השדות הירוקים בעוטף עזה ב-25 בדצמבר 2023 (צילום: משה שי/פלאש90)
משה שי/פלאש90

"במוסדות התכנון, ההפיכה המשטרית לא עוצרת לרגע"

בוועדת התכנון המיוחדת שמקימה מנהלת תקומה במטרה לשקם את העוטף מעדיפים להישען על יועצים פרטיים ולהשאיר בחוץ את המשרד להגנת הסביבה ● בארגוני הסביבה רואים בכך המשך ישיר להכנסת נציג הקבלנים למועצה הארצית לתכנון ובנייה ולשימוש במסלולים דורסניים שעוקפים את מערכת התכנון ● "אפשר להבין את הרצון ללכת מהר, אבל הם הורסים את כל השכבות התכנוניות"

תזכיר החוק העוסק בשיקום חבל תקומה (עוטף עזה), הופץ בימים האחרונים למשרדי הממשלה, וכשנחת במשרדי הגנת הסביבה והחקלאות, הוא התקבל שם בתדהמה.

בפרק מספר 6 של התזכיר נחשפת התוכנית של מנהלת תקומה להקים ועדת תכנון חדשה, נפרדת ועוקפת את מוסדות התכנון הקיימים, שתקדם את תוכניות השיקום והבינוי של העוטף. רק שלמשרדי הגנת הסביבה והחקלאות לא מובטח מקום בוועדה. למשרד הפנים יהיה נציג, גם למנהלת תקומה, ויהיו עוד שישה נציגים שהממשלה תבחר.

חודשים מדברים על הצורך לשקם את האזור במתווה ירוק שכולל טיפול בטבע, בשטחים הפתוחים ובחקלאות שספגו נזקים אדירים, והנה ברגע האמת ספק אם המשרדים הרלוונטיים יהיו בכלל ליד השולחן.

חודשים מדברים על הצורך לשקם את האזור במתווה ירוק שכולל טיפול בטבע, בשטחים הפתוחים ובחקלאות שספגו נזקים אדירים, והנה ברגע האמת ספק אם המשרדים הרלוונטיים יהיו בכלל ליד השולחן

"במוסדות התכנון, כולל כל הוועדות המיוחדות שקמו בשנים האחרונות, יש למשרד להגנת הסביבה נציגות על פי חוק", אומר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת "אדם, טבע ודין", "ופה פתאום זה בסימן שאלה.

"אחד האבסורדים הגדולים זה שהיום כולם מדברים על ביטחון תזונתי וראינו מה קרה כשחלק מהשטחים החקלאיים בעוטף הושבתו, אבל גם למשרד החקלאות לא מובטח נציג בפורום שיתכנן את השיקום שלהם".

חקלאי בעוטף עזה, 25 בדצמבר 2023
חקלאי בעוטף עזה, 25 בדצמבר 2023

זה לא רק עצם החברות בוועדה; הסעיף שהקפיץ באמת את אנשי המשרד להגנת הסביבה מתייחס לתפקיד שעבור רוב הציבור נשמע אפרורי משהו: היועץ הסביבתי. "לוועדה יהיה יועץ סביבתי, אחד או יותר, שאינו עובד המדינה", נכתב בתזכיר החוק.

ובמילים אחרות: החוק יחייב את הוועדה להעסיק יועץ מהמגזר הפרטי ויאסור עליה להיעזר ביועץ שהוא איש המשרד להגנת הסביבה.

"היועץ הרבה יותר חשוב מחברי הוועדה", אומר גורם ממשלתי שבקיא בנושא, "הוא זה שקורא את התסקירים, מנתח, עורך ומביא לפני חברי הוועדה את המסקנה שלו. הם רוצים להפריט את התפקיד הזה, להוציא אותו מהידיים של המשרד להגנת הסביבה ולתת אותו ליועצים פרטיים חיצוניים. זה כבר לשבור את כל הכללים.

