פועלים פלסטינים מהגדה המערבית ממתינים למעסיקים במעבר אייל ליד קלקיליה, 20 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty

העובדים הפלסטינים מושכים חסכונות ומאבדים היתרי עבודה

כ-120 אלף עובדים פלסטינים מהשטחים איבדו את פרנסתם מאז 7 באוקטובר, וללא דמי אבטלה הם נאלצים להתפטר, למשוך כספי פנסיה ולוותר על היתרי העבודה שעבורם שילמו דמי תיווך גבוהים ● ברשות האוכלוסין מסרבים לאפשר להם משיכה חד-פעמית ושמירה על ההיתרים בטענה שאין אפשרות כזו ● עובד מדרום הר חברון פונה לממשלה: "אפשרו לנו לחזור, המצב מחמיר והייאוש מבעיר את השטח"

"לפני השבעה באוקטובר הייתה לנו רמת חיים בלתי נשכחת ומאז החיים שלנו הפכו ממורמרים. עבדתי בענף הבנייה, בריצוף ושיפוץ כללי באזור המרכז ובדרום במשך 30 שנה ובאוקטובר התעוררנו לאסון לשני העמים. קרה מה שקרה וזה גרם לנו לנזק עצום, אנחנו רואים כוכבים גם בשעות היום".

כך מתאר מוחמד עיסא אבו-זהרה את המציאות שהוא חווה בחצי שנה האחרונה: בלי הכנסות, בלי דמי אבטלה או סיוע כלשהו מישראל ומהרשות הפלסטינית.

הוא בן 45 וגר בדרום הר חברון, אחד מכ-120 אלף עובדים פלסטינים מהגדה המערבית שכניסתם לעבודה בישראל הופסקה מתחילת המלחמה. מאות אלפי נפשות תלויות בעובדים האלה במעגל ישיר – והמכה קשה.

הוא בן 45 וגר בדרום הר חברון, אחד מכ-120 אלף עובדים פלסטינים מהגדה המערבית שכניסתם לעבודה בישראל הופסקה מתחילת המלחמה. מאות אלפי נפשות תלויות בעובדים האלה במעגל ישיר – והמכה קשה

"אנחנו זרוקים בלי בלי הכנסות כבר שבעה חודשים, 95% מהפועלים שעבדו בארץ מבקשים נדבות וצדקה, אני ביניהם", מתאר אבו-זהרה. "אין לי קופת גמל כי את החסכונות שהיו לי משכתי בעבר. כמה לילות היינו בלי חשמל בבית בגלל שלא היה כסף (על החשמל משלמים מראש; ע"ש), ואין מי שילווה לנו כספים.

"לפני השבעה באוקטובר היו מקבלים מאיתנו צ'ק דחוי והיום רק מזומן. אני שורף 19 שעות ביממה על צפייה בטלוויזיה, בערוצים 11, 12, 13 ולפעמים 14, מחכה רק שיגידו, 'אישרנו כניסה לפועלים'".

מוחמד עיסא אבו-זהרה (צילום: באדיבות המצולם)
מוחמד עיסא אבו-זהרה (צילום: באדיבות המצולם)

נשמע קשוח.
"מה זה קשוח? חשוך. נכנסנו למנהרה חשוכה שאין יציאה ממנה".

עד לפני המלחמה הוא נכנס באופן קבוע לישראל. בהגעה למחסום, היה מחנה את האוטו שלו ועולה על רכב ישראלי, דרך מעבר מיתר לבאר שבע או לכביש 6 עד כפר סבא ונתניה, דרך מעבר תרקומיא לאשדוד או גדרה ודרך מעבר 300 לירושלים.

לדבריו, יש כאלה שעדיין מועסקים בהתנחלויות ברחבי יהודה ושומרון, אבל הם מיעוט בר מזל ("מי שהצליח להוציא אישור עבודה מחוץ ליישובים זכה בלוטו").

כמי שעבד 30 שנה בארץ ומדבר עברית מצוינת, הוא מייחל ליום שבו המצב יחזור לקדמותו, טוען שאי אפשר להפריד בין שתי הכלכלות והעמים ומזהיר מפני החמרה במצב הביטחוני עקב החורבן הכלכלי.

