מנהיג הג'יהאד: נסכים להפסקת אש אם ישראל תיענה לדרישות

דיווח: מנהיג הג'יהאד האסלאמי יגיע הלילה לקהיר ● כ-360 רקטות נורו לשטח ישראל מאתמול בבוקר ● האזעקות בדרום לא פוסקות גם בשעה זו ● נתניהו: אנחנו בעיצומה של מערכה, סיכמנו על צעדי ההמשך ● בתום הערכת מצב בפיקוד דרום, אמר שר הביטחון בנט: "נראה שהג'יהאד האסלאמי רוצה לגרור את עזה ליותר נזקים" ● פגיעה ישירה בבית באשקלון, אישה נפצעה קל ● 24 פלסטינים נהרגו בסבב ההסלמה הנוכחי

  • הערכת מצב על ההסלמה בעזה, 13 בנובמבר 2019 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
    עמוס בן גרשום, לע"מ
  • שוטרות המשטרה הצבאית מתגוננות בשעת שיגור רקטה (צילום: Flash90)
    Flash90
  • כיפת ברזל בשדרות, 13 בנובמבר 2019 (צילום: Flash90/יונתן זינדל)
    Flash90/יונתן זינדל
  • ירי טיל, אילוסטרציה (צילום: Flash90)
    Flash90
  • ילד פלסטיני ליד בית שהותקף ברצועת עזה (צילום: Flash90)
    Flash90
07:23 עריכה

הירי מרצועת עזה הפסיק לגמרי במהלך הלילה אבל התחדש הבוקר ב-5:54. מאז עלות השחר נשמעו התרעות צבע אדום בנתיבות במועצות האזוריות אשכול, שדות נגב וחוף אשקלון בדרום וכן, לראשונה, במועצת מטה יהודה קרוב ללטרון ובמועצת מטה בנימין בשטחים.

בדובר צה"ל מציינים כי כיפת ברזל הופעלה וכי לא נגרם נזק ולא נפגעו בני אדם.  לפי דיווחים פלסטיניים, צה"ל תקף בתגובה יעדים במערב העיר עזה ובעיר דיר אל-בלח מבלי לגרום לנפגעים.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הודיע אתמול כי הוא תומך במדיניות הממשלה בסבב ההסלמה הנוכחי מול רצועת עזה, אבל אמר באותה נשימה כי לאירועים לא תהיה כל השפעה על המשא ומתן להרכבת הממשלה. זאת, למרות שכחול לבן נמצאה גם במגעים מתקדמים עם המחנה הדמוקרטי שמבקר את מדיניות הממשלה בעזה ובמגעים שבריריים עם הרשימה המשותפת, שתוקפת אותה בחריפות.

בניגוד ל"פשט" של הודעתו של גנץ, פרשן זמן ישראל שלום ירושלמי כותב הבוקר כי ההסלמה הביטחונית חיסלה את האופציה של ממשלת שמאל-מרכז צרה בתמיכת הרשימה המשותפת, "שמעולם לא באמת הייתה קיימת".

בני גנץ (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
בני גנץ (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
07:48 עריכה

אביגדור ליברמן קבע להיפגש אתמול עם בני גנץ אך הפגישה נדחתה בשל המצב הביטחוני. העיתון "מעריב" מדווח הבוקר כי פגישת ליברמן- גנץ תתקיים היום.

ליברמן הודיע בתחילת השבוע שיחליט למי לחבור לממשלה לפי אולטימטום שהציג לשני המועמדים: לנתניהו – לוותר על הבלוק החוסם "בלוק 55" שהרכיב עם המפלגות הדתיות, ולגנץ – לקבל את מתווה הנשיא, לפיו נתניהו ירכיב את הממשלה ראשון אבל יצטרך להסכים לפרוש עם הגשת כתב האישום נגדו.

ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית היא שגנץ יקבל את מתווה הנשיא, אבל לפיד לא, ושנתניהו ממילא לא יוותר על בלוק 55.

ליברמן אמור להיפגש בהמשך היום גם עם הנשיא ראובן ריבלין, כדי לקבל ממנו הבהרות על משמעות ה"נבצרות" והתנאים שבה היא תופעל במתווה.

