הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

"איך אפשר לעשות שלולית חורף ומצפור, ומטר משם אירוע של רכבי גודזילות?"

הממשלה מייבשת את פארק אריאל שרון, הריאה הירוקה הגדולה של גוש דן, וכדי להתקיים הוא נגרר לארח אירוע ג'יפים מזהם ● עיריית חדרה וחברת החשמל ממשיכות להתקוטט ולהחמיץ את אטרקציית הכרישים העולמית ● משתתפים במרוץ הלילה של תל אביב התלוננו על הרי פלסטיק - אבל בעירייה טוענים שזה היה אירוע ירוק להפליא ● והצצה מפתיעה לספארי במהלך רכיבת אופניים

הכניסה לפארק אריאל שרון, מרץ 2023 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90
הכניסה לפארק אריאל שרון, מרץ 2023

1

בסוף השבוע האחרון פארק אריאל שרון לבש חג. הריאה הירוקה הגדולה של גוש דן, שמשתרעת על הר הזבל (בדימוס) חירייה ולמרגלותיו, אירחה במשך שלושה ימים אירוע השקה של חברת "פורד". יבואני הרכב הציבו אוהל קבלת פנים מהודר ומסלול אתגרי שהלקוחות הפוטנציאלים הוזמנו להתנסות בו עם רכבי ה-4×4 האימתניים של המותג.

כל זה קרה בפאתי חוות שלם, החווה ההיסטורית שנוסדה ב-1949 ושהמבנים שלה חודשו בשנים האחרונות במסגרת הקמת הפארק. בחוות שלם עסקו בגידול ופיתוח זרעים לחקלאות בארץ ישראל. ג'יפים ענקיים לא היו חלק מהתפריט הבוטני שצמח שם.

בחשבונות של הפארק ברשתות החברתיות, הסרטון שקידם את אירוע ההשקה נראה כמו נטע זר. רוב התכנים מבליטים את הנופים הירוקים של הפארק, את מגוון הציפורים והצמחים שמאפיין אותו בשנים האחרונות ואת המשפחות והמטיילים שבאים בשעריו בסופי שבוע. פה ושם הופעה ב"קו רקיע" (האחרונה – קרן פלס), מתחם ההופעות על ההר.

הג'יפים עם המנועים הנוהמים והצמיגים שמבוססים בבוץ נראים כמו שגרירים של עולם תוכן אחר לחלוטין. וזה בדיוק מה שחשבו פעילי סביבה שנתקלו בפרסומות ובקידומים אגרסיביים לאירוע בערוצי הטלוויזיה ובאתרים הגדולים.

הג'יפים עם המנועים הנוהמים והצמיגים שמבוססים בבוץ נראים כמו שגרירים של עולם תוכן אחר לחלוטין. וזה בדיוק מה שחשבו פעילי סביבה שנתקלו בפרסומות ובקידומים אגרסיביים לאירוע

"מארגון כזה, שקיבל אחריות על הר הפסולת ששוקם והפך לאתר ירוק, מצופה שיאמץ ערכים של שמירת טבע", אומר גורם בתחום הסביבה, "איך אפשר לעשות שלולית חורף ומצפור, ומטר משם אירוע של רכבי גודזילות כאלה? איך זה מדבר זה עם זה?

"מקפידים על צמחייה ארץ ישראלית וחוסכת מים ובאותו זמן מלמדים נהגים לייצר קוליסים בשטח ולדרוס אותו עם ג'יפים. אפשר להבין שיש להם קשיים תקציביים, אבל זו לא הצדקה למכור את הנשמה שלהם".

ואכן, פארק אריאל שרון חווה בשנים האחרונות קיצוץ אחרי קיצוץ מצד ממשלה שלא מסתירה את רצונה להתנער מאחריותה עליו.

החזון של פארק שרון התחיל, כזכור, באחד הניסים האקולוגיים המרשימים שהתרחשו בישראל: שיקומו של הר הזבל חירייה, מפגע מסוכן ומצחין בשמי גוש דן שהפך לתל פורח. בשלב הבא, אחרי כמה שנות מאבק, המתחם שלמרגלות ההר הוגדר כפארק מטרופוליני ונבלמו תוכניות של יזמים וראשי ערים להפוך אותו למכרה נדל"ן.

