לנוכח עדויות לטבח חדש בסוריה - הזדמנות לסייע למחתרת הסורית

מורדים סורים בשלטון בשאר אסד בפאתי אידליב, 2012 (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
AP Photo/Rodrigo Abd
מורדים סורים בשלטון בשאר אסד בפאתי אידליב, 2012

לא רבים מודעים לאחת הטעויות האסטרטגיות הגדולות של ישראל, כי היא התרחשה במחדל ולא במעשה. מדובר בחוסר הרצון להתערב במלחמת האזרחים בסוריה לטובת המתקוממים נגד משטרו של בשאר אל-אסד.

ישראל סירבה להתערב למרות שהקבוצות שלחמו באסד יצרו קשר עם ישראל ושיוועו לסיוע. מתוך קשרים שהיו לי עמם היה ברור כי הם לא ציפו שישראל תיכנס למלחמה עבורם.

ישראל סירבה להתערב במלחמת האזרחים בסוריה למרות שהקבוצות שלחמו באסד יצרו קשר עם ישראל ושיוועו לסיוע. מתוך קשרים שהיו לי עמם ברור כי הם לא ציפו שישראל תיכנס למלחמה עבורם

הם קיוו שצה"ל יאמן אותם באחת מארצות מזרח אירופה ידידות ישראל, ושישראל תסייע להם ליצור קשרים עם הארגונים היהודיים הגדולים בארצות הברית, בקונגרס ובממשל, ותסייע להם להקים מערכת הסברה שתתחרה באל-ג'זירה.

מכיוון שאנו שומעים על הצלחות גדולות של המוסד בסוריה, באיראן ובעיראק, אנו מניחים כי מערכת הביטחון ניצלה את ההזדמנות כדי לגייס מקרב המורדים הסורים סוכנים המסייעים לישראל, סיוע שנראה על פניו כאסטרטגי.

אבל המערכת המדינית, לעומת המוסד, הייתה כנראה עצלה, או שלא הבינה את המשמעות האסטרטגית בגיוס האופוזיציה של אסד לצידה של מדינת היהודים, בלב לבה של הקשת השיעית.

הפוטנציאל היה לא רק בסיכול טבעת החנק של איראן סביב צווארנו, שאותה אנו חשים היום היטב, אלא אפילו יצירת גבולות של ידידות עם סוריה, שהיא "הלב הפועם של ערביות", ומה שעובר עליה משפיע על כל הלוונט.

אחד ממפקדי צבא סוריה החופשית, יליד קונייטרה, התחייב שהוא אישית ידאג לגבול רגוע עם ישראל, וכי הם יוותרו רשמית על הגולן, כי מה שהם יקבלו מישראל הרבה יותר חשוב. כאן, אני חייב לשים כוכבית הבהרה, כי בעניין הגולן היה ויכוח פנימי, ולא כל גורמי האופוזיציה הסכימו לוותר, וזאת נקודה שעלולה להתברר כבעייתית בעתיד, אם וכאשר.

הפוטנציאל בסיוע לאופוזיציה הסורית היה בסיכול טבעת החנק של איראן סביב צווארנו, ואולי אף יצירת גבולות של ידידות עם סוריה, שהיא "הלב הפועם של ערביות", ומה שעובר עליה משפיע על כל הלוונט

מכל מקום, כלום לא קרה, והתוצאה היא שישראל מתקשה לפעול נגד הקשת השיעית, והיא מפעילה את חיל האוויר, אבל ללא boots on the ground – היכולת של ישראל למנוע את הידוק הטבעת על צווארה מוגבלת מאוד.

אבל מתברר כי למלחמת עזה הייתה התפתחות שלילית על סוריה, וקבוצות המחתרת שוב מעוניינות בסיוע של ישראל. בעוד עיני כל העולם מופנות לעבר ישראל, המשטר של אסד והמיליציות השיעיות המסייעות לו, פתחו בגל דיכוי חדש שמטרתו לטהר את הלב הסוני של סוריה, אזורי חלב, חומס וחמאת.