"אני בדו-קיום מצוין עם הישראלים ובוכה על מה שקרה בחודשים האחרונים", אומר אבו-זהרה. "אני פונה לציבור הישראלי: הפסיקו להסית נגד פועלים פלסטינים, הם חלק גדול מהכלכלה הישראלית ולא יכולים לשרוד בלעדיה, כמו שהכלכלה הישראלית לא יכולה לתפקד בלעדינו. המצב משפיע על כולנו.

"אני פונה לציבור הישראלי: הפסיקו להסית נגד פועלים פלסטינים, הם חלק גדול מהכלכלה הישראלית ולא יכולים לשרוד בלעדיה, כמו שהכלכלה הישראלית לא יכולה לתפקד בלעדינו. המצב משפיע על כולנו"

"אני פונה לשר הפנים הנכבד משה ארבל ואשמח לדבר איתו גם באופן ישיר: קח את הקריאה הזו בשיא הרצינות ובקש מראש הממשלה בנימין נתניהו אישור כניסה לעובדים פלסטינים כי המצב הולך ומחמיר. לכולם יש ילדים שאין להם מה לאכול, ומה יכול לעשות אבא שהבן שלו יוצא לרחוב לזרוק אבנים על חיילי צה"ל?

"הייאוש מבעיר את השטח. אני לא מבין מה הם חושבים, צריך להבין שאנחנו חלק מהם והם חלק מאיתנו, לא יכולים להיפרד".

3 מיליארד שקל בחודש

בצד הישראלי, היעדר העובדים הפלסטינים גרם לפגיעה חסרת תקדים במשק והמצב כל כך חמור שמחצית מאתרי הבנייה והתשתיות הושבתו, וגם באלה שפועלים התפוקה ירדה בלפחות 30%.

גם התעשיינים נפגעו מהיעדר העובדים ובהיותם ספקים לבנייה. לפי נתוני האוצר, פלסטינים היוו קרוב לשליש מעובדי ענף הבנייה לבדו והיעדרם חותך מעל 3 מיליארד שקל מהתוצר.

במל"ל תומכים בהחזרה הדרגתית של העובדים הפלסטינים, ובאופן אבסורדי, כמה אלפים מהם מקבלים אישור לעבוד באזורי התעשייה במישור אדומים ובהתנחלויות אחרות, אבל לא להיכנס לישראל. שר הפנים משה ארבל דרש מנתניהו לאפשר את כניסת העובדים מהגדה כבר במרץ.

במל"ל תומכים בהחזרה הדרגתית של העובדים הפלסטינים, ובאופן אבסורדי, כמה אלפים מהם מקבלים אישור לעבוד באזורי התעשייה במישור אדומים ובהתנחלויות אחרות, אבל לא להיכנס לישראל

אחד הטיעונים נגד החזרה הוא החשש הביטחוני, גם מריגול, ולפני מספר ימים פורסם שלפחות בנוגע ל-15 אלף פועלים מעזה שהיו בישראל ערב מתקפת חמאס, לא נמצאו כאלה שסייעו לארגון הטרור והם הוחזרו לעזה.

פלסטינים בקלנדיה ברמדאן. 5 באפריל 2024 (צילום: פלאש90)
פלסטינים בקלנדיה ברמדאן. 5 באפריל 2024 (צילום: פלאש90)

גם בנק ישראל התבטא בחריפות נגד מניעת הכניסה של פלסטינים מהגדה לעבודה בבנייה, והחלטת הממשלה שהתקבלה בדצמבר 2023 להביא עובדים זרים נשארה על הנייר: רק אלפיים עובדים הגיעו מהודו, מתוך 21 אלף שעברו מבחני כשירות של התאחדות הקבלנים.

מסרי לנקה באו מאות בודדות ומאוזבקיסטן לא הגיע אפילו אחד. בשורה התחתונה, חצי מהענף משותק. הפגיעה תהיה בהתחלות בנייה, בעיכוב אכלוס של דירות חדשות שאין להן תשתיות ובקבלנים עצמם – שיישאו בהתחייבויות גדולות יותר לשכר העובדים או במימון פרויקטים שמתעכבים.

