לא יהיה ניצחון מוחלט על החזירים בחיפה

דוח חדש של רשות הטבע והגנים שהגיע לידי זמן ישראל, מסכם מיזם שהתקיים בשנתיים האחרונות לצמצום אוכלוסיית החזירים בחיפה ● החדשות הטובות: הגידול במספר החזירים בעיר הוא לא גזירת גורל וצמצום החיכוך עם התושבים הוא משימה אפשרית ● החדשות הרעות: החזירים לא ייעלמו מהעיר, בוודאי לא בתוך 90 יום כפי שיונה יהב הבטיח

חזירי בר בחיפה, 2019 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)
MENAHEM KAHANA / AFP
חזירי בר בחיפה, 2019

בימים האחרונים התקיימה בזום ישיבת התנעה בין אנשי רשות הטבע והגנים לנציגיו של יונה יהב, הראש החדש־ישן של עיריית חיפה. על הפרק: המאבק בחזירי הבר. יהב, כזכור, התחייב ערב הבחירות לנקות את העיר מחזירים בתוך 90 יום. עכשיו הוא מרגיש את תקתוק השעון.

אם יש דבר שהובהר על ידי אנשי רשות הטבע והגנים, זה שאין שום סיכוי שהחזירים ייעלמו מחיפה בתוך 90 יום, ושזה בוודאי לא יקרה באמצעות מסע של ירי מאסיבי כמו שאולי יהב השתוקק לבצע. או במילים אחרות: "ניצחון מוחלט" לא יהיה כאן. גם כאן.

התובנות של אנשי רשות הטבע והגנים מבוססות על דוח שהם סיימו לחבר בימים אלה, שמסכם שנתיים של מיזם משותף עם עיריית חיפה (תחת שלטונה של עינת קליש רותם) לצמצום אוכלוסיית החזירים בעיר.

הדוח, שהגיע לידי זמן ישראל, כולל כמה שורות תחתונות אופטימיות: הגידול המאסיבי במספר החזירים בעיר הוא לא גזירת גורל; הקטנת מספרם וצמצום החיכוך עם בני האדם הוא משימה אפשרית.

חזירי בר ליד בניין מגורים בחיפה, 2019 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)
חזירי בר ליד בניין מגורים בחיפה, 2019 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)

אולם, מדובר במשימה סיזיפית הדורשת אורך נשימה, פעולה בכמה מישורים במקביל ושיתוף פעולה בין כל הנוגעים בדבר – אנשי שמירת הטבע, המנגנון העירוני והתושבים. וגם אם זה יעבוד, החזירים לא ייעלמו לחלוטין, ובוודאי לא בתוך מספר חודשים. בקיצור, מסוג החדשות שפוליטיקאים לא אוהבים לשמוע.

בקדנציה הקודמת של יהב, שהסתיימה ב־2019, נכתב בדוח, נעשו בחיפה פעולות דילול מאסיביות (שם מכובס לירי) של חזירי בר בהיקף של מאות בשנה. למרות זאת, מספר הדיווחים למוקד העירייה על מפגשים עם חזירים לא פחת.

בקדנציה הקודמת של יהב, נכתב בדוח, נעשו בחיפה פעולות דילול מאסיביות (שם מכובס לירי) של חזירי בר בהיקף של מאות בשנה. למרות זאת, מספר הדיווחים למוקד העירייה על מפגשים עם חזירים לא פחת

עם תחילת כהונתה של קליש רותם היא הפסיקה את הירי, אבל לא יישמה שום מדיניות חלופית. החזירים חגגו בגדול, ובין ראשת העירייה לאנשי רשות הטבע והגנים נרשמו חילופי "מחמאות" פומביים. בנובמבר 2021 הוכרזה הפסקת אש, ושני הצדדים יצאו במיזם משותף לצמצום אוכלוסיית החזירים.

לפי הדוח המסכם, שנכתב על ידי ד"ר עמית דולב, אקולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים; עידו גל מרשות הטבע והגנים; ויעל אולק מעיריית חיפה, המיזם נשען על ארבעה מרכיבים עיקריים: (1) תברואה (סניטציה) – צמצום כמויות המזון והמים הזמינים שמושכים את החזירים לשכונות.

ד"ר עמית דולב (צילום: רשות הטבע והגנים)
ד"ר עמית דולב (צילום: רשות הטבע והגנים)

(2) חסימת נתיבי החדירה של החזירים; (3) לכידה והמתת פרטים שאיבדו את החשש מבני האדם ולכן עלולים להיות מסוכנים; (4) ופעילות הסברה, שיתוף ואכיפה מול הציבור, למשל ציבור מאכילי החתולים ו/או החזירים.

