בני גנץ במסיבת עיתונאים, 3 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

גנץ קרא לבחירות מתוך ידיעה שהצעתו תידחה מייד

כדי שהבחירות יתקיימו בספטמבר, חוק פיזור הכנסת חייב לעבור ביוני לכל המאוחר ● זהו לו"ז שמתאים לבעיות סביב חוק הגיוס: גנץ כבר הציב את תחילת הקיץ כדדליין לפרישתו מהממשלה, אז למה לא לנסות להפוך את זה לבחירות מוקדמות בהסמכה ● תגובת נתניהו, שדחה את ההצעה על הסף, לא הפתיע איש ● ועדיין, גנץ הצליח להשחיל את האפשרות לבחירות בחודש ספטמבר לשיח הציבורי ● פרשנות

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ – המוביל בסקרי המנדטים מזה חודשים רבים – קרא אתמול להקדים את הבחירות לכנסת למועד מוסכם בחודש בספטמבר. כדי שזה יקרה, חוק פיזור הכנסת צריך לעבור במהלך יוני לכל המאוחר.

לוח הזמנים שמציע גנץ מתאים להצהרתו בנושא חוק הגיוס, כשאמר כי יפרוש מהממשלה אם יעבור חוק הגיוס שיעניק לחרדים פטור משירות מילואים. כלומר, מבחינת גנץ הוא ממילא יודע מה הדדליין להישארותו בממשלה – כעת הוא מנסה לפחות להפוך את זה למהלך מוסכם על הכול להקדמת הבחירות.

אבל המועד שגנץ נקב בו מתאים גם לבעיות הפוליטיות ההולכות ונערמות של שאר חברי הקואליציה בנושא חוק הגיוס.

עד סוף אפריל אמורה הממשלה להגיש את תשובתה לבג"ץ בשאלת גיוס החרדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף פנה באופן אישי ב-27 במרץ לבית המשפט העליון והצהיר כי דרוש לו "עוד פרק זמן קצר לגיבוש סופי של ההסדר, להשלמת עבודת המטה המקצועית, לקביעת המסלולים והמסגרות שיאפשרו למתגייסים לשמור על אורח חייהם במהלך שירותם".

בני גנץ ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 25 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בני גנץ ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 25 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו ביקש ארכה של 30 יום. היועצת המשפטית לממשלה לא תמכה בכך, ושופטי ההרכב הוציאו צו מיידי לעצירת מימון ישיבות והתחלת גיוס.

במכתבו של נתניהו לשופטים חבויה ההנחה (או השקר) כי עד למועד הגשת תשובת הממשלה לבג"ץ, נתניהו יצליח להגיע להסכמות עם ראשי הסיעות החרדיות. ואם לא יגיע עמן להסכמות? הרי שבמהלך הדיון בנושא בחודש מאי בפני פאנל של תשעה שופטים נתניהו יקבל חילוץ או שיקבל על הראש.

כך או כך, התוצאה כאמור עשויה להיות פרישה של גנץ מהממשלה, בדיוק בחודש יוני, בגלל הסכם מריחה כלשהו עם החרדים או בשל פסיקת בג"ץ לכאן או לכאן.

כך או כך, התוצאה כאמור עשויה להיות פרישה של גנץ מהממשלה, בדיוק בחודש יוני, בגלל הסכם מריחה כלשהו עם החרדים או בשל פסיקת בג"ץ לכאן או לכאן

אתמול הבהיר גנץ שנושא הגיוס הוא מרכזי עבורו וכי גם אם אין בחירות בזמן הקרוב, הוא לא יוותר בנושא הזה. "אסור בזמן מלחמה לעגן חוק השתמטות", הצהיר.

באשר לטענות כמה ממשפחות החטופים כאילו הסיבה המרכזית לכך שאין התקדמות במו"מ לשחרור יקיריהן היא ראש הממשלה, גנץ אמר אתמול (ולא בפעם הראשונה): "חבריי ואני לא נשב בממשלה שלא תפעל באמת להשיב את החטופים". כלומר, כרגע גנץ סבור שהממשלה "פועלת באמת" להשבת החטופים.

בני גנץ במסיבת עיתונאים, 3 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
בני גנץ במסיבת עיתונאים, 3 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

גנץ מקבל פניות רבות ממשפחות חטופים המתחננים בפניו שלא לפרוש מהממשלה ולא להשאיר אותם לבד עם נתניהו, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.

אולם מעל לכל אלה נמצא המכשול העיקרי בדרך לבחירות: לגנץ אין את המספרים לכך. אם יפרוש מהממשלה, נתניהו עדיין יישאר עם 64 מנדטים. זה הוא רוב שמאפשר לו להמשיך לעבוד עד נובמבר 2026.

מעל לכל אלה נמצא המכשול העיקרי בדרך לבחירות: לגנץ אין את המספרים לכך. אם יפרוש מהממשלה, נתניהו עדיין יישאר עם 64 מנדטים. זה הוא רוב שמאפשר לו להמשיך לעבוד עד נובמבר 2026

מייד אחרי מסיבת העיתונאים של גנץ אמש, הגיב הליכוד: "בחירות עכשיו יביאו בהכרח לשיתוק, פילוג, פגיעה בלחימה ברפיח ופגיעה אנושה בסיכויים לעסקת חטופים. הממשלה תמשיך עד השגת כל מטרות המלחמה".

גנץ ידע שזו תהיה תשובתו של נתניהו, אך מטרת הצהרתו אתמול הייתה להזריק לתוך סדר היום החדשותי את הדיון על בחירות. שהפרשנים ינתחו באולפנים והאזרחים יתווכחו בבתים – מתאים או לא מתאים ללכת לבחירות תוך כדי מלחמה? מתאים או לא מתאים בחירות כאשר החטופים נמצאים בפנים? בכך הוא מנרמל את ההצעה והופך אותה ליעד.

קרובי משפחות חטופים מרחו על ידיהם צבע צהוב והצמידו אל קיר הזכוכית במליאה. 3 באפריל 2024 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
קרובי משפחות חטופים מרחו על ידיהם צבע צהוב והצמידו אל קיר הזכוכית במליאה. 3 באפריל 2024 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

באופן אבסורדי, נתניהו – ששמו הולך לפניו כמי שאוהב קמפיינים – עשוי לתפוס כיוון חדש ונמרץ יותר ביחס לחטופים אם אכן המדינה תתקדם למערכת בחירות.

תוך כדי קמפיין פוליטי ובמטרה ממילא לשתות כמה שיותר קולות, נתניהו יהיה משוחרר מהלחצים של בן גביר וסמוטריץ' וירצה להוכיח לציבור שהוא זה שמזיע הכי הרבה למען החטופים.

תוך כדי קמפיין ובמטרה ממילא לשתות כמה שיותר קולות, נתניהו יהיה משוחרר מהלחצים של בן גביר וסמוטריץ' וירצה להוכיח לציבור שהוא זה שמזיע הכי הרבה למען החטופים

בעיניי הקמפיינר ויועציו, תמונה שלו עם חטופים שחזרו עוד תרים לו את המנדטים ולפיכך, דווקא במהלך מערכת בחירות אנחנו עשויים לפתע לראות אותו עושה מאמצים כבירים להביא את החטופים הביתה.

עוד 605 מילים
סגירה