עבודות ההכנה של אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון לקראת קליטת המזח הימי בחופי עזה, אפריל 2024 (צילום: אגף ההנדסה והבינוי, משרד הביטחון)
אגף ההנדסה והבינוי, משרד הביטחון

הרציף הצף האמריקאי להכנסת מזון וסיוע לעזה יחל לפעול בימים הקרובים

פרויקט הנמל הצף של עזה מגיע לתחנה האחרונה: הרכבת הרציף הצף קרובה להשלמה, וכשש ספינות של חיל הים האמריקאי ועוד ספינה מסחרית אחת כבר בדרכן לחופי עזה ● הרציף צפוי להתחיל לעבוד כבר בתחילת מאי ולהכניס לרצועה סיוע בהיקף של 150 משאיות מזון מדי יום ● במקביל, מערכת הביטחון פועלת מזה כחודש להכנת שטח של 270 דונם לתפעול והעברת סחורות, כולל מערכת שערים בשליטה מרחוק

צילומי לווין מהיממה האחרונה של כשש ספינות צבא אמריקאיות וספינת סיוע מסחרית אחת מעידים שההכנות להרכבת הרציף הצף בחופי עזה קרובים להשלמה, והרציף יהיה מוכן כבר בשבוע הראשון של חודש מאי להכניס סיוע בהיקף של כ-150 משאיות מזון מדי יום.

ספינת הסיוע ג'ניפר, שאינה בבעלות ארצות הברית, עזבה את קפריסין ביום שישי בלילה והגיעה לאזור אשדוד אתמול (שבת) בלילה. הספינה, שמפליגה תחת דגל של רפובליקת גינאה ביסאו, הייתה חלק מפרויקט הובלת המזון של המטבח המרכזי העולמי (WCK). בעקבות האירוע ב-1 באפריל שבו נורו למוות עי ידי צה"ל שבעה מעובדי הארגון, חזרה ג'ניפר מיידית לקפריסין ועגנה שם בחודש האחרון.

אתמול פורסם בסוכנות הידיעות הקפריסאית (CNA) שהספינה הפליגה עם ציוד עליה וכי התכולה עברה בידוק בקפריסין לפני ההפלגה. כל התכולה של ג'ניפר נתרמה על ידי איחוד האמירויות. בין המוצרים שעל הסיפון: מזון יבש, אורז, פסטות וציוד רפואי מתכלה.

הספינה הפליגה עם ציוד עליה והתכולה עברה בידוק בקפריסין לפני ההפלגה. כל התכולה של ג'ניפר נתרמה על ידי איחוד האמירויות. בין המוצרים שעל הסיפון: מזון יבש, אורז, פסטות וציוד רפואי מתכלה

לפי התוכנית להובלת המזון לעזה, נמל לרנקה בקפריסין ישמש נקודת מוצא למסדרון הימי ממנו יפליגו בעת הקרובה ספינות מסחריות עם סחורות עבור תושבי עזה. בידוק הספינות יעשה בלרנקה בשיתוף פעולה של הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAID) וממשלת קפריסין.

מיקומן של 5 מתוך 7 הספינות הפועלות בפרויקט המזח הצף, נכון ל-27 באפריל 2024 בערב (צילום: צילום מסך מאתר Marine Traffic)
מיקומן של 5 מתוך 7 הספינות הפועלות בפרויקט המזח הצף, נכון ל-27 באפריל 2024 בערב (צילום: צילום מסך מאתר Marine Traffic)

במשך מספר שבועות התלבטו גורמי הצבא האמריקאי ביחד עם מקביליהם הישראלים כיצד לנהל את חלוקת ארגזי המזון והציוד למן הרגע שהם מורדים מן הספינות ומובלים על גבי המזח הצף.

בתדרוך שהתקיים בפנטגון ביום חמישי, אישרו גורמי ממשל לכתבי סי-אן-אן כי ניהול הפצת המזון בתוך עזה יתבצע על ידי USAID בשיתוף פעולה עם סוכנות המזון העולמית (UN World Food Program) שהינה גוף של האו"ם. צבא ארה"ב, שמנהל את פרויקט הקמת המזח הצף, הודיע מראש בהנחיית הנשיא ג'ו ביידן שחייליו "לא ידרכו על חוף עזה".

תדרוך שהתקיים בפנטגון ביום חמישי, אישרו גורמי ממשל כי ניהול הפצת המזון בתוך עזה יתבצע על ידי USAID בשיתוף פעולה עם סוכנות המזון העולמית (UN World Food Program) שהינה גוף של האו"ם

כשש-שבע ספינות אמריקאיות המעורבות בלוגיסטיקה של הקמת המזח הצף, יעגנו במרחק של כמה קילומטרים מהחוף של עזה. המבצע הצבאי מכונה JLOTS (ראשי תיבות של Joint Logistics Over the Shore) והסחורה תובל לחוף בנקודה הממוקמת מעט דרומית לעיר עזה וצפונית למיקום בו מסתיים פרוזדור נצרים (אותו ציר צבאי ישראלי החותך את הרצועה לשני חלקים).

ברגע שהסחורה תורד מהספינות, היא תועבר לספינות צבאיות – כשכל אחת מהן מסוגלת לשאת תכולה של כ-15 משאיות. מאותן הספינות הצבאיות הסחורה תועבר לרציף, שהוא מעין כביש צף באורך 100 מטרים המחובר לקרקעית הים באמצעות עוגנים. המשאיות ייסעו על המזח הצף, כאילו היה זה כביש, הלוך וחזור עד למחסני הסחורה שהוקמו באזור החוף.

