שר החינוך יואב קיש מבקר בבית ספר בשדרות שפתח את שעריו לראשונה לאחר מתקפת 7 באוקטובר, 3 במרץ 2024 (צילום: לירון מולדובן/פלאש90)
לירון מולדובן/פלאש90

תלמידי העוטף חזרו ללימודים באזור הגבול בלי מיגון מתאים

מאות ילדים ובני נוער מהעוטף חזרו ללמוד סמוך לגבול בבית ספר מחודש, אך לטענת הנהגת ההורים ללא מיגון מתאים ● לזמן ישראל נודע כי משרד החינוך מאפשר לתלמידים להיכנס לכיתות לימוד מחודשות עם ממ"דים שגודלם כמחצית מהתקן ● חלק מההורים כבר הודיעו כי לא ישלחו את הילדים ● משרד החינוך מתחמק ממענה ● המועצה האזורית: קיבלנו אישור מפיקוד העורף

משרד החינוך מאפשר למאות תלמידים בעוטף עזה לשוב ללימודים סמוך לגבול, ללא מיגון מתאים – ובניגוד לחוזר מנכ"ל, כך עולה מתכתובות שהגיעו לידי זמן ישראל.

מדובר בבית ספר מקיף מכיתות ז'–יב' שהוקם במתחם "יובלי הבשור" המחודש שבצוחר, מרחק של כשבעה קילומטרים מהרצועה, סמוך לציר 232. כבר מאתמול (שלישי) תלמידים מאכלסים את הכיתות המחודשות, במקום להגיע לבית הספר העורפי והארעי ששימש אותם עד לאחרונה בקיבוץ גבולות.

בית הספר החדש מכיל כיתות מרווחות יותר מקודמו, ממוזגות, ומגוונות – כולל כיתות המתאימות לטיפול פרטני. עוד נודע כי חיילים עם נשקים יוקצו לשמירה על המקום.

החשש של ההורים הוא כי בהישמע אזעקת "צבע אדום", בעת נפילת טילים או פצמ"רים, לא יוכלו כל התלמידים למצוא מחסה. צוחר נמצאת בטווח הטילים הקרוב לרצועה

אולם, מסיורים מקדימים שביצעה הנהגת ההורים באתר עולה כי אמצעי המיגון (הממ"דים והמיגוניות) הצמודים למתחמי הלימודים לא עומדים בתקן הנדרש על פי חוזר מנכ"ל הדורש 15 מ"ר (כ־0.5 מ"ר לכל תלמיד) לכיתות א'–י', ו־7.5 מ"ר לכיתות י"א–י"ב. בפועל, ברוב הכיתות יש ממ"דים של פחות מ־7.5 מ"ר.

החשש של ההורים הוא כי בהישמע אזעקת "צבע אדום", בעת נפילת טילים או פצמ"רים, לא יוכלו כל התלמידים למצוא מחסה. צוחר נמצאת בטווח הטילים הקרוב לרצועה, ועדיין סופגת מטחים מעת לעת, בפעם האחרונה לפני כחודש.

הורים רבים הביעו דאגה בשבוע האחרון מאמצעי המיגון של בית הספר החדש, שמתווספת לחרדה הטבעית הנובעת מעצם החזרה למגורים ולפעילות בשטחי העוטף.

הנחיות פיקוד העורף באזור צוחר מאפשרות שהיה של כ־100 אנשים במרחב הפתוח, אך בבית הספר צפויים לשהות כ־500 תלמידים בו זמנית. מהמועצה האזורית נמסר כי פיקוד העורף אישר ל־250 תלמידים לשהות בחצר

לזמן ישראל נודע על בעיה נוספת הדורשת פתרון – כמות התלמידים הצפויה לשהות בשטח הפתוח: הנחיות פיקוד העורף באזור צוחר מאפשרות שהיה של כ־100 אנשים במרחב הפתוח, אך בבית הספר צפויים לשהות כ־500 תלמידים בו זמנית. מהמועצה האזורית נמסר כי לעת עתה אושר על ידי פיקוד העורף ל־250 תלמידים לשהות בחצר בו זמנית.

במשרד החינוך לא הכחישו את הפרטים, וסירבו לענות לשאלה ישירה בנושא גודלם של הממ"דים והמיגוניות בשטח בית הספר. במקום זאת שלחו את התגובה המעורפלת הבאה: "מוסד הלימוד הזמני בקיבוץ גבולות הוקם תוך כדי המלחמה על מנת לתת מענה לתלמידים השבים ולמשפחותיהם.

"משבוע לשבוע עולה מספר המשפחות השבות לאזור ועל כן המקום לא יכול להכיל את כל התלמידים ועלה צורך למצוא מקום חלופי. הדבר נעשה בתיאום עם המשרד, המועצה ובאישור פיקוד העורף".

