מרוץ 2020
המרוץ לבית הלבן

משפט טראמפ הוא ההצגה הכי טובה בעיר

תורות ארוכים משתרכים בכניסה לבית המשפט בניו יורק, ואנשים בראש התור מציעים את מקומם עבור אלפי דולרים ● האמריקאים לא ממש מתעניינים בישראל או במחאות הקמפוסים הדועכות ומרכז הפוקוס הוא העדויות במשפט טראמפ - השבוע כיכב עורך דינו לשעבר מייקל כהן ● בינתיים, לא נראה שזה משפיע על הסקרים - טראמפ עדיין מוביל - אבל ניכר שביידן לא מאמין לסקרים ממילא

דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק, 16 במאי 2024 (צילום: Steven Hirsch/Pool Photo via AP)
Steven Hirsch/Pool Photo via AP
דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק, 16 במאי 2024

בזמן שבישראל ציינו באווירת נכאים את ימי הזיכרון והעצמאות, בארצות הברית ההצגה הטובה בעיר – מילולית – היא כמובן משפטו של דונלד טראמפ. תורות ארוכים משתרכים לפני בית המשפט, ואנשים בראש התור כבר החלו להציע את כרטיסי הכניסה שלהם במחירים שמטפסים עד ל-$2,000.

באופן מטריד, אך גם צפוי, נציגים לא מעטים של הממסד הרפובליקאי הגיעו לתמוך בטראמפ ולהדהד את התקפותיו על בית המשפט. הנציג הבכיר ביותר עד כה הוא מייק ג'ונסון, יו"ר בית הנבחרים.

נציגים אלה גם ממלאים עבור טראמפ תפקיד נוסף: איום במאסר הביא את טראמפ לציית לצו בית המשפט האוסר עליו להתבטא נגד עדים או מושבעים; נציגים רפובליקאים שונים החלו לעשות זאת במקומו.

נציגים אלה גם ממלאים עבור טראמפ תפקיד נוסף: איום במאסר הביא את טראמפ לציית לצו בית המשפט האוסר עליו להתבטא נגד עדים או מושבעים; נציגים רפובליקאים שונים החלו לעשות זאת במקומו.

בתוך בית המשפט, מצבו של טראמפ פחות טוב. העדות המרכזית בימים האחרונים היא של מייקל כהן, מי שהיה עורך הדין וה-fixer של טראמפ. עיקר האישום נוגע לכך שכהן שילם דמי שתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס ולאחר מכן תאגיד טראמפ שילם לכהן, ורשם את התשלום תחת סעיף של הוצאות עסקיות.

מייקל כהן בדרכו לבית המשפט בניו יורק במהלך עדותו במשפט נגד דונלד טראמפ, 16 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Andres Kudacki)
מייקל כהן בדרכו לבית המשפט בניו יורק במהלך עדותו במשפט נגד דונלד טראמפ, 16 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Andres Kudacki)

כהן הצליח בינתיים להפריך שני קוי הגנה משמעותיים: ראשית, על אף שניתנו לו יותר כספים מאשר הכמות שהוא שילם לדניאלס, הוא הבהיר כי הכספים הנוספים הם תשלום עבור שירותים אחרים אך הם לא מתנקים את הקשר הישיר בין התשלום לבין התשלום ששילם לדניאלס.

שנית, וחשוב מכך, הוא העיד כי טראמפ התייחס במפורש לכך שהוא מעוניין להשתיק את דניאלס עד הבחירות כדי שהסיפור לא יפגע בו בבחירות.

זו נקודה חשובה, מכיוון שקו הגנה אפשרי של טראמפ הוא שהוא אכן שילם כספים להשתיק את הסיפור אך לא כדי להצליח בבחירות אלא מסיבות אחרות – למשל, לא להכעיס את אשתו.

זה היה קו ההגנה של ג'ון אדוורדס – מי שהיה מועמד לסגן הנשיאות ביחד עם ג'ון קרי ב-2004, ולאחר מכן הסתבך בניסיון להסתיר רומן מחוץ לנישואין. טענתו אז היתה שהתשלומים לקבירת הסיפור היו כדי לא לפגוע באשתו, ולא בגלל הבחירות – טיעון שבסופו של דבר הוביל לביטול משפטו.

ג'ון אדווארס עם משפחתו על מדרגות בית המשפט בגרינבורו, צפון קרולינה, אחרי שמשפטו בוטל ב-31 במאי 2012 (צילום: AP Photo/Chuck Burton)
ג'ון אדווארס עם משפחתו על מדרגות בית המשפט בגרינבורו, צפון קרולינה, אחרי שמשפטו בוטל ב-31 במאי 2012 (צילום: AP Photo/Chuck Burton)

אלא שטראמפ מתנהג כמו הנבלים בסדרות הילדים, ואומר במפורש את תכניותיו הזדוניות. כך, כהן טוען שטראמפ אמר לו במפורש:

"אני רוצה שפשוט שתדחה את זה כמה שאתה יכול, רק אחרי הבחירות, כי אם אני אנצח לא יהיה לזה שום רלוונטיות כי אני הנשיא, ואם אני אפסיד – אז לא אכפת לי".