החזון של פארק שרון התחיל, כזכור, באחד הניסים האקולוגיים המרשימים שהתרחשו בישראל: שיקומו של הר הזבל חירייה, מפגע מסוכן ומצחין בשמי גוש דן שהפך לתל פורח

הפארק הוכרז כחברה ממשלתית ותוקצב על ידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר, אבל בשנים האחרונות הממשלה כבר לא מתלהבת לממן פארק לתועלת הציבור שאינו מניב נכסים. התקציב השנתי של הפארק התכווץ עד ל-12 מליון שקל, ובתקציב המדינה האחרון גילו אנשי הפארק לתדהמתם שהשורה שמתייחסת אליו פשוט נעלמה.

העובדה שבאוצר משתוקקים להיפטר מהפארק אינה חדשה, אבל הפעם, טוען גורם בתחום, "גם השרה להגנת הסביבה מכרה את הפארק". הנהלת הפארק, בראשות המנכ"ל דן ליכטמן, יצאה למאבק הישרדות וארגון "אדם, טבע ודין" התייצב לצידה וגייס את חבריו לקמפיין תחת הכותרת "פארק אריאל שרון בסכנה".

ישראלים מטיילים בפארק אריאל שרון, מרץ 2023 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ישראלים מטיילים בפארק אריאל שרון, מרץ 2023 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

עצם הרעיון להעביר את הפארק לידי הרשויות המקומיות או גוף כמו קק"ל הוא לגיטימי, אבל זה צריך להיות בהליך מסודר. אם הפארק ייובש ויפסיק לשלם משכורות לעובדים, הוא עלול פשוט ייסגר – וזה אחרי שב-2023 פקדו אותו עד המלחמה יותר ממיליון מבקרים.

ברגע האחרון הוחזר הפארק לספר התקציב תוך צמצום נוסף של 17% מתקציבו, שעומד כעת על 10 מליון שקל. בפועל, על אף שחלף שליש מהשנה, מתחילת 2024 עדיין לא הועבר שקל אחד לקופת הפארק.

ברגע האחרון הוחזר הפארק לספר התקציב תוך צמצום נוסף של 17% מתקציבו, שעומד כעת על 10 מליון שקל. בפועל, על אף שחלף שליש מהשנה, מתחילת 2024 עדיין לא הועבר שקל אחד לקופת הפארק

גורמים בתחום מסכימים ש"אירועים כמו ההשקה של פורד לא מתכתבים עם הדי-אן-איי של מקום כזה", אבל טוענים ש"הפארק רעב ללחם", ושבמצב שנוצר ההנהלה חייבת לייצר שת"פים מסחריים כדי לשרוד.

"יש סכנה אמיתית שיחזירו את תוכניות הבנייה, ובכל מקרה ייגבו דמי כניסה לפארק וזה יגיע בשקט ל-120 ש"ח למשפחה שהיום נכנסת בחינם", אומר אחד הגורמים.

אותם גורמים יודעים גם לומר שאירוע השקה כזה מכניס לקופת הפארק בסך הכול כמה עשרות אלפי שקלים, וש"העובדה שבשביל זה מוכנים לצבוע את הפארק בצבעים של רכב מזהם היא בהחלט עצובה, אבל זה מה שיש", כדברי אחד מהם.

דן ליכטמן, מנכ"ל פארק אריאל שרון (צילום: אבנר הופשטיין)
דן ליכטמן, מנכ"ל פארק אריאל שרון (צילום: אבנר הופשטיין)

הביקורת על התרחקותו של פארק שרון מערכי הסביבה שהוא אמור לייצג לא מסתכמת בהתמסרות לשת"פים מסחריים עם חברות כמו פורד. ההיסטוריה של הר הזבל ממחישה את האסון שנגרם מכמות האשפה שאנחנו מייצרים, ולכן ההר המחודש אמור לשמש דוגמה לצמצום הצריכה ומיקסום השימוש החוזר והמיחזור.

ברוח זו, במתחם שלמרגלות ההר מפעיל איגוד ערים דן לאיכות הסביבה את קפה חירייה האקולוגי ומתחם של סדנאות ופעילויות חינוכיות שכולן מבוססות על תפיסה של "Zero waste" (אפס פסולת). על פסגת ההר, לעומת זאת, מקפידים קצת פחות.

