איתמר בן גביר ובנימין נתניהו בישיבת ראשי סיעות הקואליציה בכנסת, 23 במאי 2023 (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
GIL COHEN-MAGEN / AFP

כמו הירח באמריקה, בן גביר שוב מסתיר לנתניהו את ביידן

בזמן שתושבי צפון אמריקה חזו בליקוי חמה מלא, בישראל השרים הקיצוניים הסתירו לנתניהו את ההבטחות שנתן לביידן ● בן גביר לא באמת רוצה לפרוש אם לא תהיה תקיפה ברפיח אבל מעוניין שנתניהו יאמין לאיום ● השר לביטחון לאומי תמיד ימצא הסבר כדי להישאר בממשלה – אבל רק ראש הממשלה לא רואה את זה ושוב מוציא סרטון שמעצבן את ארה"ב ● פרשנות

אתמול (שני) אפשר היה לחזות ברחבי צפון אמריקה במראה נדיר – ליקוי חמה מלא. הירח, שהיה בין כדור הארץ והשמש, הסתיר את השמש, שהפכה לעיגול אפל. האירוע הפך למסיבת טבע גדולה, הזדמנות קהילתית לשבת עם הילדים בחוץ, בחושך של צוהרי היום – וללמוד על נפלאות השמיים.

בחלק מהתרבויות נחשבו ליקויי החמה לאירוע מבשר רעות, סימן לפורענות הממשמשת ובאה. אבל אצלנו בישראל הפורענות הרעה הגיעה בהפתעה, בלי סימנים מקדימים ובלי התרעות מהירח, השמש או הכוכבים. אפילו אלוהים לא היה מעורב באסון הגדול ביותר של ישראל ב־75 שנותיה.

לדוגלים במדע וברציונליות ברור שאין דרך שמימית לחזות אסונות, וכשהם מתרחשים יש לחפש את הגורם האנושי שהוביל לשאננות, היעדר הכוננות וההפקרות. תופעת הטבע המרהיבה והמיוחדת מתרחשת פעם בעשרות שנים – לעיתים מאות (תלוי במיקום) – אבל אסון מעשה ידי אדם לא נופל עלינו כמטאור מלמעלה או בגלל זעם האלים.

תופעת הטבע המרהיבה והמיוחדת מתרחשת פעם בעשרות שנים – לעיתים מאות (תלוי במיקום) – אבל אסון מעשה ידי אדם לא נופל עלינו כמטאור מלמעלה או בגלל זעם האלים

אתמול בפוליטיקה הישראלית אפשר היה לחזות במעשי כזה. השרים הקיצוניים בממשלה שבנימין נתניהו יצר והקים במו ידיו, סנדלו אותו מימין. לבצלאל סמוטריץ' ולאיתמר בן גביר אין לאן לפרוש, אין להם חלופה פוליטית חוץ מהממשלה הנוכחית – ובכל זאת הם מאיימים באקדח ללא כדורים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מגיע לכותל המערבי במהלך תפילות יום שישי של רמדאן, 22 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מגיע לכותל המערבי במהלך תפילות יום שישי של רמדאן, 22 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

בן גביר, בתגובה לדיווחים על ההתקדמות במשא ומתן בין ישראל לחמאס, איים: "אם ראש הממשלה יחליט לסיים את המלחמה ללא מתקפה נרחבת על רפיח על מנת להכריע את חמאס, לא יהיה לו מנדט להמשיך לכהן כראש הממשלה".

בן גביר הוא הרבה מאוד דברים, אבל בטח לא טיפש. למה הוא התכוון במילים "לסיים את המלחמה?" מלחמה היא פעולה של בני אדם, אסון אמיתי ולא אירוע קוסמי. בישראל מלחמה נפתחת בהכרזה לפי סעיף 40 לחוק יסוד הממשלה. אבל איך מסיימים אותה? זה כבר לא קבוע חוק.

בן גביר יודע שכבר לפני שישראל הגיעה (אם בכלל) להסכם כלשהו עם ארגון הטרור, המלחמה בעזה דעכה. רוב הלוחמים יצאו משם – ובתוך הרצועה נותרו כוחות מועטים

כידוע, מאז 1948 ישראל נמצאת (לפי החוק) במצב חירום. לסעיף חוק היסוד הפותח במלחמה אין סעיף מקביל המסיים אותה. המלחמה פשוט דועכת או נגמרת במעשה מדיני כמו הסכם שביתת נשק.

בן גביר יודע שכבר לפני שישראל הגיעה (אם בכלל) להסכם כלשהו עם ארגון הטרור, המלחמה בעזה דעכה. רוב הלוחמים יצאו משם ביום ראשון ובתוך הרצועה נותרו כוחות מועטים. אז למה בן גביר מתכוון באיום "אם ראש הממשלה יסיים את המלחמה ללא מתקפה על רפיח?" הרי זה כבר קרה בפועל.

