משרד החקלאות מתיר דיג בעונת הרבייה

פקיד הדיג היה אמור לאפשר לדגה בים התיכון להתאושש בחודשים מאי–יוני, אך בשל הגבלות המלחמה הדיג הותר גם בחודשים אלה ● בארגוני טבע וזכויות בעלי חיים דורשים מבית המשפט לבטל את ההחלטה ● לטענתם, פקיד הדיג לא אמור לאזן בין אקולוגיה ופגיעה בבעלי החיים לבין פרנסת הדייגים: "פקיד הדיג מאפשר פגיעה ברוב הדגים המתרבים בעונה הזו" ● משרד החקלאות: מאזנים בין שמירה על משאב הדגה ובין פרנסת הדייגים

דיג ברשת הקפה (צילום: עידו מאירוביץ, החברה להגנת הטבע)
עידו מאירוביץ, החברה להגנת הטבע
דיג ברשת הקפה

בחודשי האביב, עד תחילת הקיץ (מרץ–יולי), מתקיימת עונת הרבייה בים התיכון ובזמן הזה הדגה אמורה להתחדש. אחרי שנים של דיג מסיבי, בכל אחת משמונה השנים האחרונות נקבע בתוך התקופה הזו משך זמן רשמי שבו יחולו איסורי דיג במשך חודש וחצי עד שלושה לכל היותר.

הכוונה לאפשר למינים שונים להעמיד דור צאצאים חדש, ועל ידי כך להגן על ערכי טבע ולחדש גם מקור למזון הנחשב טרי ובריא. השנה, עונת הרבייה "הרשמית" שקבע פקיד הדיג במשרד החקלאות נוי פרוימן, תתחיל ב־1 במאי ותימשך עד 30 ביוני. בצד קביעת התאריך, הוא פרסם גם היתר לדיג מבוקר בשיטות מסוימות, לטובת מכירת דגים ולצריכה עצמית.

בחלק מהתקופה בת החודשיים יותר דיג באמצעות רשתות עמידה בגודל "עין" של 50 מילימטרים רק במקומות שבהם עומק המים עולה על 30 מטרים, ברשת טבעת בעומק של לפחות 20 מטרים וכן בשיטה של מערך חכות צף בעומק של 40 מטרים לפחות. השיטות האלה מוגבלות בסוגי המינים שאפשר לדוג.

בנימוקים להחלטה להתיר דיג בתוך עונת הרבייה בים התיכון, פקיד הדיג של משרד החקלאות ציין שבשנים האחרונות יש התאוששות של חלק ממיני הדגים החשובים

נוסף על כך הותר דיג בחכה בודדת או ברובה בעומק של 20 מטרים עבור ארבעה מינים בלבד עם מגבלת כמויות לרובם. בנימוקים שלו להחלטה, צוין שמאז החלו ההגבלות על התקופה, המרחבים והשלל, בשנים האחרונות יש התאוששות של חלק ממיני הדגים החשובים.

סירת דיג ברשת הקפה ("צינצולה") (צילום: יוסף סגל, החברה להגנת הטבע)
סירת דיג ברשת הקפה ("צינצולה") (צילום: יוסף סגל, החברה להגנת הטבע)

גם המלחמה פגעה בדייגים

ההיתר בתקופת הרבייה מתייחס למינים היכולים לנדוד אלפי קילומטרים; כאלה שהגיעו מים סוף לים התיכון; כאלה שלא מתרבים בתקופה הזו; או במים העמוקים יחסית בשיטות סלקטיביות באופן שלא מאיין או גורע מהתכלית של השבתת הדיג.

בצד הגבלת התקופה, בשנים האחרונות החלה גם אכיפה בשמורות ימיות שהוכרזו בראש הנקרה־אכזיב וראש הכרמל, בהיקף של 150 קמ"ר שבהן נאסר הדיג. שמורה נוספת נמצאת בהליך קידום. השנה נוספה לכך גם מלחמת עזה, שמתחילתה נאסר על כל פעילות השיט האזרחי בצו אלוף באזורים שמדרום לאשדוד ואשקלון בדרום, ומשבי ציון עד גבול לבנון בצפון.

