נתניהו ממשיך לחזק את חמאס בעזה

כל מי שיושב בממשלת נתניהו ברגע זה – כולל גנץ, איזנקוט או סמוטריץ' ובן גביר – אחראי לחיזוק ארגון הטרור חמאס ● הם גם נושאים באחריות המשותפת לעיכוב כניסת צה"ל לרפיח ולחזרת אנשי חמאס לחאן יונס ● ברקע הריאיון המביך של ברקת, גם באמריקה מבינים שנתניהו פשוט ממשיך לעשות הכול כדי לחזק את הארגון הקיצוני ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 19 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 19 בפברואר 2024

ההתנהלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו – ושל כל מי שיושב איתו בממשלה ונותן לה דה פקטו גב – מחזקת את ארגון הטרור חמאס. בחלוף חצי שנה למלחמה, המשימה לחיסול חמאס נכשלה.

חלקים מהנהגת ארגון הטרור יושבים מתחת לאדמה, ככל הנראה לצד החטופים הישראלים, וגם אם לכאורה יושמדו ארבעת גדודי חמאס הנותרים ברפיח, צמרת הארגון תמשיך להתבצר במנהרות ולהפעיל את אנשיה ברחבי עזה.

ב־7 בפברואר הצהיר נתניהו כי הנחה את צה"ל להכין תוכניות צבאיות לכניסה לרפיח. כחודשיים אחרי אותה ההכרזה, לטרוריסטים – ולארבעת גדודי חמאס הנמצאים ברפיח – הוענק מספיק זמן כדי להיערך, להתארגן ולהעביר את המחשבים ו/או את אמצעי התקשורת שלהם למקום אחר.

ב־7 בפברואר הצהיר נתניהו כי הנחה את צה"ל להכין תוכניות צבאיות לכניסה לרפיח. כחודשיים אחרי אותה ההכרזה, לטרוריסטים – ולארבעת גדודי חמאס הנמצאים ברפיח – הוענק מספיק זמן כדי להיערך

ברגע שיתחיל שלב פינוי האזרחים העזתים מרפיח, גדודי חמאס יידעו כי נותרו להם כשלושה שבועות לפני הפעילות עצמה. איזה גדודים בדיוק יישארו לצה"ל להשמיד כשהוא ייכנס בסופו של דבר פנימה עם הטנקים ומסוקי הקרב?

שוק ברפיח, 9 באפריל 2024 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
שוק ברפיח, 9 באפריל 2024 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

רבות נכתב כבר על המהלך המסורבל ועל המשחק המקדים הארוך ביותר בהיסטוריה של המלחמות. אבל לגופו של עניין, מבחינה צבאית, מה נשאר לחסל שם? גדוד חמאס זה לא מבנה שממנו טרוריסטים בורחים ו/או נמלטים אליו. תמונה של חיילים במפקדה הצבאית של המג"ד, אין משמעותה שהגדוד חוסל, אלא רק שהוא זז מקום.

כפי שצוין לעיל, כל שרי הממשלה – כולל בני גנץ, גדי איזנקוט, רון דרמר, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר – נושאים באחריות המשותפת להחלטות של נתניהו. סמוטריץ' ובן גביר הבהירו בוקר וערב את ההסתייגויות שלהם מנסיגת אוגדה 98 מעזה ומהמצב החדש שנוצר ברצועה, הנראה כמו הפסקת המלחמה.

השר דוד אמסלם, שהוזמן כמשקיף לישיבות הקבינט, הכחיש את העובדה שכוחות צה"ל יצאו מכל הרצועה למעט מציר נצרים: "אני בדרך כלל לא עוקב אחרי מה שאומר דובר צה"ל, אני יודע מה אומר הרמטכ"ל"

הם גם נושאים באחריות המשותפת לעיכוב כניסת צה"ל לרפיח ו/או כל החלטה אחרת שתתקבל על ידי נתניהו אישית כל עוד הם ממשיכים לשבת בממשלתו.

אגב, גם כמות הכוחות בעזה עתה היא נושא שנוי במחלוקת. השר דוד אמסלם, שהוזמן כמשקיף לישיבות הקבינט, הכחיש אתמול (רביעי) בבוקר בראיון לגלי צה"ל את העובדה שכוחות צה"ל יצאו מכל הרצועה למעט מציר נצרים.

טנק של צה"ל בקרבת הגבול בין ישראל לרצועת עזה, 9 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
טנק של צה"ל בקרבת הגבול בין ישראל לרצועת עזה, 9 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Leo Correa)

"אני אומר לך, לפי דיווח של הרמטכ"ל, יש כוחות הנלחמים על בסיס יומי ויש היערכות לכניסה לרפיח". כשנשאל על הודעת דובר צה"ל, לפיה אוגדה 98 יצאה מחאן יונס, השיב אמסלם, "אני בדרך כלל לא עוקב אחרי מה שאומר דובר צה"ל, אני יודע מה אומר הרמטכ"ל – יש בעזה כוחות בסדרי גודל לא קטנים".

מצב הדברים המבלבל הזה משקף את הטקטיקה של נתניהו – למשוך ולמרוח את הזמן עד לרגע האחרון – ולא לקבל החלטות. אולם, מעל לכל ניצבת האסטרטגיה המוצהרת של נתניהו – לא לאפשר בשום פנים ואופן כניסה של כוחות פלסטינים אחרים, שאינם חמאס, לתוך הרצועה. לא פת"ח ולא כוחות המגובים על ידי ערב הסעודית ו/או איחוד האמירויות.