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת, ב-28 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת, ב-28 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
07:53 עריכה

דובר צה"ל מודיע הבוקר: "מאתמול, עם תחילת סבב ההסלמה בין ישראל לרצועת עזה, נורו לישראל כ-250 רקטות. הג'יהאד האיסלאמי מתאושש וחידש את הירי והוא צפוי לשגר גם היום רקטות. עיבינו את מערך כיפת ברזל במרכז".

עוד נמסר מדו"צ: "הארגון מתנהל בצורה מדודה, מנהל את משק הרקטות שלו למספר ימי קרב ושומר את כל האופציות של פתוחות, כולל אפשרות של רידוד הירי. הג'יהאד האיסלאמי היה מאוד מבולבל אתמול אחרי שפגענו לו בגורמי הפיקוד של הרקטות. אנו מניחים שנראה אותו יורה יותר אחרי שהתאושש קלות. מי שמנהל אותו כעת הם יתר המח"טים של הארגון ברצועה".

"חמאס לפי שעה אינו מעורב באירועים, אך מדובר במצב שברירי. עשרת ההרוגים עד כה אינם מחמאס, ורובם אנשי הג'יהאד האיסלאמי. ניהלנו מאז חודש יוני שני מהלכים מול הג'יהאד – ניסיון לגרום לו להפסיק את הטרור, ומנגד גם נערכנו לסכלו. רצינו 'לחנך' אותו, אך לבסוף הוחלט לסכלו".

"אנו לא תוקפים את חמאס. מטרות הג'יהאד האיסלאמי שאנו תוקפים אינן בלב העיר עזה מאחר שאנו מבינים שאנחנו על חבל דק. יש לנו מאות מטרות אחרות שאנו יכולים לתקוף".

התקפת חיל האוויר ברצועת עזה, 13.11 (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
התקפת חיל האוויר ברצועת עזה, 13.11 (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

 

08:04 עריכה

הירי ממשיך: לפני מספר דקות נורו רקטות על שדרות ונחל עוז.

08:08 עריכה

בעקבות ירי הרקטות החריג על אזור לטרון הבוקר, לא נפתח יום הלימודים בכל יישובי מועצה האזורית מטה יהודה שממערב לירושלים עד השעה 10:00. מדובר בהחלטה מקומית של יו"ר המועצה, ניב ויזל, שהודיע כי יחליט עד 10:00 אם לפתוח את הלימודים בהתאם להתפתחויות.

פיקוד העורף הודיע אתמול שהלימודים לא יתקיימו היום בכל אזור המרכז, כולל גוש דן שבו לא התקיימו לימודים אתמול וכן, לראשונה מאז מלחמת יום הכיפורים – גם בירושלים.

ואולם, במהלך הלילה הוחלט לקיים את הלימודים במרכז ובבירה. זאת, למרות ההערכה שהירי על גוש דן עשוי להימשך היום. בצה"ל הסבירו שהם לא מעוניינים לאפשר לארגוני הטרור להשבית את השגרה בישראל. מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב אמר הבוקר  בגלי צה"ל: "אנו פועלים לפי ההנחיות ונמתין להוראות".

בעוטף עזה, במערב לכיש, במערב הנגב, במרכז הנגב ובדרום השפלה לא יתקיימו היום לימודים וגם מקומות העבודה שאינם חיוניים באזורים הללו יישארו סגורים.

08:10 עריכה

גורמים בצה"ל שתדרכו את הכתב הצבאי של גל"צ, צחי דבוש, אמרו כי הם מעריכים שהג'יהאד לא יפסיק את הירי וכי הוא אף יגבר היום, כולל ירי על גוש דן. לדברי אותם גורמים בצה"ל, פעילי הג'יהאד האיסלאמי הפסיקו את הירי בלילה כיוון שחיל האוויר מזהה אותם בלילה טוב יותר מאשר ביום, בשל האור שגורמים השיגורים, והם חוששים לירות בלילה כדי שצה"ל לא ינצל את ההזדמנות לחסלם.

פגיעה ישירה בבית בשדרות. 12 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
פגיעה ישירה בבית בשדרות. 12 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
08:16 עריכה

על רקע הטענות המגיעות משמאל ומימין כאחד לפיהן סבב האלימות קטע את המגעים הקואליציוניים, אמר הבוקר עופר שלח בגלי צה"ל: "אנחנו נמשיך במאמצים להרכבת ממשלת אחדות. זאת ממילא הייתה האופציה העדיפה עלינו (ולא ממשלת שמאל צרה). השיחות הפוליטיות מתקיימות כפי שתוכנן".