ההפעלה של המסעדה נמסרה למשפחת עברי, בעלת מחלבה מצליחה, שפתחה מסעדה/פיצרייה שקוצרת הצלחה והביאה לגידול ניכר במספר המבקרים על ההר. הבעיה היא שכל המבקרים האלה משתמשים בחד"פים.

ההפעלה של המסעדה נמסרה למשפחת עברי, בעלת מחלבה מצליחה, שפתחה מסעדה שקוצרת הצלחה והביאה לגידול ניכר במספר המבקרים על ההר. הבעיה היא שכל המבקרים האלה משתמשים בחד"פים

"אתה לא יכול להיות ממוקם על הר שהפך לסמל לצמצום הזבל ולתת זכיינות למסעדה שבה אוכלים רק בחד-פעמי", אומר גורם בתחום, "מגישים שם הכול רק בחד-פעמי, גם למי שאוכל במקום וגם למי שלוקח ועושה פיקניק על הדשא על ההר.

"זה מקום שממש מתבקש לתת בו סלסלות פיקניק רב-פעמיות, להפוך את זה לאקט חינוכי, אבל אין שם שום חשיבה מקיימת. מכמות הפסולת שהם מייצרים אפשר להרים חירייה חדשה".

@ofriazu11

????מחלבת עברי פארק אריאל שרון #מחלבתעברי #חירייה #פארקאריאלשרון #פיצה #בוראטה #f #fyp #foryou #המלצות

♬ Hurts Me (Alone At Prom) – Tory Lanez

משיחות עם גורמים בפארק נראה שגם שם מודעים לצורך בשינוי ההתנהלות. "אנחנו גאים בשיתוף הפעולה עם משפחת עברי, משפחה מושבניקית שורשית שמביאה וחושפת לפארק קהלים חדשים", אומר גורם בפארק, "ואנחנו מתכוונים לערוך איתם שיח על מנת לבחון מעבר לכלי אוכל מתכלים וידידותיים לסביבה. כלים כאלה צריכים להגיע לקומפוסט ולכן גם זה ייבחן".

באשר לטענות על אירוע הג'יפים, מפארק שרון נמסר בתגובה:

"אירוע הג'יפים התקיים בשולי מתחם חוות שלם, באזור טרשים מגודר אשר עודנו בתהליכי עבודות תשתית. האזור נבחר כך שהפעילות לא תפריע למגוון הביולוגי הרחב שחי במתחמים השונים בפארק, וכן לא לציבור המטיילים והמבלים. למותר לציין כי האירוע עבר את כלל האישורים הנדרשים מול גורמי המקצוע במשרד הפנים וברישוי עסקים.

"האירוע, שהתקיים למשך שלושה ימים בלבד, היה חינמי ופתוח לציבור הרחב, והנהלת הפארק שמחה באמצעותו להגיע לקהלים נוספים אשר מגלים כך את הפארק ואת הסביבה האקולוגית המיוחדת השוכנת מתחת לאף, קילומטרים ספורים מתל אביב.

"חברת פארק אריאל שרון תמשיך לעמול לפיתוח הריאה הירוקה של גוש דן להנאת ורווחת הציבור הרחב".

2

האלכימאים, על פי המיתוס, ידעו לקחת זבל ולהפוך אותו לזהב. איך קוראים למי שלוקח זהב והופך אותו לזבל?

בעלי הזיכרון הארוך בוודאי זוכרים שזה מה שקורה כבר יותר משנה בשפך של נחל חדרה, למרגלות תחנת הכוח "אורות רבין". בתפקיד מכרה הזהב: הכרישים שמגיעים מדי חורף להשתכשך במים החמימים.

צוללנים, שחיינים וחותרים באזור הכרישים בחדרה (צילום: בר שטרנבך)
צוללנים, שחיינים וחותרים באזור הכרישים בחדרה (צילום: בר שטרנבך)

מדובר במים שנשאבים מהים כדי לצנן את הטורבינות הלוהטות של תחנת הכוח ומוזרמים בחזרה כשהם חמים יותר בכמה מעלות. ריכוז הכרישים בחדרה נחשב לחריג בקנה מידה עולמי ומושך סקרנים מהארץ ומחו"ל.

