אסמאעיל הנייה וזיאד נח'אלה בטהרן בפגישה עם המנהיג העליון עלי חמינאי, 26 במרץ 2024 (צילום: KHAMENEI.IR / AFP)
KHAMENEI.IR / AFP

איראן מחבקת את חמאס ומאיימת על ישראלים בחו"ל - אבל אין לה השפעה על עזה

אסמאעיל הנייה וזיאד נח'אלה התקבלו בשבוע שעבר בטהרן בכבוד השמור לראשי מדינות ● אולם לאיראנים אין ממש השפעה על המו"מ בין ארגוני הטרור וישראל לשחרור החטופים - סנוואר מצטייר כפוסק האחרון, מעל ראשם של ההנהגה בחו"ל ● בינתיים במל"ל העלו את אזהרות הנסיעה לדרגות הגבוהות ביותר מחשש שאיראן תבצע פיגועים בפסח, ובבריטניה האופוזיציה האיראנית בסכנת חיים ● פרשנות

את סוף השבוע האחרון בילו ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי באיראן. את פניהם קיבל שטיח אדום בכניסה למשרד החוץ בטהרן, מעמד ששמור בדרך כלל לראשי מדינות. בהמשך צולמו יחד אסמאעיל הנייה וזיאד נח'אלה כשהם נועדים באחד החדרים בבניין. איראן הפטרונית דאגה לחבק את השליחים שלה מרצועת עזה.

אלא שנראה כי לאיראנים יש השפעה קטנה – אם בכלל – על המשא ומתן של שני ארגוני הטרור עם ישראל. מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר מצטייר כפוסק האחרון בכל מחלוקת, מעל ראשם של הג'יהאד האסלאמי והנהגת חמאס בחו"ל.

מי שנותנת את הטון היא בעיקר קטאר – מצרים, למורת רוחה של ישראל, היא שחקנית משנית במו"מ לשחרור החטופים. קטאר גם נמצאת בשיח רציף עם ארצות הברית, שבינתיים הלחץ שלה לא ממש דוחק את הקטארים לפינה מול חמאס, משמע וושינגטון עדיין מתנהלת מול דוחה בזהירות.

קטאר נמצאת בשיח רציף עם ארצות הברית, שבינתיים הלחץ שלה לא ממש דוחק את הקטארים לפינה מול חמאס, משמע וושינגטון עדיין מתנהלת מול דוחה בזהירות

השבוע מתברר שאיראן לא ממש שוקטת על שמריה, ולא רק בזירה החות'ית או הלבנונית. בשבוע שעבר הוציא המטה ללוחמה בטרור את רשימת האזהרות השנתית שלו לקראת חג הפסח. איראן ושלוחותיה תפסו מקום מרכזי בשיקולים להעלות את רמת ההתראות במספר מדינות.

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר אבדלחיאן (מימין) מקבל את פניו של מנהיג חמאס בחו"ל אסמאעיל הנייה בכניסה למשרד החוץ בטהרן, 26 במרץ 2024 (צילום: AFP)
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר אבדלחיאן (מימין) מקבל את פניו של מנהיג חמאס בחו"ל אסמאעיל הנייה בכניסה למשרד החוץ בטהרן, 26 במרץ 2024 (צילום: AFP)

מבחינת איראן, המלחמה בעזה היא הזדמנות לנצל קשב ישראלי מודיעיני מוגבל, מה גם שהחשבון עם ישראל נותר פתוח וארוך, לכן יציאה של מאות אלפי ישראלים לחו"ל היא הזדמנות קורצת.

בפעם האחרונה שהמתיחות הזו הייתה בשיאה, טורקיה תפסה את מרכז תשומת הלב. האיראנים ניסו לפעול שם על בסיס של תשתית מקומית שהם גייסו, הטורקים יחד עם המוסד הצליחו לסכל את זה.

בישראל טוענים שמבחינת שירותי הביטחון הטורקים, העקרון הזה לא השתנה והם מחויבים למנוע פיגועים בשטחם למרות הנתק בין אנקרה לירושלים. למרות זאת, בישראל לא מסתמכים על הרצון הטוב של הטורקים ולכן המל"ל מגדיר את רמת הסיכון בטורקיה כגבוהה ביותר עם המלצה ברורה: "אין להגיע למדינה זו ובמקרה של שהייה יש לעזוב את המדינה".

בישראל טוענים ששירותי הביטחון הטורקים מחויבים למנוע פיגועים בשטחם למרות הנתק בין אנקרה לירושלים. למרות זאת, המל"ל מגדיר את רמת הסיכון בטורקיה בדרגה הגבוהה ביותר

טורקיה מעניינת בהקשר הזה משום שהיא עדיין מארחת בשטחה גורמים של חמאס. במצב של מלחמה ברצועה, הנוכחות הזו היא בגדר גחלים לוחשות שחייבים להיזהר מהן, במיוחד אחרי הביקור של ראשי חמאס בטהרן.

