פיל ישראלי בחנות חרסינה פולנית

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ, ינואר 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)
שיר טורם/פלאש90
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ, ינואר 2023

הדרך לריב עם כל מדינות העולם קרובה מתמיד. לא ברור אם נשארו עוד מדינות מדינות ידידותיות תומכי ישראל אחרי כל הנזקים שנגרמים ע"י הפקידות במשרד החוץ, וכמובן שאנו, במומחיותינו הרבה, נעשה הכל כדי להרוס גם את מה שקיים.

השבוע ישראל הרגה בטעות מתנדב פולני בעזה. צה"ל הזדרז לקחת אחריות לתקלה וכל העוסקים ביחסי ישראל ומדינות העולם שנפגעו בתקרית – מיהרו לפעול להנמכת הלהבות. חוץ מאשר בפולין. רק איתם הרגישה ישראל צורך להסתכסך.

השגריר שלנו בפולין יעקב לבנה שחרר שלושה פוסטים בטוויטר. באחד מהם הוא מיהר לגנות חבר פרלמנט פולני מהשוליים בטענה שהוא אנטישמי, מבלי להתייחס לתקלה החמורה של ישראל.

הפוסט השני, היה שיתוף של פוסט שפרסם הבוס שלו, שר החוץ ישראל כץ, המביע צער על מותם של המתנדבים.

בפוסט השלישי הוא שיתף מאמר מ"בחדרי חרדים" שכותרתו: "שונאי ישראל מימין ומשמאל חברו בהסתה נגד צה"ל".

שגרירנו בפולין, יעקב ליבנה, שחרר 3 פוסטים בטוויטר. באחד מהם מיהר לגנות חבר פרלמנט פולני מהשוליים בטענה שהוא אנטישמי, מבלי להתייחס לתקלה החמורה של ישראל. באחר – שיתף מאמר על "הסתה" "מימין ומשמאל"

אפילו ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, שידוע בחיבתו לישראל מזה שנים כשכיהן בתפקידי ממשל רבים, היה צריך לצייץ בתגובה:

"אדוני ראש הממשלה נתניהו, השגריר ליבנה, רובם המכריע של הפולנים גילו סולידריות מלאה עם ישראל לאחר התקפת חמאס. היום אתה מעמיד את הסולידריות הזו במבחן ממש קשה. המתקפה הטרגית על מתנדבים ותגובתך מעוררים כעס מובן".

עד לרגע זה, לא ברור מדוע מיהר השגריר הישראלי בפולין להעמיק את הכעס על ישראל באומרו כי "בימין ובשמאל הקיצוני בפולין תוקפים את ישראל בעקבות מות אנשי הסיוע בעזה". ומה היה הצורך הדחוף להעלות את קרנו של קשישטוף בוסאק, חבר פרלמנט פולני מהשוליים, ולהפוך אותו למשפיען פולני מרכזי.

מה היה נחוץ לשגריר כתוב משפט כל כך מיותר כמו: "אנטישמים תמיד יישארו אנטישמים", ובאותו פוסט לחבר בין "הימין והשמאל הקיצוני בפולין"? מה הייתה הדחיפות בלכתוב על "שונאי ישראל מימין ומשמאל" שמסיתים כביכול נגד צה"ל?

המשפט על "הימין והשמאל הקיצוני בפולין" מראה על חוסר הבנה במבנה השלטון בפולין. השמאל אינו קיצוני אלא פלורליסטי והוא שולט כיום בממשלה. בוסאק אינו שמאלני קיצוני אלא נציג מפלגה רדיקלית מהשוליים של הפרלמנט הפולני ואין לו קשר לממשלה. הימין, לעומתו, הוא הצד הקיצוני בפולין ולראיה הקדנציות הקודמות בממשלת פולין שלא הובילו את פולין קדימה אלא למשברים רבים.

דברי לבנה מעידים על חוסר הבנה במבנה השלטון בפולין. השמאל אינו קיצוני אלא פלורליסטי ושולט כיום בממשלה. בוסאק אינו שמאלן קיצוני אלא נציג מפלגה רדיקלית משולי הפרלמנט הפולני, ללא קשר לממשלה

נראה כי השגריר – לא רק שאינו קורא ודובר פולנית, אלא גם לא מבין את הפוליטיקה במדינה אליה נשלח.

כשפרצה מלחמת ה-7 באוקטובר, סטודנטית זרה לסיעוד, שאינה פולניה, הניפה שלט נגד ישראל. כשנשאלה מדוע עשתה זאת, היא נימקה זאת בכך שבן הזוג שלה פלסטיני.

