שר החינוך יואב קיש בכנס "בשבע", ירושלים, 26 בפברואר 2024 (צילום: יונצן זינדל/פלאש90)
יונצן זינדל/פלאש90

בין ההחלטה להדיר את פורום המשפחות השכולות שבוטלה בידי בית המשפט, לבין ההחלטה לבטל את פרס ישראל, ממנה נסוג בהמלצת היועמ"שית – ניצב פוליטיקאי אחד, שר החינוך יואב קיש ● במעשיו מקדם קיש את ההפיכה המשטרית דה-פקטו, ומוכיח שאפשר להיות חרטטן מביך גם בלי לנבל את הפה או לצעוק באולפני החדשות ● ולמרות המכות שהוא סופג - הוא מסרב ללמוד את הלקח או להשתנות ● פרשנות

קו ישיר, ברור ומובהק עובר בין החלטותיו המעוותות של שר החינוך יואב קיש בנוגע לפרס ישראל בחודשים האחרונים לבין החלטותיו ועמדותיו של שר החינוך קיש לגבי פורום המשפחות השכולות שבית המשפט המחוזי קיבל את עתירתן בשבוע שעבר תוך מתיחת ביקורת קשה על ועדת המכרזים של משרד החינוך בראשותו.

וקו ישיר עובר בין שני אלה לבין פעילותו המפוקפקת של קיש כראש הוועדה שהכשירה באופן עקלקל חוקית את ערוץ 20, שהפך לימים לערוץ 14.

הקו הזה הוא השימוש בהוראות החוק ובסמכויות משרדו כדי לעוות את הצדק. הקו הזה הוא למעשה מימוש עקרונות ההפיכה המשטרית במובנה האזרחי, היומיומי.

קיש הוא אחד מסוכניה היעילים והייצוגים ביותר של ההפיכה בפועל, ונראה שלמרות שמעת לעת תוכניותיו סופגות סנוקרת, הוא לא אומר נואש. להיפך, נראה שהוא נחוש מתמיד.

שר החינוך יואב קיש בכנס "מקור ראשון" בשדרות, 19 במרץ 2024 (צילום: לירון מולדובן/פלאש90)
שר החינוך יואב קיש בכנס "מקור ראשון" בשדרות, 19 במרץ 2024 (צילום: לירון מולדובן/פלאש90)

אמנם, התמורות והעיוותים של חוקים וחוקי היסוד שעמדו בלב ההפיכה המשטרית עליה הצהיר יריב לוין ממש בראשית ימיה של הממשלה הזאת, לפני שנה וחצי (במה שמרגיש כמו לפני עשרים שנה לפחות), פסקו לעת עתה והתמוססו לתוך המציאות האכזרית בה נתונה ישראל מאז שבעה באוקטובר.

אבל ההפיכה המשטרית דה-פקטו, זו המאיימת על חופש הביטוי, חופש ההפגנה, השוויון בפני החוק, זכויות המיעוט, והזכות לחינוך ליברלי וסובלני חיה ובועטת מתמיד, מפעמת בעוצמה מתחת לפני השטח.

והשר קיש – שייצוגיות ונועם דיבורו בתקשורת (כמו גם העובדה שהוא שייך למחנה "הנכון" בחברה: טייס לשעבר, נצר לקציני צבא מעוטרים שגדל בלב השמנה והסלתה התל אביבית) עומד בסתירה מובהקת לפעולותיו השלטוניות – מסייע לדחוף אותה חזק ולהחדיר אותה דווקא למקומות הרגישים ביותר, כמו בתי הספר בהם לומדים תלמידי ישראל.

