מירוץ 2020
המרוץ לבית הלבן

אחד המשפטים הפליליים נגד טראמפ סוף-סוף יוצא לדרך

בית המשפט דחה השבוע את ערעורו האחרון של טראמפ באחד ממשפטיו הפליליים והוא צפוי להתחיל ביום שני ● לגבי שאר התיקים, נראה שלא תהיה התקדמות משמעותית לפני שיחלו הבחירות בסוף הקיץ ● באריזונה, חוק ארכאי האוסר כמעט לחלוטין על הפלות הועלה באוב - ואפילו הרפובליקאים מסתייגים ממנו ● ובסנאט, מסתמן שהרפובליקאים יזכו ברוב בנובמבר 2024 ● פרשנות

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בצפון קרולינה, 2 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Chris Carlson)
AP Photo/Chris Carlson
דונלד טראמפ בעצרת בחירות בצפון קרולינה, 2 במרץ 2024

בשתי החזיתות המובילות כרגע של הקמפיין לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית – התיקים המשפטיים של דונלד טראמפ והפגיעה בזכויות האישה על גופה – חלו התפתחויות משמעותיות השבוע.

משפטי טראמפ

כזכור, טראמפ עומד לדין בארבעה תיקים פליליים, וכבר נמצא אשם בתיק אזרחי אחד.

בתיק האזרחי, בו מדינת ניו יורק האשימה את טראמפ בהונאת בנקים ומלווים בדבר הונו, הוא נמצא חייב ונפסקו עליו פיצויים של כמעט חצי מיליארד דולר. טראמפ ערער, ולפני כשבועיים היה נראה כי יתקשה לגייס את הערבות הנדרשת לצורך הערעור.

בינתיים השופט הוריד את סכום הערבות לכ-170 מיליון דולר וטייקון מקליפורניה בשם דון הנקי, שעשה את הונו מהלוואות סאב-פרייים לרכב, נחלץ לשלם זאת עבור טראמפ.

השופט הוריד את סכום הערבות לכ-170 מיליון דולר וטייקון מקליפורניה בשם דון הנקי, שעשה את הונו מהלוואות סאב-פרייים לרכב, נחלץ לשלם זאת עבור טראמפ

ההתפתחות המשמעותית השבוע חלה במשפטו הפלילי המתקדם ביותר של טראמפ, בדבר רישום כוזב במסמכי תאגיד שנועד לכסות על כספים ששילם לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, דרך עורך דינו דאז מייקל כהן, בזמן קמפיין 2016.

מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של דונלד טראמפ, יוצא ממשרדי התובע המחוזי בניו יורק, 13 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)
מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של דונלד טראמפ, יוצא ממשרדי התובע המחוזי בניו יורק, 13 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)

השבוע דחה בית המשפט את ערעורו האחרון של טראמפ, הטוען כי יש לדחות את המשפט עד לאחר שבית המשפט העליון יפסוק בשאלת חסינותו בהמשך החודש. עם דחייה זו, ודחיית-בזק של עוד ערעור, נראה שהוסרו כל המכשולים והמשפט יצא לדרך ביום שני הקרוב.

בניגוד אלינו, בארה"ב המשפטים עצמם, משהחלו, הם קצרים למדי, בעיקר אם הם בפני מושבעים – שכן המושבעים נקראים מחייהם ועבודתם ומנסים לקצר את הזמן הזה ככל הניתן, כך שייתכן שנראה את המשפט הזה מגיע לסופו – לפחות בערכאה הראשונה – בפרק זמן לא רחוק.

שני המשפטים הבאים הם בדבר ניסיון גניבת הבחירות ב-2020.

המשפט הפדרלי, ביוזמת החוקר המיוחד ג'ק סמית, מתנהל בוושינגטון. ביחס למשפט זה, טראמפ טוען שיש לו חסינות כחלק מחסינות גורפת על פעילויותיו בתור נשיא. טענה זו הגיעה עד לבית המשפט העליון, שבחר לדון בה וקבע מועד מאוחר למדי לדיון – בסוף החודש הזה. לאחר הדיון אין לדעת מתי תינתן פסיקה, והשופטים יכולים להמתין עד סוף המושב, בסוף יוני, כדי לפסוק.