מדינה סבירה, עירייה סבירה, היו מזהות את האטרקציה התיירותית והאקולוגית שמתרחשת מתחת לאפן, מנגישות ומתווכות אותה לציבור ומנפנפות בייחוד שלה. זה כמובן לא קרה, והקהל שמגיע לתצפת על הכרישים צריך לצלוח אזור מוזנח ולא לגמרי בטיחותי למרגלות תחנת הכוח.

מדינה סבירה, עירייה סבירה, היו מזהות את האטרקציה התיירותית והאקולוגית, מנגישות ומתווכות אותה לציבור. זה כמובן לא קרה, והקהל שמגיע לתצפת על הכרישים צריך לצלוח אזור מוזנח ולא לגמרי בטיחותי

במרץ אשתקד, הרשויות עברו ממצב שבו הן לא טיפחו את המקום למצב של הפרעה פעילה: הגשר שמאפשר מעבר לגדה הצפונית ולתצפית על הכרישים נחסם. העובדה שמדובר בקטע משביל ישראל לא הטרידה את החוסמים. העילה לחסימה: מחלוקת בין עיריית חדרה לחברת החשמל, שהשטח נמצא בבעלותה.

בחברת החשמל טענו שאינם יכולים לקחת אחריות על מתחם תיירותי שאינו בטיחותי, ושאם העירייה מבקשת לאפשר הגעת מטיילים שתואיל בטובה לקחת את השטח ולטפל בו. כל עוד זה לא קורה – לא תתאפשר כניסה לציבור.

כמקובל בישראל, החסימה הוסרה אחרי תקופה קצרה על ידי מטיילים עצבניים. אחרי לחץ ציבורי ותקשורתי, העירייה וחברת החשמל הודיעו שישבו על המדוכה וינסו להגיע לפשרה, אבל יותר משנה חלפה ומתברר שזה לא קרה.

החסימה בגשר שחוצה את נחל חדרה (צילום: עדי ברש)
החסימה בגשר שחוצה את נחל חדרה (צילום: עדי ברש)

המעבר אמנם פתוח, אבל את פני הבאים לחצות את נחל חדרה מדרום לצפון מקדם שלט גדול שמבהיר שהחצייה אסורה. את השלט הציבה עיריית חדרה.

רוב הישראלים מתעלמים משלטים כאלה, אבל למדריכים שמגיעים עם קבוצות מטיילים – למשל עמותת "כרישים בישראל" שעורכת במקום תצפיות מודרכות – זה יוצר בעיה.

רוב הישראלים מתעלמים משלטים כאלה, אבל למדריכים שמגיעים עם קבוצות מטיילים – למשל עמותת "כרישים בישראל" שעורכת במקום תצפיות מודרכות – זה יוצר בעיה

כשחוצים שלט כזה זה אומר שאין ביטוח, שלא לדבר על אי הנוחות שנגרמת למדריכים מול המטיילים. לזה צריך להוסיף את הסוגיה של שביל ישראל.

"כל הרעיון של שביל ישראל זה שהמטיילים מרגישים רצויים והמדינה מתגאה בנופים שיש לה להציע", אומר גורם בתחום שמירת הטבע, "איזה פרצוף יש למדינה שמציבה שלט כזה באמצע השביל הרשמי שלה?"

בשלב זה חברת החשמל ועיריית חדרה מבוצרות בעמדתן. במקום למתג את חדרה כ"עיר הכרישים" ולמשוך תיירות פנים וחוץ, העירייה – בראשות ראש העיר החדש ניר בן חיים – בוחרת להתקוטט עם חברת החשמל ולהבריח את המטיילים.

כנראה שבחדרה יש כל כך הרבה אטרקציות תיירותיות שאין צורך בכרישים כדי לרומם את קרנה של העיר.

3

בשנים האחרונות היה נדמה שמארגני המרוצים הגדולים בערים עושים מאמץ לצמצם את השימוש בפלסטיק ואת הררי פסולת הפלסטיק שנותרים למזכרת בגמר המרוץ.

מפניות שקיבלתי מכמה ממשתתפי מרוץ הלילה של תל אביב שנערך השבוע, התקבל הרושם שבחסות המלחמה והזמן שחלף מאז המרוץ הקודם, הסביבה נשכחה בצד.

