החבר המפוקפק של השגריר שלנו בפולין

תדיאוש רידזיק (צילום: Archidiecezja Krakowska Biuro Prasowe, ויקיפדיה)
Archidiecezja Krakowska Biuro Prasowe, ויקיפדיה
תדיאוש רידזיק

האם שגריר ישראל מייצג את מדינת ישראל? האם שגריר ישראל מייצג את העם היהודי? או שמה שגריר ישראל מייצג את עצמו או את הפוליטיקאי שיושב במקרה באותה עת על כורסת שר החוץ?

האם שגריר ישראל במדינה כלשהי בעולם, יכול להזמין או יכול להיות חבר של מישהו, הידוע כמי שאינו אוהב יהודים? אילו היו מספרים לכם שבמדינה כלשהי, במהלך אירועי יום העצמאות למדינת ישראל, יוזמן השגריר כאורח כבוד לצד אישיות בעייתית, אחד כזה שיש לו רקורד מוכח של אנטישמיות, כמו תדיאוש רידזיק, האם הייתם לוקחים חלק באירוע?

האם שגריר מישראל יכול להזמין או להתחבר עם אדם הידוע כמי שאינו אוהב יהודים? האם הייתם לוקחים חלק באירוע לרגל יום העצמאות הישראלי לצד אורח כבוד עם רקורד אנטישמי מוכח?

קצת רקע:

בשנה שעברה מדינת ישראל חתמה עם ממשלת פולין על הסכם לחידוש מסעות הנוער לפולין, לאחר שפסקו בעקבות הסכסוך המתוקשר בין המדינות בנושאי הנרטיב של השואה.

רבות נאמר על אותו הסכם כושל, שמדינת ישראל חתמה עליו לאחר דיונים בניהולו של שר החוץ הקודם אלי כהן. אבל אם ננסה לתמצת את עיקר הכשל, אפשר לומר כי ההסכם נותן תעודת הכשר לממשלת פולין (הקודמת, יש לומר) להכיר באתרים שהוגדרו על ידי חוקרי שואה כבעייתיים.

למעשה, ההסכם מאפשר לממשלת פולין לטעון כי מדינת ישראל אישרה לתלמידיה הצעירים לבקר במקומות שיש בהם שינוי או עיוות של סיפור השואה.

למרות שיתכן כי שורות אלה ייראו לא רלוונטיות לעת הזאת, כשישראל נמצאת בעיצומה של מלחמה – יש לכך חשיבות רבה לכך משתי סיבות:

ראשית, יש תאימות מצמררת בין המסרים של אירועי ה-7 לאוקטובר לבין מסרים בעלי אופי של שטיפת מוח אנטישמית ונאצית. מדיווחים שהתקבלו על ידי חיילינו, בבתי הספר של עזה נמצאו ספרי לימוד העוסקים בתורת הנאציזם ואף נמצאו עותקים של ספרו של היטלר "מיין קאמפף" הידוע לשמצה, כשהוא מתורגם לערבית.

שנית, בקיץ הקרב ובא יחודשו מסעות הנוער לפולין, ולכן על מערכת הלימודים להתאים את עצמה לשילוב אירועי ה-7 לאוקטובר בלימודי השואה.

רבות נאמר על ההסכם הכושל, שהמדינה חתמה עליו בחסות שר החוץ הקודם אלי כהן. עיקר הכשל, טמון במתן הכשר לממשלת פולין להכיר באתרים שהוגדרו ע"י חוקרי שואה כבעייתיים

נחזור לשגריר.

למעשה, השגריר הוא נציגה הבכיר ביותר של מדינת ישראל באותה ארץ זרה, נציג מדינת היהודים ונציג העם היהודי באותה המדינה. השגריר מייצג את סמלי המדינה, את דגל הלאום וגם את האג'נדה של העם היהודי.

מעבר לזאת, אם להיות בוטים במקצת, אנחנו האזרחים גם משלמים את משכורתו וגם נושאים בעלות המשלחת ובעלות כל שירותי השגרירות על כל אגפיה. אם להיות יותר בוטה: הוא עובד אצלנו.

ואם בפולין עסקינן אז מזה כמה חודשים שממשלת פולין התחלפה ויש ממשלה חדשה יותר פלורליסטית, יותר פתוחה למערב, יותר משוחררת ודמוקרטית.

מי שעוקב אחרי החדשות המגיעות מוורשה, אפשר גם לספר שהממשלה פועלת במרץ רב לניקוי האורוות בכל מקומות בעלי עמדות המפתח של המדינה. פקידים מתפנים מידי יום, ובמיוחד אלו שמונו על ידי הממשלה הקודמת.

כבר סיפרתי בעבר על החלפת כל בעלי התפקידים בכל ערוצי המדיה שנמצאים בבעלות המדינה וגם מוסדות שיש להם זיקה לעם היהודי עוברים שינוי. רק השבוע, הגברת מוניקה קרבצ'יק שעמדה בראשות ה-ZIH, המכון להיסטוריה יהודית, נשלחה לביתה בעקבות מחאת עובדי המכון לנוכח אישיותה הבעייתית.

לצד כל זה, השבוע מציינים בפולין את הפולנים שהצילו יהודים. ממשלת פולין הקודמת קבעה תאריך בלוח השנה הפולני המיועד להנצחת אותם פולנים שהצילו יהודים.