טראמפ טוען שיש לו חסינות כחלק מחסינות גורפת על פעילויותיו בתור נשיא. טענה זו הגיעה עד לבית המשפט העליון, שבחר לדון בה וקבע מועד מאוחר למדי לדיון – בסוף אפריל

מכיוון שהליכי הקדם-משפט בתיק זה מוקפאים בינתיים, ההערכה היא שגם אם בית המשפט העליון ידחה את העתירה, טראמפ כבר יצליח למרוח את תהליכי קדם המשפט מספיק זמן כדי שלא ניתן יהיה להתחיל את משפט לפני הבחירות.

דונלד טראמפ יוצא מבית המשפט בניו יורק, 25 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
דונלד טראמפ יוצא מבית המשפט בניו יורק, 25 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)

בעבר הערכתי כי בית המשפט העליון ישתמש בעתירה זו כאיזון לעתירה בדבר פסילת טראמפ על בסיס התיקון ה-14 ע"י קולורדו – דהיינו, בית המשפט העליון יפסול מחד את החלטת קולורדו ומאידך ידחה את עתירת טראמפ בנושא הזה. טעיתי, והנכונות של בית המשפט העליון לעזור שוב ושוב לטראמפ גדולה משחשבתי. הדיון המאוחר שנקבע גורם לכך שגם אם העתירה תדחה, המשפט הפדרלי בסיכון גבוה.

התיק השני מתנהל בג'ורג'יה. בתחילת הדרך תיק זה נראה כמו התיק הכי מסוכן לטראמפ, הן מבחינת חומרת העברות, שכן כתב האישום כורך את כל סעיפי האישום בתוך סעיף של פשע מאורגן; והן בשל העובדה שהוא מתנהל בערכאה מדינתית שעליה, גם אם יבחר לנשיא, אין לו סמכות.

ואכן, כמה שותפים זוטרים של טראמפ אף הודו במסגרת זו – כמו גם עו"ד סידני פאוול, שנגזרו עליה שש שנות מאסר על תנאי.

אלא שלפני מספר חודשים התיק קיבלת תפנית מוזרה ולא צפויה. ב-8 בינואר, עתר מייק רומן, אחד הנאשמים, לבית המשפט בדרישה לפסול את התיק מהסיבה הבאה: פאני ויליס, פרקליטת מחוז פולטון (המכיל את אטלנטה) והתובעת במשפט, נמצאת בקשר רומנטי עם נתן וייד, הפרקליט המיוחד אותו שכרה לצוות התביעה בנובמבר 2021, ובמסגרת קשר זה גם נסעה עמו ועל חשבונו למספר חופשות.

כך, לטענת רומן, הגשת התביעה אפשרה לוויליס לשכור את וייד, צעד שמצידו הביא לה רווחים כלכליים, ומכאן שהיה ניגוד עניינים בהגשת התביעה ויש לפסול את התיק. טראמפ הצטרף לבקשה ב-25 בינואר.

כך, לטענת רומן, הגשת התביעה אפשרה לוויליס לשכור את וייד, צעד שמצידו הביא לה רווחים כלכליים, ומכאן שהיה ניגוד עניינים בהגשת התביעה ויש לפסול את התיק. טראמפ הצטרף לבקשה ב-25 בינואר

תובעת מחוז פולטון פאני ויליס, מרץ 2024 (צילום: AP Photo/Alex Slitz)
תובעת מחוז פולטון פאני ויליס, מרץ 2024 (צילום: AP Photo/Alex Slitz)

האופי הסנסציוני של החומרים ואופרת הסבון שנפרסה מהם – הדיון בנושא התרחש במקביל למשפט הגירושים של וייד – הפכו לכמה חודשים את המשפט: ויליס התובעת הפכה הנאשמת.

ויליס מצידה טענה שהקשר הרומנטי עם וייד החל אחרי ששכרה אותו ולכן אין לו קשר להגשת התביעה. למרות עדות דרמטית ולא מאוד מוצלחת של ויליס, השופט מקאפי לבסוף דחה את בקשת הפסילה, אף שביקר בחריפות את ויליס וקבע שהיא או וייד צריכים לעזוב את צוות התביעה. וייד התפטר מצוות התביעה באותו היום.

