מוחמד חלבי (מימין) (צילום: באדיבות המשפחה)
באדיבות המשפחה

טור מעזה לבן שלי מגיע צדק

מוחמד חלבי, שעבד בארגון הומניטרי בעזה, נעצר לפני 3 שנים בחשד להעברת 7 מיליון דולר לחמאס - ומאז הוא נאבק על חפותו מהכלא ● בטור אישי כותב אביו חליל על העוול שנעשה למשפחה ● "לבן שלי יש חמישה בנים משלו, המצפים לכך שהצדק ינצח, גם בביהמ"ש הישראלי"

בני, מוחמד חלבי, כלוא בישראל מזה 1,226 יום. הוא עובר עינויים. הוא ביקר בבית המשפט 126 פעמים. הוא הועבר מכלא אשקלון לבית הסוהר נפחא ומשם לכלא רימונים. הוא מעולם לא ראה את כל הראיות שהשב"כ אומר שיש לו נגדו. הוא מעולם לא קיבל את ההזדמנות להעיד תחת שבועה להגנתו, והוא לא עמד מול חקירה נגדית כלשהי. זה לא ראוי ולא הוגן.

לפני שלוש שנים, ארבעה חודשים ותשעה ימים, מוחמד, שהיה מנהל סניף עזה של ארגון World Vision International, נעצר במעבר ארז בדרכו חזרה לרצועת עזה לאחר פגישה עם מועצת הארגון בירושלים. האישום היה מגוחך. בני הואשם בהעברה של 7 מיליון דולר בשנה מתוך כספי הסיוע של הקרן לחמאס. הסכום גדול פי כמה מהתקציב השנתי הממוצע של הארגון בעזה.

אבל חישובים שגויים הם לא הסיבה היחידה לכך שהאישום אבסורדי. לבן שלי יש אמונה עמוקה בעבודה שהוא עושה. World Vision בעזה מממן פרויקטים הומניטריים ועזרה פסיכולוגית לילדים. הוא מספק תמיכה לחקלאים, לדייגים. הוא מחלק ציוד לבית הספר לילדים.

האם זה טרור?

מוחמד היה תלמיד יוצא דופן כשקיבל תואר שני עם מלגה מהרשות הפלסטינית עבור מצוינות בלימודים. הוא החל לעבוד ב-World Vision ב-2005, בזמן שהרשות הפלסטינית, ולא חמאס, שלטה בעזה. הוא מזדהה עם האידאולוגיה של הפת"ח ואלו שמאמינים בדרך של שלום.

הוא מתנגד בתוקף לאלימות, מאמין כי עבודה הומניטרית היא הדרך הטובה ביותר להפחית את האלימות בכל החלקים של החברה הפלסטינית. הוא הרגיש שהמצור הכלכלי על עזה עורר אלימות, וכי העבודה ההומניטרית הפחיתה אותה. בני הוזמן לאוסטרליה ב-2014 ונשא דברים מול הפרלמנט האוסטרלי על הפחתת אלימות בעזה דרך סיוע הומניטרי, ועשה דבר דומה בגרמניה.

מוחמד חלבי (מימין) (צילום: באדיבות המשפחה)
מוחמד חלבי (מימין) (צילום: באדיבות המשפחה)

World Vision בדקה את הפעילות שלו. חוזים על פרויקטים נחתמו בירושלים עם כל השותפים שעבדו עם הארגון. ובני ייעץ לארגון ביחס לשותפים איתם הארגון עובד, מה שהשאיר עקבות ברורות דוא"ל עם אנשי הקשר שלו.

לאחר המעצר, World Vision, ארגון גלובלי המתגאה בלקיחת אחריות ושקיפות, הפעילה חוקרים פרטיים ש"לא גילו הסטה של כספים מצד מוחמד, ולא נמצאה עדות ממשית על כך שהוא היה חבר או עבד עבור חמאס".

"למעשה", אמרה דוברת World Vision לזמן ישראל, "הייתה עדות משמעותית המראה על ההפך מכך, שהראתה כי מוחמד פעל כדי להבטיח כי World Vision נמנעת באינטראקציה לא הולמת עם חמאס".

גופים מגרמניה, אוסטרליה וארצות הברית החלו בחקירה באשר לאופן בו הכספים שהם תרמו נוצלו, ולא גילו ראיות התומכות בהאשמות של הישראלים.

בהינתן הליך תקין, אני בטוח כי מוחמד יצליח להוכיח את חפותו. אך התהליך היה לא הוגן ולא הומני. השופט לחץ עליו להסכים להסדר טיעון ולהודות בפשעים שלא ביצע. הוא סירב. נוסף לכך גם בני איבד חלק משמעותי מהשמיעה שלו, בעקבות עינויים, כאשר חוקר צרח לו ישירות לאוזן.

ההליכים מבוצעים בעברית, שפה שבני לא דובר, והתרגום המסופק אינו מדויק. מדוע?

מנגנוני הביטחון הישראלים סירבו לאפשר לעדים שיכולים לעזור להגנה של בני להיכנס לישראל. מדוע?

עורך הדין שלו מנוע מכניסה לעזה כדי לאסוף עדויות ולחשוף את האמת. מדוע?

בתור אבא, יש לי מסר, במיוחד לאבות ולאמהות בישראל. אני מאמין כי אתם יכולים לראות את הצד האנושי של המקרה הזה.

לבן שלי יש חמישה בנים משלו, המצפים לכך שהצדק ינצח, גם בבתי המשפט הישראלים, משום שאבא שלהם חף מפשע ואדם טוב, וכי פסיקה לא צודקת רק תוכיח כי מערכת המשפט הישראלית אינה פועלת ביושר

בתור אבא, יש לי מסר, במיוחד לאבות ולאמהות בישראל. אני מאמין כי אתם יכולים לראות את הצד האנושי של המקרה הזה. לבן שלי יש חמישה בנים משלו, המצפים לכך שהצדק ינצח, גם בבתי המשפט הישראלים, משום שאבא שלהם חף מפשע ואדם טוב, וכי פסיקה לא צודקת רק תוכיח כי מערכת המשפט הישראלית אינה פועלת ביושר.

חליל אל-חלאבי מציג את תכנית הלימודים של אונר"א בנושא זכויות אדם לג'ימי קרטר (צילום: Courtesy)
חליל אל-חלבי מציג את תכנית הלימודים של אונר"א בנושא זכויות אדם לג'ימי קרטר (צילום: Courtesy)

לציבור בישראל, אני רוצה שתדעו שעבדתי עבור UNRWA בתור מנהל חינוך, ויישמתי את לימודי זכויות האדם הראשונים באזור. והתעקשתי על הכללה של השואה בשיעורים, משום שלדעתי אסור לנו להכחיש את חוסר הצדק שנעשה ליהודים, וזה חלק מההיסטוריה, והצגתי את תכנית הלימודים הזו לנשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ימי קרטר.

ואלו הערכים שעליהם גידלתי את בני. חינכתי את בני לשמור על החוק.

בתי המשפט בישראל חייבים לפסוק כי מוחמד חף מפשע בתיק זה, ולהיות אמיצים מספיק כדי לזכות את בני ולהתנצל בפניו. וכשהם יעשו זאת, אני אריע, וכל אוהבי הצדק והשלום יריעו איתי, משום שבית המשפט בישראל הוא הוגן ופועל באופן חסר פניות.

חליל אל-חלבי עבד במשך ארבעה עשורים כמפקח חינוכי ברצועת עזה עבור אונר"א, סוכנות הפליטים של האו"ם.

עוד 659 מילים
סגירה