כששלח נשאל כיצד דברים מתיישבים עם ביטול הפגישה בין גנץ לליברמן אתמול הוא ענה: "אז הנה, היא מתקיימת היום".

08:18 עריכה

עד כה נהרגו 10 פלסטינים במתקפות צה"ל על הרצועה, תשעה אתמול (כולל בהאא אבו אל-עטא ואשתו). הפלסטינים טוענים שבין ההרוגים יש אזרחים וילדים. לפני זמן קצר תקף צה"ל עמדות של הג'יהאד האיסלמי ברחבי הרצועה, בין השאר במערב העיר עזה ובדיר אל-בלח.

עשן מיתמר אחרי תקיפה ישראלית בעיר עזה (צילום: Hatem Moussa, AP)
עשן מיתמר אחרי תקיפה ישראלית בעיר עזה (צילום: Hatem Moussa, AP)
08:22 עריכה

לידיעת קוראינו במרכז ובצפון: בעוד שמצפון לעיר רחובות נשמר הבוקר שקט, באזור עוטף עזה והנגב המערבי נשמעות אזעקות בלתי פוסקות ובמהלך הבוקר נשמעו כמה וכמה אזעקות גם בשפלה הדרומית.

08:43 עריכה

הפרשנים הכלכליים חלוקים ביניהם הבוקר על מידת הנזק הכלכלי שגורם סבב הלחימה הנוכחי. אתר דה-מארקר מציין תחת הכותרת "כך השבית ארגון טרור של 10,000 לוחמים מדינה של 10 מיליון איש", כי סבב הלחימה כבר עלה אתמול כמיליארד ורבע שקלים, כיוון שמרבית הפעילות הכלכלית בישראל מתקיימת בגוש דן שהושבת אתמול מעבודה למשך שעתיים ובאופן חלקי למשך כל היום

מנגד, אדריאן פילוט ב"כלכליסט" מצטט מחקרים שמראים שהמשק הישראלי מתאושש בקלות ובמהירות מסבבי לחימה. פילוט מצטט מחקר של בנק ישראל לפיו מלחמת לבנון השנייה, ששיתקה כרבע מכלכלת ישראל למשך חודש וחצי, גרמה לאובדן תוצר זעיר שנע בין 0.35% לבין 0.5% מכלל התוצר ב-2006, שהם בין 4.8 מיליארד שקל ל־6.85 מיליארד שקלים במונחי שנת 2015.

08:53 עריכה

שר האנרגיה יובל שטייניץ, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, אמר הבוקר בראיון באולפן ynet: "אם חמאס לא יפעל להפסיק את ירי הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי, ישראל תרחיב את התקיפות ברצועה. אם לא יהיה לזה סוף וחמאס ימשיך לשבת על הגדר והירי יימשך ימים, אנחנו נצטרך לתקוף בצורה הרבה יותר נרחבת".

יובל שטייניץ (צילום: פלאש 90)
יובל שטייניץ (צילום: פלאש 90)
08:57 עריכה

צה"ל הציב מחסומים בכבישים באזור עוטף עזה. זאת, במטרה לשפר את האכיפה על הגבלות התנועה המחמירות על תושבי העוטף.

מיגונית בעוטף עזה (צילום: Nati Shohat/Flash90)
מיגונית בעוטף עזה (צילום: Nati Shohat/Flash90)
09:11 עריכה

עלה ל-12 מניין ההרוגים הפלסטינים בסבב האלימות הנוכחי. אחד משלושת הפלסטינים שנהרגי הבוקר הוא מחבל שהוגדר על ידי צה"ל כ"קצין בג'יהאד האיסלמי"

דובר צה"ל מדווח כי "לפני זמן קצר, כלי טיס של צה"ל תקף פעיל טרור של ארגון הטרור גא"פ בצפון רצועת עזה שעסק בהכנה לשיגור רקטות. זוהתה פגיעה".

הפלסטינים מדווחים כי צה"ל חידש את מדיניות "הקש בגג" מזמן צוק איתן. לפי דיווחי הפלסטינים, בית ברפיח נהרס לאחר שיושביו קיבלו התרעה לברוח ממנו.

 

09:13 עריכה

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר בראיון ברשת ב': "אם חמאס ימשיך לשבת על הגדר, לא מן הנמנע שבנק המטרות שלנו יתרחב ויכלול גם יעדים של חמאס".

