המדינה יוצאת מדעתה - והכנסת יוצאת לפגרה

מיום ראשון יהיה לחברי הכנסת קצת שקט ● בלי חוקים, דיונים, התרסות - גם לא משפחות החטופים והפעילים שלא מוותרים לרגע ● הכנסת לוקחת פסק זמן ומשחררת את הממשלה ואת חברי הקואליציה מכאב הראש היומי, כאילו אין מלחמה, חטופים ועקורים ● בימי הפגרה, תמונות של שרים וח"כים חוצים את הדיוטי פרי ומבלים בארץ ובחו"ל רק ילבו את המחאה ● זה כנראה לא מזיז להם ● פרשנות

משפחות חטופים אזקו את עצמם בוועדת חוץ וביטחון, 2 באפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
משפחות חטופים אזקו את עצמם בוועדת חוץ וביטחון, 2 באפריל 2024

בני משפחות החטופים וקורבנות מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, שאזקו את עצמם אתמול (שלישי) בחדר ועדת חוץ וביטחון, נאלצו גם לראות את חברי הכנסת של הוועדה נעלמים בהדרגה מהחדר.

הח"כים כנראה לא יכלו לשמוע שוב ושוב את שמות החטופים, את סיפורי הזוועה ואת התיאורים הקשים של האירועים בקיבוצי העוטף, במסיבה ברעים ועל מה שמתחולל במנהרות חמאס בעזה. רק שני חכ"ים מהאופוזיציה נשארו איתם עד הסוף.

כפי שקורה בחודשים האחרונים, המשפחות והפעילים שלא מוותרים לרגע השתלטו על דיוני הוועדות בכנסת והעבירו את המסר הפשוט: אם החטופים לא ישוחררו בחיים עכשיו, אולי זה לא יקרה אף פעם.

כפי שקורה בחודשים האחרונים, המשפחות והפעילים שלא מוותרים לרגע השתלטו על דיוני הוועדות בכנסת והעבירו את המסר הפשוט: אם החטופים לא ישוחררו בחיים עכשיו, אולי זה לא יקרה אף פעם

אתמול הגיעו לכנסת גם חטופים ששוחררו. מיה רגב המופלאה אמרה בוועדה לקידום מעמד האישה כי כל החטופות עוברות הטרדה מינית בשבי. אף שר לא הגיע לשמוע אותה ואת האחרים, למרות שראיתי שרים שהסתובבו במשכן. גם לא השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן.

מיה רגב, ששוחררה משבי חמאס בנובמבר 2023, מדברת על מצב החטופים בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, 2 באפריל 2024 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

ביום ראשון יהיה לחברי הכנסת קצת שקט. אולי יותר מדי שקט. הכנסת תצא לפגרה עד אחרי יום העצמאות. הכנסת לוקחת פסק זמן ומשחררת את הממשלה ואת חברי הקואליציה מכאב הראש היומי.

אין חוקים, אין דיונים, אין התרסות, אין גם מקום למשפחות החטופים שייאלצו לסגור את המטה שהקימו בקומה הראשונה. כאילו אין מלחמה, חטופים ועקורים ואנחנו בימים ארוכים, רגילים ומעייפים של תחילת הקיץ.

כל הניסיונות לבטל את הפגרה נדחו בידי עושי דברו של נתניהו, יו"ר הכנסת אוחנה ויו"ר הקואליציה כץ. הם לא הסכימו אפילו לקצר את לוח הזמנים ולהוציא את הכנסת לפגרה רק בעוד שלושה שבועות, לפני חג הפסח

כל הניסיונות לבטל את הפגרה הבעייתית הזו נדחו בידי עושי דברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ויו"ר הקואליציה אופיר כץ. הם לא הסכימו אפילו לקצר את לוח הזמנים ולהוציא את הכנסת לפגרה רק בעוד שלושה שבועות, ממש לפני חג הפסח.

"אנחנו לא פראיירים של ליברמן ולפיד", אומר בכיר בקואליציה, "כל מה שהם רוצים זה עוד צ'אנס להפיל את הממשלה. בימי פגרה אי אפשר להגיש הצעות חוק פרטיות לפיזור הכנסת או הצעות אי-אמון. לכן הם רוצים לדחות את המושב הנוכחי".

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מנהל את ישיבת מליאת הכנסת האחרונה לפני היציאה לפגרה, 2 באפריל 2024 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מנהל את ישיבת מליאת הכנסת האחרונה לפני היציאה לפגרה, 2 באפריל 2024 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לממשלה לא אכפת כנראה גם מהנראות הציבורית. האופוזיציה יזמה דיון במליאת הכנסת על מצבם העגום של העקורים מיישובי הצפון, שמחייב את השתתפות ראש הממשלה (דיון 40 חתימות). ראשי האופוזיציה ביקשו לקיים את הדיון עוד לפני פסח, בתוך הפגרה. ראשי הקואליציה סירבו ולכן הדיון יתקיים רק בסוף מאי.

עניין היציאה לפגרה הפך בינתיים לנושא מרכזי בהפגנות המחאה הגדולות נגד הממשלה, לצד התביעה להחזיר את החטופים, לגייס את החרדים ולצאת לבחירות מוקדמות.

מבחינת המפגינים, הפגרה נתפסת כמו עוד נדבך בחומת האטימות הממשלתית מול רחשי הציבור, שתובע מראש הממשלה לקחת אחריות על אסון ה-7 באוקטובר ולהחזיר עכשיו את החטופים שהופקרו לגורלם.

מבחינת המפגינים, הפגרה נתפסת כמו עוד נדבך בחומת האטימות הממשלתית מול רחשי הציבור, שתובע מראש הממשלה לקחת אחריות על אסון ה-7 באוקטובר ולהחזיר עכשיו את החטופים שהופקרו לגורלם

חברי הכנסת עלולים למצוא את עצמם במצב מביך, אבל למי אכפת. בימי הפגרה יתפרסמו תמונות שלהם חוצים את הדיוטי פרי ומבלים בחו"ל וגם בארץ. זה כנראה לא מזיז להם.

כאשר חן אביגדורי, נציג משפחות החטופים, איים לפני שבוע לעקוב אחרי חברי הכנסת ולהראות לכולם מה הם עושים בפגרה פטר אותו ח"כ יצחק פינדרוס בשתי מלים: "יאללה, יאללה".

כאשר חן אביגדורי, נציג משפחות החטופים, איים לפני שבוע לעקוב אחרי חברי הכנסת ולהראות לכולם מה הם עושים בפגרה פטר אותו פינדרוס בשתי מלים: "יאללה, יאללה"

במהלך השבוע טענו גורמים בסביבת נתניהו כי אביגדור ליברמן ויאיר לפיד בקושי נמצאים בכנסת, גם כאשר אין פגרה, והדרישה שלהם לביטולה היא  צביעות לשמה. השניים אמרו בתגובה כי יושבי ראש מפלגות לא צריכים להיות בכנסת כל הזמן.

הוויכוח הזה יימשך וקרובי החטופים, המשפחות השכולות והעקורים שפונו מבתיהם בצפון ובדרום ייאלצו לרדוף אחרי השרים וחברי הכנסת בארץ ובעולם.

ב-19 במאי יחזרו חברי הכנסת מהפגרה לתקופה של חודשיים ואז יצאו לפגרת הקיץ הגדולה, שתימשך שלושה חודשים (28 ביולי עד 27 באוקטובר).

עוד 637 מילים
סגירה