קק"ל שוב מקפיאה פיטורי עובדים פלסטינים

בפעם השנייה ברציפות: קרן קיימת לישראל חוזרת בה מהניסיון לפטר עשרות עובדים פלסטיניים, שמועסקים בארגון במשך שנים רבות ללא זכויות סוציאליות

קק"ל (צילום: לע"מ)
לע"מ
קק"ל

בעקבות חשיפת זמן ישראל: הקרן הקיימת לישראל הקפיאה – בפעם השנייה השנה – את הליך הפיטורים המתוכנן של עשרות עובדים פלסטינים, המועסקים כ"עובדי שדה" ללא זכויות סוציאליות, חלקם במשך עשרות שנים.

לפי שעה, לא ברור אם הליך הפיטורים יתחדש בעתיד.

הכוונה לפטר את עשרות העובדים הוותיקים זכתה לביקורת קשה בתוך הארגון ומחוצה לו, בטענה כי מאחוריה עומדות אפליה וגזענות.

"מדובר בעובדים הכי מסורים שיש, חלקם איתנו 30 שנה. הם עושים את כל העבודה הפיזית הקשה בשטח. זה נראה מאוד לא טוב כשמתמקדים בכל פעם דווקא במגזר הערבי"

ניסיונות הפיטורים החלו במרס האחרון. בעקבות החשיפה הראשונה של ניסיון הפיטורים בזמן ישראל, הוקפא אז המהלך והעסקת העובדים בארגון נמשכה.

אלא שבספטמבר, רגע לפני החגים, נשלחו בשנית מכתבי הזמנה לשימוע מיידי לקראת פיטורים ל-13 עובדים, ובקק"ל הבהירו כי מכתבים נוספים ייצאו בהמשך.

ל"זמן ישראל" נודע אז, כי לפחות חלק ממנהלי העובדים התנגדו בתוקף למהלך הפיטורים, ואף הודיעו לצמרת הארגון כי הם מסרבים לבצע את ההנחיה.

"מדובר בעובדים מעולים, הכי מסורים שיש, חלקם איתנו 30 שנה", אמר לזמן ישראל גורם המקורב להנהלת קק"ל. "הם עושים את כל העבודה הפיזית הקשה בשטח. זה נראה מאוד לא טוב כשמתמקדים בכל פעם דווקא במגזר הערבי".

השבת הזכויות הסוציאליות לעובדים

לאחרונה התארגנו העובדים ושכרו עורך דין, כדי לבחון אפשרות של פנייה לבית הדין לעבודה, בניסיון לקבל זכויות סוציאליות כמו תשלומי פנסיה והבראה.

"קק"ל פגעה לנו בלב. מי יעסיק אותנו במקום אחר בגילנו? שתלתי מיליוני עצים בחבל יתיר עבור קק"ל. לאורך השנים סיפרו לנו שקק"ל זה משפחה. אבל למשפחה הזאת לא אכפת יותר"

כאמור, חלק מהעובדים הועסקו בקק"ל במשך יותר מ-30 שנה כעובדי עבודה ארעית ללא-זכויות, אף שבארגון מקובל להעסיק עובדים באופן זמני או באמצעות קבלן לתקופה מקסימלית של חמש שנים, ואז לפטרם או להעניק להם קביעות.

בשיחה שקיימנו בעבר עם העובדים המועמדים לפיטורים, אמר לנו עיאן (50), עובד שדה ממרחב הדרום, המועסק בקק"ל ללא זכויות 31 שנה: "קק"ל פגעה לנו בלב. מי יעסיק אותנו במקום אחר בגילנו? שתלתי מיליוני עצים בחבל יתיר עבור קק"ל. שנים סיפרו לנו שקק"ל זה משפחה. אבל למשפחה הזאת לא אכפת יותר".

בספטמבר כינתה קק"ל את הליך הפיטורים כ"פרישה מנוהלת" (מבלי להסביר למה הכוונה) וטענה כי במסגרת הליך זה ייפרד הארגון מכ-100 עובדים "ללא הבדל גזע, מין ודת". עם זאת, ועד העובדים של הארגון אישר כי כ-90% מהעובדים הארעיים בארגון הם בני-מיעוטים.

יו"ר ועד העובדים של קק"ל, ישראל גולדשטיין, אישר את הקפאת הפיטורים.

תגובת קק"ל: "עדיין נעשית עבודת מטה בנוגע לתהליך של צמצום כוח אדם בקק"ל לקראת 2020 ועוד לא התקבלו החלטות".

עוד 382 מילים
סגירה