השנה נוספה להגבלות הדיג גם מלחמת עזה, שמתחילתה נאסר על כל פעילות השיט האזרחי בצו אלוף באזורים שמדרום לאשדוד ואשקלון, ומשבי ציון עד גבול לבנון

לפי פקיד הדיג, הדגים שהיו חופשיים מדיג בתקופה הזו יכלו לפתח את אברי הרבייה לקראת התקופה הרלוונטית ללא הפרעה וחלקם כבר התרבו. לטענתו, גם הפסקת הדיג מול חופי עזה תרמה לכך שביצי דגים מופרות נסחפו מהדרום אל שטחי המים של ישראל והגדילו את פוטנציאל הבקיעה. מטבע הדברים, ההגבלות בזמן המלחמה פגעו קשות בפרנסתם של הדייגים וההיתר נועד לפצות אותם.

מחטף בחסות המלחמה

אלא שבחברה להגנת הטבע ובארגוני זכויות בעלי חיים, חושבים שההחלטה הזו היא בעצם מחטף שמעקר מתוכן את המדיניות שהחלה ב־2016 – לקבוע תקופה מצומצמת של התאוששות לדגה בים התיכון.

סירות דייגים בנמל עזה, יוני 2019 (צילום: חסאן ג'די/ פלאש 90)
סירות דייגים בנמל עזה, יוני 2019 (צילום: חסאן ג'די/פלאש90)

בעתירה מנהלית שהגישה החברה להגנת הטבע ושאליה הצטרפו תנו לחיות לחיות עם תמיכה מבחוץ של עמותת אנימלס, הם ביקשו להורות על ביטול ההחלטה להיתרי דיג שניתנו לתקופה שמתחילה עוד שבועיים עד סוף יוני.

מבחינתם, מדובר בהחלטה "שערורייתית". היתרי דיג בעונת הרבייה צריכים להינתן אך ורק תוך שמירה על התכלית המקורית של ההגבלות, שנועדו לאישוש משאב הדגה ולא עבור פיצוי לדייגים שאותו יכולה לתת הממשלה מבלי לפגוע בדגים עצמם.

"דיג ברשת הקפה הכרוך בדחיסת מאות ואלפי דגים בתוך רשת צפופה, בתנאים של מיעוט חמצן, צפוי לגרום לפגיעה ודאית בדגים עד 'שחרורם', התיאורטי בלבד"

הם הסבירו כי למעשה פקיד הדיג התיר את כל שיטות הדיג מבלי להשאיר סנטימטר אחד שלא תתקיים בו פעילות. הוא מאפשר במפורש פגיעה במינים שזו שיא עונת הרבייה שלהם "והכל בשיטות לא סלקטיביות שבהכרח יפגעו בכ־90% מהמינים המתרבים בעונה הזו של השנה. היתרים אלה יגרמו נזק חמור לערכי טבע מוגנים כמו צבי ים".

מבחינת כל הדגים, במהלך חודש מאי בכל העומקים וביוני בעומק של מעל 40 מטרים, צפויה פגיעה מרשתות וקרסים, בדיוק כמו בכל תקופה אחרת בשנה. התוצאה תהיה שבחודש מאי 88% מהמינים המצויים ברבייה, ושלהם ערך מסחרי, ייפגעו, כאשר מיעוטם הותרו לדיג באופן מפורש והשאר ייפגעו מכך ששיטות הדיג לא סלקטיביות.

חנות דגים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
חנות דגים. אילוסטרציה (צילום: iStock)

באשר לאפשרות התאורטית שדגים יוחזרו לים אם הם אסורים בדיג או שאין להם ערך מסחרי (כמו צבים, כרישים ויונקים ימיים) העתירה טוענת: "רשת עמידה או מערך חכות צף הם ציוד דיג המונח במים במשך מספר שעות. בזמן זה דג לכוד מתקשה לנשום, חשוף לטריפה ונזק נגרם לאבריו הפנימיים.

"בדיג חכה, הכרוך בנעיצת קרס בגוף הדג, מתרחשת פגיעה ברקמות רגישות בגופו של הדג. כל זאת עוד לפני העלאה של הדג אל האוויר לצורך 'שחרור', שחושפת אותו לחנק, נזק פיזי נוסף, הבדלי לחץ ועוד.

"דיג ברשת הקפה הכרוך בדחיסת מאות ואלפי דגים בתוך רשת צפופה, בתנאים של מיעוט חמצן, צפוי לגרום לפגיעה ודאית בדגים עד 'שחרורם', התיאורטי בלבד". במילים אחרות, גם אם ההחזרה לים תעלה את הסיכוי שלהם לשרוד, זה יהיה כרוך בסבל רב.

