אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
אֵירוֹוִיזְיוֹן 216

מה יכולים חייזרים מגלקסיה תבונית ללמוד על החיים בכדור הארץ אך ורק מצפייה בתחרויות האירוויזיון לדורותיו

ייתכן – אם כי אינני יכול להתחייב על כך – שמונחת כאן תשתית למיוזיקל קומי חוצה ז'אנרים, השוזר מדע בדיוני, להיטי פופ, סיפור בלשי בין-גלקטי, כוריאוגרפיה מצחיקה, תאורה מוגזמת, נצנצים ואבחנות תרבותיות חמודות במשקל נוצה.

בפתח המערכה הראשונה ניחשף לכוכב לכת המאוכלס בציוויליזציה מתקדמת, תבונית, מאופקת, טובת לב ושוחרת שלום, המשגרת משלחות מחקר לכל קצוות היקום, בתקווה למצוא אי שם בחלל בני ברית החולקים עמה ערכים ושאיפות משותפות.

יום אחד – בדרך לא דרך, אחרי הרפתקאות מלהיבות שלא נפרט כאן – בלשי הגלקסיה הנמרצים משיגים את האוסף המלא של כל תחרויות האירוויזיון. זו העדות היחידה שעומדת לרשותם על החיים בכדור הארץ. באמצעותה ורק באמצעותה הם אמורים להסיק מי אנחנו – בני האדם – איך נראית הציוויליזציה שלנו, מה הם ערכינו, מה מעסיק אותנו, מה מעניין אותנו, מה מלהיב אותנו, מה מייחד אותנו ובמה אנחנו מאמינים.

יום אחד – בדרך לא דרך, אחרי הרפתקאות מלהיבות שלא נפרט כאן – בלשי הגלקסיה הנמרצים משיגים את האוסף המלא של כל תחרויות האירוויזיון. זו העדות היחידה שעומדת לרשותם על החיים בכדור הארץ

האוצר התרבותי מכוכב הלכת המרוחק נמסר לקבוצת החוקרים המבריקה ביותר – הכוללת מומחים מתחומים שונים ומגוונים, המצטיינים בדיסציפלינות שונות  – והם נדרשים לחקור אותה במיטב הכלים המתקדמים העומדים לרשותם, ולהגיש לנשיא הגלקסיה דוח מנומק המפרט מה ניתן ללמוד מהאוצר המסתורי על תושבי כדור הארץ (המכונים בפיהם "האירוויזיונאים") והאם כדאי ליצור עמם קשר ולכרות איתם ברית.

הזמרת השוויצרית ליס אסיה בתחרותה אירוויזיון הראשונה שהתקיימה בלוגאנו, שוויץ, ב-1956 (צילום: JACQUES MUNCH / AFP)
הזמרת השוויצרית ליס אסיה בתחרותה אירוויזיון הראשונה שהתקיימה בלוגאנו, שוויץ, ב-1956 (צילום: JACQUES MUNCH / AFP)

במערכה השנייה החוקרים המבריקים מתכנסים באתר מבודד וצופים בזו אחר זו בכל תחרויות האירוויזיון לפי הסדר, מהתחרות הראשונה בלוגאנו בשנת 1956 ועד התחרות במאלמו בשנת 2024.

בשלב הראשון של הדיונים החוקרים מגיעים למסקנה שהאירווזייון הוא טקס דתי או פוליטי, הנערך לעיני אל כל-יכול, המתבונן בטקס אך אינו נוטל בו חלק בעצמו. החוקרים שמים לב שכל מי שעולה על הבמה מתאמץ ללכוד את תשומת ליבו של האל – המכונה "קהל בבית" – ולמצוא חן בעיניו.

בשלב הראשון של הדיונים החוקרים מגיעים למסקנה שהאירווזייון הוא טקס דתי או פוליטי, הנערך לעיני אל כל-יכול, המתבונן בטקס אך אינו נוטל בו חלק בעצמו

האל "קהל בבית" מיוצג באירוע עצמו על ידי שליחים קולניים, שמביעים את עצמם באמצעות צעקות מוזרות, נפנוף בפיסות בד והפקת רעש הנוצר מהטחת כפות הידיים זו בזו.

מומחי הטכנולוגיה שבין החוקרים מבחינים, שהאמצעים הטכנולוגים שבהם השתמשו הן לטקסי האירוויזיון עצמם והן לתיעוד ולשידור שלהם, השתכללו במהירות מסחררת משנה לשנה, מה שמלמד להערכתם על שגשוג כלכלי ממנו נהנו תושבי כוכב הלכת אירוויזיון.