שר החינוך יואב קיש מבקר בבית ספר בשדרות שפתח את שעריו לראשונה לאחר מתקפת 7 באוקטובר, 3 במרץ 2024 (צילום: לירון מולדובן/פלאש90)
שר החינוך יואב קיש מבקר בבית ספר בשדרות שפתח את שעריו לראשונה לאחר מתקפת 7 באוקטובר, 3 במרץ 2024 (צילום: לירון מולדובן/פלאש90)

פוליטיזציה מכוערת המבוססת על הטרלות

נתחיל מהסוף: בית המשפט המחוזי קבע בשבוע שעבר, כפי שתיאר הפרשן המשפטי של זמן ישראל יובל יועז, שהחלטת ועדת המכרזים של משרד החינוך למנוע מפורום המשפחות השכולות להופיע בפני בתי הספר התיכוניים נעשתה באופן שרירותי וללא בדיקה נאותה, ואינה "נסמכת על תשתית עובדתית" כלשהי.

הוא קיבל למעשה את כל טענות הפורום, הצביע על פוליטיזציה מכוערת ונחותה שהכתימה הליך שאמור להיות מקצועי, והורה להחזיר את התוכנית לאלתר לפעילות בבתי הספר עוד בשנת הלימודים הנוכחית.

קיש תמך בפגיעה בפורום המשפחות השכולות בהסתמך על "עובדות" שסיפק לו מנכ"ל בצלמו שי גליק – אחד מכוכבי ההטרלות של הימין. בית המשפט קבע שהחלטתו נעשתה "באופן שרירותי וללא בדיקה נאותה"

קיש תמך בגלוי בפגיעה בפורום, לפני ואחרי החלטת בית המשפט, ועשה זאת, כך נראה, בהסתמך על "עובדות" שסיפק לו בין היתר שי (שמאי) גליק – המלשן מהימין שמתנכל לפורום באופן עקבי (ופעמים רבות שקרי) ומשתמש אגב כך בקשריו עם פוליטיקאים מהליכוד.

גליק, לצידו של רן כרמי-בוזגלו, כוכב אחר בשמי ההטרלות של הימין, מנהלים פרויקט הכפשה בלתי נלאה נגד הפורום והמפגשים בבתי הספר, ונחלו כמה וכמה הצלחות כשהצליחו להשפיע על פוליטיקאים מקומיים וארציים הקופצים על עגלת הגזענות או הבורות ללא קורטוב של בדיקה.

מנכ"ל "בצלמו" שי גליק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל "בצלמו" שי גליק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כפי שחשפנו בעבר, גליק הסית נגד הנהלת בית ספר בכפר סבא שרצתה לארח את פורום המשפחות השכולות ולקח קרדיט על ביטול מפגש כזה מטעם העירייה.

במכתב ששלח לכל חברי המועצה בכפר סבא, לקראת מפגש עם הפורום בבית הספר "גלילי" שבעיר, כינה את חברי הפורום "משפחות מחבלים שרצחו יהודים, גוף קיקיוני, שוטף מוח שטוען שחיילי צה"ל רוצחים ופושעי מלחמה".

שר חינוך נבון ואחראי היה נזהר מלהסתמך על ליצן חצר מטריל כמו גליק ולכל הפחות מבצע בדיקה רצינית משל עצמו, שהייתה חוסכת לו ולמשרדו את הפדיחה בבית המשפט

שר חינוך נבון ואחראי היה נזהר מלהסתמך על ליצן חצר מטריל כמו גליק ולכל הפחות מבצע בדיקה רצינית משל עצמו.

בדיקה כזאת הייתה חוסכת לו ולמשרדו את הפדיחה בבית המשפט בשבוע שעבר, שרק חיזקה את מעמדו של הפורום לא רק כארגון ערכי עם מטרות ראויות, אלא גם כארגון אידיאולוגי שפיו וליבו שווים: הם התחייבו שהמפגשים בבתי הספר "נקיים" מכל רבב של גורמים הנגועים בטרור (אפילו בשרשור משפחתי) – ובית המשפט אישר בהחלטתו כי כך הוא.