ארדן נשאל על הביקורת הציבורית שנשמעה אתמול על סגירת העסקים והלימודים בגוש דן, ואמר: "זאת הייתה החלטה נכונה של פיקוד העורף שהתחייבה מהמצב הביטחוני. זאת לא תמונת ניצחון של הג'יהאד האיסלאמי וגם הם לא רואים או מציגים את זה כתמונת ניצחון שלהם".

גלעד ארדן (צילום: פלאש90)
גלעד ארדן (צילום: פלאש90)
09:16 עריכה

תנועת הרכבות בין אשקלון לבאר שבע מושבתת היום. משרד הרישוי מודיע שהיום לא יתקיימו מבחני נהיגה בכל הערים שבין אשדוד לבאר שבע.

09:20 עריכה

בעמותה לנפגעי טראומה על רקע לאומי (נט"ל) נמסר כי ביממה האחרונה התקבלו יותר מ-300 שיחות בשעה בממוצע. 40% מהשיחות התקבלו מתושבי גוש דן וסביבתו ו-60% מתושבי אשדוד ודרומה. מוקד הסיוע של נט"ל: 1800363363.

09:33 עריכה

פרשנים פלסטינים בכירים הזהירו את הג'יהאד האיסלאמי כי הוא נמצא במטרות ההתנקשויות של ישראל. הוא סומן אצל כוחות הביטחון כבר במבצע צוק איתן". כך כותב הבוקר הכתב יאסר עוקבי מ"מעריב".

לפי עוקבי: "פרשנים פלסטינים בכירים, בהם העורך הראשי של סוכנות הידיעות 'מען', נאסר אל־לחאם, הזהירו לפני כמה ימים את הג'יהאד האסלאמי כי ישראל מתכננת להתנקש בחייו של מפקד פלוגות אל־קודס בצפון הרצועה, בהאא אבו אל־עטא (42), המכונה חאג' אבו סלים".

בהאא אבו אל עטא (צילום: דובר צה
בהאא אבו אל עטא (צילום: דובר צה"ל)
09:40 עריכה

התקשורת הכריזה על המגעים להרכבת ממשלה צרה בראשות בני גנץ כחללים של סבב האלימות מול הרצועה, וגם בכחול לבן מנופפים הבוקר בשאיפתם העקבית לממשלת אחדות, אבל יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ עדיין קורא לבני גנץ לחבור לגוש השמאל:

09:42 עריכה

אריה דרעי אינו מתחבר לטענות על עיתוי פוליטי של חיסול בהאא אבו אל-עטא:

10:00 עריכה

 

10:01 עריכה

אזעקות נשמעו לפני זמן קצר באשקלון, בשדרות וביישובים רבים בעוטף עזה.

10:27 עריכה

צה"ל מתגבר כוחות בגבול רצועת עזה.  צה"ל פורס סוללות ארטילריה בעוטף עזה ובמרחב הגבול עדי להיערך לאפשרות של החרפת האש. גדוד 13 של גולני הוקפץ לגזרה מאימון, אף כי בצה"ל מבהירים כי ההקפצה היא "לצורכי תגבור משימות ההגנה ולא כאופציה לתמרון קרקעי". נג"משי הנמ"ר של הגדוד נפרסו במהלך הלילה בעוטף עזה.

חיילי צה"ל, אילוסטרציה (צילום: iStock)
חיילי צה"ל, אילוסטרציה (צילום: iStock)
10:34 עריכה

שר הביטחון החדש נפתלי בנט מפרסם הבוקר התייחסות ראשונה להסלמה: "הבוקר אנחנו שולחים מסר ברור לכל אויבינו, בכל הגזרות – מי שמתכנן לפגוע בנו ביום, לעולם לא יהיה בטוח שיעבור את הלילה. הייתם ותישארו על הכוונת. מפקדי צה"ל, ובראשם הרמטכ"ל, לצד ראשי זרועות הביטחון, עושים הכול כדי שכולנו נוכל להמשיך לישון בשקט".

נפתלי בנט בדרכו לישיבת הממשלה השבועית במרץ האחרון (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
נפתלי בנט בדרכו לישיבת הממשלה השבועית במרץ האחרון (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
10:42 עריכה

ראש הממשלה נתניהו אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה: "השמדנו מטרות חשובות של הג'יהאד האסלאמי. פנינו אינם להסלמה, אבל לכל תקיפה נגיב בהתקפה".

