באמת שאפשר גם אחרת

בני גנץ בוועידת הנשיאים בירושלים, 18 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
בני גנץ בוועידת הנשיאים בירושלים, 18 בפברואר 2024

צהריי יום שני, ה-14 באוקטובר 2024, 13:36. ראש ממשלת ישראל, בני גנץ, פקח זוג עיניים כחולות במיטתו, והביט דרך חלון חדר השינה לפסלו של מרדכי אנילביץ' הניצב בחצר יד-מרדכי. כן, גנץ עמד בדיבורו ועבר עם משפחתו לקיבוץ במהלך הקיץ האחרון. מספר חודשים לאחר מכן – הם מאד מרוצים. גנץ חייך לעצמו כששטף פנים, צחצח את שיניו ופסע ברוגע למטבח דירתו, להכין לעצמו את האספרסו הראשון של היום.

הייתה זו דקה מיוחדת: בדיוק שנה, שבעה ימים, שבע שעות, ושבע דקות מרגע פרוץ מתקפת הפתע של חמאס על עוטף עזה. למרות ההישג הצבאי האדיר בסיכול המתקפה האיראנית ב-14 באפריל, הכנסת התפזרה על רקע כישלונה להעביר את "חוק הגיוס".

בדיוק שנה, 7 ימים, 7 שעות, ו-7 דקות מרגע פרוץ מתקפת הפתע של חמאס על עוטף עזה. למרות ההישג הצבאי האדיר בסיכול המתקפה האיראנית ב-14 באפריל, הכנסת התפזרה על רקע כישלונה להעביר את "חוק הגיוס"

כך הוחלט להקדים את הבחירות ולקיימן בעיתוי ייחודי: יום ב', ה-7 באוקטובר 2024 – לציון יום השנה לגדול הפוגרומים שנעשה בישראל; וכן – למינוף הצורך בהתחדשות העם במדינתו. בחירת המועד התקבלה על ידי כל סיעות הבית, למרות הוויתור על יום שלישי המסורתי, על ה"פעמיים כי טוב" אותם הוא מאפשר.

תוצאות הבחירות לא הפתיעו: "מול"ד", המפלגה הליברלית-דמוקרטית החדשה, בראשותם של נעם תיבון, יאיר גולן ומספר ממנהיגי מחאת 2023, זכתה ב-21 מנדטים, שנייה רק ל"מחנה הממלכתי" של בני גנץ, שזכתה ב-23.

יתר המנדטים התחלקו כלהלן: "הליכוד" – 16; "יש-עתיד" – 12; "ישראל ביתנו" – 11; "ש"ס" – 10; "עוצמה יהודית" – 10; "יהדות התורה" – 7; "חד"ש-תע"ל" – 5; "רע"ם" – 5 ("הימין הממלכתי", "מרצ", "העבודה", "הציונות הדתית" ו"בל"ד" – לא עברו את אחוז החסימה). ובמילים אחרות: גנץ יכול היה להקים ממשלה מרכז יציבה (בלי המפלגות הדתיות והערביות), ללא קושי.

מחצית השנה האחרונה, בין אביב לסתיו 2024, הייתה רוויה בהתפתחויות מדהימות: הושג הסדר לגבי רצועת עזה, לרבות החזרת כל החטופים – החיים, ואלה שמצאו את מותם; הופסקה הלחימה; צה"ל נסוג לגבול ה-6 באוקטובר 2023 (תוך התארגנות מסיבית של מפקדת אוגדת עזה המחודשת ושימור "אגרופי פעולה מהירים" ככוחות פשיטה לתחומי עזה); יחיא סנוואר חוסל במבצע מדהים במחנה הפליטים נוסיראת, בעוד שרידי כוחות החמאס והג'יהאד האסלאמי שנותרו בחיים – הועברו בדרך הים ללוב.