שר החינוך יואב קיש בישיבת ועדת החינוך, 16 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
שר החינוך יואב קיש בישיבת ועדת החינוך, 16 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)

מאידך, שר חינוך נבון ואחראי לא היה ממהר להגיב בציוץ שכולו קשקוש על החלטה של בית משפט מחוזי, מבלי לבחון אותה כראוי או לפחות להיוועץ עם משפטן. וכך כתב קיש בחשבון הטוויטר שלו רגע אחרי שפורסמה ההחלטה:

"החלטת בית המשפט המחוזי, שהודלפה לתקשורת עוד בטרם הובאה לידיעת משרד החינוך, בנושא תוכניות פורום המשפחות השכולות הפלסטיני במערכת החינוך היא מזעזעת. ההחלטה היא התערבות גסה, שגויה ומיותרת של בית המשפט בהחלטות הדרג המקצועי של משרד החינוך.

"לגופו של עניין – משפחות מחבלים לא יכנסו לכיתות הלימוד של ילדינו, במימון המדינה, וילמדו אותנו איפה טעינו. מי שלא הבין זאת, אז את השיעור הזה קיבלנו ב 7 באוקטובר. אפעל בכל האמצעים שברשותי על מנת לוודא שזה לא יקרה. כעת הזמן לשיקום החוסן של תלמידנו ולתקומה – ואת זה אנחנו נעשה ולא הפלסטינים".

אלוהים ישמור, כמה פרכות ושטויות יכולות להיכתב בפחות ממאה מילים מפי אדם שנראה על פניו אינטליגנטי ומשכיל. צריך לשפשף את העיניים כדי להאמין ששר חינוך בישראל יכתוב ציוץ כה עלוב, מגוחך ונקלה, שמתאים באמת יותר לפעילי שטח מתלהמים כמו גליק וכרמי-בוזגלו, וזאת רגע אחרי שבית המשפט אומר את דברו בפסק דין מנומק.

מילא אם ההחלטה של בית המשפט הייתה אישית נגד קיש ומעשיו, ואפשר היה לטעון שהוא נעלב או רותח וידו קלה על המקלדת. כמות השטויות שקיש פולט בהודעה הזאת מאפילה אפילו על החרטוטים של ועדת המכרזים שפעלה בברכתו כדי לפסול את פורום המשפחות השכולות.

ראשית, החלטת בית משפט אינה "מודלפת לתקשורת" – היא הופכת גלויה עבורם מרגע שמפורסמת ברשומות. אין שום צורך בהדלפה. כנראה שהחיים לצד בנימין "מקור בכיר" נתניהו בלבלו את דעתו של השר.

שנית, פורום המשפחות השכולות אינו גוף "פלסטיני", כפי שקל לברר. מדובר בעמותה משותפת ליהודים ולערבים שפועלת בגבולות ישראל כדין.

זאת סתם דיבה מרושעת, שמתווספת לשרשרת של שקרים שמופצים נגד הפורום ופעילותו שוב ושוב, כפי שהוכח בבית המשפט. מותר לקיש להיות נגד הפורום ומותר שתהיה לו דעה בנושא. אבל למה להמציא?

צריך לשפשף את העיניים כדי להאמין ששר חינוך בישראל יכתוב ציוץ כה עלוב ומגוחך. כמה פרכות ושטויות יכולות להיכתב בפחות ממאה מילים מפי אדם שנראה על פניו אינטליגנטי

שלישית, בית המשפט לא התערב בהחלטות הדרג המקצועי, אלא ביקר אותן על העדר סבירותן (חזרנו להפיכה המשטרית שבוטלה).

רביעית – כפי שהוכח – לא נכנסים "משפחות של מחבלים" לכיתות כפי שקיש טוען, אלא משפחות של קורבנות חפים מפשע משני הצדדים.

חמישית, מרגע שבוטלה החלטתה השגויה של ועדת המכרזים פורום המשפחות יוכל להיכנס, וההחלטה אם כן או לא שמורה להנהלת בתי הספר, בדיוק כפי שמורה החוק במדינת ישראל.