ראש הממשלה נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בקריה (צילום: חיים צח, לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בקריה (צילום: חיים צח, לע"מ)
10:44 עריכה

בצה"ל מדווחים כי כלי טיס של חיל האוויר תקף מספר פעילי טרור של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלמי בצפון רצועת עזה שעסקו בהכנה לשיגור רקטות. זוהתה פגיעה.

 

10:46 עריכה

השר רפי פרץ מתראיין לגל"צ ומאיים על חמאס (ולא על הג'יהאד האיסלאמי):

10:57 עריכה

שר הבריאות משה ליצמן נשאל היום בתוכניתו של רינו צרור בגל"צ על הלנת השכר של המטפלים בעוטף עזה, שנמשכת לטענתם כבר שלושה חודשים, ואמר "אני לא מכיר תופעה כזאת".

ח"כ איציק שמולי אמר בתגובה: "היה משהו מאוד מקומם באמירתו של ליצמן ש'מבחינתו אין תופעה כזאת. אני מתכוון לפנות לוועדת הכספים של הכנסת ולדרוש שהממשלה לא תבצע עוד העברות תקציביות עד שהממשלה לא תעביר למטפלים את הכסף".

יעקב ליצמן (צילום: David Cohen/Flash90)
יעקב ליצמן (צילום: David Cohen/Flash90)
11:05 עריכה

מטח רקטות כבד נורה על שדרות ושער הנגב. עד כה לא דווח על נפגעים או על נזק.

11:06 עריכה

צה"ל ממשיך כל העת לתקוף פעילי טרור של הג'יהאד האיסלמי במהלך ההכנות שלהם לשיגור טילים. בצה"ל מדווחים כי עד כה חוסלו מתחילת סבב האלימות אתמול 15 מחבלים, כולם של הג'יהאד האיסלמי ואף אחד מהם לא של חמאס, במטרה לא לגרור את חמאס לתוך העימות.

11:07 עריכה

ועדת הכספים החליטה הבוקר להעניק פיצוי רטרואקטיבי אוטומטי מהמדינה החל מחודש מאי לכל נזק שנגרם לבעלי המסעדות והאולמות במרחק של עד 17 קילומטרים מרצועת עזה, בדומה לפיצוי שמוענק לעסקי התיירות והמלונאות.

11:18 עריכה

משרד הבריאות הפלסטיני ברצועת עזה מדווח כי שישה בני אדם נהרגו בעזה הבוקר בתקיפות צה"ל, ובסך הכול נהרגו מתחילת העימות אתמול 15 בני אדם ונפצעו כ-50.

בין ההרוגים נמצאים לפי הודעות הפלסטינים, בנוסף לבכיר הג'יהאד האיסלאמי בהא אבו אל-עטא שנהרג בהתנקשות ואשתו שנמצאה עמו גם חאלד פראג', ממפקדי השטח של הג'יהאד במרכז הרצועה והיה אחראי על מערך הרקטות בגזרה, וכן מחבלי הג'יהאד עלאא ג'אבר אשתיוי וראפת מוחמד עיאד, וילדיו של רפאת, רפאת ואמיר.

11:20 עריכה

צה"ל הודיע כי הוא מתגבר את כוחות חטיבת הקומנדו ביישובי עוטף עזה, במטרה להגן על התושבים מחדירת מחבלים משטח הרצועה.

מיגונית בעוטף עזה (צילום: Nati Shohat/Flash90)
מיגונית בעוטף עזה (צילום: Nati Shohat/Flash90)
11:22 עריכה

בזמן שמרכז הארץ חזר לשגרה, בעוטף עזה מוטל עוצר של ממש, עם מחסומים פיזיים וצה"ליים בצירי התנועה:

11:35 עריכה

25% מתושבי המועצה האזורית שער הנגב ומועצות אזוריות אחרות סמוך לרצועת עזה עזבו את בתיהם מאז אתמול. כך מדווח כתב גלי צה"ל בדרום רמי שני, על סמך נתונים שקיבל מהמועצות האזוריות.

