הרס בקיבוץ בארי. 7 בינואר 2024 (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
Moshe Shai/FLASH90

שני שלישים מתושבי העוטף לא מרגישים בטוחים לשוב הביתה

אף שרוב תושבי העוטף עדיין מרגישים שהקיבוצים והמושבים שנאלצו לנטוש הם "הבית", רובם לא חש בטוח לחזור לשם כעת, ומצביעים על ליקויים ביטחוניים שמונעים מהם לשוב לאזור, כולל חוסר אמון בהנהגה, כך עולה מסקר חדש שממצאיו מובאים כאן לראשונה

שני שלישים מתושבי העוטף "אינם חשים בטוחים" לחזור לגור בשטחי העוטף – אותם נאלצו לנטוש בעקבות מתקפת 7 באוקטובר – על אף שרובם היו רוצים לחזור לביתם ביום מן הימים, אחרי שסוגיות הביטחון, החינוך ועוד יוסדרו, כך עולה מסקר של "עתיד לעוטף – התנועה האזרחית לחידוש העוטף", שממצאיו המלאים שוחררו אתמול (שני).

הסקר התקיים בתחילת חודש מרץ בקרב 502 מרואיינים רלוונטיים (תושבי העוטף), באמצעות תשאול אינטרנטי ומסרונים. טעות הדגימה שלו עומדת על 4.4%. הסוקרים בחנו מספר שאלות הנוגעות לתקופת הפינוי והחזרה, מוגנות וביטחון, ציפיות מההנהגה (המקומית והלאומית) וצרכים בתחומי חיים אחרים.

ממצאי הסקר תואמים שורה של פרסומים בזמן ישראל אשר המחישו כי רוב תושבי העוטף היו מעוניינים לחזור לבתיהם, אך רובם חשים כי על אף תוכניות מנהלת תקומה ומאמצי המועצות האזוריות, התנאים לכך טרם בשלו, ואין ערובה ביטחונית הולמת כדי שהם או ילדיהם לא יחושו שוב כ"ברווזים במטווח".

רק כשליש (32%) השיבו כי הם חשים ביטחון "במידה רבה" או "במידה רבה מאוד" לשוב ולהתגורר או לשהות כעת בביתם. 25% השיבו כי אינם חשים כל ביטחון לשהות בביתם

מהסקר עולה כי 90% מהמרואיינים עדיין מרגישים "חלק מהעוטף" במידה רבה או רבה מאוד ו־70% מהם מתכוונים לחזור בשלב כלשהו להתגורר בבתיהם בעוטף. עם זאת, רק כשליש (32%) השיבו כי הם חשים ביטחון "במידה רבה" או "במידה רבה מאוד" לשוב ולהתגורר או לשהות כעת בביתם.

גבר ישראלי עטוף טלית מתפלל ליד בתים שנהרסו בידי מחבלי חמאס בקיבוץ בארי, 22 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit, File)
גבר ישראלי מתפלל ליד בתים שנהרסו בידי מחבלי חמאס בקיבוץ בארי, 22 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit, File)

25% השיבו כי אינם חשים כל ביטחון לשהות בביתם, ו־41% השיבו כי הם חשים ביטחון "במידה מעטה" לשהות (ולפיכך גם לשוב ולהתגורר) בעוטף.

הביטחון – או יותר נכון העדרו – הוא המרכיב הדומיננטי בחוסר האמון שמגלים תושבי העוטף כלפי אפשרויות החזרה למגורים בקיבוצים ובמושבים אותם עזבו בעקבות מתקפת אוקטובר. שני שלישים (67%) הצהירו כי "חסר להם מידע בתחום הביטחון" ו־35% כי "חסר להם מידע בתחום החוסן". 31% הצביעו גם על מחסור במידע בתחום החינוך.

61% הצהירו כי "פירוז רצועת עזה תחזק את תחושת הביטחון" שלהם, ו־56% הבהירו כי "תוכניות ברורות לעתיד" יחזקו אותה. 54% דיברו על "יצירת חיץ ביטחון ברצועה" כהכרח

ניכר כי המחסור בהישגים ברורים במלחמה בעזה, ותחושת הקיפאון הכללית שאופפת את המדינה בשבועות האחרונים מול האתגרים בדרום, משפיעים על חוסר האמון של תושבי העוטף. 61% הצהירו כי "פירוז רצועת עזה תחזק את תחושת הביטחון" שלהם, ו־56% הבהירו כי "תוכניות ברורות לעתיד" יחזקו אותה.

54% דיברו על "יצירת חיץ ביטחון ברצועה" כהכרח ביטחוני. 43% ציינו את "חיזוק כיתות הכוננות וכוחות השיטור". (כל מרואיין יכול היה לציין יותר מגורם אחד שיוסיף לביטחון).

חיילי צה"ל ברצועת עזה. אפריל 2024 (צילום: דובר צה
חיילי צה"ל ברצועת עזה. אפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל )

בשיחות עימם מרבים תושבי העוטף להתלונן על היותם "שקופים בפני הממסד", ועל כך שההנהגה (ובעיקר ראש הממשלה והשרים הבכירים) "אינם סופרים אותם" או לא מגלים אמפתיה למצבם. ואכן, מהסקר עולה כי 84% היו "מצפים לקבל מידע" מהמדינה באשר לעתידם.

נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר נוגע לחוסן הנפשי של המשפחות והקהילות בקרב תושבי העוטף. הנתונים מראים על ירידה של יותר משליש בשביעות הרצון מרמת שירותי בריאות הגוף והנפש במועצה אזורית הנגב, ויותר מרבע במועצה אזורית אשכול ובשדרות מאז 7 באוקטובר.

הסקר גם מצביע על שינויים (רובם לרעה) בביטחון התעסוקתי של תושבי העוטף. 10% מהמרואיינים הפסיקו לעבוד מאז 7 באוקטובר. כרבע מהעצמאים שהשתתפו במדגם הפסיקו לעבוד ו־7% מאלה שעבדו במשרה מלאה

הסקר גם מצביע על שינויים (רובם לרעה) בביטחון התעסוקתי של תושבי העוטף. 10% מהמרואיינים הפסיקו לעבוד מאז 7 באוקטובר. כרבע מהעצמאים שהשתתפו במדגם הפסיקו לעבוד ו־7% מאלה שעבדו במשרה מלאה. כרבע מהמרואיינים שוקלים לבצע הסבה מקצועית בעקבות אירועי אוקטובר והשלכותיהם.

עוד 520 מילים
סגירה