החלטת הממשלה להביא עובדים זרים נשארה על הנייר: רק אלפיים עובדים הגיעו מהודו, מתוך 21 אלף שעברו מבחני כשירות של התאחדות הקבלנים. מסרי לנקה באו מאות בודדות ומאוזבקיסטן לא הגיע אפילו אחד

מושכים את הכסף ומאבדים היתרי עבודה

הפלסטינים עצמם, כאמור, במצב עגום ונקלעו לסבך בירוקרטי שעוד יקשה עליהם בהמשך. בחודשים האחרונים רבים מהם נאלצו להתפטר כדי למשוך את כספי הפנסיה שלהם בחברת הפנסיה הייעודית עמיתים ("באראקה"). אלא שעם ההתפטרות הם איבדו גם את היתרי העבודה ואת מקומם במכסות לעובדים בישראל.

אם וכאשר יורשו לחזור לעבוד בישראל, הם יצטרכו ככל הנראה לשלם שוב את דמי התיווך המופרכים עבור ההיתרים האלה, ולחפש מעסיקים שיסכימו לתת לבקש את ההיתר עבורם.

בשנים האחרונות שגשגה תעשייה של סחר בהיתרים והעובדים הפלסטינים נאלצו לשלם במקרים מסוימים כ-2,500 שקל בחודש עבור הזכות לעבוד.

שגרת המחסומים של הפועלים הפלסטינים (צילום: תמר פליישמן)
שגרת המחסומים של הפועלים הפלסטינים (צילום: תמר פליישמן)

קו לעובד וארגון העובדים מען ביקשו מרשות האוכלוסין לאפשר להם למשוך סכומים חד-פעמיים, כדי למנוע פגיעה ברצף הביטוחי שאמור לשרת אותם בגיל פרישה. כמו כן, הם ביקשו לשמור להם את ההיתרים לתקופה קצובה כדי שיוכלו להתפטר ולמשוך את הכספים בלי לחשוש מאובדן ההיתר ועל ידי כך למנוע את הצורך לשלם שוב את הספסרות להיתרים.

ברשות האוכלוסין סרבו לפניות ומהם נמסרה התגובה הבאה:

"בהתאם לדיני העבודה החלים בישראל, לרבות הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה, עובד אינו רשאי למשוך את כספי הפיצויים שנצברו לזכותו בתקופת עבודתו אצל מעסיקו הנוכחי, בטרם הסתיימו ביניהם יחסי עובד- מעסיק.

"באשר לבקשה למשיכה חלקית של כספים תוך שמירת הרצף הביטוחי ביחס לתקופה שבה לא בוצעו הפקדות, יודגש כי מדובר בבקשה ליצירת מנגנון חדש שאינו קיים בקרנות פנסיה ותיקות "קלאסיות".

"בנוסף, נזכיר כי משמעותה של משיכה חלקית או מלאה הינה מחיקת כל הרצף הביטוחי שהעובד צבר עד למועד המשיכה, בגין תקופות עבודתו אצל כלל המעסיקים (מלבד מעסיקו הנוכחי), והפיכת הכספים הנותרים לכספים לא פנסיוניים, כלומר כספים שאינם מזכים בקצבה.

"מצב זה מאיין מעיקרה את השמירה על הרצף הביטוחי. עוד יודגש כי גם אילו ניתן היה לקבל את הבקשה (לאפשר משיכה חלקית בלבד) וכאמור לעיל לא נמצא מקום לכך, ממילא היה נדרש פיתוח מיחשובי רחב היקף, על מנת להקים את המנגנון המבוקש, אשר יעקוף בשני מובנים את המנגנון הקיים של התוכנית.

"הקמת מנגנון תיאורטי שכזה, מלבד העלויות הגבוהות הכרוכות בו, היה צפוי להימשך חודשים ארוכים, וזאת במציאות של חוסר ודאות בכל הנוגע להעסקתם של עובדים פלסטינים בישראל בעתיד הקרוב והרחוק."

פועלים פלסטינים נכנסים לישראל דרך חור בגדר, לאחר שכניסתם נאסרה בגלל הקורונה, 22 במרץ 2020 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
פועלים פלסטינים נכנסים לישראל דרך חור בגדר, לאחר שכניסתם נאסרה בגלל הקורונה, 22 במרץ 2020 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

"העובדים נכנסו לפלונטר קשה"

"רובם רוצים למשוך את הכספים, כי אף אחד לא מסייע להם, המצב ברשות קשה והעובדים האלה נכנסו לפלונטר כי אין דמי אבטלה", אומר עבד אלחלים דארי, רכז פניות לעובדים פלסטינים בקו לעובד.