11:49 עריכה

מפקד פיקוד העורף לשעבר, אלוף אייל אייזנברג, אמר הבוקר בגלי צה"ל על ההנחיה לסגור את מקומות העבודה במרכז הארץ למשך שלוש שעות שניתנה אתמול: "זאת החלטה שמתקבלת לפי המלצת הצבא על ידי הדרג המדיני. זאת החלטה מאוד מורכבת ולא קלה שבה נשקלים חייהם של מיליוני אנשים מול מיליארדי שקלים ויש לאזן בין שני השיקולים הללו".

"גוש דן התמודד עם למעלה מ-100 רקטות בצוק איתן, ואני לא זוכר כאלוף פיקוד העורף באותה עת שנתנו הנחיה גורפת של מצב חירום בעורף במרכז הארץ. אני חושב לנוכח האיום שההחלטה לסגור את גוש דן לא הייתה הכי מאוזנת ביחס לאיום".

בתשובה לשאלתו של המראיין רינו צרור, האם לא סגירת גוש דן לא הייתה "סוג של פאניקה", אמר אייזנברג : "הם צריכים לנקוט פעולות כלשהן, וצריך לנתח את החומר בדיעבד. הם יודעים לעשות זאת היטב והם יקבלו את המסקנות לקראת האירועים הבאים. בצוק איתן לא נתנו את הפרס הזה לחמאס, ואני לא חושב שהוא מגיע לג'יהאד".

12:14 עריכה

דוברו של מחמוד עבאס (אבו מאזן), נביל אבו רודיינה, קרא לישראל "להפסיק את התוקפנות" כלפי הג'יהאד האיסלמי ורצועת עזה. לדברי אבו רודיינה: "מטרת התוקפנות הישראלית היא לפגוע בעם הפלסטיני". אבו רודיינה ציין כי "עבאס משקיע מאמצים רבים במניעת ההסלמה".

דובר ארגון הג'יהאד האיסלמי, אבו חמזה, מסר: "אפשר יהיה לדבר על רגיעה רק אחרי שנשלים את התגובה על החיסול, וכרגע אנחנו רחוקים מכך. אין בכלל מה לדבר על תיווך".

ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין הוציא הודעת הזדהות עם הג'יהאד האיסלאמי.

אבו מאזן (צילום: Flash90)
אבו מאזן (צילום: Flash90)
12:19 עריכה

ראשי פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית בארץ מתריעים מפני קריסת מערך הפסיכולוגיה הציבורית ואומרים כי מתקפת הטילים מעזה היא פגיעה ישירה בחוסן האזרחי.

ראשי הפורום שלחו הבוקר קריאה לממשלה ולראש הממשלה נתניהו לפתח את מערך השירותים הפסיכולוגים הציבוריים. "מרכזי החוסן במערב הנגב הם אשליה, מכיוון שבמקום לתת מענה פסיכולוגי מקיף וטיפול ארוך טווח לאוכלוסייה, הם מעניקים מענה אד-הוק בעזרת מתנדבים, פעילים קהילתיים ומעט מאוד אנשי מקצוע, שלרוב מועסקים דרך עמותות", כתבו הפסיכולוגים לרה"מ.

"לא ייתכן שממשלת ישראל תמשיך להפקיר את תושבי הנגב וכי בכל עוטף עזה אין אפילו מרפאה מקצועית אחת לסיוע נפשי, אלא רק שירותים פסיכולוגים פרטיים עם תקציבים מוגבלים שמיועדים לטובת טיפולים קצרי מועד".

"החיים תחת איום מתמשך והתמודדות עם חשיפה לגורמי טראומה – הם סיכון משמעותי לבריאות הנפשית של הילדים והמבוגרים במערב הנגב, וגם באזורים אחרים. הם הוסיפו כי קבלת שירותי בריאות סבירים היא זכות בסיסית לאוכלוסייה שתחת מתקפה ואיום ישיר".

אזעקה באשקלון, ארכיון, 2009, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
אזעקה באשקלון, ארכיון, 2009, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
12:25 עריכה

חיל הים והאוויר של צה"ל תקפו בשעות האחרונות שורת מטרות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. בין היתר, הותקפו כלי טיס ושיט, מפעל מרכזי לייצור ראשי קרב לרקטות ארוכות טווח בדרום הרצועה, מפקדה של חטיבת חאן יונס של הג'יהאד ומתחם אימונים ימי שלו.

12:27 עריכה

משרד הבריאות הפלסטיני מעדכן כי אתמול והיום נהרגו בהתקפות חיל האוויר ברצועת עזה 17 בני אדם, ביניהם שני ילדים שנהרגו יחד עם אבותיהם.

