המנהיג העליון של איראן, האיתוללה עלי חמינאי, מוביל את תפילות עיד אל-פיטר בטהרן, 10 באפריל 2024 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
Office of the Iranian Supreme Leader via AP

החשש בישראל: הנקמה של איראן תתבטא בפריצה לפצצת גרעין

בשונה מסבבי האיומים הקודמים בין איראן וישראל, הפעם כמעט כל הצמרת האיראנית מאיימת לנקום על חיסולו של חסן מהדווי בדמשק - וכשזה מגיע מהמנהיג העליון, זו למעשה פקודה לפעול ● ארה"ב וישראל מוכנות לאפשרות של תקיפה ישירה מאיראן עם שרשרת מערכות מכ"ם שמאפשרות כיסוי רחב מאוד, אבל החשש הוא שבמקום לתקוף כעת את ישראל, איראן תבחר להאיץ את פרויקט הגרעין שלה ● פרשנות

היומיים האחרונים התאפיינו בעלייה משמעותית באיומים ההדדיים בין איראן לישראל. המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, צייץ אתמול (רביעי) בבוקר כי "ישראל פגעה בטריטוריה איראנית ולכן היא תיענש".

התגובה הישראלית הגיעה אחרי כמה שעות עם ציוץ בשפה הפרסית של שר החוץ ישראל כ"ץ שאמר במפורש: אם איראן תתקוף את ישראל משטחה, ישראל תתקוף באיראן. שר הביטחון יואב גלנט אמר דברים דומים בשעות אחר הצוהריים מבלי להזכיר את איראן במפורש.

חילופי הדברים הללו לא חדשים. הם דומים מאוד למסרים מאיימים שהחליפו שתי המדינות אחרי חיסול מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה בדצמבר 2020. אלא שהפעם, בשונה מהאיומים הקודמים, כמעט כל הצמרת האיראנית מאיימת – וכשזה מגיע מהמנהיג העליון, זו למעשה פקודה לפעול.

ישראל דאגה להעביר בשבוע שעבר מסרים לאיראנים כי לא תהסס להגיב לתקיפה איראנית, ומסר כזה עבר גם לארצות הברית. עד אתמול, וושינגטון ישבה על הגדר במישור ההצהרתי – אך באופן מעשי הידקה מאוד את שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל.

זירת החיסול המיוחס לישראל בדמשק, סמוך לשגרירות האיראנית, 1 באפריל 2024 (צילום: LOUAI BESHARA / AFP)
זירת החיסול המיוחס לישראל בדמשק, סמוך לשגרירות האיראנית, 1 באפריל 2024 (צילום: LOUAI BESHARA / AFP)

גורם ביטחוני בכיר אומר לזמן ישראל כי מאז החיסול של מפקד כוח קודס חסן מהדווי בדמשק ביום שני שעבר, הקשר בין צבא ארה"ב וצה"ל התגבר באופן משמעותי. הכוונה היא בעיקר לבניית "תמונת שמיים" בכדי לאתר מוקדם ככל האפשר טילים המשוגרים לעבר ישראל.

גורם ביטחוני בכיר אומר לזמן ישראל כי מאז החיסול בדמשק, הקשר בין צבא ארה"ב וצה"ל התגבר באופן משמעותי. הכוונה היא בעיקר לבניית "תמונת שמיים" בכדי לאתר מוקדם ככל האפשר טילים המשוגרים לעבר ישראל

ארצות הברית מחזיקה במפרץ הפרסי ובים סוף מערכות מכ"ם המאפשרות לעקוב אחר תנועות אוויריות באיראן וסביבתה. למרות שבישראל לא מרבים לדבר על כך, שתי המדינות ושותפות אחרות באזור בנו למעשה שרשרת מערכות מכ"ם שמאפשרת כיסוי רחב מאוד של איראן.

במישור המדיני אמש הייתה לישראל קורת רוח ראשונה מארצות הברית, לאחר שבוע שבו הממשל היה זהיר מאוד בהצהרות שלו מול איראן. הנשיא ג'ו ביידן אמר במסיבת עיתונאים כי ארצות הברית ערבה לביטחונה של ישראל, עם תקרת פלדה שהיא פורסת עליה. ביידן הוא השתמש במילה ironclad (יצוקה מברזל) ולא iron dome (כיפת ברזל) – אולי כדי לא בלבל עם מערכת ההגנה הישראלית.

בכל מקרה, אלה דברים שמופנים ישירות לאיראן, ולא מן הנמנע שהם נובעים מתמונת מודיעין מדאיגה שהציגה ישראל לגורמים אמריקאים. אין ספק שהממשל האמריקאי מודאג מאוד מהאפשרות של התדרדרות למלחמה בין ישראל לאיראן.