טראמפ עוד מערער על פסיקת מקאפי אבל לא נראה שסיכויי הערעור גבוהים. לכאורה הסאגה מאחורינו, אבל כמובן שהנזק התדמיתי לוויליס חמור ביותר, והמשפט בינתיים נדחה ומתחיל להיות בסיכון לקראת הבחירות.

טראמפ עוד מערער על פסיקת מקאפי אבל לא נראה שסיכויי הערעור גבוהים. לכאורה הסאגה מאחורינו, אבל כמובן שהנזק התדמיתי לוויליס חמור ביותר, והמשפט בינתיים נדחה ומתחיל להיות בסיכון לקראת הבחירות

לבסוף, המשפט האחרון הוא המשפט הפדרלי בפלורידה בדבר אחזקת המסמכים המסווגים באחוזתו של טראמפ. כאן לתובעים יש בעיה עם סידרת החלטות תמוהות של השופטת המנהלת את המשפט, איילין קאנון, אשר מונתה על ידי טראמפ.

המחלוקת האחרונה היא בדבר ההנחיות למושבעים: כאשר נבחרים מושבעים ומתחיל המשפט, בית המשפט שולח הנחיות למושבעים לגבי פרשנות החוק, ומסביר להם מה השאלה העובדתית בה הם צריכים להכריע.

ארגזי מסמכים בחדר השירותים באחוזתו של דולנדל טראמפ – תמונה מתוך כתב האישום נגד הנשיא לשעבר (צילום: Justice Department via AP)
ארגזי מסמכים בחדר השירותים באחוזתו של דולנדל טראמפ – תמונה מתוך כתב האישום נגד הנשיא לשעבר (צילום: Justice Department via AP)

בתיק זה קיימת קודם כל שאלה משפטית: טראמפ טוען שכנשיא, חוק המסמכים הנשיאותיים (Presidential Records Act) מאפשר לו להחזיק ברשותו גם לאחר סיום כהונתו כל מסמך שהוא רואה בו פרטי. צוות התובעים טוען שזו פרשנות מופרכת ולא רלוונטית, שכן החוק בכל מקרה לא עוסק במסמכים מסווגים.

השופטת קאנון נתנה לצדדים לעיין בטיוטות אפשריות של הוראות ההנחיה למושבעים שניסחה, לפי שתי התזות. צוותו של התובע סמית כעת מאיים לערער על ההנחיות. לטענתו הנחיות המבוססות על טענתו של טראמפ לא סבירות מבחינת פרשנות החוק ולמעשה הופכות הרשעה לבלתי אפשרית.

התובע סמית כעת מאיים לערער על ההנחיות. לטענתו הנחיות המבוססות על טענתו של טראמפ לא סבירות מבחינת פרשנות החוק ולמעשה הופכות הרשעה לבלתי אפשרית

אריזונה נגד הפלות

ההתפתחות הדרמטית השנייה השבוע הייתה בנושא זכות האישה על גופה.

כזכור, מאז פסיקת בית המשפט העליון שהסירה את ההגנה החוקתית הפדרלית מהפלות, המצב החוקי בנושא עבר לסמכות המדינות. הפסיקה לא רק שלא הורידה את הנושא מסדר היום אלא הפכה אותו למאבק מתמשך בכל חמישים המדינות, כאשר נדמה שבכל שבועיים-שלושה יוצאת כותרת ממדינה אחרת, והפעם מאריזונה.

בספר החוקים של אריזונה קיים חוק מ-1864, עוד בטרם הפכה למדינה, האוסר על הפלה מלבד במצב שבו חיי האם בסכנה. כל עוד פסיקת רו נגד וייד הייתה בתוקף, החוק נחשב לאות מתה. מאז שפסיקת רו בוטלה, התנהל ויכוח לגבי מעמדו של החוק. השבוע פסק בית המשפט העליון של אריזונה כי החוק שוב בתוקף.