בחודשים האחרונים הוא חזר לפגוש את העובדים הפלסטינים בשכם, קלקיליה, חברון ובשאר שטחי הגדה כדי לסייע להם במיצוי הזכויות. הוא מנסה לייעץ להם לא למשוך את הכספים אם לא חייבים, כי אז יאבדו את הזכויות. אבל הם לא יכולים לחכות.

בענף הבנייה אפשר למשוך כספים ממעסיקים קודמים מבלי לוותר על ההיתר ואילו בשאר הענפים הם נדרשים לוותר על ההיתר הקיים כדי למשוך את הכסף. בינתיים, משרד הקישור והתיאום מאריך את ההיתרים האלה כל כמה חודשים אך בפועל העובדים מנועי כניסה, כאמור.

על הספסרות בהיתרים, הוא מציין כי "התופעה שם גלויה ופה היא סמויה", כאשר כולם מוכנים לשלם את המחיר, בין שמדובר בעובדים חדשים שישתכרו כמה אלפים או במקצוענים שמתשכרים עד 15 אלף שקל לחודש. ברשתות החברתיות בערבית יש מודעות למכירת היתרים אבל התופעה לא נעצרת על ידי הרשות הפלסטינית וגם בישראל לא שעו להמלצת בנק ישראל לרפורמה בתחום.

ברשתות החברתיות בערבית יש מודעות למכירת היתרים אבל התופעה לא נעצרת על ידי הרשות הפלסטינית וגם בישראל לא שעו להמלצת בנק ישראל לרפורמה בתחום

אילוסטרציה, פועלים פלסטינים בשכונת גילה בירושלים, ארכיון, 2013, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Neal Badache/FLASH90)
אילוסטרציה, פועלים פלסטינים בשכונת גילה בירושלים, ארכיון, 2013, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Neal Badache/FLASH90)

במערכת הביטחון תומכים בהחזרת העובדים הפלסטינים מהשטחים, אבל את השרים בממשלה זה לא מעניין. בפועל, חלק מהם נכנסים לישראל דרך פרצות בגדר ובכך הם מסכנים את עצמם.

"המצב שנכנסו אליו לא באשמתם, הם אומרים לי, 'אנחנו לא חלק מהמעגל הזה' ועדיין יש להם תקווה לחזור. שתי הכלכלות קשורות ואי אפשר לנתק ביניהן, הכלכלה הישראלית שולטת על הפלסטינים בכל התחומים. אין להם עצמאות כלכלית וחייבים לחזור לעבוד פה".

"המצב שנכנסו אליו לא באשמתם, הם אומרים לי, 'אנחנו לא חלק מהמעגל הזה' ועדיין יש להם תקווה לחזור. שתי הכלכלות קשורות ואי אפשר לנתק ביניהן, הכלכלה הישראלית שולטת על הפלסטינים בכל התחומים"

להתנחלויות כן ולישראל לא?

"יש פה סתירה פנימית", אומר אסף אדיב, מנכ"ל ארגון העובדים מען. "ההיתרים מתחדשים אוטומטית, מה זה אומר לפועל עצמו? שלא יעשה שום דבר כי מחר יכולים להחזיר אותו אבל אם ימשוך את הכסף יצטרך לוותר על ההיתר ולא תהיה אפשרות להיכנס. זה מצב שאפשר לסבול חודש-חודשיים אבל לא שבעה חודשים. אתם רוצים אותם או לא?" הוסיף.

הוא מציין כי ממילא אלפים נכנסים לעבוד בחודשים האחרונים ואם יש להם היתר ביד המשטרה מאפשרת להם להמשיך לעבוד, כאשר הרשות לא דואגת להם ואפילו את המימון לביטוח רפואי הם מאבדים ללא עבודה.

עובדים פלסטינים במעבר 300 בירושלים. 9 במרץ 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
עובדים פלסטינים במעבר 300 בירושלים. 9 במרץ 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

"לא יודעים מי נשאר לישון כאן, מה ההיגיון? רשויות הביטחון אומרות לממשלה שאפשר להכניס, המל"ל הציע תוכנית של החזרת 80 אלף עובדים אבל סמוטריץ' וברקת התנגדו כי רוצים להביא עובדים מהודו וזה לא עובד ולא יעבוד. בהתנחלויות כבר החזירו אותם בנובמבר ולא שמענו על מקרה של עימות, מתח או תגרה.