עם זאת, ההערכה היא שלא איראן ולא ישראל רוצות כרגע עימות צבאי: ישראל בשל הלחימה ברצועת עזה וסימני השאלה לגבי גבול הצפון וחזבאללה; ואיראן בשל העובדה שמלחמה מבחינתה היא מוצא אחרון רק בהתקיים שני תרחישים: משטר האיתוללות בסכנה ו/או פגיעה אפשרית בפרויקט הגרעין. רק תחת הנסיבות הללו איראן תפעל בעוצמה – כל איום אחר יטופל מבחינתה על ידי שליחים.

השנה איראן חרגה מהעיקרון הזה וכמעט נכוותה. אחרי הפיגוע של דאעש ליד קברו של קאסם סולימאני, האיראנים הפציצו שטחים בפקיסטן בהם נמצאים שבטים בלוצ'ים. פקיסטן לא מצמצה ומיהרה להפציץ חזרה עם מסר ברור: איתנו לא מתעסקים. האיראנים במקרה הזה התקפלו מהר מאוד בפני המעצמה הגרעינית שממזרח.

אלא שלצד המתיחות סביב הנקמה האיראנית, השבוע צצו באיראן קולות לא שגרתיים שמספקים סיבה נוספת לדאגה. בשני אירועים שונים קראו דמויות בכירות באיראן למנהיג העליון חמינאי לפרוץ לפצצת גרעין.

לצד המתיחות סביב הנקמה האיראנית, השבוע צצו באיראן קולות לא שגרתיים שמספקים סיבה נוספת לדאגה. בשני אירועים שונים קראו דמויות בכירות באיראן למנהיג העליון חמינאי לפרוץ לפצצת גרעין

נזכיר: חמינאי עצמו הוציא פסק הלכה – פתווה – האוסר על בניית פצצת גרעין בשל היותה "מנוגדת לרוח האסלאם". אף אחד לא ממש קונה את החומרה שמייחסים באיראן לפתווה הזו. במהלך תפילת יום השישי האחרון של רמדאן בשבוע שעבר, נשא האימאם המרכזי של המשטר באיראן דרשה ובה קרא למנהיג העליון לבטל את הפתווה ולהורות לסוכנות הגרעין האיראנית לפרוץ לפצצה.

המנהיג העליון של איראן, האיתוללה עלי חמינאי, מבקר בתערוכה של הישגי הגרעין האיראני בטהרן, 11 ביוני 2023 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader, Via AP)
המנהיג העליון של איראן, האיתוללה עלי חמינאי, מבקר בתערוכה של הישגי הגרעין האיראני בטהרן, 11 ביוני 2023 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader, Via AP)

הקריאה הזו הרימה גבות במערב, שכן יש כאן כביכול איתגור של המנהיג העליון על ידי איש דת בכיר, מה שמעלה את החשד – שלא הוכח עדיין – כי חמינאי מכין את הקרקע להחלטה כזו על ידי הזמנת "לחץ" מאנשי הדת.

החשד התגבר משמעותית בהמשך השבוע כאשר נשיא אוניברסיטת "בשטי" בטהרן, פרופ' רזה אגאמירי אמר בראיון לטלוויזיה האיראנית כי המנהיג העליון בהחלט יכול לחזור בו מהפתווה.

אגאמירי, פרופסור לפיסיקה גרעינית שנחשב למקורב מאוד לשלטון, הוסיף כי במצב פרויקט הגרעין כרגע, "הרבה יותר קל לבנות פצצה מאשר להמשיך להחזיק בכל כך הרבה אורניום מועשר לרמות גבוהות". ככל הידוע, נכון להיום איראן מחזיקה בכ-150 ק"ג אורניום המועשר לרמה של 60%, מה שיספיק לה לייצור כשלוש פצצות.

בישראל עוקבים אחרי ההתפתחות האפשרית הזו, ואם היא תקרה – ארצות הברית תהיה חייבת להיכנס לתמונה עם איום צבאי משמעותי שלא מותיר לאיראנים ספק.

בישראל עוקבים אחרי ההתפתחות האפשרית הזו, ואם היא תקרה – ארצות הברית תהיה חייבת להיכנס לתמונה עם איום צבאי משמעותי שלא מותיר לאיראנים ספק

ניסוי טילים של משרד הביטחון האיראני במיקום לא ידוע, 25 במאי 2023 (צילום: Iranian Defense Ministry via AP)
ניסוי טילים של משרד הביטחון האיראני במיקום לא ידוע, 25 במאי 2023 (צילום: Iranian Defense Ministry via AP)

הסכנה היא שהמנהיג יכול לתת את האישור הזה בשקט, ואז הסימנים היחידים לפריצה לפצצה יהיו מודיעיניים.

בישראל אמרו בעבר כי תהיה אינדיקציה לכך שאיראן עומדת לפרוץ לפצצה ולהקים מחדש את קבוצת הנשק – השלב הסופי של בניית ראש הקרב הגרעיני.

הבעיה היא שאחרי 7 באוקטובר, כל הנחות היסוד המודיעיניות בישראל נמצאות בבחינה מחדש – כולל זו הנוגעת לאיראן.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 772 מילים ו-2 תגובות
סגירה