הטיהור מתרחש במעשי ג'נוסייד מסוג טבח העוטף, המשך של מעשי טבח קודמים שמטרתם לשנות את ההרכב הדמוגרפי של סוריה ממדינה סונית למדינה שיעית.

ואגב, עוד במהלך מלחמת האזרחים, הצבא העלווי של אסד הרס את כל האתרים הסונים של סוריה, כדי לשנות את נופה הדתי מסוני לשיעי. כך למשל, נראה קברו של המצביא המוסלמי, חאלד בן אל-וליד בחומס.

חאלד בן אל-וליד, מצביא צבאו ואחד מבני לווייתו של הנביא מוחמד, כבש את סוריה לאסלאם, והיה גם כובש ירושלים. משפחת ח'אלידי הירושלמית נחשבת נצר לח'אלד בן אל-וליד.

בעוד עיני העולם מופנות לישראל, משטר אסד והמיליציות השיעיות המסייעות לו, פתחו בגל דיכוי חדש לטיהור הלב הסוני של סוריה, אזורי חלב, חומס וחמאת. הטיהור מתרחש במעשי ג'נוסייד מסוג טבח העוטף

היה אולי אפשר להבין את ישראל, שאחרי הלקח המר עם הפלנגות בלבנון לא רוצה יותר להיות מעורבת עם מיעוטים. אבל בסוריה אלה לא היו מיעוטים, אלא הרוב הסוני, וברית עם הרב הסוני יכולה להשתלב בכל המהלכים האזוריים שבהם ישראל יוצרת בריתות עם מדינות הרוב הסוני, נגד איראן שהיא מדינת המיעוט השיעי.

על פי מקורותיי הסוריים, המיליציות השיעיות פתחו קייטנות דתיות, מסוג קייטנות חמאס בעזה, כדי ללמד את הדור הסוני החדש את השיעה, וכדי להקים תנועת טרור של השיעה המקבילה לדאעש הסוני.

אחת הסיבות לכישלון המרד הסוני באסד היה הפילוג הגדול בתוכם, ועל פי מה שנודע לנו, לנוכח האסון החדש בסוריה, הם מבקשים להתאחד, ולפנות שוב לישראל.

זהו קליפ שקיבלתי מן המחתרת הסורית על טבח העם החדש בסוריה.

דווקא בימים אלה, כשזרועות הטרור השיעי לוחצות עלינו ועל הרוב הסוני בסוריה, זה הזמן להתחבר עם המחתרת הסורית התחברות של אמת. קשה להקל ראש בנכס שחיבור כזה יהיה לישראל.

יש לכך יתרונות רבים. אנשי המחתרת ביקשו, בין השאר, סיוע בהקמת רשת טלוויזיה שתתחרה באל-ג'זירה, תשמיע את קול האמת בסוריה ותהיה פרו-ישראלית.

דווקא בימים אלה, כשזרועות הטרור השיעי לוחצות עלינו ועל הרוב הסוני בסוריה, זה הזמן להתחבר עם המחתרת הסורית התחברות של אמת. קשה להקל ראש בנכס שחיבור כזה יהיה לישראל

כמה חשוב לנו בימים אלה שהעולם ייחשף לרצח העם הסורי? כמה חשוב שהעולם יידע שכל זה נעשה תוך ניצול מלחמת עזה? כמה חשוב שמשלחת סורית תדבר לטובת ישראל דווקא בימים סוערים אלה, כששמנו מוכפש ואין לנו מענה?

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
למיטב זכרוני האופוזיציה הסורית היא תנועת האחים המוסלמים תנועת האם של החמאס. נראה לי שעדיף את אסאד חלש מאשר את החמאס כמדינה גובלת. חשבתי שהבנו שהחמאס הוא נכס. אלא אם אנחנו רוצים לכבוש את... המשך קריאה

למיטב זכרוני האופוזיציה הסורית היא תנועת האחים המוסלמים תנועת האם של החמאס. נראה לי שעדיף את אסאד חלש מאשר את החמאס כמדינה גובלת. חשבתי שהבנו שהחמאס הוא נכס. אלא אם אנחנו רוצים לכבוש את השטח עד לפרת, כמו ממלכת דוד.

עוד 708 מילים ו-1 תגובות
סגירה