הנין של הרב עובדיה הוא התקווה

חרדים מתגייסים בבקו"ם. 23 באוקטובר 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
Avshalom Sassoni/Flash90
חרדים מתגייסים בבקו"ם. 23 באוקטובר 2023

השיח על גיוס החרדים חסר את השיח על התגייסות החרדים. ה"גיוס" הוא בכוח החוק או בכפייה, ואילו ה"התגייסות" היא מכוח הרצון והזכות ותחושת החובה והשותפות.

בריאיון לערוץ 13 בשבוע שעבר, אמר הנין של הרב עובדיה, הרב יאיר פארן:

"יש חברה שרואה עצמה פטורה מגיוס בישראל, פטור שלא נובע משום עיקרון הלכתי מוסרי. פטור שלא יעלה על הדעת".

על דברי קרוב משפחתו הרב הראשי יצחק יוסף שקרא לרדת מהארץ ולא להתגייס אמר הנין של הרב עובדיה:

"דבריו נוראיים. מי שחושב שהוא מאיים עלינו, שיילך לחו"ל. מדינת ישראל תחזיק מעמד יפה גם בלי מי שלא רואה בה ערך. מי שלא רוצה להיות חלק מהחזון הציוני מוזמן לקנות כרטיס וללכת".

חילוני לא היה אומר זאת יותר טוב ובנוסח ספרדי אשכנזי מדויק יותר. יאיר פארן חזר מארבעה חודשי שירות בעזה.

"ישראל תחזיק מעמד יפה גם בלי מי שלא רואה בה ערך. מי שלא רוצה להיות חלק מהחזון הציוני מוזמן לקנות כרטיס וללכת". חילוני לא היה אומר זאת טוב יותר. יאיר פארן חזר מארבעה חודשי שירות בעזה

דבריו כדור רביעי לרב עובדיה יוסף מצביעים על תחילתו של פתרון. כדי להגיע למצב שהחרדים יתגייסו מתוך הכרה ורצון, יש להבין את מסכת הלחצים שעומדת בפני בחור צעיר חרדי עד שהוא נחשף ל"חזון הציוני".

יש להבין מול מה בחור כזה מתמודד ואולי אפשר להשוות זאת להידבקות של חסידי ממשלת הימין ובנימין נתניהו בראשה, לאותה ממשלה שהובילה שוב ושוב לאסונות ומחדלים ולמרות זאת הם ממשיכים לדבוק בה. הרי איך אפשר להבין את דבקות החרדים בממשלה שבמו ידיה גרמה לאסון המירון? ואיך אפשר להבין את דבקות החרדים בהנהגתם שגרמה לאסון המירון כשהיא לוחצת לפתוח את ההר לכולם למרות הסכנות הברורות שהוצגו לה?

איך אפשר להבין את נאמנות החרדים לראש ממשלה שהוביל מדינה שלמה למחדל ה-7 באוקטובר ולאסון האזרחי הגדול ביותר מאז הקמת המדינה? איך אפשר להבין את הנאמנות של צעירים חרדים להנהגתם שנוהגת כך וממשיכה לתמוך באותו ראש ממשלת מחדל? הנהגת החרדים לא רואה את מאות החטופים? את מאות ההרוגים ואלפי הפצועים? לא רואה את עשרות אלפי המפונים – פליטים בארצם? את קריסת העסקים והכלכלה?

אין ספק שהעסקנים והרבנים רואים ומבינים. אין ספק שמאות אלפי הצעירים החרדים רואים גם הם. אלא שמנהיגיהם לא יתנתקו מרצונם מעטיני השלטון ומהשקפת העולם שהובילה אל האסונות הללו. אבל לעומת דור המנהיגים הוותיק והעקשן, הדור הצעיר של החרדים יכול להוביל בעצמו את השינוי, ממש כפי שמאות אלפי ישראלים יוצאים לרחובות נגד ממשלתם ודורשים שינוי. דורשים ממשלה אחרת. מצביעים על האשמים במחדל ודורשים אחריות.