מחנה אוהלים של עקורים פלסטיניים ברפיח, 4 באפריל 2024 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
מחנה אוהלים של עקורים פלסטיניים ברפיח, 4 באפריל 2024 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

אפשר שתהיה מתקפה על רפיח בהמשך, אבל גם היא לא תהיה בהיקף סדר הכוחות שנראה בצפון עזה ואחר כך בחאן יונס. זו תהיה מתקפה שתאפשר לישראל לשמר את יחסיה החשובים עם ארה"ב. אבל לבן גביר לא אכפת לאיים.

בן גביר לא באמת רוצה לפרוש אלא רק שנתניהו יאמין שהוא אוטוטו פורש. המשחקים הפוליטיים הללו כה שקופים – והציבור כבר עייף מהם. במקרה הזה הדברים ברורים לכולם בדיוק כפי שהשמש זורחת במזרח ושוקעת במערב, בלי שהירח טורח לכסות אותה.

נתניהו, שעדיין לא החליט מי משמעותי עבורו יותר, ביידן או בן גביר, התרצה בפני הנשיא האמריקאי ביום חמישי האחרון, אבל אתמול – אחרי איומי בן גביר – מיהר לפרסם סרטון, שבו הבטיח: "יש תאריך לכניסה רפיח"

נתניהו, שעדיין לא החליט מי משמעותי עבורו יותר, ביידן או בן גביר, התרצה בפני הנשיא האמריקאי ביום חמישי האחרון, אבל אתמול – אחרי איומי בן גביר – מיהר לפרסם סרטון, שבו הבטיח: "יש תאריך לכניסה רפיח". אולם, הוא לא הבטיח לקיים.

את התאריך אפשר לשער מראש. קודם החגים המוסלמים יסתיימו (שישי הקרוב), אחר כך יפנו כמה שיותר אזרחים לכיוון חאן יונס בתהליך שימשך כשלושה שבועות – ואז יכנסו נקודתית לטיפול במפקדות חמאס. כל זה יתבטל או ידחה אם הצדדים יגיעו להסכם הפסקת אש הכולל שחרור חטופים.

ומה אז? זו תהיה הפסקת המלחמה מבחינת בן גביר? ספק. הוא תמיד ימצא הסבר כדי להישאר בממשלה ואין לו שום כוונה ללכת. למה כל הציבור רואה את זה בבהירות ורק נתניהו נדרש בכל פעם לספק וידאו שמרתיח את האמריקאים ומרצה את הבייס?

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מיהר לצייץ מוושינגטון את ההצעה שלו לנתניהו: "יש עתיד תיתן רשת ביטחון מלאה לעסקת החטופים". לו רק נתניהו היה זקוק לה. אולם, נכון לאתמול החשש כי ארגון הטרור ממילא מסרב להצעה גבר – והאור שבקצה המנהרה כבה. כלומר, האיומים של בן גביר עשו את שלהם, נתניהו התיישר בווידאו, בן גביר טיפס עוד קצת בסקרים – והכל על ריק.

הדרך היחידה לתקן את ליקוי המאורות של מדינת ישראל היא לקוות שראש הממשלה ושריו הקיצונים יפסיקו לספק הצהרות חלולות

אז הינה ליקוי המאורות של מדינת ישראל: קמפיין הכניסה לרפיח הוא חומר לסיסמאות של מנהיגים – ולא למהלכים צבאיים; איומים נזרקים באופן חלול מצד לצד; צה"ל ממילא מיצה את היכולות המבצעיות בחאן יונס; ועבור בן גביר אפשר כבר להגדיר את זה כסוג של סיום מלחמה.

עתידה של המלחמה ברפיח לא ברור בשל הצורך לרצות את ארה"ב. גם ברור שאם תהיה עסקת לשחרור החטופים התאריך המובטח של נתניהו יידחה – ובהרבה. הדרך היחידה לתקן את ליקוי המאורות של מדינת ישראל היא לקוות שראש הממשלה ושריו הקיצוניים יפסיקו לספק הצהרות חלולות.

ליקוי החמה כפי שנראה בקנדה, 8 באפריל 2024 (צילום: Stan Honda / AFP)
ליקוי החמה כפי שנראה בקנדה, 8 באפריל 2024 (צילום: Stan Honda / AFP)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מה שלא יהיה ביבי מתכוון לצאת לבחירות בתאריך החוקי. ואם הוא יוכל הוא ידחה את התאריך כמה שיותר מאוחר. עד אז הוא מקווה שהוא יוכל לשכנע את הימין (לא רק את הבייס) שניצחנו במלחמה. לא נראה שהו... המשך קריאה

מה שלא יהיה ביבי מתכוון לצאת לבחירות בתאריך החוקי. ואם הוא יוכל הוא ידחה את התאריך כמה שיותר מאוחר. עד אז הוא מקווה שהוא יוכל לשכנע את הימין (לא רק את הבייס) שניצחנו במלחמה. לא נראה שהוא מפחד מבן גביר וסמוטריץ ולכן הוא פועל במלוא הכח כדי לקדם את חוק ההשתמטות, אותם הוא צריך יותר כי יש להם אלטרנטיבה.
עד אז, מבחינת ביבי תמות נפשי עם פלשתים/ נים.

עוד 789 מילים ו-2 תגובות
סגירה