זה היה אמור להיות אחד מצעדי הדגל בצמצום תאונות הבנייה. לפני שש שנים המדינה התחייבה להשלים תקנות חדשות לבטיחות בענף הזה, אך הן עדיין תקועות בין הכנסת לרגולטור. התקנות כבר נוסחו על ידי מינהל הבטיחות ואושרו על ידי הייעוץ המשפטי לפני כחצי שנה.
אלא שכעת, אחרי שנדונו כבר חמש פעמים בוועדת העבודה והרווחה, הכדור חוזר למינהל בטיחות בתוספת לחץ מאסיבי של בעל עניין. משקיפים חיצוניים חוששים שהמינהל ייכנע לדרישות המנוגדות לעמדות בעלי מקצוע במינהל עצמו.
יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר לוקח את הזמן ובסוף הדיון שנערך באמצע השבוע החולף ביקש ממינהל הבטיחות לדון בשני השינויים שדרשו התאחדות הקבלנים וההסתדרות.
יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר לוקח את הזמן, ובסוף הדיון שנערך באמצע השבוע החולף הוא ביקש ממינהל הבטיחות לדון בשני השינויים שדרשו התאחדות הקבלנים וההסתדרות
השינוי התקדימי שהתקנות כבר כוללות הוא הטלת אחריות על יזמי הבנייה לצד הקבלן הראשי. אלא שחצי מהדיון האחרון התקיים בשאלה האם להטיל את האחריות לבטיחות גם על קבלני המשנה והעובדים עצמם.
"אחריות נובעת מהתפקיד"
מי שהעלה את נושא הרחבת תחולת האחריות בוועדה הוא מתי רביבי, שייצג את מטה הבטיחות המשותף להתאחדות הקבלנים ולהסתדרות הכללית. עם זאת, בנייר העמדה הנפרד ששלחה ההסתדרות עצמה אין אזכור להתעקשות לחייב את קבלני המשנה באחריות.
בשיחה עם זמן ישראל, רביבי הסביר ש"אחריות היא מימוש של חובת הזהירות ומכילה שני רכיבים: הגדרת התפקיד והיכולת להתערב. חקיקת הבטיחות צריכה להתנתק מהגישה הנהוגה כיום, המגדירה אחריות בלי קשר לתפקידים ולהיתכנות להתערב. שיעור התאונות גבוה בגלל זה. ברגע שתמלא את חובתך כאחראי, תמלא את התפקיד ויהיה לך מצפן. היום אין ולכן כולנו מבורברים".
להסתדרות כשלעצמה יש הסתייגות בולטת אחת: הם מתנגדים להגבלת עיסוקם של מנהלי העבודה לבטיחות בלבד, בטענה שזה לא ישים. בנייר העמדה שצירפו לדיון, ציינו בהסתדרות שנכון להיום מנהלי העבודה באתרי בנייה נחשבים לגורם המיומן בניהול העבודות ובמקביל גם לאחראים על הבטיחות.
בהסתדרות חושבים שפיצול תפקיד מנהלי העבודה ייצור מצב שבו אדם אחד יעסוק בעבודה השוטפת והאחר בבטיחות. "הפיצול מייצר שני בעלי תפקידים עם ערכים מנוגדים"
לדעתם הפיצול בתפקיד והמיקוד בבטיחות בלבד ייצור מצב שבו אדם אחד יעסוק בניהול העבודה השוטפת והאחר בבטיחות. "הפיצול מייצר שני בעלי תפקידים עם ערכים מנוגדים העלולים לפגוע בסדרי העבודה באתר והן בסדרי הבטיחות, כאשר מצד אחד על מנהל העבודה מופעלים לחצים לסיים את העבודה במהירות ובזול ומנגד מנהל הבטיחות נושא באחריות לבטיחות", ציינו עוד.
לחייב רישום קבלני משנה
בהינתן הפיצול הזה הם רוצים להוסיף לתקנות אפשרות של מנהל הבטיחות להתריע על כך שפעילות מנהל העבודה פוגעת בבטיחות ולחייב את היזם להגיב להתרעה. במה שנוגע לחלוקת האחריות, הם חושבים שצריך להיות גם מדרג המגדיר את המסלול המאפשר לכל בעל תפקיד לפעול לתיקון הליקויים תחת סמכותו – ולדווח לגורם שמעליו על מה שלא בסמכותו.