הפגנה בעד חמאס באיסטנבול, טורקיה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra, File)
הפגנה בעד חמאס באיסטנבול, טורקיה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra, File)

הנקודה המדאיגה היא שאיראן מרגישה נוח לפעול בטורקיה נגד מטרות ישראליות, למרות הכישלון שלה לפני שלוש שנים לנקום את מותו של ראש תכנית הגרעין מוחסן פחריזאדה.

הדחת השגריר האזרי

בסוף השבוע, במקביל לסיקור הנרחב של ביקור הצמרת הפלסטינית בטהרן, התקשורת האיראנית השמרנית השתלחה בשגריר איראן באזרבייג'ן, עבאס מוסאווי. זה כביכול ענין איראני פנימי, אבל הוא מבטא את החשש של השלטונות באיראן מאיבוד שליטה – חשש שהתגבר מאוד אחרי מחאת החיג'אב, למרות שזו שכחה בינתיים.

התקשורת האיראנית השמרנית בסוף השבוע השתלחה בשגריר איראן באזרבייג'ן. זה כביכול ענין איראני פנימי, אבל הוא מבטא את החשש של השלטונות באיראן מאיבוד שליטה

מוסאווי, שהיה בעברו גם דובר משרד החוץ, נחשב לדמות בולטת בשירות החוץ האיראני. לפני כשבועיים העניק ראיון לעיתונאית אזרית במתחם השגרירות האיראנית בבאקו. הראיון – שנערך תחת תמונותיהם של האייתוללה חומייני, הנשיא אבראהים ראיסי והמנהיג העליון עלי חמינאי – שודר באזרבייג'ן, אבל נצפה גם באיראן.

ואז התבררו שני דברים: מאחורי המראיינת הוצב דגל אזרי וגרוע מכך, היא לא עטתה חיג'אב. העיתונות השמרנית באיראן התנפלה על השגריר שאיפשר כניסת אישה ללא חיג'אב לטריטוריה איראנית.

אחרי שבוע של עיסוק בלתי פוסק שכלל קריאה מיידית להדחת השגריר, משרד החוץ האיראני הודיע שלשום כי מוסאווי "סיים את תפקידו".

ביניים

זירה נוספת שבה פעלה איראן בסוף השבוע היא בריטניה. בטהרן, מתברר, עדיין מודאגים מפעילותו של ערוץ האופוזיציה "איראן אינטרנשיונל".  בערב שישי נדקר בפתח ביתו פרויה זראאתי, שדר בכיר בערוץ המשדר מלונדון.

"איראן אינטרנשיונל" נחשב לקול האופוזיציה הבולט ביותר מחוץ לאיראן. רשמית הוא בבעלות של איש עסקים סעודי, אבל השמועות מדברות על כך שמי שבעצם עומד מאחוריו הוא יורש העצר מוחמד בן סלמאן. במהלך התחממות היחסים האחרונה בין איראן לסעודיה, דרשו האיראנים לרסן את הערוץ, הסעודים שמעו, חייכו ועשו מה שהם רוצים.

בתקרית בשישי נפצע זראאתי באורח בינוני ופונה תחת אבטחה לבית חולים בלונדון. לפני שנתיים הוא ראיין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים, והוא נחשב לקול בולט מאוד בגיבוי שניתן לישראל בקרב הקהילה האיראנית הגולה.

בתקרית בשישי נפצע זראאתי באורח בינוני ופונה תחת אבטחה לבית חולים בלונדון. לפני שנתיים הוא ראיין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים

אלא שהאיראנים לא עצרו כאן. שירותי הביטחון הבריטיים ביקשו שלשום מעיתונאית איראנית נוספת, סימה סאבט, לעזוב במהירות את ביתה בשל איום ממשי על חייה.

ברשומה שסאבט פרסמה בחשבון הטוויטר שלה, היא ביקרה קשות את שירותי הביטחון הבריטיים, שלדבריה לא ממש מבינים את רמת האיום עליה ועל חבריה, ואת הנחישות של משמרות המהפכה האיראניים לחסל גורמי אופוזיציה על אדמת בריטניה.

בשנה שעברה היחידה הבריטית ללוחמה בטרור קיבלה מידע משירות ביטחון מערבי לגבי הכוונה לחסל את סאבט ואת מגיש הערוץ פארדאד פראהזד. החומר המרשיע ובו נשמע מפעיל של משמרות המהפכה מורה לחסל את סאבט בדקירות סכין, הוקלט והודלף לרשת הטלוויזיה ITV הבריטית.

מאז בריטניה לא עשתה הרבה, לטענת סאבט, כדי לחשוף את הפעילות של משמרות המהפכה בבריטניה. את זראאתי ניסו השבוע לחסל בדיוק באותה דרך. הפעם זה כעמט הצליח.

עוד 798 מילים
סגירה