מפניות שקיבלתי מכמה ממשתתפי מרוץ הלילה של תל אביב שנערך השבוע, התקבל הרושם שבחסות המלחמה והזמן שחלף מאז המרוץ הקודם, הסביבה נשכחה בצד

"כמות הפלסטיק הייתה בלתי נתפסת", כותב י', שהשתתף במרוץ. "החל משקיות עם הערכה שקיבלנו לפני המרוץ שהייתה מלאה בזבל פרסומי ושני בקבוקי פלסטיק, דרך דוכני המים בצד המסלול עם כוסות חד"פ שנזרקו אחר כך לרחוב, ועד חלוקה של עשרות אלפי בקבוקי 'נביעות' בסוף.

"אפילו מספר המשתתף הגיע בתוך מעטפה. בשביל מה זה טוב? הרי הכול היה ממילא בתוך שקית. בעמדת הסיום הרצים דיברו על זה, כמויות הזבל מסביב היו עצומות".

מרוץ הלילה של תל אביב, 17 באפריל 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מרוץ הלילה של תל אביב, 17 באפריל 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בעיריית תל אביב טוענים שהמבקרים, כולל י' עצמו, פספסו לחלוטין את התמונה המלאה, שדווקא צבועה בירוק מהדהד:

"עיריית תל אביב-יפו משקיעה רבות בקיום אירועים, בהם אירועי ספורט, תוך שמירה על איכות הסביבה. בתוך כך, גם מרוץ הלילה פפאיה תל אביב נערך תוך יישום תכנית הקיימות של העירייה.

"כך, למשל, 140,000 מתוך 180,000 (77%) מנות המים שהוגשו לרצים, הוגשו בכוסות חד-פעמיות המתמחזרות לקומפוסט הופעל מערך של איסוף הכוסות והבאתן למפעל הקומפוסט; בקו הסיום חולקו בקבוקי חצי ליטר שכולם נאספו למיחזור; תיק הערכה הוא תיק ספורט רב-פעמי.

"המעטפה ובה מספר החזה הכרחית כדי להגן על צ'יפ המדידה. ניתנה אפשרות לכל משתתף ומשתתפת לבחור האם הם מעוניינים בחולצת המרוץ או לא. כל הבאנרים הפרסומיים נאספו והועברו לפרויקט מיחזור. כל התקשורת עם הרצים התנהלה באמצעים דיגיטליים ללא דפוס נייר.

"נוסיף כי המרוצים בתל אביב-יפו, וכך גם מרוץ הלילה פפאיה תל-אביב, הם מהמרוצים הירוקים בעולם וכי עיריית תל אביב-יפו תמשיך להוביל מגמה זאת ואף להשתפר".

הזבל שהצטבר במרוץ הלילה ב-2021

העברתי את התגובה ל-י'. "בשטח זה נראה נורא", הוא אומר, "אני היום זרקתי בבית שמונה בקבוקי פלסטיק – רצנו ארבעה חברים – וזה בלי מה שזרקנו בדרך".

כך או כך, יהיה מעניין לעקוב אחרי ריצת המרתון באולימפיאדת פריז בקיץ הקרוב.

ראשת העיר אן הידלגו התחייבה על האולימפיאדה הירוקה ביותר (לפי כל הסימנים היא גם מתכוונת לקיים) – ומעניין איזה פתרונות אקולוגיים יימצאו לאתגרים שמציבה ריצה של 42 ק"מ בקיץ הלוהט של פריז.

ראשת העיר אן הידלגו התחייבה על האולימפיאדה הירוקה ביותר (לפי כל הסימנים היא גם מתכוונת לקיים) – ומעניין איזה פתרונות אקולוגיים יימצאו לאתגרים שמציבה ריצה של 42 ק"מ בקיץ הלוהט של פריז

4

בשבת האחרונה רכבתי בשביל האופניים שיוצא מתל אביב מזרחה, לכיוון אור יהודה. רגע לפני צומת מסובים, במקטע שחולף על פני הספארי, נפתח לפתע חלון בצמחייה הגבוהה שאפשר תצפית אל אזור המחייה של בעלי החיים: גם מסלול אופניים וגם קרנפים, ראמים ולהקה שלמה של במבי בכרטיס אחד.

הצצה לספארי באזור צומת מסובים (צילום: אביב לביא)
הצצה לספארי באזור צומת מסובים (צילום: אביב לביא)
עוד 1,831 מילים
סגירה