צבאות ארה"ב ואוסטרליה מתרגלים הקמת משטח פריקה, כפי שיוקם באזור חופי עזה (צילום: U.S. Army Photo by Sgt. Ashunteia' Smith, 16th Combat Aviation Brigade)
צבאות ארה"ב ואוסטרליה מתרגלים הקמת משטח פריקה, כפי שיוקם באזור חופי עזה (צילום: U.S. Army Photo by Sgt. Ashunteia' Smith, 16th Combat Aviation Brigade)

לפי פרסום בסי-אן-אן, את המשאיות תפעיל מדינה שלישית, אך לא צוין מי היא המדינה. אתמול פרסם הבי-בי-סי כי חיילים בריטיים עשויים להיות משולבים בחלוקת הסיוע ברחבי רצועת עזה. אולם אין עדיין החלטה פורמלית של ממשלת בריטניה.

עוד צוין בדיווח של סי-אן-אן כי שני מרכזי פיקוד ושליטה יוקמו בשיתוף פעולה של הגופים המעורבים. מרכז פיקוד ושליטה אחד יוקם על ידי USAID וממשלת קפריסין בלרנקה ומטעמו גם יעשה הבידוק של הסחורה, תוך שהם מוודאים שלא נוצרים צווארי בקבוק בהעברת הסחורות.

מרכז פיקוד ושליטה שני יוקם בבסיס חיל האויר בסמוך לקיבוץ חצור ולא רחוק מנמל אשדוד. במרכז זה יוצב גנרל בדרגת שלושה כוכבים (דרגה המקבילה לחבר מטכ"ל). לפי התדרוך, אותו גנרל כבר נמצא בישראל מזה חודש ומכין את התיאום הצבאי של אספקת הסחורות.

שני מרכזי פיקוד ושליטה יוקמו בשיתוף פעולה של הגופים המעורבים. מרכז פיקוד ושליטה אחד יוקם על ידי USAID וממשלת קפריסין בלרנקה. מרכז פיקוד ושליטה שני יוקם בבסיס חיל האויר בסמוך לקיבוץ חצור

בנוסף, כפי שפורסם בזמן ישראל, אלף חיילים אמריקאים יהיו מעורבים במבצע וישהו בקפריסין, ישראל או על גבי ספינות נוספות.

עבודות ההכנה של אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון לקליטת המזח הימי (וידיאו: דובר צה"ל)

לפני כמה ימים נורו פגזים על משלחת האו"ם שסיירה בחוף בנקודת ההשקה של המזח הצף והבהירה לכל הצדדים את מסוכנות הפרויקט. נושא אבטחת החיילים, נהגי המשאיות והעוסקים בהובלת המזון אל החוף והפצתו ברחבי עזה מהווה בעיה מרכזית עבור הצדדים. לפי התדרוך האחרון בפנטגון, האבטחה על ביצוע המשימה באזור המזח הצף ובאזור הפריקה בחוף תהיה באחריות צה"ל.

בדיווח בסי-אן-אן נאמר כי צבא ארה"ב אמור לבצע את המשימה במשך שלושה חודשים ומטרתה הסופית היא להעביר את ניהול פרויקט הכנסת הסיוע לעזה לארגונים או חברות מסחריות.

צבא ארה"ב אמור לבצע את המשימה במשך שלושה חודשים ומטרתה הסופית היא להעביר את ניהול פרויקט הכנסת הסיוע לעזה לארגונים או חברות מסחריות

נכון לאמש, שתיים מהספינות האמריקאיות שעגנו קרוב מאוד לחופי עזה וישראל הן Benavidez ו-Matamoros. Benavidez היא ספינת משא ולוגיסטיקה באורך של כ-300 מטר ורוחב 32 מטר. היא עוגנת בימים האחרונים במרחק של כעשרה ק"מ מחוף עזה. הספינה נושאת על גביה כארבעה מנופי ענק (להורדת ציוד כבד למים). היא יכולה לשאת 33 אלף טון.

Matamoros עוגנת מאז אתמול במרחק קילומטר וחצי מבסיס חיל הים באשדוד. מדובר בספינה מבצעית באורך 53 מטרים ורוחב 12 מטרים המסוגלת לעגון במים רדודים. מטרתה היא להוביל אנשים או ציוד עד לעגינה בחוף.

ספינת Matamoros בקי ווסט, פלורידה, 2015 (צילום: US Navy)
ספינת Matamoros בקי ווסט, פלורידה, 2015 (צילום: US Navy)

בהודעה שפרסם אתמול בלילה דובר צה"ל נאמר כי עבודות קליטת המזח הצף האמריקאי נפתחו לפני כחודש בסדנה משותפת של אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, בהובלת פיקוד דרום, מערך ההנדסה ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. לדבריו, שטח הפרויקט הוא 270 דונם של תפעול והעברת סחורות.

עבודות קליטת המזח הצף נפתחו לפני כחודש בסדנה משותפת של אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, בהובלת פיקוד דרום, מערך ההנדסה ומתאם פעולות הממשלה בשטחים

בנוסף, צה"ל בנה מערכת שערים הידראולית הנשלטת מרחוק ומאפשרת גמישות מבצעית ולוגיסטית ליציאת וכניסת משאיות, וכן כי נעשו עבודות חשמל לתמיכה במתקן ולקליטת אמצעים ימיים ויבשתיים. על פי דובר צה"ל, חיל הים יאבטח את הכוחות במשימת הסיוע ההומניטרי ובמרחב הימי.

עוד 887 מילים
סגירה