מיגוניות סמוך לבית ספר "יובלי הבשור" המחודש בצוחר, במרץ 2024 (צילום: יוטיוב, מגמת תקשורת נופי הבשור, צילום מסך)
מיגוניות סמוך לבית ספר "יובלי הבשור" המחודש בצוחר, מרץ 2024 (צילום: יוטיוב, מגמת תקשורת נופי הבשור, צילום מסך)

במועצה האזורית אומרים שקיבלו אישור מפיקוד העורף: "המועצה קיבלה אישור מרמ"ח מיגון של פיקוד העורף על פרוגרמת המיגון בבית הספר, לרבות אישור על תקניות המיגון הכיתתי להכלת 30 תלמידים ואנשי צוות. לכל כיתת לימוד יש מיגון צמוד וממוצע התלמידים בכל כיתה יעמוד על בין 22–25. כנ"ל לגבי היחס של גודל הממ"דים למספר הילדים בכיתה".

במצב הנוכחי מסתמן כי ישנם הורים בשטח המועצה האזורית אשכול שיסרבו לשלוח את ילדיהם ללימודים בתנאים אלה, והבהירו לנו כי לא יעשו שוב את הטעות של "לסמוך על הרשויות" שידאגו לביטחונם של הילדים ללא ערובות מתאימות.

מסתמן כי ישנם הורים בשטח המועצה האזורית שיסרבו לשלוח את ילדיהם ללימודים בתנאים אלה, והבהירו לנו כי לא יעשו שוב את הטעות של "לסמוך על הרשויות"

"תחושה שהפקרנו את הילדים שלנו"

כפי שפרסמנו לפני חודשיים, סוגיית המיגון של מערכת החינוך בעוטף עזה מטרידה את תושבי העוטף באופן מיוחד.

סקר שיזמה והוציאה הנהגת ההורים במועצה האזורית אשכול – המורכבת מ־32 מושבים וקיבוצים, שרובם נפגעו במתקפת 7 באוקטובר – הראה שכ־40% מהמשפחות שנעקרו מבתיהם נותרו מפוצלות, וההורים חוששים להחזיר את הילדים לשגרת לימודים בסמוך לגבול, מתוך חשש לביטחונם, גם לאחר שאב או אם המשפחה חזרו לעבוד במשק, בשדה או בעסק שנאלצו לנטוש.

ראש מועצה אזורית אשכול גדי ירקוני, 2019 (צילום: Flash90)
ראש מועצה אזורית אשכול גדי ירקוני, 2019 (צילום: Flash90)

"אנחנו חיים בתחושה שהפקרנו את הילדים שלנו על מזבח חלום גן העדן של העוטף. אז גם אם חוזרים – צריך לשמור עליהם טוב יותר", אמר אחד ההורים.

ממצאי הסקר שפרסמנו אז המחישו את חוסר שביעות הרצון של התושבים מפתרונות החינוך שמציעות המועצה האזורית, מנהלת תקומה ומשרד החינוך. התושבים טענו כי אלה עובדות ללא נתונים מדויקים או מהימנים, ולכן חלק מההצעות מנותקות, לטענתם, מהתחושות ומהצרכים בשטח.

במועצה האזורית תקפו אז את ממצאי הסקר, שהופץ לטענתם ללא שיתוף המועצה ומשרד החינוך.

גם בסקר של המועצה רוב ההורים ענו כי היו מעדיפים שילדיהם ילמדו בבית ספר עורפי במועצה האזורית אשכול או ברמת נגב, ולא בחלופה הנוכחית של חזרה ליובלי הבשור

אולם, ממצאי סקר זה היו דומים בחלקם גם למשאל רשמי שקיימה המועצה עצמה, ממנו עלה כי סוגיות הביטחון והמיגון של התלמידים החוזרים ללמוד בסמוך לגבול, באזורים שנכבשו על ידי מחבלים בשבעה באוקטובר, מטרידים את ההורים וגורמים למחלוקת עזה בציבור, ולדרישה של חלק נכבד מההורים לעכב את החזרה ללימודים בלב העוטף, ולהתמקד בפתרונות עורפיים.

גם בסקר של המועצה רוב ההורים ענו כי היו מעדיפים שילדיהם ילמדו בבית ספר עורפי במועצה האזורית אשכול או ברמת נגב, ולא בחלופה הנוכחית של חזרה ליובלי הבשור. כעת עולה מהתכתובות שהגיעו לידי זמן ישראל כי על אף שבית הספר החדש עשוי לתת מענה הולם לצרכים החינוכיים, ממשיכות הרשויות להמעיט בחשיבותה של תחושת הביטחון.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
העניין הוא ששיקרו את פיקוד העורף הביאו אותם בזמן שהניחו את המיגוניות החדשות והצמידו לכיתות שאין בהם לימוד ועדיין בשיפוץ את הממדים הישנים הצמודים לכיתות הלימוד אינם תקניים ולא עומדים חלי... המשך קריאה

העניין הוא ששיקרו את פיקוד העורף הביאו אותם בזמן שהניחו את המיגוניות החדשות והצמידו לכיתות שאין בהם לימוד ועדיין בשיפוץ
את הממדים הישנים הצמודים לכיתות הלימוד אינם תקניים ולא עומדים חלילה בפגיעה אפילו ליד הממד
אין אישור פורמאלי מפיקוד העורף ואף ממשרד החינוך
בפניות רבות הם מתעלמים משאלת האישור שהמועצה טוענת כי יש
אז לא סומכים על המדינה לא על המנהיגים בעיקר אלו שהביאו לאסון הגדול ובטח לא על המועצה והעומד בראשה

עוד 758 מילים ו-1 תגובות
סגירה