הפצצת צה"ל בעזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
הפצצת צה"ל בעזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
12:33 עריכה

מהומה התרחשה לפני זמן קצר בעת נאומו של ראש הממשלה נתניהו במליאת הכנסת.

נתניהו תקף בנאומו בחריפות את חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, באומרו: "יש כאן ח"כים שנחושים להגן על הטרוריסטים. אתמול חברת כנסת מהרשימה המשותפת ביקשה בכל דרך להגדיר אותנו כ'פושעי מלחמה'". נתניהו התייחס לח"כ עאידה תומא סלימן, שהשתתפה אתמול בהפגנת שמאל והחזיקה שלט חריף בגנות חיסולו של בהאא אבו אל-עטא.

בתגובה, קרא ח"כ הכנסת אחמד טיבי לנתניהו: "מסית" ו"שקרן" והוצא מהאולם יחד עם ח"כים אחרים של המשותפת, ביניהם עופר כסיף שהאשים את נתניהו ב"הרעבה, הרס והרג ברצועה".

נתניהו ציין בנאומו בכנסת שמנע פעולות רבות ברצועה שהיו גורמות להרג של אזרחים. לדברי נתניהו: "למרות בקשות חוזרות ונשנות של מערכת הביטחון, לא אישרתי פעולות משום שבדקנו מה הסיכויים שייפגעו בלתי מעורבים".

"אם אתה פוגע בכוונה תחילה, אז אתה מבצע פשעי מלחמה", אמר נתניהו, "פשע מלחמה זה לעשות מה שעושים הטרוריסטים מעזה – הם באים בכוונה תחילה לפגוע באזרחים ואסור לך להסתתר מאחורי אזרחים. אתם מקדשים את פשעי המלחמה שלהם", אמר, והפנה את דבריו לחברי הכנסת מהרשימה המשותפת.

עאידה תומא סלימאן (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
עאידה תומא סלימאן (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

 

12:41 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תוקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו על ניהול המדיניות מול ארגוני הטרור בעזה.

"שוב אנחנו חוזרים לאותה נקודה שבה סבב נוסף של ירי לכיוון ישראל זו רק שאלה של זמן", כתב ליברמן בעמוד הפייסבוק שלו, "לפני קצת יותר מעשר שנים, בחודש פברואר 2009, ערב הבחירות, הפיץ נתניהו סרטון תעמולה כשהוא מצולם בכניסה לאשקלון ואומר 'אנחנו נמוטט את שלטון החמאס בעזה ונחזיר את הביטחון לתושבי אשקלון, לתושבי שדרות, באר שבע ויבנה, לתושבי ישראל."

"כמו אז, כך לאורך השנים, במערכות בחירות, נתניהו וחבריו בליכוד הדגישו כי רק הם יכולים למגר את שלטון החמאס. הלכה למעשה נתניהו רק מחזק את שלטון החמאס. כבר הורגלנו לכך שמדי חודש מעביר נתניהו כופר של עשרות מליוני דולרים במזומן לחמאס. עד שלשום המדיניות הרשמית היתה שחמאס הוא ריבון והוא נושא באחריות על כל ירי  משלשום נתניהו העניק פטור לחמאס".

"משלשום, החמאס כבר לא נושא בשום אחריות קטנה או גדולה בעזה וכל ירי לעבר ישראל על ידי "סוררים" אינו ענינו של החמאס כלל ועיקר. עם כל הכבוד וההערכה לצה"ל ומערכת הבטחון על הסיכול החשוב של בהאא אבו אל-עטא, שדרשתי לסכל אותו עוד לפני שנה, ברור שסבב נוסף של ירי זו רק שאלה של זמן".

"סיכלנו בעבר את שייח אחמד יאסין ואחמד ג'עברי ואנחנו עדיין רחוקים משקט ויציבות בעוטף עזה. סיכולים ממוקדים הם תנאי הכרחי אבל לא מספיק כדי להתגבר על בעית הטרור. לצד הסיכולים הממוקדים שדרשתי להחזיר, יש לגבש מדיניות בנוגע לעזה. עד היום אף אחד חוץ ממני לא ניסה לתת תשובה על השאלה מה יהיה בסוף עם עזה. כל הנסיונות שלי להעלות את הנושא לדיון בקבינט ולגבש מדיניות אחרת כלפי הרצועה, נחסמו על ידי בנימין נתניהו".