שגריר ישראל ניצל את האירוע כדי להציג עצמו כמאוים, אבל בפולין גילויי השנאה נגד יהודים הם דלים ובטח לא מתרחשים בערים הגדולות אלא בפריפריה. לראיה, אפילו בעיר פרוכניק, שבמשך שנים היו שורפים בה את יודאש (איש קריות) בדמות של יהודי חסיד, לא התקיים הטקס המזוויע השנה, כפי שלא התקיים כבר כמה שנים מאז נחשף בתקשורת ע"י כותב שורות אלו. כך פוחתים גם אירועי האנטישמיות נגד יהודים בפולין. הן כי התחלף השלטון, שהפך להיות יותר פלורליסטי ופונה למערב, והן כי נעשתה עבודה רבה בנושא ע"י הכנסייה בפולין.

אבל ישראל כבר מסובכת עד מעל לראש בפולין.

אחד הנושאים הכי חמים כיום בפולין והוא ועדת החקירה שהוקמה בפרלמנט הפולני כדי לחקור את תופעת רוגלת פגסוס מבית התוכנה הישראלי NSO, שהממשלה הקודמת שתלה בקרב האופוזיציה.

כשפרצה המלחמה, סטודנטית זרה לסיעוד בפולין הניפה שלט נגד ישראל ונימקה זאת בכך שבן זוגה פלסטיני. שגריר ישראל ניצל זאת כדי להציג עצמו כמאוים, אבל בפולין גילויי השנאה נגד יהודים היום דלים ופריפריאליים

ועדת החקירה פועלת במרץ רב וכבר היום מדברים בקול על עסקה שנעשתה לכאורה בין ממשלת פולין לראש הממשלה בנימין נתניהו, שאישר לכאורה את מכירת הרוגלה לפולין. ידוע לי על אנשי מפתח המעורבים במכירה זו, שכיום ירדו למחתרת כדי שלא לעמוד בפני חקירה זו ובפני השלכותיה.

לצד התסבוכות האלה, נציגה של מדינת ישראל בפולין מתהלך כפיל בחנות חרסינה.

בשבוע שעבר דיווחתי כאן על אותו ביקור שערורייתי של שגריר ישראל בפולין יעקב לבנה בטקס שכולו עיוות השואה. השגריר היה אורח הכבוד בקתדרלה המנציחה 40,000 פולנים שהצילו יהודים, בשעה ש"יד ושם" מכיר רק בכ-7,200 פולנים בלבד.

נוכחותו של לבנה כנציגה הרשמי של מדינת ישראל באירוע זה תורמת רבות לחיזוק הנרטיב הפולני, לפיו פולנים רבים יותר מכפי שהיו בפועל – עסקו בהצלת חיי יהודים, ובו זמנית מזיק בצורה חמורה ובאופן בלתי הפיך לנרטיב היהודי לשימור המורשת היהודית האמיתית.

גם מי שממונה על שירותי החוץ של מדינת ישראל כיום, השר ישראל כץ, אינו נחשד באהבת חינם לעם הפולני. אמירתו מהקדנציה הקודמת על כך שהפולנים ינקו את שנאתם ליהודים מחלב אימם – עודנה מהדהדת היטב בכל תגובה ברשתות החברתיות.

היא מהדהדת עד כדי כך, שישראלים רבים העוסקים בשימור המורשת היהודית בפולין נתפסים בשפת המגיבים ברשתות החברתיות – כסובלים מאנטי-פולניזם, ביטוי חדש יחסית שהומצא בפולין כדי להוות משקל לאנטישמיות.

גם שר החוץ ישראל כץ אינו נחשד באהבת חינם לעם הפולני. אמירתו מהקדנציה הקודמת על כך שהפולנים ינקו את שנאתם ליהודים מחלב אימם – עודנה מהדהדת היטב בכל תגובה ברשתות החברתיות

חוסר המחשבה ותופעת ה"לרוץ לספר לחברה" או להגיב לכל דבר, אינה תופעה המועילה ליחסים עם פולין ובטח עם מדינות אחרות שגילו אהדה לישראל. יחסים אלו נבנים בעדינות רבה, בצעדים קטנים, עקב לצד אגודל ובדיוק על זה נאמר פתגם חז"ל: אבן שטיפש אחד זרק לבאר, גם 1000 חכמים לא יוכלו להוציא.

מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 848 מילים ו-1 תגובות
סגירה