דברי הרב פארן, כדור רביעי לרב עובדיה יוסף מצביעים על תחילת פתרון. כדי להגיע למצב שהחרדים יתגייסו מתוך הכרה ורצון, יש להבין את מסכת הלחצים שעומדת בפני בחור צעיר חרדי עד שהוא נחשף ל"חזון הציוני"

הדור הצעיר של החרדים יהיה הרב יאיר פארן. ולא רק בגלל הדרישה של צה"ל לכוח אדם ולא רק בגלל הדרישה לשוויון בנטל. אלה מושגים שהדור הצעיר כבר קלט אבל לא יכול להוציא לפועל כל עוד הוא שבוי בידי העסקנים הפוליטיים והרבנים. אם מפרידים את הפלגים הקיצוניים של החרדים מצד אחד ואת העסקנים רבנים מצד שני, יש בחברה החרדית פוטנציאל עצום לחברה הישראלית ולעצמם.

חברת הלומדים יכולה ללמוד גם מקצועות מכניסים ומפרנסים באותו כישרון של לימוד גמרא. החברה החרדית, כמו החברה החילונית והערבית, מחזיקה פוטנציאל אדיר של מדענים, רופאים, נשות משפט וחינוך, נשות ואנשי צבא במגוון תפקידים, נשות ואנשי מחשבים וסייבר, חקלאים ותעשיינים וגם אנשי אקדמיה, ספרות תרבות. אין ספק שכשתיפרץ החומה שהציבו מועצות "גדולי" התורה, הגניוס היהודי יוכיח שהוא קיים גם בקרב אלה שנהרגים באהלה של תורה.

החברה הישראלית צריכה לעודד את הפוטנציאל הזה. לדבר עליו. לקרוא לו לצאת אל האור. ההיסטוריה מוכיחה שהתורה מעולם לא הפריעה לרמב"ם לדבר במספר שפות וללמוד רפואה, לוגיקה, אסטרונומיה, אתיקה ומטאפיזיקה. התורה לא תפריע גם למאות אלפי תלמידי ישיבות אם רק יקבלו הזדמנות לבחור ולצאת אל העולם המודרני. או יקחו את ההזדמנות מיוזמתם.

זה לא יחייב אותם להפסיק ללמוד תורה בזמנם החופשי או לעזוב את אורחות חייהם. התורה לא תפריע להם לעשות את כל זה אם יחליטו יום אחד לבחור לצאת ביוזמה עצמאית ולהשתחרר מכבלי הגטו שכפו עליהם רבניהם. להתגייס מרצון ומתוך מחויבות לקדושת החיים. לצאת למלחמה "גם חתן מחופתו" יכול, כפי שקובעת ההלכה, ולהילחם לצד אחיהם החילונים.

ההחלטה לצאת לרחוב החרדי ולדרוש עצמאות מתוך בחירה היא בידם של מאות אלפי צעירים חרדים. ממש כמו הרב פארן. נין של הרב עובדיה שכעת עומד מול מי שבדמעות מזויפות מבצל מנסה להציג עצמו כממשיך דרכו.

"על כל אדם מישראל לשרת ולסייע לעם ישראל בצרה. התורה לא תרחיק מחבלי חמאס מהגדרות ותעלים בעיות בצפון" אמר הנין של הרב עובדיה בלי למצמץ ובלי להתבלבל ובלי לקרוא לצה"ל צבא השמד.

ההחלטה לצאת לרחוב החרדי ולדרוש עצמאות מתוך בחירה, היא בידם של מאות אלפי צעירים חרדים. ממש כמו הרב פארן. נין של הרב עובדיה, אשר עומד מול מי שבדמעות מזויפות מבצל מנסה להציג עצמו כממשיך דרכו

אריה דרעי הוא לא ממשיכו של הרב עובדיה. יש לו לרב עובדיה צאצאים משכילים, אחראים ובעלי השקפת עולם, שתחבר את החרדים לחברה הישראלית. זמנו של דרעי תם.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כבר מהכותרת רואים שאין תוחלת. אם אתה שם את יהבך על בן אדם, הרי שהאכזבה היא עניין של זמן. בני האדם בארץ צריכים להבין את עצמם (מודעות עצמית) ומשם תבוא התקווה. https://www.seferhayashar.c... המשך קריאה

כבר מהכותרת רואים שאין תוחלת.
אם אתה שם את יהבך על בן אדם, הרי שהאכזבה היא עניין של זמן.
בני האדם בארץ צריכים להבין את עצמם (מודעות עצמית) ומשם תבוא התקווה.

https://www.seferhayashar.com

עוד 767 מילים ו-1 תגובות
סגירה