האתגר העיקרי עבור התביעה הוא שכהן אדם די נאלח ולא אמין, וההגנה תעשה כל שביכולתה לערער את אמינות עדותו. הבעיה של ההגנה היא שהלקוח שלה הוא טראמפ, והוא גורר את ההגנה לנקוט בקווי הגנה מופרכים וקשים להוכחה. כך, טראמפ מתעקש שהוא בכלל לא קיים יחסי מין עם דניאלס; את טענה זו הפריכה דניאלס בעדות אמינה למדי בשבוע שעבר.

ביידן לא מאמין לסקרים

הבעיה העיקרית של ביידן והדמוקרטים היא שבינתיים דבר לא משנה את תמונת הסקרים.

הסקרים הלאומיים מראים נכון לעכשיו יתרון קל שבקלים לטראמפ – אחוז אחד לפי הממוצע של FiveThirtyEight – ובמדינות המפתח טראמפ מוביל ב-2%-3%. יש עוד חצי שנה עד הבחירות אבל בכל זאת הזמן הולך ואוזל.

הסקרים הלאומיים מראים נכון לעכשיו יתרון קל שבקלים לטראמפ – אחוז אחד לפי הממוצע של FiveThirtyEight – ובמדינות המפתח טראמפ מוביל ב-2%-3%. יש עוד חצי שנה עד הבחירות, אבל הזמן הולך ואוזל

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נוחת בקליפורניה בדרך לעצרת בחירות, 10 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נוחת בקליפורניה בדרך לעצרת בחירות, 10 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

מה שמטריד במיוחד הוא שג'ו ביידן וצוותו כנראה לא מאמינים לסקרים, וזה בדרך כלל לא סממן טוב לקמפיין. הרשעה של טראמפ במשפט יכולה להיות גורם משנה משחק, אבל קשה לראות עוד גורמים אפשריים כאלה בשלב זה.

מה שמטריד במיוחד הוא שג'ו ביידן וצוותו כנראה לא מאמינים לסקרים, וזה בדרך כלל לא סממן טוב לקמפיין. הרשעה של טראמפ במשפט יכולה להיות גורם משנה משחק, אבל קשה לראות עוד גורמים כאלה בשלב זה

חזית משפטית מעניינת נוספת היא זו של סטיב באנון. באנון, ששירת כראש הסגל הראשון בממשל טראמפ והיה מאדריכלי נצחונו, הורשע באוקטובר 2022 בבזיון הקונגרס, אחרי שלא הופיע לזימון לשימוע בפני ועדת החקירה של הקונגרס לאירועי הפריצה לגבעת הקפילות ב-6 בינואר 2021, ונגזרו עליו ארבעה חודשי מאסר.

באנון ערער ובשבוע שעבר ערעורו נדחה; כעת התביעה מבקשת מהשופט שיורה על התחלת מאסרו באופו מיידי. אם אכן השופט ייעתר לבקשה, זה יהיה העונש המשמעותי ביותר עבור הגורם הבכיר ביותר בממשלי טראמפ עד כה. זה יכול לעורר סימפטיה אצל בוחרים – אם כי באנון הרבה פחות פופולרי מטראמפ עצמו – אך גם להרתיע אנשי מקצוע מלהצטרף לקמפיין טראמפ.

הקמפוסים מתקפלים

מה שירד השבוע מכותרות החדשות בארה"ב הוא דיווחים על ישראל או על ההפגנות בקמפוסים, ולא במקרה. בניגוד לתפיסתנו העצמית, האמת היא שאנחנו לא כל כך מעניינים את האמריקאי הממוצע.

מחד, ההפגנות האנטי-ישראליות בקמפוסים לא עוררו הרבה תמיכה בציבור הרחב; אך מאידך גם האיום בהפסקת אספקת הנשק לא עורר תגובת נגד משמעותית בציבור, כפי שנתניהו אולי היה רוצה.

המשטרה מפנה את מה שנותר ממאהל המחאה באוניברסיטת דה-פול בשיקגו, 16 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Teresa Crawford)
המשטרה מפנה את מה שנותר ממאהל המחאה באוניברסיטת דה-פול בשיקגו, 16 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Teresa Crawford)

באוניברסיטאות עצמן, מכל מקום, נראה שההפגנות דועכות מעט; בכמה אוניברסיטאות – בהן הרווארד – המארגנים קיפלו את המאהל, לרוב תמורת הבטחה שלא יינקטו צעדים משמעתיים נגדם ושהם יזכו לפגישה עם ועדת ההשקעות של האוניברסיטה.

בכמה אוניברסיטאות מפגינים ניסו לשבש את טקסי הסיום; האירוע שזכה להכי הרבה תקשורת היה באוניברסיטת דיוק, שם נאם ג'רי סיינפלד, התומך פומבית בישראל מאז השבעה באוקטובר, וסטודנטים עזבו את טקס הסיום במחאה על נאומו.

האירוע שזכה להכי הרבה תקשורת היה באוניברסיטת דיוק, שם נאם ג'רי סיינפלד, התומך פומבית בישראל מאז השבעה באוקטובר, וסטודנטים עזבו את טקס הסיום במחאה על נאומו

האירוע זכה לכותרות, אבל במציאות יצאו רק עשרות בודדות של סטודנטים מתוך 7,000 משתתפים, כך שקשה לומר שהייתה פה הפגנת כוח משמעותית. באוניברסיטאות אחרות, ניסיונות השיבוש היו כושלים אף יותר. מה שבטוח, לאקדמיה האמריקאית ככלל – הסיפור הזה לא יעשה טוב.

עוד 865 מילים
סגירה