"במישור אדומים כולם עובדים, עם תנאים חדשים למעבר והגבלות על תנועה ולא מדובר במפעלים חיוניים. נכנס מנגנון של חתימה בכניסה למעבר וביציאה ושליטה על תנועת האנשים ומי ששוכח לחתום ביציאה מקבל מסרון. זאת אומרת שהם ערוכים לאפשר את כניסת העובדים וליצור פתרון כלכלי לאנשים האלה במשבר המטורף שיש ברשות וגם לענף הבניין.

"במישור אדומים כולם עובדים, עם תנאים חדשים למעבר והגבלות על תנועה ולא מדובר במפעלים חיוניים. זאת אומרת שהם ערוכים לאפשר את כניסת העובדים וליצור פתרון כלכלי לאנשים האלה"

"יש אינטרס מובהק לישראל לפעול בנושא הזה ולהפסיק את המצב המופרך שבו להתנחלויות הם נכנסים ולישראל לא".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
בכנות רבה, אין לי טיפת חמלה כלפיהם. הם כולם אוייבים! ברגע המתאים יקומו עלינו להשמידנו כפי שנעשה ב-7/10 מידע רב סופק לחמאס, מעובדים עזתים שנהנו מפרנסה טובה אצלנו. חלקם אף לקח חלק בביזה, ... המשך קריאה

בכנות רבה, אין לי טיפת חמלה כלפיהם.
הם כולם אוייבים! ברגע המתאים יקומו עלינו להשמידנו כפי שנעשה ב-7/10 מידע רב סופק לחמאס, מעובדים עזתים שנהנו מפרנסה טובה אצלנו. חלקם אף לקח חלק בביזה, האונס והרצח.
אין סליחה ואין חמלה שימותו.
נ.ב. החברוני מחמד שלכם מהכתבה הוא ללא ספק חמסניק.
כל איזור חברון מרכז תמיכה חמאסי.

לא מבין מה הם מייללים !!! הרי הם טוענים שיש להם מדינה בשם פלסטין . אז למה הם לא עובדים בפלסטין ? למה פלסטין לא מסייעת להם בדמי אבטלה או אבטחת הכנסה ? אהההה מסתבר שאין דבר כזה פלסטין , ל... המשך קריאה