מחצית השנה האחרונה, בין אביב לסתיו 2024, הייתה רוויה בהתפתחויות מדהימות: הושג הסדר לגבי רצועת עזה, לרבות החזרת כל החטופים – החיים, ואלה שמצאו את מותם; הופסקה הלחימה ועוד

תהפוכות גדולות חלו גם במרחב המדיני: מחוזקת מההוקרה הישראלית על סיועה בסיכול מתקפת איראן – הקהילה הבינלאומית, בהנהגת ארה"ב, כפתה על ישראל הסדר מדיני על בסיס עקרון שתי מדינות לשני עמים, לרבות הכרזה על מדינה פלסטינית עצמאית מפורזת. זו התקבלה כהצהרה בסיכום ועידה בינלאומית שנערכה ביוני בלונדון, ועידה שהחלטותיה הובאו למועצת הביטחון ועצרת האו"ם, והתקבלו פה אחד.

הרשות הפלסטינית ה"משודרגת", על בסיס "הדור הצעיר" של ההנהגה, בהובלת מרוואן ברגותי (שוחרר מהכלא במסגרת ההסדר, עם מאות מחבלים נוספים), התבססה ברמאללה והפכה לריבון האזרחי הרשמי גם ברצועה. ברגותי נהנה משיתוף פעולה מלא עם מוחמד דחלאן, שהופקד על מלאכת השיקום של הרצועה, בגיבוי משפחת סיסי, נשיא מצרים, וחברות מצריות ואחרות שהחלו לעסוק במלוא המרץ ב"תכנית מרש"ל" הפלסטינית.

ובתחום הביטחוני: אלפי צעירים פלסטינים מהרצועה והגדה, אנשי "כוחות הביטחון הפלסטיני", עברו הדרכה ואימונים ביטחוניים בסיסיים בירדן, בניהוג אנשי צבא מבריטניה, צרפת וגרמניה, בסיומם הוצבו ברצועה. גוף זה צמוד-פעולה לכוח צבאי רב-לאומי, מבוסס על ייצוג אמריקאי, וכן – של נאט"ו וצבאות ערביים (מצרים, ירדן וצבאות מדינות חצי האי ערב והמפרץ הפרסי). זאת, במטרה להסיר כל ניצן צמיחה של טרור חדש, לקיים והעניק ביטחון לתושבי הרצועה, שהורשו לחזור ליישוביהם ההולכים ומשתקמים. מפקדת כוחות בינלאומית זו משתפת פעולה עם צה"ל, המספק לה גם מודיעין, ככל הנדרש.

והכל מלווה בתנופה כלכלית מרשימה: מדינות המפרץ, בהובלת סעודיה, והקהילה הבינלאומית, הקימו קרן של 25 מיליארד דולר לשיקום הרצועה בשני היבטים: דיור, והקמת מרכזי תעסוקה. מנהלת תכנון וניהול מיוחדת הוקמה לצורך הפרויקט, שאמור להיפרס על עשר שנים.

ובתחום הביטחוני: אלפי צעירים פלסטינים מהרצועה והגדה, אנשי "כוחות הביטחון הפלסטיני", עברו הדרכה ואימונים ביטחוניים בסיסיים בירדן, בניהוג אנשי צבא מבריטניה, צרפת וגרמניה, בסיומם הוצבו ברצועה

ומה קרה בארץ בתקופה זו?

תושבי העוטף חזרו אט אט לבתיהם. אלה שנבצר מהם לעשות כך, השתכנו לתקופות ביניים במגוון מקומות אחרים. ב-1 בספטמבר חזרה מערכת החינוך לתפקד באופן מלא בכלל דרום המדינה.

השגת ההסדר בדרום הביא ל"אם כל ההפגנות": 750 אלף אישה ואיש יצרו חגורה אנושית סביב הכנסת בירושלים, משך שבוע רצוף. הם קראו לבחירות ולהתפטרות מיידית של בנימין נתניהו. ואכן, כאמור, הממשלה התפטרה, בתנועת "הליכוד" נערכו פריימריז חרום, וניר ברקת לעמוד בראשו ולשמש כראש ממשלת מעבר, עד הבחירות.

בנימין נתניהו נדרש להעיד במשפטו, עשה זאת, ומיד לאחר מכן עזב את ישראל עם רעייתו, והצטרף לבנו במיאמי, פלורידה. רשויות ההגירה האמריקאיות הודיעו מיד כי הוא שוהה בארה"ב על ויזת תייר, התקפה לשלושה חודשים.

