מרוץ 2020
המרוץ לבית הלבן

אשם בריבוע

42 מושבעים ב-4 משפטים - שניים פליליים ושניים אזרחיים - מצאו את דונלד טראמפ אשם ● לא נמצא אפילו מושבע אחד שזיכה אותו במדינת ניו יורק ● השאלה הגדולה היא עד כמה ההרשעות של טראמפ ישפיעו על סיכוייו להיבחר שוב לנשיאות ארצות הברית ● הסקרים בינתיים מראים על תזוזה קלה בלבד לטובת ביידן ● פרשנות

דונלד טראמפ במגדל טראמפ בניו יורק צועד למסיבת עיתונאים אחרי הרשעתו במשפט דמי השתיקה ששילם לסטורמי דניאלס, 31 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Julia Nikhinson)
AP Photo/Julia Nikhinson
דונלד טראמפ במגדל טראמפ בניו יורק צועד למסיבת עיתונאים אחרי הרשעתו במשפט דמי השתיקה ששילם לסטורמי דניאלס, 31 במאי 2024

הרשעתו של דונלד טראמפ בשבוע שעבר בתיק דמי השתיקה ששילם לסטורמי דניאלס היא האחרונה מבין ארבע הרשעות או הפסדים שטראמפ ו/או החברה העסקית שלו ספגו בניו יורק – שתי הרשעות פליליות ושתיים אזרחיות – במשפטים שנערכו אל מול חבר מושבעים.

במשפט מול מושבעים, חבר המושבעים צריך להגיע להכרעה פה אחד לא רק במשפטים פדרליים אלא גם בבתי המשפט המדינתיים. אם המושבעים נותרים במחלוקת, המשפט מבוטל (מה שמכונה mistrial).

המשמעות היא שבשנתיים האחרונות 42 מושבעים (במשפטים פליליים מכהנים 12 מושבעים ובאזרחיים תשעה) מצאו את טראמפ (ו/או החברה שלו) אשם, ולא נמצא אפילו מושבע אחד שהשתכנע בחפותו.

המשמעות היא שבשנתיים האחרונות 42 מושבעים (במשפטים פליליים מכהנים 12 מושבעים ובאזרחיים תשעה) מצאו את טראמפ (ו/או החברה שלו) אשם, ולא נמצא אפילו מושבע אחד שהשתכנע בחפותו

נכון, מחוז ניו-יורק, המכיל את מנהטן שבה נערכו המשפטים, מאוד דמוקרטי; אך עדיין, 12% מתושבי המחוז הצביעו ב-2020 עבור טראמפ ומבין 42 המושבעים ששמעו את התיקים נגדו לא נמצא ולו אחד שחשב שהוא זכאי.

מול שופטים – בפרט אלה שמונו על ידו – טראמפ זכה לקצת יותר נחת בשבוע האחרון.

עיתונים בניו יורק למוחרת הרשעתו של דונלד טראמפ במשפט די השתיקה ששילם לסטורמי דניאלס, 31 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Ruth Brown)
עיתונים בניו יורק למוחרת הרשעתו של דונלד טראמפ במשפט די השתיקה ששילם לסטורמי דניאלס, 31 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Ruth Brown)

בתיק בג'ורג'יה, הנוגע לחשדות לניסיון לשבש את תוצאות הבחירות – שהתחיל בתור התיק החזק ביותר נגד טראמפ אך הסתבך בעקבות הרומן של התובעת פאני ויליס עם התובע בתיק נתן וייד – בית המשפט לערעורים של גו'רג'יה דחה את ערעור התובעת והותיר על כנה החלטה לעכב את המשפט עד שחבר שופטים יחליט האם לפסול את ויליס מייצוג בתיק.

בתיק בפלורידה – העוסק באחזקת מסמכים סודיים ובו השופטת איילין קאנון הייתה עוינת למדי כלפי התביעה מתחילתה – השופטת החליטה לדחות את המשפט בכמה חודשים לפחות כדי להחליט בשלל בקשות קדם-משפטיות.

התוצאה של שתי החלטות, בג'ורג'יה ובפלורידה, היא שהמשפטים בללו יידחו בוודאות לאחר הבחירות (אם לא יתבטלו בכלל).

ומה השפעת הרשעות על טראמפ? באופן צפוי ומדכדך למדי, טראמפ ובעקבותיו כמעט כל הממסד הרפובליקאי יצא בשצף קצף נגד מערכת המשפט, ובעקבות זאת האמון במערכת המשפט בקרב הרפובליקאים ירד משמעותית. בסקר CBS, לא פחות מ-44% מהציבור סבור שטראמפ לא זכה למשפט הוגן.