חיפה היא לא העיר היחידה במערב המתמודדת עם חיכוך מתמשך בין האוכלוסייה לחזירי בר. החזירים מפגינים נוכחות גם בברלין, רומא, ברצלונה והונג קונג, למשל. תורמת לכך העובדה שהטבע גם מקיף את חיפה – בדמות פארק הכרמל – וגם נמצא בתוך העיר ממש, ומתבטא בתשעה ערוצי נחלים, שמבתרים את המרחב העירוני ומפרידים בין השכונות.

מחקרים רבים, קובע הדוח, העלו שהמפתח לצמצום האוכלוסייה של חיית הבר טמון בהפחתת היקף המזון והמים הזמינים

עם השנים השטחים הטבעיים מצטמצמים בגלל הבנייה, אוכלוסיית החזירים גדלה – והפסולת בפחים וברחובות נראית להם כמו הזמנה לארוחה. מחקרים רבים, קובע הדוח, העלו שהמפתח לצמצום האוכלוסייה של חיית הבר טמון בהפחתת היקף המזון והמים הזמינים.

כדי להגיע לכך ננקטו במסגרת המיזם מספר צעדים: סריקות לאיתור וייבוש נזילות מים וביוב המהוות מוקד משיכה לחזירים; בקיץ הושקו הגינות הציבוריות בעיר בבוקר בלבד כדי שבשעות הלילה, שבהן החזירים פעילים, הקרקע בגינות לא תהיה רטובה ולא תספק להם אטרקציה.

חזירי בר ליד בניין מגורים בחיפה, 2019 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)
חזירי בר ליד בניין מגורים בחיפה, 2019 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)

כמו כן, הצמחייה בחלק מהגינות הציבוריות הוחלפה בכזו שחזירים לא מחבבים ואינה מניבה פירות שמושכים אותם; ונעשה מאמץ לצמצם את מספר מוקדי האכלת החתולים, שבפועל מציעים אספקה שוטפת של מזון לחזירים.

אחרי תקופה של מעקבים, התברר שלרוב השכונות החזירים נכנסים דרך צירי תנועה קבועים. המענה: בסוף 2021 נחסמו שורה של נתיבים באמצעות גדר קשיחה בגובה 1.2 מטר.

בשכונות הסמוכות לכרמל הוקמו 21 מקטעי גדר באורך כולל של חמישה קילומטרים עם שערים להולכי רגל ושלטים המנחים את העוברים לסגור אותם כדי למנוע כניסת חזירים

בשכונות הסמוכות לכרמל, כמו רמת גולדה, רמת בגין ורמת אשכול, הוקמו 21 מקטעי גדר באורך כולל של חמישה קילומטרים עם שערים להולכי רגל ושלטים המנחים את העוברים לסגור אותם כדי למנוע כניסת חזירים.

לפי הדוח, החזירים השקיעו מאמץ רב בניסיון לפרוץ את הגדרות ורשמו לא מעט הצלחות. ברמת בגין חיזקו את חלקה התחתון של הגדר בפרופיל מתכת ומאז היא לא נפרצה. כדי לעקוב אחרי השפעת החסימות על החזירים, הצמידו ל־18 מהם משדרים עם GPS.

חזירי בר בשכונת מגורים בחיפה, 2019 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)
חזירי בר בשכונת מגורים בחיפה, 2019 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)

בימים אלה חלקם כנראה ממוקמים בלבנון, אבל לפני המלחמה התצפיות העלו שהחסימות גרמו לחזירים לנדוד לטריטוריות חדשות, בין אם בטבע או בשכונות אחרות, אבל עד מהרה הם גורשו על ידי חזירים ששולטים בטריטוריות הללו וחזרו כשהם נחושים ונואשים יותר מתמיד לפרוץ לשכונה המוכרת להם.

בשורה התחתונה, לגרסת המחברים, דרושה הרבה יותר נחישות ועקביות מצד העירייה בתחזוקה של הגדרות והחסימות. זה לא קרה בתקופת קליש רותם. האם זה יקרה בקדנציה של יהב, שרואה בעצמו – כנראה בצדק – אחד שיודע להניע לפעולה את המנגנון העירוני והתושבים?

"עם הזמן איבדו חזירים אלו את דפוס התנהגותם כחיות בר והפכו לבעלי חיים שרגילים לאדם ועלולים לסכנו בפגיעה קשה. הם לא יהססו לחטוף מזון או שקיות ואף תיקים מידי אנשים כדי לחפש בהם מזון"

הנחת העבודה (שנשענת על מחקרים רבים שנעשו בעולם) של אנשי רשות הטבע והגנים היא שהרג של חיות בר לא מביא לצמצום האוכלוסייה, אבל הם רואים בהמתה צעד חיוני כשמדובר בחזירים שאיבדו כל פחד מהאדם והפכו מסוכנים.