פעילות דיג בחודשים מאי ויוני 2024 (צילום: החברה להגנת הטבע)
פעילות דיג בחודשים מאי ויוני 2024 (צילום: החברה להגנת הטבע)

בבקשת ההצטרפות לעתירה, עו"ד רוני בן דוד מתנו לחיות לחיות ציינה שלצד השיקול הסביבתי,  צריך לקחת בחשבון גם את הפגיעה בבעלי החיים הימיים, שחלקם נחשבים למוגנים: "הטעמים המובאים בכתב העתירה מניפים דגל שחור לא רק ביחס להצדקת הסבל והמוות הנגרם לבעלי החיים – אלו שהם מטרות הדיג ואלו שאיתרע מזלם ויהיו ל'שלל לוואי'.

"בהיעדר הצדקה מבוססת בשיקולי המדיניות לעניין הגיוס והרבייה, מובן שגם לפגיעה הישירה בבעלי החיים, כאינדבידואלים, לא יכולה להיות הצדקה".

דייג בג'סר א-זרקא. 4 בפברואר 2017 (צילום: Nati Shohat/Flash90)
דייג בג'סר א־זרקא. 4 בפברואר 2017 (צילום: Nati Shohat/Flash90)

פיצוי לדייגים או אקולוגיה בלבד?

עתירה דומה כבר הוגשה ב־2021 ופסק הדין קבע עקרונות להפעלת סמכות ההיתר, שלטענת העותרים מופרים בהחלטה הנוכחית. לעתירה צורפה גם חוות דעת של האקולוג יונתן בלמקר, לפיו תהיה פגיעה במינים הנמצאים בעונת הרבייה, בייחוד בחודש מאי, הן בגלל שהותרו לדיג במפורש או בגלל השיטות הלוכדות אותם ללא הבחנה.

העובדה שאפריל נשאר מחוץ לעונה המוגנת מדיג תגרום לפגיעה אף היא במספר מינים משמעותי וכן בכאלה הנחשבים מוגנים. "הנמקות פקיד הדיג במידה רבה חסרות או שאינן מבוססות על מידע תקף, ובחלקן אף סותרות במפורש את מקור המידע אליו הוא מפנה". הוא המליץ על השבתה מלאה של 90 יום, החל מאפריל עד סוף יוני.

"לכל הפחות, יש להקפיד כי בעונת הרבייה שהוכרזה לא יותרו שיטות דיג לא סלקטיביות שהופכות את ההיתרים מבוססי רשימות המינים במידה רבה ל'אות מתה'"

"לכל הפחות, יש להקפיד כי בעונת הרבייה שהוכרזה לא יותרו שיטות דיג לא סלקטיביות שהופכות את ההיתרים מבוססי רשימות המינים במידה רבה ל'אות מתה'", כתב המומחה בחוות הדעת.

בדיון שנערך בתחילת החודש, עו"ד ישי שניידור, שייצג את החברה להגנת הטבע, הדגיש שוב שפקיד הדיג לא יכול לשים בשורה אחת שיקולי פרנסה וחברה לצד אקולוגיה, שכן ההסדר של עונת הרבייה נועד לתכלית אקולוגית בלבד.

דייגים באכזיב, 17 בינואר 2024 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
דייגים באכזיב, 17 בינואר 2024 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

בחברה להגנת הטבע טענו להיעדר תשתית עובדתית להנמקות: "איפה הממצאים? איפה דוח הניטור? האסמכתאות? האם משום שסגרנו את רמת הגולן והגליל העליון אז יתנו עכשיו היתרי ציד לחיות במדבר יהודה?

"אלה שני דברים שלא קשורים זה לזה. עונת הרבייה נועדה לגן על רביית הדגים ואם פרנסת דייגים נפגעה ולא הובאו נתונים, אז כמו בענפי משק אחרים יש דרך לפצות אותם, אך לא לפגוע באקולוגיה הימית".

