חיילי צבא ארצות הברית מציגים את רובה הסער XM5 של חברת SIG SAUER בבסיס פורט בנינג, וירג'יניה, ספטמבר 2022 (צילום: U.S. Army/Patrick A. Albright)
U.S. Army/Patrick A. Albright

צה"ל יוצא במכרז לרובה סער חדש. גם הצבא האמריקאי. שני צבאות, שתי קונספציות שונות

צה"ל מתכנן להחליף את רובי "תבור" ברובי סער מתוצרת כחול-לבן המבוססים על רובים ממשפחת AR האמריקאית, עם תחמושת הקיימת כבר 65 שנה ● החלטת צה"ל מתבססת על מחקר גדול, אולם הוא בוצע לפני המלחמה בעזה ● בצבא ארה"ב, לעומת זאת, בחרו בנשק עם קליבר חדש ורב עוצמה המתאים לאתגרי הלחימה העתידיים ● איזו מהבחירות נכונה יותר, ימים יגידו ● פרשנות

בשבועות האחרונים הציפו את התקשורת הכלכלית והביטחונית הודעות זהות מטעם משרד הביטחון על יציאה למכרז בין שלוש חברות ישראליות לייצור רובה סער חדש, מתוצרת כחול-לבן, עבור חטיבות החי"ר של צה"ל.

למיטיבי לכת בעולם הנשק הדגישו כתבי הכלכלה והביטחון שצה"ל החליט לבסס את הרובה הישראלי החדש על רובי הסער ממשפחת AR האמריקאית.

בטוויטר של אחד הכתבים הופיעה הערת אגב על המכרז, שבעולם מושלם מחייב יותר מהערה: ההחלטה של צה"ל מתבססת על מחקר גדול שנעשה בצבא עוד לפני מלחמת אוקטובר 2023.

במחקר קיבל "התבור", רובה הסער הישראלי הנוכחי, "חוות דעת לא מחמיאות בלשון המעטה", ולא ישרת יותר את חיילי חטיבות חיל הרגלים.

אלא שהכתבים שדיווחו על המכרז הישראלי לא התייחסו למה שקורה בצד השני של העולם.

חייל צה"ל במטווח עם רובה "תבור" (צילום: זאב מרמורשטיין/דובר צה"ל)
חייל צה"ל במטווח עם רובה "תבור" (צילום: זאב מרמורשטיין/דובר צה"ל)

גם בצבא ארצות הברית יצא לדרך מכרז לנשק סער חדש עבור היחידות המובחרות של הצבא האמריקאי. הן יצוידו כבר בשנת 2026 בנשק חדיש, מפרויקט בשם Next Generation Squad Weapon ("נשק הדור הבא"). הפרויקט, שיספק בשלב ראשון 120 אלף רובים ליחידות מובחרות וחטיבות חי"ר אמריקאיות, נקרא בקצרה NGSW.

בארה"ב מדובר בקונספציה שונה לחלוטין מזו הישראלית. הרציונל, כך מסביר הצבא האמריקאי בהודעות הרשמיות לעיתונות, אולי רלוונטי גם לתרחישים מזרח תיכוניים:

לקחי הלחימה בעיראק ואפגניסטן הראו שכדור ה-5.56 מ"מ הקשיש, שנולד בשנת 1959 ומקובע עשרות שנים בנשקים האמריקאים (והישראליים) פחות מתאים ללחימה נגד חיילים או מחבלים המצוידים בקסדות חדישות ובשכפ"צים איכותיים.

לקחי הלחימה בעיראק ואפגניסטן הראו שכדור ה-5.56 מ"מ הקשיש פחות מתאים ללחימה נגד חיילים או מחבלים המצוידים בקסדות חדישות ובשכפ"צים איכותיים

הצבא האמריקאי קבע שתרחישי העתיד מחייבים תחמושת חזקה יותר וגם מדויקת יותר לטווחים ארוכים. לכן הוחלט לבסס את מערכת הנשק החדשה על כדור חדש לחלוטין ורב עוצמה, בקוטר 6.8 מ"מ עם תרמיל מוארך – חזק ומדויק מהתחמושת ששירתה עד כה את צבא ארה"ב, (ואת צה"ל) עשרות שנים.

במכרז בארה"ב, שתוקפו עשר שנים, זכתה חברת SIG SAUER, והרובה שניצח במכרז ונקרא XM7 יגיע כמערכת נשק שלמה – עם עמעם בקצה הקנה ("משתיק קול") וכוונת משוכללת שהיא למעשה מערכת ניהול ירי מתקדמת. היחידות הרגילות בצבא ימשיכו בשלב ראשון להצטייד ברובה M4 המוכר, שהוא נכדו של ה-M16 המיתולוגי.