מדובר בדיון ארוך ומורכב, שנושאו העיקרי הוא כמה פולנים באמת הצילו יהודים. יד ושם טוענים כי ישנם כ- 7,200 פולנים שהצילו יהודים ואילו בפולין טוענים לכ-40 אלף. הדעות במקרה זה רבות והדיון הוא כמעט אינסופי, כי התהום עמוקה מידי כדי להגיע להסכמה.

לעוקבים אחר הנעשה בוורשה, אפשר לספר שממשלת פולין פועלת במרץ לניקוי האורוות בקרב בעלי עמדות המפתח במדינה. פקידים מתפנים מידי יום, במיוחד אלו שמונו ע"י הממשלה הקודמת

לצד התאריך שנקבע בלוח השנה הפולני, הוקמה לפני כ-7 שנים קתדרלה בעיר טורון, שם מונצחים אותם פולנים לא יודעים. הקתדרלה בטורון נמצאת בטריטוריה של הכומר תדאוש רידזיק, אחד מאנשי הדת הבולטים והמשפיעים בפולין. בבעלותו של רידזיק נמצא גם רדיו מריה, תחנת הרדיו המואזנת ביותר בפולין.

שמה של תחנת הרדיו נקשר בעשרות דוחות הנוגעים למסרים אנטישמיים שהושמעו בה, מה שמאפשר לקבוע מפורשות כי הכומר רידזיק אינו חובב יהודים מושבע. ואכן קיימת סתירה ברורה בין קתדרלה שנועדה להנציח פולנים שהצילו יהודים לבין המסרים שמועברים בתחנת רדיו ששייכת לכומר שלה.

לא זו בלבד, אלא שעם הקמת הקתדרלה שמנציחה את אותם ארבעים אלף פולנים מצילי יהודים לכאורה, שלא מוכרים כלל בישראל ובעולם היהודי – צפו לא מעט שאלות הנוגעות לרידזיק. למשל, האם הקתדרלה נועדה לכבס את שמו של הכומר ואת תחנת הרדיו האנטישמית שלו. עד היום לא ניתנה לכך תשובה ברורה.

במשך שנים רבות נמנעו אנשי מפתח יהודים וישראלים – פוליטיקאים, שרים, פקידים ואחרים – מביקורים בטורון, כדי לא להעניק תעודת הכשר למפעלו של הכומר רידזיק.

החרמת הקתדרלה נבעה – הן מהרקורד המפוקפק של תחנת הרדיו ויחסה השלילי לעם היהודי והן מהיהמנעות מתמיכה בניסיונם של הפולנים לעוות את סיפורם של חסידי אומות עולם שלא הוכרו על ידי יד ושם, ולהעצים את מספרם הלא מאומת.

עם הקמת הקתדרלה שמנציחה את 40 אלף פולנים מצילי יהודים לכאורה, שלא זכו להכרה בעולם היהודי – צפו שאלות בנוגע לכומר רידזיק. למשל, האם הקתדרלה נועדה לכבס את שמו ואת תחנת הרדיו האנטישמית שלו

כל זה היה נכון עד ליום רביעי שעבר.

אחד מאירועי הפתיחה לציון הפולנים שהצילו יהודים מתרחש מידי שנה בטורון באותה קתדרלה, לצד אותם שמות פולנים רבים לא מזוהים. אלא שהפעם נכח באירוע אורח הכבוד – שגריר ישראל בפולין יעקב ליבנה.

אם עד עתה נמנעה ישראל מלהופיע באתר זה, הגדיל לעשות מי שמייצג את ישראל, ובמקום לדחות על הסף את האירוע או לפחות לשלוח נציג זוטר, בחר השגריר לשלוח את עצמו, נציג מדינת ישראל וסמליה, שנוכחותו שם היא לכל הדעות סיוע למי שמעוות את השואה.

החיבור בין השגריר הישראלי לכומר רידזיק אינו חדש. בשנה שעברה, במהלך אירועי חגיגות יום העצמאות הישראלי בוורשה, הופיע רידזיק כאורח הכבוד של השגריר.

משתתפים רבים הפילו מידיהם את הפיתה והחומוס ונטשו את האירוע כשהתגלה להם כי הם חולקים את אותו מקום עם מי שתחת שרביטו משדרים מסרים נגד העם היהודי. דומה היה כי מישהו לא הכין שיעורי בית.

גם אלו שחשבו לרגע שרידזיק שינה את עורו והפך להיות אוהב ישראל, הבינו מהר כי מדובר בהצגה לא ברורה, כשהם הופכים להיות לתפאורה במסע ההלבנה מי שמחזיק ברקורד של שנאה לעם היהודי.

לא ברור מי מאשר ומאפשר את השתתפות השגריר באירוע בטורון. לא ברור האם יש מישהו שבודק לעומק כל הזמנה לאירוע. אם שר החוץ אישר את ההשתתפות באירוע הזה, מדובר במעשה חמור.

במקום לדחות על הסף את האירוע בטורון כמו קודמיו, או לפחות לשלוח נציג זוטר, בחר השגריר לשלוח את עצמו, נציג מדינת ישראל וסמליה, שנוכחותו שם מהווה סיוע סמלי למי שמעוות את השואה

אם שר החוץ מעניק חופש פעולה לשגריר ללכת לאירועים שמעניקים כבוד מטעם מדינת ישראל מבלי לבחון לאן הוא הולך, הרי שמדובר במעשה חמור כפליים.
אם איש לא בודק ואם איש לא מאשר והשגריר עושה כל העולה על רוחו, הרי מדובר במעשה חמור פי 1000.

מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,064 מילים
סגירה