"אובדן החשש נוצר בתהליך של התניה קוגניטיבית בין האדם למזון", נכתב בדוח. "עם הזמן איבדו חזירים אלו את דפוס התנהגותם כחיות בר והפכו לבעלי חיים שרגילים לאדם ועלולים לסכנו בפגיעה קשה. הם לא יהססו לחטוף מזון או שקיות ואף תיקים מידי אנשים כדי לחפש בהם מזון, ועלולים לדחוף, להפיל ואף לפצוע בני אדם".

חזיר בר ברומא, 2021 (צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
חזיר בר ברומא, 2021 (צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)

כשהתקבל במוקד העירוני דיווח על חזיר תוקפן כזה, יצאו אנשי רשות הטבע והגנים לשטח במטרה ללכוד אותו ולהביא אותו לווטרינר העירוני להמתה. הזיהוי של בני אדם עם מזון נוצר כמובן גם בגלל ההאכלה. בניסיון לצמצם את התופעה המיזם כלל יציאה של פקחים למוקדי האכלה, הסברים לתושבים על ההשלכות וחלוקת דוחות למי שהתעקשו להמשיך להאכיל חזירים, חתולים או את שניהם.

במבחן התוצאה, הדוח מציג הצלחות לצד כישלונות. התגבור של קצב פינוי הפחים והוספת סבב פינוי בערב בחלק מהשכונות הוכיח את עצמו: אם ב־2022 נרשמו 132 דיווחים מדי חודש על הפיכות פחים בעיר בידי חזירים, ב־2023 המספר ירד ל־110 דיווחים בחודש. רחוק מפתרון מלא, אבל התחלה של מגמה.

ניתוח התנועה של החזירים באמצעות המשדרים העלה שכל עוד הגדרות שלמות ונטולות פרצות והשערים סגורים – אין כניסה של חזירים לשכונה. הבעיה היא שקשה לשמור על הסגירה ההרמטית לאורך זמן

באשר לחסימת הצירים, ניתוח התנועה של החזירים באמצעות המשדרים העלה שכל עוד הגדרות שלמות ונטולות פרצות והשערים סגורים – אין כניסה של חזירים לשכונה. הבעיה היא שקשה לשמור על הסגירה ההרמטית לאורך זמן.

"למרבה הצער מעקב קבוע אחר השערים הראה שהם הושארו פתוחים לא אחת", נכתב בדוח, "ודבר זה מעיד על היעדר שותפות מספקת של הציבור במניעה פעילה של כניסת חזירים לשכונות. לצערנו, חלק מהפגיעות בגדר היו פגיעות מעשה ידי אדם".

יונה יהב (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יונה יהב (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

בסך הכול, נרשמה ירידה משמעותית של כ־30% במספר הדיווחים שהגיעו למוקד העירוני על היתקלות עם חזירים, מ־4,610 ב־2022 ל־3,230 ב־2023.  שיא הפעילות של החזירים בעיר נרשם תמיד בחודשי הקיץ, אז קשה מאוד להשיג מזון ומים בשטחים הטבעיים והחזירות שהמליטו מחפשות אספקה לגורים.

באשר לחזירים שהפגינו מסוכנות, ב־2022 נלכדו והומתו 137 כאלה וב־2023 רק 77. בשורה התחתונה, קובעים המחברים, נרשמה ירידה משמעותית בכל הפרמטרים בין שתי שנות המיזם. יחד עם זה, הם קובעים, אפשר היה לשפר את המצב הרבה יותר אם היענות גדולה יותר של האוכלוסייה ועקביות של העירייה.

"חלק לא קטן מהציבור טרם הפנים את הקשר בין מזון זמין ברחובות לבין נוכחות החזירים בעיר", הם כותבים, ובאשר לגדרות: "בשנה האחרונה תחזוקתן הייתה לקויה ופגמה ביעילות עד מאוד"

"חלק לא קטן מהציבור טרם הפנים את הקשר בין מזון זמין ברחובות לבין נוכחות החזירים בעיר", הם כותבים, ובאשר לגדרות: "בשנה האחרונה תחזוקתן הייתה לקויה ופגמה ביעילות עד מאוד". כך גם בתברואה: "לצערנו ההקפדה על התברואה פחתה בשנה האחרונה וחשוב לחזק אותה ככל שניתן".