הרובה שניצח במכרז ונקרא XM7 יגיע כמערכת נשק שלמה – עם עמעם בקצה הקנה ("משתיק קול") וכוונת משוכללת שהיא למעשה מערכת ניהול ירי מתקדמת

ברגע שהוכרז הזוכה במכרז רובה הסער העתידי של צבא ארה"ב, ההתלהבות של האזרח האמריקאי חובב הירי – עם הנגישות יוצאת הדופן לכלי נשק בעלי מאפיינים צבאיים – לא ידעה גבולות. החלה הסתערות על הגרסה "האזרחית" של אותו רובה סער, כדי לבצע סקירות ומבחנים – כאילו שמדובר במכשיר גריל או בטנדר חדש.

במגוון סרטוני יוטיוב וכתבות אינטרנט שבחנו את רובה הסער הנבחר של צבא ארה"ב ניתן לראות תואמי "רמבו" יורים צרורות במטווחים, או היפסטרים ארוכי שיער מנתחים את תכונות הרובה החדש בנינוחות על הספה. האמריקאי חובב רובי הסער בא בכל מגדר, מגזר וגיל.

הבוחנים מציינים לטובה את הדיוק, את העוצמה האדירה של הכדור החדש (שמחייב בגרסה הצבאית שלו תרמיל יקר, מחוזק בפלדה, כדי לעמוד בלחצי הגזים), רתע מופחת, את הכוונת המשוכללת ואת הדיוק המשופר לטווחים ארוכים.

קצין בצבא ארצות הברית מתאמן בירי ברובה הסער החדש של צבא ארה"ב, XM7, בבסיס פורט קמבל, קטנטקי, ספטמבר 2023 (צילום: U.S. Army/Kayla Cosby)
קצין בצבא ארצות הברית מתאמן בירי ברובה הסער החדש של צבא ארה"ב, XM7, בבסיס פורט קמבל, קטנטקי, ספטמבר 2023 (צילום: U.S. Army/Kayla Cosby)

מצד שני, יש ביקורת על המשקל שתפח (לעומת ה-M4) ועל העובדה שהמחסנית מכילה רק 20 כדורים – כשהמשמעות היא שחייל יישא פחות תחמושת לשדה הקרב.

בעולם הנשק האמריקאי מגדירים את העובדה שהצבא שלהם החליט להחליף את התחמושת שמלווה 65 שנים את רובי הסער של היחידות המובחרות שלהם – כמהפכה. צה"ל, לעומת זאת, החליט כאמור לדבוק במשפחת ה-AR המוכרת עם תחמושת ותיקה, שנולדה ב-1959. איזו מההחלטות היא נכונה יותר רק הזמן יגיד.

בעולם הנשק האמריקאי מגדירים את העובדה שהצבא שלהם החליט להחליף את התחמושת שמלווה 65 שנים את רובי הסער של היחידות המובחרות שלהם – כמהפכה

רובה הסער חוגג 80

רובה הסער, אחד המוצרים המזוהים ביותר עם המלחמה בעזה – גם בידי צה"ל וגם בידי חמאס – נולד לפני 80 שנה בגרמניה.

בשנת 1944 אישר אדולף היטלר, אחרי תחינות של קציני צבא, להכניס לייצור סדרתי את ה-Sturmgewher ("רובה הסתערות/סער") – נשק מהפכני ששילב לראשונה בין יכולות של תת-מקלע עם קצב אש מהיר ליכולות של רובה שירות רגיל שיורה לטווח בינוני.

רובה הסער של הצבא הגרמני ב-1944 (צילום: Bundesarchiv, Bild 146-1979-118-55 / CC-BY-SA 3.0)
רובה הסער של הצבא הגרמני ב-1944 (צילום: Bundesarchiv, Bild 146-1979-118-55 / CC-BY-SA 3.0)

מהנדסי הנשק הגרמנים היו הראשונים לתחקר חיילים ותיקים ששרדו את מלחמות החפירות של מלחמת העולם הראשונה, והבינו שחייל חי"ר מנוסה ומותש לא מצליח לפגוע במטרות בטווח שעולה על 200-300 מטר, ולכן אין טעם לצייד אותו בתחמושת עם טווח יעיל של 2 קילומטר.

