מלחמה שלא נגמרת תוביל לגל התייקרויות לא נגמר

העדר אופק מדיני במלחמה בעזה לא רק ששוחק את ההישגים הביטחוניים, אלא גם יוצר מצב שבו ההתייקרויות הנוכחיות במשק עלולות להיות רק הפרומו לצפוי לנו בהמשך ● פרשנות

עליית מחירי החלב. אילוסטרציה (צילום: עיבוד מחשב, Photoshop AI)
עיבוד מחשב, Photoshop AI
עליית מחירי החלב. אילוסטרציה

אם יש משהו שלמדנו על תאגידי המזון והיבואנים, זה שהם ינצלו את חוסר התחרות במשק ויקפצו על כל הזדמנות להעלות מחירים.

בינואר האחרון הספיקה להם הידיעה שמחיר הקקאו עלה כדי להקפיץ את מחיריהם של עשרות רבות ממוצריהם. לחלק מהמוצרים אין באמת קשר ישיר לקקאו. לא עזרה אפילו העובדה שהקקאו הוא חומר הגלם היחיד שמחירו עלה, בעוד מחירי שאר החומרים התרסקו בעשרות אחוזים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עלול עכשיו לספק לתעשייה סיבות מוצדקות להכשרת העלאות מחירים נוספות. זה יקרה אם ימשיך לתחזק את מצב המלחמה הקיים בלי מתן אופק לפתרון הסכסוך.

הסיבה הראשונה לכך היא השקל. המשקיעים לא אוהבים אי-ודאות והמשך מצב הלחימה בשילוב העדר אופק מדיני הם אם כל חוסר הוודאויות. התחום שמגיב בדרך כלל ראשון לחוסר ודאות הוא המטבע המקומי.

המשקיעים לא אוהבים אי-ודאות והמשך מצב הלחימה בשילוב העדר אופק מדיני הם אם כל חוסר הוודאויות. התחום שמגיב בדרך כלל ראשון לחוסר ודאות הוא המטבע המקומי

עד תחילת חודש מרץ, שער הדולר היה שווה פחות מ-3.6 שקלים. זה קרה בעקבות האופטימיות שפשטה בקרב המשקיעים כאילו המלחמה אוטוטו תסתיים.

אלא שאז הגיע חודש אפריל. המשקיעים התפקחו, הבינו שאין בשלב זה נכונות לסיים את הלחימה והחלו להיפטר מהשקלים שהחזיקו. התוצאה היא שהשקל נחלש ביותר משישה אחוזים בתוך כחודש וחצי.

שקל חלש משמעותו שתאגידים ויבואנים זקוקים ליותר שקלים כדי לרכוש את אותו חומר גלם או מוצר מחו"ל באירו או בדולר. זה אומר שעלות חומרי הגלם או המוצרים המיובאים עולה במקרה כזה כגובה נפילת השקל. העלייה בהוצאה הזו עלולה להתגלגל די מהר על הצרכן, שיצטרך לשלם יותר.

שקל חלש משמעותו שתאגידים ויבואנים זקוקים ליותר שקלים כדי לרכוש את אותו חומר גלם או מוצר מחו"ל באירו או בדולר. זה אומר שעלות החומרים או המוצרים המיובאים עולה כגובה נפילת השקל

אבל פה לא נגמרות הצרות. שקל חלש גורם גם להעלאת מחירו של המשאב אולי הכי חשוב בתעשייה: הדלק. גם פה אם השקל נחלש, צריך להוציא יותר ממנו כדי לרכוש את הדלק שמתומחר בדולר.

סיבה נוספת שהדלק מתייקר היא שפשוט הכסף בקופת האוצר נגמר. עד תחילת 2024, המס על הדלק סובסד ומחירו נשמר יחסית תחת שליטה. אלא שאז הגירעון הרים ראש בגלל המלחמה ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאלץ לבטל את הסבסוד.