אם יונה יהב והפרויקטור שלו, תא"ל בדימוס דוד לוריא, ירתמו את היכולות הביצועיות שלהם כדי לשפר את כל הפרמטרים האלה, ייתכן שעד סוף הקדנציה יחושו תושבי חיפה בהקלה משמעותית בכל מה שנוגע לחזירים. זו אומנם לא תהיה מחיקה מוחלטת, וגם לא בתוך 90 יום – אבל זה לא מעט.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
אני מציע להעביר את הטיפול בחזירים לנתניהו. הוא הרי מומחה למיגורים. הוא הבטיח מזמן לפני שנים רבות למגר את החמס ואכן "קיים". גם במלחמה הזו הוא הבטיח ניצחון מוחלט על החמס וממש הצליח. הוא ל... המשך קריאה

אני מציע להעביר את הטיפול בחזירים לנתניהו. הוא הרי מומחה למיגורים. הוא הבטיח מזמן לפני שנים רבות למגר את החמס ואכן "קיים". גם במלחמה הזו הוא הבטיח ניצחון מוחלט על החמס וממש הצליח. הוא לפחות יביא את המצב המיגורים של החזירים שיהיה כפסע ממיגור מוחלט. כך יהיה שלום ושלווה לחזירים.

‏הבעיה של החזירים היא לא רק בכרמל יש בעיה רצינית בקריית אליעזר אנשים לא יכולים לצאת מהבתים שלהם בחושך לא יכולים ללכת בטיילת אנחנו ממש נצורים בבתים שלנו!!!! ‏אני אישית לא אכפת לי מה יעשו... המשך קריאה

‏הבעיה של החזירים היא לא רק בכרמל יש בעיה רצינית בקריית אליעזר אנשים לא יכולים לצאת מהבתים שלהם בחושך לא יכולים ללכת בטיילת אנחנו ממש נצורים בבתים שלנו!!!!
‏אני אישית לא אכפת לי מה יעשו איתם תירו בהם תמיתו אותם ‏תדללו אותם בכל דרך אפשרית
‏הם מתרבים בקצב לא נורמלי רק אתמול ראיתי עוד 10 חזרזיר ונים קטנים שנולדו צריך לעשות משהו ומהר ודי כבר עם יפי הנפש האלה שאומרים שאסור לפגוע בחזירים בינתיים החזירים פוגעים בנו וזה יותר חשוב

המון דברים לא נכונים פה. הוא פשוט מצטט את הדוח של רט״ג כאילו זה צורה מסיני. הרגו 137 חזירים ב-2022 ש״הפגינו מסוכנות״ בשנה וחצי הרגו בתקופת קליש כמאתיים חזירים סך הכל. אותם אקולוגים של ... המשך קריאה

המון דברים לא נכונים פה. הוא פשוט מצטט את הדוח של רט"ג כאילו זה צורה מסיני. הרגו 137 חזירים ב-2022 ש"הפגינו מסוכנות" בשנה וחצי הרגו בתקופת קליש כמאתיים חזירים סך הכל. אותם אקולוגים של רט"ג והעירייה שכתבו את הדוח אומרים ואמרו בעבר שהם הורגים רק חזירים תוקפנים, סוררים, מסוכנים "נלכוד את החזיר הבעייתי האגרסיבי ונטפל בו" אבל בדוחות החודשיים שלהם הם עצמם מדווחים "טיפלנו בעדר שלם" שזה כולל אמהות וגורים. והיו כמה עדרים כאלה שהם טיפלו בהם. אקולוג רשות הטבע והגנים האחראי על הטיפול בתרופות יהב ושליש מטעם רטג אמר לי לפני חמש שנים שיש הרבה תקיפות רציניות של חזירי בר. בראיון לאחרונה לכלבו חיפה הוא אומר שיש תקיפות "ספורות" גם לפני כשנתיים אמר את זה. בנוסף כפי שכתבתי אקולוגים בכירים שדיברתי אתם חולקים על הטענה שחזירים שמתרגלים לבני אדם נעשים תוקפנים. הם גם מדברים על הדמוניזציה למאכילים שעושים האקולוגים העובדים עם העירייה. כי מהדוחות שלהם ברור שהם הורגים את החזירים בשכונות הסגורות שדינם נגזר בין כה כי אין להם מוצא לטבע, כי יורעבו בגלל הסניטציה ואז לדברי האקולוגים הללו, ומשום שהמאכילים גרמו להם לאבד חשש, יתקפו. אלא שלפי טענה זו הם בין כה יהיו לכודים ללא אוכל בשכונות הסגורות. אין להאמין אוטומטית לרט"ג שנתונה ללחצים וצריכה להצדיק הרג. ויש פתרונות כמו זריקות נגד פריון והקמת חי בר אורנה רינת הארץ

עוד 1,273 מילים ו-7 תגובות
סגירה