באופן צפוי ומדכדך למדי, טראמפ ובעקבותיו כמעט כל הממסד הרפובליקאי יצא בשצף קצף נגד מערכת המשפט, ובעקבות זאת האמון במערכת המשפט בקרב הרפובליקאים ירד משמעותית

מטריד אף יותר: טראמפ הכריז בגלוי כי אם ייבחר שוב לנשיאות ארצות הברית, הוא מתכוון להשתמש במערכת המשפט ולהעמיד לדין את אלו שהעמידו אותו לדין. המערכת הדמוקרטית האמריקאית חסונה יותר מזו שלנו ויש לקוות שתחזיק מעמד, אך היה וטראמפ ייבחר וינסה להוציא לפועל את תוכניתו, זה יהיה מבחן משמעותי ביותר עבור הדמוקרטיה האמריקאית.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בניו ג'רזי, 11 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)
דונלד טראמפ בעצרת בחירות בניו ג'רזי, 11 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)

האם טראמפ ייבחר? כצפוי, נראה כי חלק משמעותי מתומכי טראמפ שהצהירו כי הרשעתו בדין תביא אותם לשקול מחדש את דעתם דווקא השלימו עם ההרשעה, והקפיצה בסקרים לה זכה ג'ו ביידן צנועה למדי.

כצפוי, נראה כי חלק משמעותי מתומכי טראמפ שהצהירו כי הרשעתו בדין תביא אותם לשקול מחדש את דעתם דווקא השלימו עם ההרשעה, והקפיצה בסקרים לה זכה ג'ו ביידן צנועה למדי

הצפת השוק בסקרים מאיכות נמוכה בשילוב עם היעדרו של כוכב עיתונות הדאטה נייט סילבר (הוא התפוטר מאתר ריכוז הסקרים 538 וטרם פרסם את מודל החיזוי שלו למערכת בחירות זו) מעמידים את אמינות אתרי ריכוז הסקרים מצב בעייתי, אך נראה כי ביידן הרויח בין אחוז לשלושה אחוזים לאחר ההרשעה.

נתונים דומים עלו מסקר חוזר שביצע "הניו יורק טיימס", שפנה לנסקרים מסקרים קודמים ושאל אותם לגבי כוונת ההצבעה שלהם לאחר ההרשעה.

הסקר מצא תזוזה של 2%, אם כי הוא הצליח להגיע לשיעור יחסית קטן של צעירים בני מיעוטים – קבוצת האוכלוסיה ששינתה באופן החריף ביותר את נטייתה לכיוון טראמפ בין 2020 להיום ושעל פניו הכי צפויה לשינוי בעקבות ההרשעה – ומכאן שהסוקר נייט כהן מעריך כי שיעור התזוזה לכיוון ביידן גדול מעט יותר.

זה נראה שינוי זניח, אך בבחירות צמודות כמו אלה הצפויות לנו השנה הוא עשוי להיות משמעותי למדי. ב-2020, כזכור, ביידן ניצח ב-7% בקרב כלל הציבור אבל חבר האלקטורים הוכרע על ידי כמה עשרות אלפי קולות בכל אחת משש המדינות המכריעות.

ג'ו ביידן יורד ממטוס אייר פורס 1 בדרכו לעצרת בחירות בניו יורק, 3 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
ג'ו ביידן יורד ממטוס אייר פורס 1 בדרכו לעצרת בחירות בניו יורק, 3 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

בקרב הציבור הכללי נרשם שנוי חריף לכיוון טראמפ – הוא מוביל הסקרים הלאומיים בכאחוז – אבל בקרב המדינות שהכריעו את בחירות 2020 ההובלה שלו לא עולה על 2%-3%.

כאמור, הרבה מהתזוזה נובעת מירידה בתמיכה בדמוקרטים בקרב שחורים והיספנים; אך ירידה זו מתרגמת לאובדן של מאות אלפי קולות בניו יורק ובקליפורניה, שלא משפיעים כלל על התוצאה.

הרבה מהתזוזה נובעת מירידה בתמיכה בדמוקרטים בקרב שחורים והיספנים; אך ירידה זו מתרגמת לאובדן של מאות אלפי קולות בניו יורק ובקליפורניה, שלא משפיעים כלל על התוצאה

במצב זה, שנוי של 2% לטובת ביידן, אם יחזיק מעמד, יכול לשנות את כל התמונה.

הזווית היהודית

כשליש מ-7.5 מיליון יהודי ארה"ב חיים באזור המטרפוליני של ניו יורק, ויהודים מהווים כ-9% מאוכלוסיית מדינת ניו יורק. בעוד שבבחירות הנשיאותיות והמדינתיות הנטייה הדמוקרטית המובהקת במדינה הופכים את הקול היהודי לחסר משמעות, התמונה שונה בבחירות לבית הנבחרים.

בשבעה מבין 26 המחוזות הקונגרסיאליים מהווים היהודים מעל 10% מאוכלוסיית המחוז, ובחמישה נוספים הם מהווים מעל 5%. במחוזות אלה הקול היהודי מאוד משמעותי, והעובדה שהם כל כך נוטים לדמוקרטים דווקא מעלה את חשיבותם.

בשיטה המקובלת בקונגרס, רבות מהעמדות הבכירות מאויישות לפי ותק, וכך בגלל שהמחוזות בעיר ניו יורק הם מחוזות דמוקרטיים מובהקים והיו כאלה הרבה שנים, רבים מחברי הקונגרס בהם מכהנים כהונות ארוכות ומגיעים לעמדות מפתח.