בנוגע לקבלני המשנה, בהסתדרות מציעים לחייב העסקה שלהם רק בתנאי שיירשמו ברשם הקבלנים, עם הכשרות ייעודיות לעובדים ויישום תוכניות בטיחות. ראש מינהל בטיחות חזי שוורצמן חושב שהתקנות בנוסח הקיים בכלל לא מציעות לפצל את התפקיד של מנהל העבודה ובכל מקרה הוא יצטרך לקיים דיונים ולתת תשובות לוועדה על השינויים שהתבקשו.
העובדה שהדרישות מגיעות מהקבלנים וההסתדרות מעמידות את ראש המינהל במצב של חשש לניגוד עניינים, שכן בנו מועסק בקרן לעידוד הבנייה שבבעלות שני הגופים האלה. מצד שני, הוא חתום על הסדר ניגוד עניינים המאפשר לו לפקח על קבלנים מדי יום ואף להוציא להם צווי בטיחות או לסגור אתרים, ככה שלא מדובר במצב חדש.
בניגוד לדעתו של שוורצמן, אחרים חושבים שאכן יש פיצול בתפקיד הזה בנוסח החדש. "זה חידוש מאוד חשוב של התקנות האלה", אמרה היועצת המשפטית של ועדת העבודה נועה בן־שבת בדיון שנערך ביולי. היא השיבה לרוני שדה, יו"ר לשכת ממוני הבטיחות, שביקש לחדד את הדברים, וציין שתפקיד מנהל העבודה "הוא רק בטיחות.
"אם יש מנהל עבודה שכל האחריות שלו היא רק בטיחות אז בואו נגיד את זה פה שחור על גבי לבן […] אני לא בטוח שהקבלנים מבינים את המשמעות של הסוגיה הזאת"
"אם יש מנהל עבודה וכל האחריות שלו היא רק בעניין בטיחות אז בואו נגיד את זה פה שחור על גבי לבן […] אני לא בטוח שהקבלנים מבינים את המשמעות של הסוגיה הזאת, ואני בכלל לא בטוח שמנהלי העבודה מבינים שהם לא אמורים להתעסק בדבר אחר חוץ מבטיחות".
מחפשים את הש"ג
בהקשר אחר, שדה הופתע בדיון האחרון כאשר אייכלר תהה בדרך אגב למה לא לפתוח את ההכשרה לקורס ממוני בטיחות לכל אדם ולמעשה לוותר על דרישת הסף של תואר הנדסאי טכני. "חופש העיסוק", זרק אייכלר לחלל אולם הדיונים. שדה חושב שמדובר בנימוק תלוש מהמציאות שמשול לוויתור על תנאי הסף לעיסוק ברפואה או בעריכת דין.
כל הסיפור הזה לא היה חשוב אם לא הדבר שעומד מאחוריו – צמצום תאונות – שבשנה החולפת הגיעו לשיא וגם השנה מספרם גבוה מדי, למרות הירידה בהיקפי הפעילות במשק והעובדה ששני חבלי ארץ שלמים מושבתים.
ב"קו לעובד" מוטרדים מהעלאת הדרישות החדשות והעיכוב באישור התקנות. מנהלת מחלקת מחקר ומדיניות בארגון, עו"ד דיאנה בארון, מסרה בתגובה: "מזה חמש שנים שאנו ממתינים שהמדינה תעמוד בהתחייבויות שלה להסתדרות ותתקין תקנות להטלת אחריות על יזמים וקבלני ביצוע באתרי הבנייה.
"עולה החשש שגורמים שונים בעלי אינטרסים ימסמסו את התקנות ויפגעו באפקטיביות שלהן. שנת 2023 הייתה השנה הקטלנית ביותר באתרי בנייה בחמש השנים האחרונות"
"אף שהטיוטה הוגשה לוועדת העבודה והרווחה כבר בקיץ 2023, הוועדה מתמהמהת בהתקנתן וגם בדיון שהתקיים בשבוע שעבר לא הושגה התקדמות משמעותית.
"עולה החשש שגורמים שונים בעלי אינטרסים ימסמסו את התקנות ויפגעו באפקטיביות שלהן. שנת 2023 הייתה השנה הקטלנית ביותר באתרי בנייה בחמש השנים האחרונות ונרשם בה גידול של 33% בשיעור ההרוגים רק בענף הבנייה.
"משכך, הטלת אחריות על היזמים ועל קבלני הביצוע צריכה להיות בראש סדר העדיפויות. הכוונה להטיל אחריות גם על קבלני המשנה היא כמו להטיל על הש"ג את האחריות על ההפקרות באתרי בנייה. אנו קוראים לוועדת העבודה והרווחה לתת לנושא את תשומת הלב הנדרשת בשל העיסוק בחיי אדם, ולסיים את הליך התקנת התקנות כבר במושב הקרוב".
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם