מחאה וסדר ציבורי במדינת חוק דמוקרטית

המשטרה מתעמתת עם מפגינים בהפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה, 2 באפריל 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
המשטרה מתעמתת עם מפגינים בהפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה, 2 באפריל 2024

דמוקרטיה חזקה מתאפיינת בשמירת חופש הביטוי ובשמירת זכות המחאה נגד השלטון. אין דמוקרטיה ללא ערכים אלה, ומערכת אכיפת החוק מופקדת על שמירתם.

אכן, במדינת חוק דמוקרטית, במימוש שני הערכים הללו קיים מתח מובנה, בין המחאה כלפי השלטון לבין שמירת הסדר הציבורי, אך יש לזכור ולהפנים היטב: הסדר הציבורי נועד לאפשר ולקיים את שיטת המשטר הדמוקרטי, שזכות המחאה היא אחת מיסודותיה העיקריים.

במדינת חוק דמוקרטית קיים מתח מובנה בין המחאה כלפי השלטון לשמירת הסדר הציבורי, אך יש להפנים: הסדר הציבורי נועד לאפשר ולקיים את שיטת המשטר הדמוקרטי, שזכות המחאה היא מיסודותיה העיקריים

ולכן, כל עוד אין חשש לאלימות של ממש, כפי שהיה בחודש נובמבר 1995, יש לשמור בקפידה על קיומה של זכות המחאה, יהיו פניה אשר יהיו, מזה, ולנהוג בריסון עצמי רב בהפעלת אמצעי אכיפה מטעם מערכת אכיפת החוק לשם השמירה על הסדר הציבורי, מזה. יש להפעילם כדי לשמור על השיטה, ולא על השלטון המתחלף בה.

למרבה הצער, "הדמוקרטיה היחידה במזה"ת" השתלבה היטב במרחב במובן זה, ומערכת אכיפת החוק שלה מגלה יותר מחויבות לשמירת השלטון מאשר לשמירת חופש הביטוי וזכות המחאה נגד השלטון.

"רק במקרה" תהליכים מדאיגים אלה התפתחו בשנות הכהונה של ממשלות בנימין נתניהו, ובמיוחד – בשנות כהונתה של הממשלה הנוכחית.

העובדה שהמוני ישראל אינם יוצאים חוצץ נגד התופעה הזאת מגבירה את עוצמתה השלילית. אני מתקשה להאמין שהדבר היה עובר בשקט במדינות מערב אירופה וצפון אמריקה. נראה שהתרחקנו מאוד מ"הערכים המשותפים" עם מדינות אלה.

ואם נחזור לענייני דיומא, מחאה כלפי השלטון אינה ברברת קלושה בפאנל בטלוויזיה. היא כרוכה בהפרת הסדר הציבורי, וזה לגמרי בסדר במסגרת חופש הביטוי החל במדינת חוק דמוקרטית. אין לאפשר לצבועים מהימין להטעות אותנו. הם מפחדים מהמחאה, ודרכם לנסות ולדכא אותה היא לטפול עליה שהיא מפרה את הסדר הציבורי.

ולצידם, הטיפשים מהמרכז הממלכתי שמתעקשים שלא להבין, כי המאבק לשינוי אינו יכול להיעשות בשיחה בלתי מועילה סביב שולחן הקפה והכיבודים. המאבק הוא בשטח, והוא כרוך תמיד בהפרת הסדר הציבורי. בימין אין מבינים שפה אחרת, כי הם המציאו אותה, ואל לטיפשי המרכז הממלכתי לאמץ את המניפולציה של הימין.

מחאה כלפי השלטון אינה ברברת קלושה בפאנל בטלוויזיה. היא כרוכה בהפרת הסדר הציבורי, וזה לגמרי בסדר במסגרת חופש הביטוי במדינת חוק דמוקרטית. אין לאפשר לצבועים מהימין להטעות אותנו

אכן, לפיד בוער שנזרק בשוגג לעבר שוטר הוא מקרה מצער, אבל כשם שבמלחמה מוצדקת יש קורבנות אגביים מצערים, כך גם בהפגנות. סילון מים פוגעני ממכת"זית משטרתית, המכוון במישרין לעינו של מפגין תמים, חמור פי כמה מהשלכה בשוגג של לפיד בוער. גם אם השוטרים עושים את מלאכתם כמצופה, מפקדיהם אינם מצטיינים תמיד בתום לב.

ולכן, אנשי המחאה ונשות המחאה, אל תחתו ועל תירתעו. עוד נכונו ימים קשים, עד לסילוקה של ממשלת החורבן והזדון מן הארץ.

משפטן לשעבר בשירות הציבור: שופט והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר. יליד ירושלים המזרחית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 410 מילים ו-1 תגובות
סגירה