"יועץ חיצוני מחויב לוועדה שרוצה לקדם את התוכנית, הוא לא גורם אובייקטיבי שתפקידו להגן על האינטרס הציבורי ועל הסביבה. הוא בא לסיים תוכניות. מבחינת המשרד להגנת הסביבה, אם מפקיעים ממנו את הייעוץ הוא צריך לסרב לשבת בוועדה כי אז הוא הופך לעלה תאנה, אין טעם שיישב שם כמו דחליל, אחד מתוך שבעה חברים שלא יכול להשפיע".

"מבחינת המשרד להגנת הסביבה, אם מפקיעים ממנו את הייעוץ הוא צריך לסרב לשבת בוועדה כי אז הוא הופך לעלה תאנה, אין טעם שיישב שם כמו דחליל, אחד מתוך שבעה חברים שלא יכול להשפיע"

הוויכוח הזה פרץ במפתיע ביום רביעי האחרון לפני קהל בוועידת האקלים של "הארץ" שנערכה באוניברסיטת בן גוריון.

קיבוץ כפר עזה ב-3 בינואר 2024 (צילום: משה שי/פלאש90)
קיבוץ כפר עזה ב-3 בינואר 2024 (צילום: משה שי/פלאש90)

בעיצומו של פאנל שעסק בעתיד העוטף, עדכן ברכה את הנוכחים בפרטי תזכיר החוק וכינה את ההדרה של משרדי הגנת הסביבה והחקלאות "פרדוקס מטורף". נציג מנהלת תקומה בפאנל, ניר מסיקה, השיב: "השארנו לממשלה את השיקול איזה נציגים למנות".

נציגת המשרד להגנת הסביבה בפאנל, תמר רביב, ראש אגף שטחים פתוחים ומגוון ביולוגי במשרד, זעמה:

"יש לכם תקציב של 18 מיליארד שקל, מתוכו רק 100 מיליון מיועדים לשיקום טבע וקהילה. הסיבה העיקרית שאנשים באים לגור באזור הזה הוא הטבע. אם הוא ילך לאיבוד נראה נשירה של אוכלוסייה גדולה.

"7000 דונם של טבע ושטחים פתוחים ניזוקו במלחמה, חלקם הפכו לשטחי כינוס שבינתיים צה"ל נטש. אם לא נשקם את השטחים האלה הם יהפכו לחצר האחורית של היישובים עם מפגעי פסולת ועודפי עפר ומינים פולשים. אם לא נטפל בהם הם ימשיכו להתדרדר.

"צריך לנקוט בפעולות שיקום אקטיביות וצריך לעשות את זה עם חיבור לקהילות. יש בארץ אנשי מקצוע מצוינים שיודעים לעשות את זה, אבל בשביל זה הם צריכים להיות חלק מתהליך השיקום".

השדות הירוקים בעוטף עזה ב-25 בדצמבר 2023 (צילום: משה שי/פלאש90)
השדות הירוקים בעוטף עזה ב-25 בדצמבר 2023 (צילום: משה שי/פלאש90)

התוכנית להקים ועדת תכנון חדשה מהווה המשך ישיר לסדרה של מהלכים דרמטיים שהממשלה ביצעה בתקופה האחרונה במערך התכנון.

לפני כשבועיים עבר חוק ששינה את הרכב המועצה הארצית לתכנון ובנייה והכניס לתוכה לראשונה נציג של הקבלנים. לצד נציג הקבלנים התווספו נציגים למשרדיהם של שרת ההתיישבות אורית סטרוק ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף.

"במוסדות התכנון, ההפיכה המשטרית לא עוצרת לרגע", אומר ברכה. כשהממשלה מנסה לבצע שינויים כאלה במערכת המשפט, המדינה גועשת והאופוזיציה נעמדת על הרגליים האחוריות. אבל שינויים במערכת התכנון עוברים מתחת לרדאר הציבורי והתקשורתי ובני גנץ לא יעלה על דעתו לפרוש בגללם מהממשלה.

