שיעור בסוריאליזם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואשתו שרה בחגיגות המימונה בחדרה, 12 באפריל 2023 (צילום: רמי שלוש [פול])
רמי שלוש [פול]
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואשתו שרה בחגיגות המימונה בחדרה, 12 באפריל 2023

שלום תלמידים! ביום האביבי והנעים הזה יופי לראות אתכם שוב בכיתה שלנו בשיעור "הבנת מונחים בלועזית".

היום נדבר על שימוש יומיומי בביטוי שלקוח מתחום האמנות, סוריאליזם. אתם בטח זוכרים שהתנועה הסוריאליסטית התפתחה באירופה בעקבות טראומת מלחמת העולם הראשונה, כשאמנים מתחומים שונים שאפו לאפשר לתת-מודע לבטא את עצמו.

בשילוב עם המציאות המוכרת לנו, נוצרה מעין מציאות-על, ובצרפתית SURREALISM. היא כוללת הפתעות ודברים שנראים לא הגיוניים, וקשה להאמין להם – צריך להתאמץ כדי להבין מה שהעין רואה והאוזן שומעת. לא פלא שאנשים אימצו את הביטוי "סוריאליסטי" כדי לתאר תופעות בחיים עצמם שקשה להאמין להן.

בשילוב עם המציאות המוכרת לנו, נוצרה מעין מציאות-על, הכוללת הפתעות ודברים שנראים לא הגיוניים וקשה להאמין להם – צריך להתאמץ כדי להבין מה שהעין רואה והאוזן שומעת

מי הכין שיעורי בית, ויכול לשתף אותנו בדוגמה לסוריאליזם?

כן שרה, אני רואה שאת מאוד רוצה לספר, מה הבאת לנו היום? משפחה שנאבקת באתגר כלכלי שרק הולך ומחריף, אבל ההורים החליטו שזה בדיוק הזמן להשקיע הון תועפות בציוד למספרה, שישפר את המראה החיצוני שלהם. זו דוגמה מעולה לסוריאליזם. והם גם תיקנו את הבריכה הפרטית על חשבון הקרובים העניים? שרה, את פשוט מצטיינת.

מי עוד? בנימין, הכנת משהו?

איש אחד תלוי במישהו מאוד חשוב ומשפיע, שעוזר לו בהרבה תחומים כמו ציוד והגנה וכסף, וגם בגיבוי מול אחרים, אבל במקום להגיד תודה, אותו האיש לא מפסיק להשמיץ את מי שעוזר לו, רק כדי לעשות רושם על הקרובים שלו? הוא אפילו מתנהג כאילו הוא והאיש החשוב שווים, ואולי אפילו להיפך – כאילו הפטרון הוא זה שתלוי בו?

בנימין, הסיפור הזה באמת לגמרי לא הגיוני, והוא עונה על ההגדרה "סוריאליסטי".

אני רואה שאתה מתעקש על עוד דוגמה, אז בסדר, אבל מהר. מישהו הוביל עסק מצליח למשבר חסר תקדים ומתעקש להמשיך להנהיג אותו, ומועצת המנהלים לא רוצה או לא יכולה להעיף אותו? מאיפה היצירתיות הזו, בנימין?

כן איתמר? נתנו לחתול לשמור על השמנת? זה באמת סוריאליסטי, אבל האמירה כבר מוכרת כפתגם, אז תצטרך להשתדל יותר.

אני רואה שאתה מתעקש על עוד דוגמה, בנימין, אבל מהר. מישהו הוביל עסק מצליח למשבר חסר תקדים ומתעקש להמשיך להנהיג אותו? ומועצת המנהלים לא רוצה או יכולה להעיף אותו? מאיפה היצירתיות הזו, בנימין?

אני מקווה שהדוגמה הבאה תתאים יותר. אריה, בבקשה.

אחד עומד ליד פרויקט מסוכן ונותן עצות מהצד איך לנהל אותו? אבל הוא לא מתקרב וגם מתעקש שהעצות שלו שוות כמו המאמץ של אלו שנמצאים עמוק בתוך הסכנה, ודורש תשלום בהתאם?

לא, אריה זה לא סוריאליזם, אולי קומדיה או טרגדיה, תלוי בהתפתחויות.

רגע, אני רואה שמשה ויצחק מאוכזבים, הכנתם את התשובה ביחד? אתם יודעים מה, אני לא רוצה שתתאכזבו. יש קשר לסוריאליזם! לא אצל הקיביצער שעומד בצד, אלא אצל מי שמקבל את הדרישות שלו.

נשאר לנו זמן לעוד דוגמה אחת. בנימין? לא, לא אתה, אתה כבר זכית להכי הרבה תשומת לב בכיתה הזו. השני, הגבוה.

אחד קיבל הבטחות והתברר ששיקרו לו, ואז שוב מאמין למי שרימה אותו, וגם מגבה אותו? צר לי, אבל לא קשור לסוריאליזם. אולי תשב עם החבר שלך גדי ותכינו תשובה מתקבלת על הדעת ותגידו לנו, מה זה בדיוק?

אחד קיבל הבטחות והתברר ששיקרו לו, ואז שוב מאמין למי שרימה אותו, וגם מגבה אותו? צר לי, אבל לא קשור לסוריאליזם. אולי תשב עם החבר שלך גדי ותכינו תשובה מתקבלת על הדעת ותגידו לנו, מה זה בדיוק?

זהו, זמננו בכיתה הולך ואוזל. אתם יכולים להתחיל להתכונן על מושג חדש שנלמד, אפוקליפסה, ולהתראות בשבוע הבא. אוי, שכחתי, אתם יוצאים לפגרה ארוכה! תהנו, ועד שנתראה – לא לשכוח אפוקליפסה.

טובה הרצל היא גמלאית של משרד החוץ. שרתה כקצינת קישור לקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון, הייתה השגרירה הראשונה של ישראל במדינות הבלטיות להאחר התפרקות ברה"מ, ופרשה אחרי כהונה בדרום אפריקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 530 מילים ו-2 תגובות
סגירה