביא)

כמה דקות אחרי שהגעתי אל תל הפסולת, בעודי מקיף אותו ומצלם, נשמע קול המיית מנוע. חלפה עוד דקה ולידי עצרה ניידת משטרה. שני השוטרים שיצאו ממנה שאלו אותי למעשיי, ביקשו פרטים מזהים ועיינו במסופון.

הם היו אדיבים ואפילו נחמדים, ובתשובה לשאלה הסבירו שעליהם לבדוק כל אדם שמשוטט בקרבת ההריסות. לשאלתי איך ידעו שאני כאן – האם תצפתו על התל מרחוק או שמא במקרה סיירו בגזרה – הם לא השיבו. לשאלתי למה לא מפנים את ההריסות, אחד מהם השיב, "שאלה טובה. כל הזמן אומרים שעוד מעט זה קורה, אבל מתווכחים מי אמור לעשות את זה".

השוטרים הזהירו אותי שלא לגעת בהריסות מחשש להימצאות חומרים נפיצים. גורמים במשטרה טוענים שההריסות נסרקו כבר מזמן על ידי חבלנים ונשללה נוכחות של שאריות אמל"ח, אבל השוטרים בשטח נראו מודאגים

אחרי שהגיעו למסקנה שאין לי כוונות זדון, השוטרים הזהירו אותי שלא לגעת בהריסות מחשש להימצאות חומרים נפיצים. גורמים במשטרה טוענים שההריסות נסרקו כבר מזמן על ידי חבלנים ונשללה נוכחות של שאריות אמל"ח, אבל השוטרים בשטח נראו מודאגים.

מכיוון שההריסות חשופות לעין כל ונגישות למטיילים ועוברי אורח, נותר רק לקוות שהמפגע הסביבתי הזה לא יסתיים גם עם נפגעים בנפש.

עוד 752 מילים
סגירה