מיד אחרי השגת הסדר סביב עזה, הושג שקט מלא בגבול הצפון. חזבאללה הוכה בהלם לאחר תבוסת איראן ב-14 באפריל, והוריד מיד את פרופיל פעילותו הצבאית. עמוס הוכשטיין, שליח ג'ו ביידן למזרח התיכון, הצליח להגיע להסדר בין ישראל לממשלת לבנון (ככיסוי לחזבאללה) לפיו כל כוחות הארגון ייסוגו לקו הליטני; ובמקביל – 13 נקודות המחלוקת בגבול לבנון-ישראל, ייבחנו ע"י צוות בינלאומי (ארה"ב-בריטניה-צרפת-גרמניה), שהמלצותיו יחייבו את הצדדים.

השגת ההסדר בדרום הביא ל"אם כל ההפגנות": 750 אלף אישה ואיש יצרו חגורה אנושית סביב הכנסת בירושלים, משך שבוע רצוף. הם קראו לבחירות ולהתפטרות מיידית של נתניהו

כל תושבי הצפון חזרו לביתם, במקביל לתחילת הרצת פרויקט "תקומה 2". תהליך החזרה לחיים מתקדם מהר מהצפוי, וחלק לא מבוטל מהצימרים בגליל העליון חזרו לפעול במהירות, תוך קליטת המוני ישראלים שהשתוקקו לבלות את חופשות הקיץ שם (רבים אחרים חזרו לטוס לחו"ל, לאחר ירדה דרמטית במחירי הטיסות – עם חידוש הגעת חברות הלואו-קוסט לישראל). תוך חריקות לא מעטות, מערכת החינוך בצפון חזרה לפעול כרגיל ושנת הלימודים תשפ"ה החלה כסדרה.

מדינת ישראל חזרה לתפקד באופן רציונלי. תקוות הרבים – החלה להתממש.

גנץ רוקן באחת את כוס האספרסו השנייה, והודה לבורא עולם שכה שפר מזלו: תוך שבוע אחד בלבד הוא הצליח לכונן קואליציה ולהרכיב ממשלה שהושבעה אמש אצל הנשיא.

הוא אף קרא מיד לכס הרמטכ"לות את רא"ל (במיל.) גבי אשכנזי, לתקופת בת שנתיים, כדי שיבנה סביבו את המטכ"ל החדש ויעשה לשיקום מהיר של צה"ל. את חילופי הגברי בצמרת קהילת המודיעין הוא יסכם מחר עם עמיתיו, שרי הקבינט המדיני-ביטחוני.

טרטור מסוק נשמע ממעל. גנץ אחז ז'קט ועניבה כחולים בידו האחת, ובשנייה סגר את דלת הבית. מאבטח ליווה אותו לרכבו שחנה בסמוך, הושיבו ליד ראשת הלשכה בכסא האחורי, וארבעתם נסעו למנחת סמוך. איש צוות אויר פתח דלת באחורי המסוק, וראש הממשלה הטרי התיישב בין שר הביטחון גדי איזנקוט, ובין הרמטכ"ל אשכנזי. מלוויו של גנץ התיישבו בכיסאות שמנגד.

טרטור מסוק נשמע ממעל. גנץ אחז ז'קט ועניבה כחולים בידו האחת, ובשנייה סגר את דלת הבית. מאבטח ליווה אותו לרכבו שחנה בסמוך, הושיבו ליד ראשת הלשכה בכסא האחורי, וארבעתם נסעו למנחת סמוך

יום מיוחד זה שבר את כללי הבטיחות, וכל הצמרת הרשתה לעצמה לטוס יחדיו. כשחיוך רחב מרוח על פניהם, התרומם המסוק בכבדות, ושם פעמיו דרומה, לאירוע ראשון המשותף לשלושה – טקס סיום קורס קציני חי"ר בבה"ד 1. טיסה נעימה, שיהיה בהצלחה.

(חלום באספמיה? לא ולא. אם תרצו, אין זו אגדה).

ד"ר יוסי בן ארי הוא גמלאי קהילת המודיעין - 50 שנה בתפקידים מרכזיים שונים, ובהם, כתת אלוף בדימוס, היה המדריך הראשי במכללה לביטחון לאומי. הוא מוסמך אוניברסיטת חיפה לדוקטור, מ-2004, ובעברו הוראה אקדמית מרובת שנים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,102 מילים ו-3 תגובות
סגירה