השילוב של מטבע חלש עם הסרת הסובסידיה הטיס את מחיר הדלק מ-6.94 שקל לליטר לאזור השמונה שקלים כבר בקרוב. מדובר בעלייה של יותר משקל וקרוב מאד לשיא המחיר הקודם.

בעל רכב מתדלק. אילוסטרציה (צילום: Jamal Awad/Flash90)
בעל רכב מתדלק. אילוסטרציה (צילום: Jamal Awad/Flash90)

מלבד ההוצאה החודשית הישירה למשפחה – שקופצת בכ-200 שקל עקב ייקור הדלק בחודשים האחרונים – זה גם אמור לייקר את עלויות ההובלה, הייצור, החשמל ושינוע עובדים בתעשייה.

כל אלה הן הוצאות נוספות, שוודאי יגולגלו על הצרכן במגזרים שבהם אין תחרות. לפיכך כדאי כבר להכין את הכיסים כשאתם נכנסים לרשתות השיווק בחודשים הקרובים.

עליות המחירים הצפויות עקב השקל החלש מבטיחות גם שסביבת הריבית לא תרד. מדובר בעוד הכבדה על יכולת התעשייה לגייס חובות זולים או להחזיר חובות ישנים. גם זו הוצאה שעלולה להתגלגל בסוף על הצרכן.

עליות המחירים הצפויות עקב השקל החלש מבטיחות גם שסביבת הריבית לא תרד. מדובר בעוד הכבדה על יכולת התעשייה לגייס חובות זולים או להחזיר חובות ישנים. גם זו הוצאה שעלולה להתגלגל בסוף על הצרכן

אלא שעד עכשיו דיברנו רק על מכה אחת מצד התעשייה. המלחמה מביאה איתה עוד מכה על הצרכנים – הפעם מצד הממשלה. זו צריכה לאזן את הגירעון העצום שהצטבר בתקציב בגלל העלייה החדה בהוצאות המלחמה מחד והירידה בהכנסות מאידך.

המשמעות היא שהעלאת המע"מ שתוכננה ל-2025 ככל הנראה תוקדם לחודשי הקיץ. העלאת מע"מ ל-18% תוביל באופן אוטומטי לעליית מחירי כל המוצרים והשירותים במשק, מלבד הפירות והירקות הפטורים ממע"מ.

דוכן פירות בשוק מחנה יהודה. אילוסטרציה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
דוכן פירות בשוק מחנה יהודה. אילוסטרציה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

נתניהו טען בעבר בתגובה להחלטת סוכנות דירוג האשראי מודי'ס להוריד את דירוג האשראי של ישראל, שהדירוג יחזור לעלות מייד אחרי המלחמה. הבעיה היא שהישרדות הממשלה שלו תלויה בהמשך המלחמה ובמסמוס כל פתרון מדיני. אם זה לא ישתנה בקרוב – תשמר האי-ודאות.

אי-ודאות עלולה להגביר את אי-אמון המשקיעים בכלכלה ותגרור אחריה את המשך הורדות הדירוג. כל זה יביא להמשך החלשות השקל – ומכאן להמשך ההתייקרויות במשק.

אי-ודאות עלולה להגביר את אי-אמון המשקיעים בכלכלה ותגרור אחריה את המשך הורדות הדירוג. כל זה יביא להמשך החלשות השקל – ומכאן להמשך ההתייקרויות במשק

בנוסף, ככל שמצב הלחימה יימשך כך יגברו הלחצים להעלות עוד יותר את המיסים או להקדים העלאות נוספות שתוכננו לעתיד כדי לסגור את הגירעון שרק ילך ויגדל.

זו סערה שתלך ותגבר. אם לא יעצרו אותה בזמן, היא עלולה להוביל את כלכלת ישראל למחוזות שכבר הרבה מאד זמן לא היינו בהם. מה שבטוח הוא שהעלאת דירוג, אחרי שהמלחמה סוף סוף תסתיים, לא תצא מזה.

עוד 687 מילים
סגירה