אנשי חמאס כבר נוכחים בחאן יונס ונצפים עם נשקים קלים ו/או אלות. הם למעשה מנהלים מחדש את הסדר האזרחי ומשתלטים על משולחי הסיוע

בכך נתניהו פועל – פעם נוספת – לחיזוק וביסוס מעמדו הצולע של ארגון חמאס. לפי הדיווחים המתרבים, מאז יציאת אוגדה 98 (ביום ראשון), חמאס חזר לשלוט בחאן יונס.

אנשי חמאס כבר נוכחים במקום ונצפים עם נשקים קלים ו/או אלות. הם למעשה מנהלים מחדש את הסדר האזרחי ומשתלטים על משולחי הסיוע. בקרוב, כשצה"ל יהיה לכאורה עסוק ברפיח, הם יחזירו לעצמם את השליטה בחאן יונס.

פלסטינים בחאן יונס, לאחר שישראל הודיעה על הסגת כוחותיה מהעיר, 8 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
פלסטינים בחאן יונס, לאחר שישראל הודיעה על הסגת כוחותיה מהעיר, 8 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)

סמוטריץ' ובן גביר חוזרים על הטענה כי לא ייתנו לקורבן חיילי צה"ל להיות לשווא. בפועל, זה בדיוק מה שהם עושים. באמצעות חוסר קבלת ההחלטות של נתניהו, כל הממשלה מאפשרת לאובדן העצום הזה להיות לשווא, בזמן שחמאס ממשיך להיות בעל הבית בעזה.

בינתיים, בארה"ב תולשים שיערות בגלל ההתנהלות של ראש הממשלה. אתמול פורסמו שני טורים בעיתון הניו יורק טיימס הקוראים לנתניהו להתפטר. באחד מהם הודה הפרשן השמרני ברט סטיבנס כי כבר הרים ידיים מהתנהלות נתניהו.

סמוטריץ' ובן גביר חוזרים על הטענה כי לא ייתנו לקורבן חיילי צה"ל להיות לשווא. בפועל, זה בדיוק מה שהם עושים. באמצעות חוסר קבלת ההחלטות של נתניהו, כל הממשלה מאפשרת לאובדן העצום הזה להיות לשווא

סטיבנס אף מצביע על הריאיון המביך של השר ניר ברקת ברשת MSNBC , שמבהיר לטענתו את היעדר האידאולוגיה והיעדר המדיניות של נתניהו. הטור השני היה של הפרשן המקורב לבית הלבן תום פרידמן, שקרא בפעם המי יודע כמה להפוך את נתניהו לנחלת העבר.

אבל לא מדובר רק בבעלי הטורים. יו"ר הקונגרס האמריקאי לשעבר ננסי פלוסי התייחסה ביום שלישי בריאיון לרשת MSNBC למכתב שעליו חתמה עם 40 חברי קונגרס נוספים בדרישה לצמצם את הסיוע הביטחוני לישראל.

לדבריה, לא מדובר בעצירת הסיוע הצבאי באופן הרמטי אלא רק בדבקות בכלל האמריקאי, לפיו מדינה המקבלת סיוע חייבת לאפשר באופן חופשי כניסת סיוע הומניטרי. "7 באוקטובר היה זוועת ברברית וחמאס הוא ארגון מזוויע. חייבים לשחרר מייד את כל החטופים. מצד שני, 33 אלף איש מתו (בעזה), אנשים רעבים, אין להם מים לשתייה. חייבת להיות דרך אחרת לעשות זאת".

המנחה מיקה ברזינסקי, שאלה את פלוסי לדעתה בנוגע לגישת ביידן: "כולנו רואים שנתניהו מתחפר בעמדות שלו. את חושבת שצריך להגביל עוד יותר את הסיוע (הצבאי) לישראל?" פלוסי לא היססה: "כל מה שמעניין את נתניהו זה עתידו הפוליטי הפרטי. נתניהו הוא טרגדיה.

"כולנו אוהבים את ישראל. אבל כולנו גם רוצים שישראל תמשיך להתקיים כמדינה מכובדת בעלת מעמד וצ'אק שומר צדק במה שאמר, שרצוי שילכו שם לבחירות"

"כולנו אוהבים את ישראל. אבל כולנו גם רוצים שישראל תמשיך להתקיים כמדינה מכובדת בעלת מעמד וצ'אק שומר צדק במה שאמר, שרצוי שילכו שם לבחירות".

האמירה של פלוסי מצטרפת לדברים דומים שאמר השבוע הסנאטור הדמוקרטי מוירג'יניה טים קיין (לשעבר המועמד לסגן הנשיא בהתמודדות של הילרי קלינטון) ולאווירה הכללית במפלגה הדמוקרטית.

יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי נואמת בגבעת הקפיטול, 17 בנובמבר 2022 (צילום: Carolyn Kaster, AP)
יו"ר בית הנבחרים האמריקאי לשעבר ננסי פלוסי, 17 בנובמבר 2022 (צילום: Carolyn Kaster, AP)

במקביל, במפלגה הרפובליקאית גם לא חוסכים מישראל, כשהמועמד דונלד טראמפ ממשיך לחבוט בציבור היהודי הדמוקרטי ומסתייג מהאופן שבו נתניהו מוביל את המלחמה. גם באמריקה מתחילה לחלחל התובנה שנתניהו במעשיו – או במחדליו – פשוט ממשיך לחזק את חמאס.

עוד 919 מילים
סגירה