חבר הקונגרס ג'מאל באומן במסיבת עיתונאים על גבעות הקפיטול, 14 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
חבר הקונגרס ג'מאל באומן במסיבת עיתונאים על גבעות הקפיטול, 14 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

בפריימריז בניו יורק בבחירות 2020 התרחש גל קטן של נצחונות פרוגרסיביים. במסגרת גל זה הדיחו ג'מאל באומן ומונדייר ג'ונס הפרוגרסיבים שני חברי קונגרס ותיקים וחזקים, אליוט אנגל וג'רי נדלר, שניהם ממחוז ה-16 (המכיל את ריברדייל וחלקים ממחוז ווסצ'טסר הצמוד לניו יורק מצפון; בין 5% ל-10% יהודים) והמחוז העשירי (אז – האפר ווסט סייד וחלקים מברוקלין, מעל 10% יהודים).

מאז, באומן צמח להיות מספר 4 בהנהגה הדמוקרטית בקונגרס בעוד שג'ונס – השחור ההומו הראשון בבית הנבחרים – הפסיד ב-2022, לאחר שנוי מפת אזורי הבחירה.

עם תחילת המלחמה בעזה נקט באומן בעמדה יחסית ניטרלית, אך ככל שנקפו החודשים הוא נטה יותר ויותר כיוון הפרו-פלסטיני, עד שלאחרונה אף פקפק בנכונות דיווחי האונס בשבעה באוקטובר. אייפאק בתגובה החלה לתמוך בג'ורג' לאטימר, לשעבר סנטור מדינתי, המתמודד בפריימריז נגד באומן, בפריימריז יקרים ומותחים למדי.

עם תחילת המלחמה בעזה נקט באומן בעמדה יחסית ניטרלית, אך ככל שנקפו החודשים הוא נטה יותר ויותר כיוון הפרו-פלסטיני, עד שלאחרונה אף פקפק בנכונות דיווחי האונס בשבעה באוקטובר

ג'ונס מתמודד בסיבוב זה במחוז ה-17, הכולל את דרום עמק ההדסון – הפרברים הצפוניים החיצוניים של ניו יורק, ואוכלוסייתו אף היא מכילה למעלה מ-10% יהודים. הוא אף מכיל שיעור גבוה יחסית של יהודים חרדים, המרוכזים בקריית יואל, עיירת סאטמר בתחומי המחוז.

המחוז גם יחסית תחרותי – מייצג אותו כיום מייק לאולר, רפובליקאי חדש בקונגרס, שהביס את שון פטריק מלוני, בכיר בסיעה הדמוקרטית, בהפתעה גדולה ב-2022.

חבר הקונגרס מייק לאולר במסיבת עיתונאים עם משפחות חטופים המוחזקים בעזה, 5 באפריל 2024
חבר הקונגרס מייק לאולר במסיבת עיתונאים עם משפחות חטופים המוחזקים בעזה, 5 באפריל 2024

השבוע יצא ג'ונס כנגד חברו משכבר הימים באומן, והודיע על תמיכה פומבית בלאטימר. ג'ונס ובאומן זהים לחלוטין בעמדותיהם פרט לנושא אחד – ישראל. ג'ונס יצא בחריפות נגד באומן בנושא זה, להערכת רבים מתוך קריצה לקול היהודי.

צעד זה עורר תדהמה ומבוכה בחוגים פרוגרסיביים, שתמכו עד כה בשני המעומדים. רובם בחרו בבאומן; ועדיין להערכת רבים יש משקל לא זניח לתמיכתו של ג'ונס בלאטימר.

תוצאות הפריימריז במחוז ה-16 והבחירות הכלליות במחוז ה-17 יהוו אינדיקציה מעניינת לזווית חריגה שבה לקול היהודי ישנה חשיבות מכרעת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כתבה שיקרית מהתחלה ועד הסוף. טראמפ הורשה במשפט 1 בלבד בניו יורק. משפט שלדעת כל הפרשנים משפטיים היה מלה תקלות. כל המשפטים אחרים נדחו לפרק זמן בלתי ידוע. תמיכה בטראמפ זינקה ומגיע להובלה ש... המשך קריאה

כתבה שיקרית מהתחלה ועד הסוף. טראמפ הורשה במשפט 1 בלבד בניו יורק. משפט שלדעת כל הפרשנים משפטיים היה מלה תקלות. כל המשפטים אחרים נדחו לפרק זמן בלתי ידוע. תמיכה בטראמפ זינקה ומגיע להובלה של 4% מעל ביידן כלל אמריקאי. כולם, כולל נציגים דמוקרטים מבינים שמדובר במשפט פוליטי שמטרתו היחידה לחסום טראמפ מלהיבחר כנשיא ארה"ב הבאה. יש קולות בקרב דמוקרטים שדורשים מייד להפסיק משפט ולבטל תוצאות שלו. הסיבה היא שהם פוחדים שאחרי שיבחר לנשיאות, והוא יבחר, טראמפ יוריד כפפות ויתחיל מסע לטהור מערכות ורדיפה משפטית של כל הגורמים ואנשים ופעלו נגדו בבחירות הקודמות ופועלים היום.

עוד 1,088 מילים ו-2 תגובות
סגירה