כשהממשלה מנסה לבצע שינויים כאלה במערכת המשפט, המדינה גועשת והאופוזיציה נעמדת על הרגליים האחוריות. אבל שינויים במערכת התכנון עוברים מתחת לרדאר הציבורי והתקשורתי

אחרי השינוי בהרכב המועצה הארצית הגיע תזכיר חוק שמקבע את מעמדה של הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) שהוקמה לפני עשור. מדובר בוועדה שהוקמה כפתרון זמני למצוקת הדיור, ועכשיו הממשלה רוצה להפוך את הזמני לקבוע, על אף שאין מחסור במלאי של יחידות דיור שתוכננו ואושרו – החסם הוא בביצוע ובמימוש.

במקום לבנות את הדירות שכבר תוכננו, ממשיכים להעביר במסלול מהיר תוכניות גרועות שיגרמו בבוא העת נזקים אדירים לסביבה ולאדם. המועד האחרון להגשת הערות הציבור לנוסח החוק היה ביום ראשון בחצות, ועד אז נרשמו באתר החקיקה הממשלתי לא פחות מ-274 הערות, רובן המכריע התנגדויות מנומקות.

עו"ד עמית ברכה, מנכל "אדם, טבע ודין" (צילום: צילום מסך, "אדם, טבע ודין")
עו"ד עמית ברכה, מנכל "אדם, טבע ודין" (צילום: צילום מסך, "אדם, טבע ודין")

הקמת הוועדה המיוחדת לעוטף נתפסת כמו החוליה האחרונה בשרשרת ההתנקשויות במערך התכנון. "הוועדה הזו לא תהיה כפופה לתוכניות מתאר ארציות שמגנות על שמורות טבע או על יערות", אומר ברכה, "זה מסלול שעוקף את המועצה הארצית לתכנון ובנייה ועוקף תוכניות מתאר.

"ראינו בשנים האחרונות את מסלולי הטורבו האלה כמו הוותמ"ל או הוות"ל (הועדה לתשתיות לאומיות, א"ל) ואנחנו רואים כמה זה הצליח לפתור את משבר הדיור ואיפה אנחנו עומדים היום. אלה ועדות אנטי-דמוקרטיות והרסניות לסביבה.

"ראינו בשנים האחרונות את מסלולי הטורבו האלה כמו הוותמ"ל או הוות"ל ואנחנו רואים כמה זה הצליח לפתור את משבר הדיור ואיפה אנחנו עומדים היום. אלה ועדות אנטי-דמוקרטיות והרסניות לסביבה"

"כשמקימים כאלה ועדות דורסניות, לכאורה באים לקראת התושבים – אבל למעשה לוקחים מהם את ההגנות. משרד הפנים ומנהל התכנון בישלו את כל הסלט הזה".

"אפשר להבין את הרצון ללכת מהר", אומר גורם ממשלתי, "אבל הם הורסים את כל השכבות התכנוניות. תכנון זה שכבה על גבי שכבה על גבי שכבה, כמו שאתה לא יכול לבנות בית באמצע תל אביב בלי לבדוק איפה עוברת הצנרת ואיפה עוברות מערכות התקשורת.

"מנהל התכנון מנסה למחוק את המערכת. אם אתם חושבים שצריך לתקן את המערכת, תתקנו – תוסיפו תקנים וכוח אדם ותנו למערכת כלים לעבוד. אל תעקפו אותה כאילו היא לא קיימת".

שטח התכנסות של צה"ל בעוטף עזה, 12 בדצמבר 2023 (צילום: משה שי/פלאש90)
שטח התכנסות של צה"ל בעוטף עזה, 12 בדצמבר 2023 (צילום: משה שי/פלאש90)

בהקשר הזה, השבוע קיבל בג"ץ את עתירת "אדם, טבע ודין" והורה לבחון מחדש את מינויו של ראש מנהל התכנון רפי אלמליח, בשל פגמים שנפלו בהליך המינוי.