חבר המועצה הרפובליקאי של מדינת אריזונה מאט גרס מעדכן עיתונאים על ההחלטה כי החוק נגד הפלות של המדינה חוזר לתוקף, 10 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Matt York)
חבר המועצה הרפובליקאי של מדינת אריזונה מאט גרס מעדכן עיתונאים על ההחלטה כי החוק נגד הפלות של המדינה חוזר לתוקף, 10 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Matt York)

זהו חוק קיצוני ביותר ומאוד לא פופולרי; אפילו הרפובליקאים באריזונה, לפחות בפומבי, טוענים כעת שהם מתנגדים לו. אלא שאם הם אכן מתנגדים לו, בידם לחוקק חוק אחר שיאפשר הפלה בעוד מקרים (נניח של גלוי עריות או אונס) אלא שבית המחוקקים של אריזונה התפזר ביום רביעי כדי לא לחוקק חוק כזה.

אולי התגובה הכי מפתיעה, המדגישה את הקושי של רפובליקאים עם הנושא, היא זו של קארי לייק.

לייק הייתה מועמדת למושלות המדינה ב-2022, וכיום המועמדת המובילה למועמדות הרפובליקאית לסנאט. במסגרת הפריימריז לאותו מרוץ ב-2022, הכריזה לייק כי בספר החוקים של אריזונה יש "חוק נהדר" ביחס להפלות, ושאם פסיקת רו (שהייתה עוד בתוקף אז) תבוטל, צריך לחזור אליו. בימים האחרונים, כשחזרת החוק הפכה למציאות, לייק התנערה מעמדה זו.

לייק היא אחת הדאגות של הדמוקרטים בסנאט השנה. היא מאוד כריזמטית, ובתחילת המרוץ למושלות של 2022 היה נראה שהמרוץ בכיס שלה. היא גם מתומכיו הגדולים של טראמפ, ובפרט בשקריו לגבי גניבת הבחירות שלא הייתה.

לייק היא אחת הדאגות של הדמוקרטים בסנאט. היא מאוד כריזמטית, ובתחילת המרוץ למושלות של 2022 היה נראה שהמרוץ בכיס שלה. היא גם מתומכיו הגדולים של טראמפ

לייק, אגב, החילה את אותו הסטנדרט גם על עצמה: במרוץ 2022 היא סרבה להכיר בהפסדה, ואף ניסתה לערער שלל ערעורים חסרי בסיס שנדחו.

קארי לייק בעצרת פוליטית של המפלגה הרפובליקאית, 24 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
קארי לייק בעצרת פוליטית של המפלגה הרפובליקאית, 24 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

אלא שבצד הדמוקרטי המצב בעייתי אף הוא. הסנאטורית הנוכחית, קירסטן סינמה, נבחרה כדמוקרטית אך בדצמבר 2022 עזבה את המפלגה והפכה לעצמאית.

לאחר התלבטות, הדמוקרטים החליטו לא לתמוך בה מבחוץ במרוץ לסנאט, ובמשך חודשים נראה היה שהמרוץ יהיה תלת ראשי, מה שכנראה היה עובד לטובתה של לייק. אבל סינמה איבדה גובה ככל שהזמן עבר, ולפני חודש הכריזה שלא תרוץ לכהונה נוספת.

אריזונה הפכה עתה למרוץ פתוח – מה שמסורתית הרבה יותר קל להפוך מאשר מרוצים בהם מתמודד סנאטור מכהן. בצד הדמוקרטי רץ כעת ראובן גייגו, נציג המחוז ה-3 של אריזונה בבית הנבחרים המייצג חלק מפניקס, פוליטיקאי ממוצע.

אריזונה הפכה עתה למרוץ פתוח – מה שמסורתית הרבה יותר קל להפוך מאשר מרוצים בהם מתמודד סנאטור מכהן. בצד הדמוקרטי רץ כעת פוליטיקאי ממוצע

אריזונה היא אחת הצרות הקטנות יחסית עבור הדמוקרטים בסנאט. ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה פורש והכיסא שלו יעבור בוודאות לצד הרפובליקאי. ג'ון טסטר ממונטנה מתמודד על כהונה נוספת אך ההרכב המפלגתי של המדינה הופך את המרוץ לקשה מאד.

גם באוהיו, מישיגן, פנסילבניה ונבאדה הכיסאות של הדמוקרטים בסכנה, מה שאומר שבסיכוי מאוד סביר הרפובליקאים יזכו ברוב בסנאט בנובמבר 2024. כך שגם אם ג'ו ביידן יזכה לכהונה שנייה, זו תתחיל בצורה שונה מאוד מהקדנציה הראשונה.

עוד 1,407 מילים
סגירה