לא מבין מה הם מייללים !!! הרי הם טוענים שיש להם מדינה בשם פלסטין . אז למה הם לא עובדים בפלסטין ? למה פלסטין לא מסייעת להם בדמי אבטלה או אבטחת הכנסה ? אהההה מסתבר שאין דבר כזה פלסטין , לא דמי אבטלה , לא פרנסה , ולא קופות חולים בחינם . לא מאמין באף אחד מהם . אפילו ביפו ראיתי איך צהלו משמחה כשירו טילים לעבר תל אביב . מי שחושב שיש בנייהם בני אדם , הוא טועה.
ויש לי פתרון לבעיה , שהמדינה תכריז תנאי לקבלת די אבטלה , כל המובטלים שיצאו לעבוד בביניין , וזה לא ישלול מהם את דמי האבטלה , יקבלו שכר ודמי אבטלה במקביל , וכך גם לאבטחת הכנסה .ואז נראה אם יש חוסר בעובדים . קבלן שיעסיק יהודי בביניין , יקבל נקודות זיכוי במס , דבר שיאפשר לו לשלם שכר גבוהה ליהודי . במקביל לתמרץ הגעת עובדים זרים מסין , מולדובה , וכו' , כל עובד שיגיע יקבל מענק חד פעמי של 4000 $ , או לחלופה לממן הגעת עובדים , כי יש קושי לעובדים להגיע בשל חוסר באמצעים כספים . בנוסף לתת נקודות זיכוי במס לעובדים בביניין , מאיפה מביאים את הכסף לזה ?
1 – העלאת מס לחברות .
2 – העלאת מס על משקאות אלכוהול .
3 – צמצום פנסיות תקציביות עד לגובה של 15 א"ש .
4 – לא ישולמו פנסיות ושכר במקביל , לחברי כנסת למינהם .
5 – העלאת 1% במעמ .
6 – ביטול כל החופשות למינהם במלונות של עובדי ציבור , שלא יסעו לסופש הכל כלול בשקל וחצי .
7 – צמצום כל התקציבים במשרדי הממשלה .
8 – הקפאה למשך שנה / שנתיים בדרגות לעובדים במגזר הציבורי .
9 – העלאת הדלק בשקל אחד .
10 – דחיית יציאת הפנסיות לכלל עובדי הציבור .
11 – הקפאת כל הפרוייקטים במשרד התחבורה פרט לדחופים .
12 – הקטנת תשלום לקופות חולים ע"י המדינה .
13 – הטלת מס נוסף על ריווחי בנקים וחברות ענק .
14 – הגבלת נסיעות עם רכבים צמודים לכלל עובדי המדינה .
15 – צמצום מענקים לרשויות .
16 – צמצום עובדים בממשלה וכנסת , יועצים למינהם …
17 – אכיפה מוגברת כנגד רמאים במגזר הערבי והטלת קנסות כבדים למעלימי מס
18 – הטלת מס מלחמה ע"ס 2% לשכר מעל 15 א"ש .
19 – ביטול חדרי אוכל וקניית אוכל בחוץ למשטרת ישראל ( שיביאו סנדויץ' מהבית )
20 – צמצום טקסים , לטקסים צנועים ופשוטים ליום העצמאות .
21 – ביטול נקודות זיכוי לתקופה מצומצמת ליישובי ספר .
22 – ביטול זמני של מימון לימודים לעובדי המדינה .
23 – העלת מס על מוצרי מותרות .
24 – לבדוק , אין לי נתונים על עתודות הכסף הזר שיש למדינה ולמכור חלק .
25 -צמצום חדרי אוכל ביחידות עורפיות בצבא , למשל , לא להשאיר טירונים שבת בבסיס , הרי ממילא יש נוהל שבת ואין שום פעילות בשבת .
26 -הקפאת רכישת רכבים חדשים לכלל מערך הציבורי , למשל , המנהל האזרחי מחליף כל 3 שנים רכבים , לבחון רק מה שחייבים , לא יקרה כלום אם יסעו על רכבים בני 4 שנים או 5 שנים , ושוב לבחון באופן פרטני על כל רכב .
27 – הטלת מס על דירה שניה שמושכרת ע"ס 10% קבוע ללא גובה השכירות .
28 – העלאת 5% בתשלום אגרת רכב .
29 – הקפאת העלאות שכר למשך שנה לפחות במגזר הציבורי .
30 – תנו לי שבוע , אמצא עוד מלא אופציות . חג שמח

האמת ברכה. יש לי שלוש סובארו לאונה אספנות שעובדות כל יום . הייתי חייב להעביר למוסכניק הפלסטיני לתיקונים לפחות פעם בחודש כי אצל היהודים אין תיקונים . פלאי פלאות מאז השביעי באוקטובר . ... המשך קריאה

האמת ברכה. יש לי שלוש סובארו לאונה אספנות שעובדות כל יום . הייתי חייב להעביר למוסכניק הפלסטיני לתיקונים לפחות פעם בחודש כי אצל היהודים אין תיקונים . פלאי פלאות מאז השביעי באוקטובר . שום תקלה באף מכונית .

אני גם העסקתי פלסטינים בבניין. וכשהם התקשרו ובכו,אמרתי לפועלים כל עוד לא יחזרו היהודים שהעזתים גנבו לא נראה לי שיפתחו לפועלים להכנס. למה הם לא מפעילים לחץ על חמאס. חמאס שואב כוחו מהעם ה... המשך קריאה

אני גם העסקתי פלסטינים בבניין.
וכשהם התקשרו ובכו,אמרתי לפועלים כל עוד לא יחזרו היהודים שהעזתים גנבו לא נראה לי שיפתחו לפועלים להכנס.
למה הם לא מפעילים לחץ על חמאס.
חמאס שואב כוחו מהעם הפלסטיני.
היהודים מחוייבים בערבות הדדית.
מתפלל שעד כניסת חג החירות החטופים יזכו לחירות

עוד 1,546 מילים ו-4 תגובות
סגירה