נתניהו הביא עלינו את המלחמה ועכשיו הוא מביא עלינו את כישלונה

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו

מדיניות ההכלה של בנימין נתניהו הביאה את חורבן המלחמה. הכלה של שנים, המלווה בשקרים והולכת שולל על מיטוט החמאס ומילים חלולות על הרתעה וביטחון שמכר לציבור שנים רבות כל כך, התגלו כסם הרגעה זמני.

נתניהו לא הכריע שום מערכה עם חמאס בכל המבצעים הצבאיים שהוביל. להיפך, אמן השקר העצים בניית אימפריה צבאית במימון קטארי. במקביל, הוא אפשר לחזבאללה להתעצם מול עינינו לאורך שנים והמשיך להכיל עד שההכלה הפכה להפקרות לאומית.

נתניהו לא הכריע שום מערכה עם חמאס בכל המבצעים הצבאיים שהוביל. להיפך, אמן השקר העצים בניית אימפריה צבאית במימון קטארי. במקביל, הוא אפשר לחזבאללה להתעצם מול עינינו לאורך שנים והמשיך להכילו

כאשר חזבאללה בנה אוהל רק חודשים לפני המלחמה, ממש סמוך לגבול – בהעזה, התגרות וחוצפה – לקח לנו ימים רבים להתלבט אם לפנות את האוהל והמשכנו להכיל כהרגלו של נתניהו.

ישראל הפסידה את המערכה בשל הכישלון המדיני, למרות שהצבא נלחם ביעילות לאורך המלחמה לאחר שהתעשת והביא להישגים רבים. במקום למקד את האנרגיות הבינלאומיות בניסיון לבלום את הגרעין האיראני ולבנות חזית עם סעודיה והמדינות המתונות, אנו עוסקים עכשיו בבוץ העזתי ובחלוקת אוכל ותרופות, וזה ניצחונה הגדול של איראן.

ג'ו ביידן צדק לכל אורך הדרך. כידיד ישראל הוא נחת כבר ביומה השני של המלחמה, חיבק את ישראל ואת משפחות החטופים והעביר נשק וציוד לחימה ברכבת אווירית חסרת תקדים. הוא הורה לצי הימי להגיע מיד לחופי המזרח התיכון כדי להרתיע את איראן וגרורותיה ושידר מסר ברור שלא יעזו להסלים את המצב. הוא נאמן למטרה שיש לחסל את חמאס ולהוציאו מחוץ למשחק.

אחרי כל התמיכה הזאת הגיע נתניהו לקרע עם ארה"ב. ארה"ב צדקה לאורך כל הדרך ואנו סירבנו לקחת ברצינות ראויה את הצעותיה והתחכמנו ללכת בדרך קלוקלת המאריכה את המלחמה ללא תכלית.

קיבלנו את ממשל ביידן במתנה ובעטנו בחיבוק שניתן לנו. הכול בשל הפופוליזם, המשיחיות והכוחנות הבלתי רציונלית המכתיבה לממשלה את דרכה. האמריקאים ביקשו להכניס סיוע הומניטרי ואנחנו התעקשנו להתחכם ולהכניס מעט ולהצהיר שנרעיב את האוכלוסייה. מי מרעיב 2 מיליון בני אדם? לבסוף פתחנו את השער לכניסת סיוע כולל נמל אשדוד ועוד הפכנו למצורעים.

במקום למקד את האנרגיות הבינלאומיות בניסיון לבלום את הגרעין האיראני ולבנות חזית עם סעודיה והמדינות המתונות, אנו עוסקים עכשיו בבוץ העזתי ובחלוקת אוכל ותרופות, וזה ניצחונה הגדול של איראן

האמריקאים סללו עבורנו את הדרך לכניסת רשות פלסטינית משופרת שתיטול פיקוד מחמאס ואנו התנגדנו לכך. משכנו את המלחמה ששה חודשים בלי כל נתיב בנייה מחודש של עזה.

האמריקאים הזהירו את נתניהו שלא יוכלו לעמוד מול הלחצים של בעלות בריתה של ארה"ב לאורך זמן והלחצים מבית בדעת הקהל והמפלגה הדמוקרטית. עשינו הכול כדי להקשות על האמריקאים לסייע לנו גם בדעת הקהל העולמית. דחקנו את ארה"ב להימנע מהטלת וטו על החלטה שקראה להפסקת אש לתקופת הרמדאן והשבת החטופים ללא תנאי.

כל ממשלה רציונלית הייתה מכריזה מיד על קבלת ההחלטה ומודיעה שברגע שישובו החטופים תפסק כל לחימה. חמאס כנראה לא היה עומד בתנאי ההחלטה וישראל הייתה זוכה לתמיכה בינלאומית, והדבר היה מגביר את מרחב התמרון שלנו לסילוק חמאס.

מלחמת עזה היא כישלון מדיני מובהק. הנזק שנגרם להרתעה, לכלכלה ולחברה עצום וייקח עשרות שנים לתקנו. מדינה החפצה חיים אינה יכולה להשאיר את נתניהו אפילו עוד רגע אחד בשלטון. הוא הוליך שולל מדינה שלמה ואינו מפסיק לשקר. שריו, עבדיו ונרצעיו שהחרישו לנוכח התנהלותו יזכרו לדיראון עולם. שרי ממשלת הכישלון צריכים לרדת מן הבמה הפוליטית לצמיתות ואסור להם לעסוק עוד בענייני ציבור. הם סרחו בהתנהלותם כביביסטים השותפים להונאה ונתגלו כסמרטוטי רצפה.