ושישית, "כל האמצעים שברשותי" חושפים בדיוק את המזימה שביקשו אנשי הפורום להוכיח בבית המשפט: מדובר פה בקנוניה פוליטית במסגרתה שר החינוך הוא זה ש"מפעיל התערבות גסה" בתכנים, ולא בית המשפט. מה שנקרא מש"ל.

שר החינוך יואב קיש בישיבת ועדת החינוך, 30 בינואר 2024 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
שר החינוך יואב קיש בישיבת ועדת החינוך, 30 בינואר 2024 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אבל הגרוע מכל בציוץ הזה הוא הבוז המובהק, הגלוי והשחצני לכל מרכיב של חוק, סדר או הגינות. בית המשפט הרי קבע שהחלטת ועדת המכרזים פסולה מכיוון שלא נסמכה על עובדות.

אתה רוצה להקים מסכת עובדתית שתוכיח שהפורום הוא לא מה שמציגים? שהוא כולל מחבלים עם דם על הידיים ושהמסרים שלו הם נגד צהל והמדינה? אדרבא. צא לעבודה ותאסוף חומר. להסתמך על בדאים וליצנים זו שיטה ביביסטית שאינה הולמת שר חינוך במדינה מתוקנת.

חשוב להתעכב על תגובתו של קיש משום שהיא מהדהדת את התנהלותו הביזיונית סביב פרס ישראל. גם שם נשען על חצאי אמיתות והתערב בתכנים תוך פגיעה בחופש הביטוי

חשוב להתעכב על תגובתו של קיש משום שהיא מהדהדת את התנהלותו הביזיונית סביב פרס ישראל. גם שם, כמו באירוע עם פורום המשפחות, התאפיינה פעילותו של השר בחצאי אמיתות, תרגילים פוליטיים לוליניים, התערבות בתכנים תוך פגיעה בחופש הביטוי, ובעיקר בעיקר: שימוש בוטה בכוחו השלטוני כדי להשיג מטרות שהן ההיפך המוחלט מ"חינוך".

גם שם התחוור בסופו של יום שלא "מצב הרוח" של השר הכתיב ביטול פרסי ישראל בשורה של קטגוריות מקצועיות, אלא הרצון להכתיב מי יקבל את הפרס ומי לא, בבחינת בשביל מה מחלקים את פרסי ישראל, אם אי אפשר לשלוט עליהם.

שר החינוך יואב קיש במליאת הכנסת, נובמבר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
שר החינוך יואב קיש במליאת הכנסת, נובמבר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אפשר היה לצפות שקיש ילמד את הלקח, ואת גבולות הכוח והחוק, לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה כופפה את ידו וחייבה אותו להחזיר את פרסי ישראל, לרבות הפרס לאייל ולדמן, שכנראה היווה את העילה המרכזית לביטול הפרסים.

אבל קיש מקפיד להיות תלמידו הנאמן של נתניהו, ולעולם לא להודות בטעות, לא לקחת אחריות, לא למתן את מנטליות הפיל בחדר המורים.

קיש מקפיד להיות תלמידו הנאמן של נתניהו ולעולם לא להודות בטעות, לא לקחת אחריות ולא ללמוד לקח, גם כשהחוק מבהיר לו את מגבלות הכוח

בכל פעם ששלטון החוק מבהיר לקישים את מגבלות הכוח, מורגשת קורת רוח קטנה במחנה הליברלי. כך אחרי ביטול הביטול של עילת הסבירות, כך אחרי כשלון סאגת פרס ישראל, וכך גם אחרי החלטת בית המשפט בשבוע שעבר בנוגע לפורום המשפחות השכולות.

אבל ראוי לזכור שתרבות הקישולוגיה, על כל עליבותה, טומנת בחובה גם פרסים והצלחות, חלקן סמויות מן העין. ובעיקר, היא מנרמלת התנהגות לא הוגנת במרחב הציבורי, כל פעם עוד קצת. בהנחה ש"האויבים" (שהם כל מי שלא תומך במדיניות הממשלה בערך) יתעייפו בסוף וירימו ידיים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,340 מילים ו-1 תגובות
סגירה