להקת אבבא בתחרות האירוויזיון שהתקיימה בברייטון, בריטניה, ב-1974 (צילום: AP Photo/Robert Dear)
להקת אבבא בתחרות האירוויזיון שהתקיימה בברייטון, בריטניה, ב-1974 (צילום: AP Photo/Robert Dear)

במקביל לשכלולים הטכנולוגיים, מאירוע לאירוע הטקסים עצמם נהיו קולניים, צבעוניים ולפעמים אפילו כאוטיים, מה שמעיד להערכת החוקרים על כך שתושבי גלקסיית האירוויזיון ייחסו לטקס הזה משקל בשגשוג שפקד אותם באותן שנים.

חוקרי התרבות מגיעים למסקנה שהאירוויזיונאים הם בני ציוויליזציה פתוחה וליברלית, שבה לא מוטלים על הפרטים השונים מגבלות רבות. לכל אחד מותר להתלבש כרצונו ולהתנהג בכל צורה ודרך שעולה על דעתו, גם אם התנהגותו עלולה להיראות לאחרים מגוחכת, מוגזמת, קיצונית, ילדותית ואפילו תימהונית.

חוקרי התרבות מגיעים למסקנה שהאירוויזיונאים הם בני ציוויליזציה פתוחה וליברלית, שבה לא מוטלים על הפרטים השונים מגבלות רבות. לכל אחד מותר להתלבש כרצונו ולהתנהג בכל צורה ודרך שעולה על דעתו

"בניגוד לאתוס המכונן שלנו, המהלל איפוק צונן ומרוחק ומעלה על נס רציונליות מפוכחת ויסודית, אשר הוכיחו את עצמם במרוצת הדורות ככלים המבטיחים קידמה, בריאות, הצלחה ושגשוג" – כתב אחד החוקרים בחוות דעתו – "נראה שבכוכב הלכת אירוויזיון דווקא מעדיפים פראות, יצריות והתלהבות.

"התרבות של כוכב הלכת אירוויזיון היא ככל הנראה תרבות משוחררת ממגבלות ואיסורים, המקדשת את כל מה שמוזר ויוצא דופן ואת כל מי שמצליחים להפתיע ולהדהים. ייתכן שיש כאן לקח גם עבורנו: תרבות לא חייבת להיות הומוגנית ואחידה כשלנו, אלא יכולה להתקדם דווקא בתוך ריבוי קולות וטעמים".

אנשי הדאטה אשר ריכזו וניתחו את כל הנתונים שנאספו, הגישו לנשיא הגלקסיה את המסקנות הבאות:

  • כוכב הלכת אירוויזיון מחולק לטריטוריות שונות הנקראות "מדינות" שככל הנראה שונות זו מזו בשפתן, במנהגיהן ובתרבותן.
  • בתחרות הראשונה ב-1956 השתתפו שבע מדינות כאלה בלבד, הנושאות את השמות איטליה, בלגיה, גרמניה, הולנד, לוקסמבורג, צרפת ושוויץ.
  • כנראה שהטקס הזה הועיל מאוד לשבע המדינות המייסדות ולכן הצטרפו אליהן בהדרגה עשרות מדינות נוספות, שביקשו להנות מהשגשוג שמובטח למי שמאמין באל האירוויזיון.
  • התפילות שנישאות על במת האירוויזיון חייבות להיות קצרות משלוש דקות. כנראה שהאירוויזיונאים לא מייחסים לאל שלהם קשב רב.
  • בסיומו של כל טקס נבחרת המדינה האהובה ביותר, בסיומו של תהליך ארוך וסבוך שלמרות מאמצים רבים, מיטב מומחי הצופן שלנו לא הצליחו לפענח עד הסוף.

בסיומו של כל טקס נבחרת המדינה האהובה ביותר, בסיומו של תהליך ארוך וסבוך שלמרות מאמצים רבים, מיטב מומחי הצופן שלנו לא הצליחו לפענח עד הסוף.

  • למספר 12 יש משמעות מאגית בטקס הזה. המספרים 11 ו-9 לא קיימים.
  • המדינה המנצחת מארחת את הטקס הבא.
נטע ברזילי מופיע באירוויזיון בליסבון עם השיר המנצח "טוי", 12 במאי 2018 (צילום: AP Photo/Armando Franca)
נטע ברזילי מופיע באירוויזיון בליסבון עם השיר המנצח "טוי", 12 במאי 2018 (צילום: AP Photo/Armando Franca)
  • תושבי כוכב הלכת אירוויזיון קוראים לפרק הזמן שעובר מטקס לטקס "שנה" וממספרים אותן. בטקס שקיבל את המספר 2000 ונערך במדינת דנמרק התחולל שינוי דרמטי באופי האירוע: הוא נהפך גדול יותר, צבעוני יותר ומשוכלל יותר מכל קודמיו, ובישר על עידן חדש שנפתח בתולדות כוכב הלכת.
  • אזרחי כוכב הלכת אירוויזיון מתפללים לאל שלהם בשפות שונות. הם גם מקפידים לציין את זה בגאווה בעזרת סרטונים המציגים את הווי המדינות, מה שהקל על הבלשנים שלנו לזהות ולהבדיל ביניהן.
  • מניתוח השפות השונות גילינו כי כמחצית מהתפילות שזכו במקום הראשון נישאו בשפה שנקראת אנגלית. למקום השני הגיעו תפילות בשפה הצרפתית. שלושת המקומות הבאים בין השפות שזכו בטקס התחלקו בין השפות הולנדית, איטלקית ועברית. לכן הגענו למסקנה שאנגלית, צרפתית, הולנדית איטלקית ועברית הן חמש השפות החשובות ביותר בכוכב הלכת אירוויזיון, כשאחריהן משתרכות שפות חשובות פחות כמו גרמנית, ספרדית ופורטוגזית.