ניר מסיקה ממנהלת תקומה אמר בפאנל שבתום בדיקות רבות הוא וחבריו הגיעו למסקנה שכדי לקדם את התוכניות בעוטף צריך גוף מיוחד שיטפל בהן. בתנועה הסביבתית מודאגים מהאפשרות שבוועדה החדשה יקודמו במהירות תוכניות רעות, חלקן מתוך כוונות טובות, סביבתיות לכאורה – כמו למשל הקמת שדות נרחבים של פאנלים סולאריים על חשבון שטחים פתוחים וטבע בעוטף.

"שלא יהיה מצב שאנשים באים לטייל ורואים שדות מתכת במקום הפסיפס המוכר של העוטף של שטחים פתוחים, חקלאות ונחלים", סיכמה תמר רביב.

גורמים במשרד להגנת הסביבה מעריכים בזהירות שמשה אדרי, ראש מנהלת תקומה, לקח לתשומת ליבו את הביקורת על העסקת היועצים הפרטיים ומאמינים שלפחות הסעיף הזה ישתנה בהמשך הדרך. בינתיים אין שינוי בסעיף היועצים, ומהתגובה שהעבירה מנהלת תקומה לזמן ישראל גם לא נרמז שצפוי שינוי כזה.

תמר רביב, מנהלת אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה (צילום: נתי הורטינג, המשרד להגנת הסביבה)
תמר רביב, מנהלת אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה (צילום: נתי הורטינג, המשרד להגנת הסביבה)

ממנהלת תקומה נמסר בתגובה: "אחת ההחלטות הראשונות שהמנהלת קיבלה הייתה לפעול להקמת מוסד תכנוני נפרד לחבל התקומה, וזאת מתוך ידע שהצטבר בארץ ובעולם, שעל מנת לשקם אזורי אסון ולהתמודד עם אתגרי פיתוח רבים הניצבים בפנינו, יש צורך להקים מוסד תכנון ייחודי שיטפל בחבל התקומה.

"מנהלת תקומה התייעצה עם גורמי המקצוע האמונים על נושא התכנון בישראל, משרד הפנים, מנהל התכנון ומטה התכנון הלאומי וקביעתם הייתה שהרכב המוסד התכנוני החדש יהיה מצומצם על מנת שיהיה יעיל ואפקטיבי.

"בהתאם לכך, הוחלט כי יהיו שישה נציגים מטעם משרדי הממשלה השונים ובחירת נציגי המשרדים תתבצע על ידי הממשלה בדומה להרכב המועצה הארצית, שגם בה החוק קובע רק את מספר נציגי הממשלה, והם מתמנים על ידי הממשלה עצמה.

"הממשלה עדיין לא מינתה את הנציגים.

"בימים אלה אנו עובדים על תזכיר החוק בנושא זה בקשר עם המשרדים ולומדים את ההערות, ובימים הקרובים תזכיר החוק יופץ להערות הציבור ולאחר מכן יועבר לוועדת השרים לחקיקה ולאחריו לכנסת".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כיבוש נדל״ן העוטף ואדמותיו המניבות על ידי האגרסיביים המושחתים והמשיחיים הוא מיסודות הפשיזם של ישראל כככ. מי שעברו ליישוב זמני בקריית גת וכו עלולים לגלות שהם בגלות. להתנחל חזרה עכשיו.... המשך קריאה

כיבוש נדל"ן העוטף ואדמותיו המניבות
על ידי האגרסיביים המושחתים והמשיחיים
הוא מיסודות הפשיזם של ישראל כככ.
מי שעברו ליישוב זמני בקריית גת וכו
עלולים לגלות שהם בגלות.
להתנחל חזרה עכשיו. שינוי עכשיו. לעשות.

עוד 1,222 מילים ו-1 תגובות
סגירה