"כבר מהשנה הראשונה של יישום הרפורמה ניתנו היתרים נרחבים שלדעתנו רוקנו מתוכן את התכלית ואפילו לא אפשרו לבחון את היעילות של איסור דיג בעונת הרבייה"

ביחס לטענת פקיד הדיג שהדגים הקדימו את רבייתם השנה, מנהל המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע אלון רוטשילד אמר לבית המשפט כי אין לזה תקדים או סימוכין, ושזהו "עוד אחד מהמצאות של נפנופי ידיים בתשובת המדינה".

נציג רשות הטבע והגנים בדיון, עו"ד אור סיוון, ציין שמאז שהחלו תקנות עונת הרבייה הן ננגסות בצורה משמעותית בכל שנה ושמאז לא התבצע ניטור שיכול להצביע על התאוששות: "כבר מהשנה הראשונה של יישום הרפורמה ניתנו היתרים נרחבים שלדעתנו רוקנו מתוכן את התכלית ואפילו לא אפשרו לבחון את היעילות של איסור דיג בעונת הרבייה".

צב שהסתבך ברשת דייגים ומת (צילום: יניב לוי, רשות הטבע והגנים)
צב שהסתבך ברשת דייגים ומת (צילום: יניב לוי, רשות הטבע והגנים)

הדייגים מגבים את הפקיד

נציג איגוד הדייגים גיל ססובר ציין שאנשי משרד החקלאות אמרו לו שמבחינתם אפשר לבטל את איסורי הדיג בעונת הרבייה. "אנו נותנים גב מלא לפקיד הדיג ובטיוטה שהוצגה לציבור בעקבות הטענות של גורמים, ביניהם העותרת, הוא צמצם אותה.

"אחד הדברים המשמעותיים (הוא) שבכל שנה אנו מנהלים מאבק מול המדינה על קבלת פיצויים, אלף דייגים חלשים לחודשיים עבודה בלי שום אבטחת הכנסה. לא נתנו לנו תשובה האם יהיו פיצויים ורק עכשיו מקבלים פיצויים של 7,000 שקל לחודשיים. במידה שהרפורמה והתכלית של הגבלת הדיג הייתה עובדת, (אזי) השלל שלנו בעשרה חודשים (היה) מה שהיינו מוציאים ב־12 חודשים".

מבחינת ארגוני זכויות בעלי החיים, מדובר בעוד פגיעה של משרד החקלאות בהם, כזו שמצטרפת להחלטה לדחות את הוצאת המטילות מכלובי הסוללה וההיתר לאוניית הבקר והצאן שכבר חזרה על עקבותיה מאוסטרליה, לצאת למסע נוסף עוקף אפריקה. יש סיכוי להציל משהו מעונת הרבייה של הדגים? השופט דרור ארד־אילון יצטרך לתת פסק דין בשבועיים הקרובים.

"המשרד פועל בהתאם לסמכותו בחוק מתוך ראייה של הצורך לאזן בין שמירה על משאב הדגה בהתאם להוראות החוק, ומתן אפשרות מוגבלת לפעילות דיג של ציבור הדייגים המתפרנסים מפעילות זו"

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות פעל בשנים האחרונות להובלת שינויים נרחבים באופן ניהול הדיג בישראל ובהתאם לדרך פעילותן של מדינות מפותחות ואף מחמירה ביחס לחלקן, בכדי לשמור על משאב הדגה, בתי הגידול הרגישים ופעילות דיג מקיימת.

הפגנה נגד הרס הים. תל אביב, 9 ביוני 2022 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הפגנה נגד הרס הים. תל אביב, 9 ביוני 2022 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

"במסגרת זו, ובהתאם לתקנות הדיג, נקבעה על ידי פקיד הדיג הראשי תקופת השבתה בת חודשיים לפעילות דיג בים התיכון, למעט שיטות ספציפיות ומועטות, וכן היתר לתפיסה של דגים מסוגים מסוימים שאינם מתרבים בתקופה זו של השנה. ההחלטה נעשתה בדומה לשנים קודמות, זאת לאחר פרסום הודעה להערות הציבור, תוך שקילת ההערות והטמעתן.

"המשרד פועל בהתאם לסמכותו בחוק מתוך ראייה של הצורך לאזן בין שמירה על משאב הדגה בהתאם להוראות החוק, ומתן אפשרות מוגבלת לפעילות דיג של ציבור הדייגים המתפרנסים מפעילות זו ושל הציבור הרחב הצורך דגים טריים שמקורם בחופינו, בדומה למדינות אחרות שוכנות ים".

עוד 1,448 מילים
סגירה