כמחצית מהתפילות שזכו במקום הראשון נישאו בשפה האנגלית. למקום השני הגיעו תפילות בשפה הצרפתית. שלושת המקומות הבאים בין השפות שזכו בטקס התחלקו בין השפות הולנדית, איטלקית ועברית

  • הנושאים המרכזיים בתפילות השנתיות של אנשי כוכב הלכת אירוויזיון הם אהבה וחופש, שלום ואחווה, נשיקות וחיבוקים, פרפרים ופרחים, היא והוא, הוא והוא, היא והיא, הם והן, פעם ועכשיו, שמים וים, התגברות על כאב, התגברות על פחד, התגברות על פחד וכאב.
  • תופעה מעניינית בשם "לב שבור" כנראה משותפת לכל האירוויזיונאים.
  • מניתוח נתוני ההצבעה בכל הטקסים נראה כי בין המדינות השונות של האירוויזיונאים מתקיימים כנראה קשרים שונים, המחלקים אותן לקבוצות, המקיימות ביניהן קשרי קרבה מורכבים. בהתאם למודל הזה, חילקנו את האירווזיונאים למקבצים הבאים:
    • דנמרק, שוודיה, פינלנד ונורווגיה
    • לטביה, אסטוניה וליטא
    • אירלנד והממלכה המאוחדת
    • קרואטיה, סרביה ובוסניה-הרצגובינה
    • ארמניה גאורגיה, אזרביג'ן ואוקראינה
    • יוון, אלבניה וקפריסין
    • הולנד, בלגיה וצרפת
    • ספרד ופורטוגל
  • למרות שהמדינה הנושאת את השם ישראל נראית מבודדת ולא מקיימת קשרי ניקוד הדדיים עם מדינות נוספות, היא הצליחה לזכות בארבעה טקסים והגיעה למקום שביעי ברשימת המדינות הזוכות.

למרות שהמדינה הנושאת את השם ישראל נראית מבודדת ולא מקיימת קשרי ניקוד הדדיים עם מדינות נוספות, היא הצליחה לזכות בארבעה טקסים והגיעה למקום שביעי ברשימת המדינות הזוכות

  • אפשר לראות דגלים רבים של אותה מדינה מתנופפים בקהל בכל התחרויות.
נציגת ישראל באירוויזיון עדן גולן בהופעה בחצי הגמר במאלמו, 10 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Martin Meissner, מונטז')
נציגת ישראל באירוויזיון עדן גולן בהופעה בחצי הגמר במאלמו, 10 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Martin Meissner, מונטז')
  • הדגלים הללו נעלמו כמעט לחלוטין מהתחרות האחרונה בשנת 2024. בחצי הגמר של אותה שנה גם נשמעו קריאות "בווווז" מוזרות בשעת ביצוע התפילה הישראלית "הוריקן". אנו משערים שקרה שם משהו דרמטי באותה שנה, אך מאחר שהטקסים שהגיעו לידינו הסתיימו בחצי הגמר של אותה שנה, לא יכולנו לצפות בגמר ולברר איך הסתיים הסיפור הזה.

לסיכום הדוח, החוקרים ממליצים לנשיא הגלקסיה להוציא לאלתר משלחת שלום לכדור הארץ: "תושבי המקום הם ללא ספק אנשים שמחים, פתוחים, קלילים, צבעוניים, המגלים סובלנות רבה זה כלפי זה. הם מאמינים בשלום ואהבה ופותרים את המחלוקות ביניהם בשירה וריקודים.

"תושבי המקום הם ללא ספק אנשים שמחים, פתוחים, קלילים, צבעוניים, המגלים סובלנות רבה זה כלפי זה. הם מאמינים בשלום ואהבה ופותרים מחלוקות ביניהם בשירה וריקודים"

"להערכתנו מדובר בכוכב לכת פורח שתושביו מאושרים – ואנו משוכנעים שנוכל ללמוד מהם איך מנהלים תרבות פתוחה, סובלנית ומשגשגת".

עוד 1,175 מילים
סגירה