מהנדסי הנשק הגרמנים הבינו שחייל חי"ר מנוסה ומותש לא מצליח לפגוע במטרות בטווח שעולה על 200-300 מטר, ולכן אין טעם לצייד אותו בתחמושת עם טווח יעיל של 2 קילומטר

הרובה הגרמני השפיע מאוד על תכנון הקלצ'ניקוב בסוף שנות הארבעים של המאה הקודמת. האמריקאים אימצו את הקונספציה בתחילת שנות השישים עם רובה בשם AR15 – רובה שיוצר על ידי חברה שבכלל הפסידה במכרז לייצור הרובה לצבא האמריקאי, אך בגלל דרישת החיילים בווייטנאם הוא "חוייל" תחת השם M16 והצטרף להיסטוריה המדממת של רובי הסער.

התבור הישראלי, שכאמור יוחלף בחטיבות החי"ר במכרז הצה"לי החדש, משתייך למשפחה חדשה לגמרי באבולוציית רובי הסער, המתאימה לאופנה העולמית שפרצה בשנות השמונים בשם רובי "בולפאפ" – הפחתת אורך הנשק על ידי הכנסת מנגנון הירי לתוך הקת. כך מתקבל נשק עם קנה באורך רגיל, אך הרובה עצמו קצר יותר ומקל על הפעילות באזורים צפופים.

ההבדל בין הקליברים השונים של כדורי רובי הסער (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים, מטוויטר)
ההבדל בין הקליברים השונים של כדורי רובי הסער (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים, מטוויטר)

הכותב היה בעבר סגן מפקד ענף צלפים בצה"ל וקצין צלפים בשייטת 13

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
ההצעה האמריקנית טובה יותר ובפרט לישראל. ככל שהנשק עם טווח גדול יותר ועוצמתי יותר מאשר לאוייב כך סיכויי הניצחון עולים. ואת זה ראינו בכל המלחמות ודי אם נזכיר את הקשת הגדולה של האנגלים מול... המשך קריאה

ההצעה האמריקנית טובה יותר ובפרט לישראל. ככל שהנשק עם טווח גדול יותר ועוצמתי יותר מאשר לאוייב כך סיכויי הניצחון עולים. ואת זה ראינו בכל המלחמות ודי אם נזכיר את הקשת הגדולה של האנגלים מול הצרפתים שהביאה להם ניצחון ענק. המיוחדות בישראל היא בגלל הבדלי המספרים. אנחנו בנחיתות וחייבים למלא את הפער בנשק טוב יותר.

על פניו נראה שרובה הסער הכי טוב מבין החלופות הוא דווקא...הקלאצ'ניקוב....הוא זול, מנגנון פשוט, עמיד ביותר, קצב אש מעולה, קל לתפעול לא רגיש לחוסר טיפול. הרוס"ר האמריקני החדש נראה לי כבד ... המשך קריאה

על פניו נראה שרובה הסער הכי טוב מבין החלופות הוא דווקא…הקלאצ'ניקוב….הוא זול, מנגנון פשוט, עמיד ביותר, קצב אש מעולה, קל לתפעול לא רגיש לחוסר טיפול.
הרוס"ר האמריקני החדש נראה לי כבד מדי מצד אחד, ומאידך כמנהג האמריקנים גם רגיש מדי לתקלות – תא מתאים לצה"ל.

לכן נראה לי הכי טוב שישראל תתחיל לייצר קאצ'ניקובים בעצמה

צה"ל תמיד הזניח את חיל הרגלים. אני עוד זוכר את רובה הגליל הכבד עם הידיית והדורגלים המתנדנדים והחגור המצ'וקמק שבזמני הוחלף באפוד. כל הרעיון שכדור 5,56 יגרום ליותר פצועים ויעכב חיילי אויב... המשך קריאה

צה"ל תמיד הזניח את חיל הרגלים. אני עוד זוכר את רובה הגליל הכבד עם הידיית והדורגלים המתנדנדים והחגור המצ'וקמק שבזמני הוחלף באפוד. כל הרעיון שכדור 5,56 יגרום ליותר פצועים ויעכב חיילי אויב שיטפלו בהם פשט את הרגל. החמאסניקים לא ממש דואגים אחד לשני. הרי המטרה היא להיות חללים קדושים. אנחנו צריכים את הרובה האמריקני החדש ובעלי דרגות טיפשים פחות עם מבט לעתיד ולא סמוטריצים אהבלים כאלה שמבטלים שתי טייסות עבור כספים לחרדים שלא מתגייסים.

עוד 796 מילים ו-3 תגובות
סגירה