שרי ממשלת הכישלון צריכים לרדת מן הבמה הפוליטית לצמיתות ואסור להם לעסוק עוד בענייני ציבור. הם סרחו בהתנהלותם כביביסטים השותפים להונאה ונתגלו כסמרטוטי רצפה

חצי שנה לאחר המערכה חמאס בנקודת המראה מחודשת. מנהיגו יחיא סנוואר ממשיך לנווט את הספינה. יש לו עדיין כוחות, נשק וכסף והוא יעשה כל מאמץ להחזיר את הרגיעה ולהמשיך לשלוט ברצועה.

ישראל הפסידה את המלחמה כתוצאה מתבוסה מדינית. התעקשותו של נתניהו להימנע מכניסת אנשי הרשות הפלסטינית ואנשי מקצוע פלסטינים  כבר לפני שלושה חודשים מתבררת עכשיו כמהלך שגוי מיסודו שסיבך את ישראל.

האסירים הרבים שישוחררו בכל עסקה יהיו הניצחון הגדול שיציגו מנהיגי חמאס ויזכו להערצה גוברת של האוכלוסייה בעזה וביהודה ושומרון. שחרור המחבלים עם דם על הידיים יעצים לטווח הבינוני את הטרור.

כל ילד קטן בן ארבע וחמש לעולם לא ישכח שישראל הרסה את ביתו, השפילה את משפחתו והוריו, הרגה את שכניו וחבריו ושאיפתו התמידית תהיה לנקום בבוא העת. זיכרון הילדות הזה ייחרת בזיכרונו ויעצב את תודעתו לכל אורך חייו. לא נוכל לעקר את יצר הנקמה הזה. אם היינו מנהלים מדיניות עקבית של אי הכלה והורגים את הטרור עוד בשלביו המוקדמים, כפי שהבטיח נתניהו, לא היינו מגיעים להרג המוני בעזה.

הכלה במזרח התיכון מתפרשת כחולשה ומזמינה תוקפנות נוספת. המומחה נתניהו ידע לכתוב זאת בספרו כ"מומחה לטרור" אבל נפל שדוד לנוכח מנהיגותו החלולה. הכלה טובה לשעה ורעה לשעתיים שאחריה – חוסר תגובה לטרור  מסוכנת להרתעה. פחד, קהות חושים ודבקות בהישרדות, הובילו להימנעות מהתמודדות אמיתית עם המציאות שהתהוותה.

ישראל הפסידה את המלחמה כתוצאה מתבוסה מדינית. התעקשות נתניהו להימנע מכניסת הרשות הפלסטינית ואנשי מקצוע פלסטינים כבר לפני 3 חודשים מתבררת עכשיו כמהלך שגוי מיסודו שסיבך את ישראל

ראוי להזכיר, כי לאחר מלחמת לבנון השנייה, כאשר הושג הסכם 1701 להרחקת חזבאללה מהגבול, נתניהו תקף את אהוד אולמרט וממשלתו. אך כאשר הגיע לשלטון הכיל את ירידת חזבאללה לגבול. עכשיו הוא מתחנן ליישם את ההחלטה שבז לה בעצמו.

בלי החלפת האדם והמדיניות שהוליכה אותנו לחרפה אי אפשר לצעוד קדימה.  נתניהו חייב ללכת כדי שנוכל להתחיל במסע שיקום ארוך של עצמנו והשבת הביטחון האישי לאזרחים.

משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
וזו גם הבעיה שלנו - אנחנו "מכילים" את ביבי. לפני שנותנים עצות לממשלה , בואו ניתן לעצמנו עצות איך להעיף את ביבי. עצה ראשונה - יציאה המונית לרחובות. לא 100 אלף, אלא 500 אלף. לא להסתכל על ... המשך קריאה

וזו גם הבעיה שלנו – אנחנו "מכילים" את ביבי.
לפני שנותנים עצות לממשלה , בואו ניתן לעצמנו עצות איך להעיף את ביבי.
עצה ראשונה – יציאה המונית לרחובות. לא 100 אלף, אלא 500 אלף. לא להסתכל על השכן שיוצא להפגין, אלא לצאת יחד איתו.
עצה שניה – לחזור לעצה הראשונה ולעשות אותה שוב.

משה בן עטר ידידי אל תחשוב שלילי .כיצד היסטוריה מי כבש את סיני א.? השמאל ב. מי לא רצה שלום עם מצרים ?השמאל ?מי השאיר אותו עם כל השטחים ?השמאל .ומי בוכה היום השמאל?היום צה”ל מתמודד עם ה... המשך קריאה

משה בן עטר ידידי אל תחשוב שלילי .כיצד היסטוריה מי כבש את סיני א.? השמאל ב. מי לא רצה שלום עם מצרים ?השמאל ?מי השאיר אותו עם כל השטחים ?השמאל .ומי בוכה היום השמאל?היום צה"ל מתמודד עם העבר !להגיד שצה"ל נכנע זה בושה

עוד 835 מילים ו-2 תגובות
סגירה