"במקום למצוא פתרון אמיתי, נתניהו וחבריו בליכוד עסוקים כל היום רק בהשמצות. אין להם תשובות או פתרון והם לא מוכנים לקיים דיון עניני על המצב".

נתניהו וליברמן (צילום: יונתן זזינדל, פלאש 90)
נתניהו וליברמן (צילום: יונתן זזינדל, פלאש 90)
13:01 עריכה

13:06 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נפגש כעת עם נשיא המדינה ראובן ריבלין.

ליברמן הודיע כי ברצונו לשאול את הנשיא שאלות הבהרה לגבי "מתווה ריבלין", לפי נתניהו יתמנה לראש הממשלה אך יצא לנבצרות עם הגשת כתב האישום נגדו ויוחלף בפועל על ידי בני גנץ. הערכות במערכת הפוליטית, שנשמעו היום בגל"צ, אומרות שריבלין לא יענה לשאלות ההבהרה של ליברמן אלא יטיל על הצדדים במו"מ להבהיר את הפרטים בעצמם.

הנשיא רובי ריבלין, בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום: Flash90-Haim-Zach-GPO)
הנשיא רובי ריבלין, בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום: Flash90-Haim-Zach-GPO)
13:22 עריכה

גורמים מדיניים, ביניהם בכירי המודיעין המצרי ושליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב, הזהירו את חמאס שלא יצטרף לג'יהאד האיסלאמי בעימות עם ישראל "מחשש שהעימות יהפוך למערכה נרחבת". האו"ם והמודיעין המצרי מנהלים שיחות קדחתניות עם נציגי חמאס בקהיר מזה ועם נציגי ישראל מזה במטרה להגיע לרגיעה ברצועה.

13:23 עריכה

מניין ההרוגים הפלסטיניים בתקיפות צה"ל ברצועת עזה עלה ל-22. כ-70 פלסטינים נפצעו.

13:41 עריכה

הרמט"כל אביב כוכבי, סייר באוגדת עזה בליווי מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו ומפקדי החטיבות באוגדה.

מדובר צה"ל נמסר כי: "הרמטכ"ל קיים הערכת מצב עם המפקדים בשטח ושמע ממפקדי החטיבות במרחב את עיקרי תמונת המצב ואופן היערכותם מול האיומים מצד ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי. הרמטכ"ל  הביע את הערכתו הרבה לעשייתם של המפקדים והלוחמים לשמירה על הביטחון באזור עוטף עזה".

הרמטכ"ל כוכבי מסייר בעוטף עזה, 13.11 (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל כוכבי מסייר בעוטף עזה, 13.11 (צילום: דובר צה"ל)
13:46 עריכה

מטחי הרקטות על דרום הארץ הפסיקו לזמן קצר והתחדשו ביתר שאת. בין היתר, נפלה רקטה בחצר מפעל סמוך לשדרות וגרמה לנזק לרכוש אך לא לפגיעות בנפש, ורקטה נוספת נפלה בחצר משק חקלאי ולא גרמה לנזק או לנפגעים.

13:58 עריכה

גלי צה"ל מדווחים כי פגישתם של הנשיא ראובן ריבלין ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הסתיימה אחרי 45 דקות.

14:07 עריכה

חדר המצב של הפלגים ברצועת עזה – המשותף לשני ארגוני הטרור, חמאס והג'יהאד האיסלמי – הוציא לפני זמן קצר הודעה משותפת שבה הפלגים מאיימים יחד לתקוף את ישראל.

"נלמד את האויב (ישראל) לקח בלתי נשכח. הפלגים מתאמים את המערכה בתיאום מלא ביניהם, האויב ישלם מחיר יקר על טיפשותו".

אם לא מדובר בהתרברבות גרידא, הרי שמההודעה עולה שהנסיונות של ישראל, הפת"ח, מצרים והאו"ם למנוע מחמאס להיגרר לעימות הנוכחי שמנהל הג'יהאד עם ישראל עלולים לעלות בתוהו וחמאס עלול להצטרף למערכה.

איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס (צילום: AP Photo. Hatem Moussa)
איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס (צילום: AP Photo. Hatem Moussa)
14:17 עריכה

שר החוץ וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני ישראל כץ טען הבוקר בראיון לאולפן ynet שדבריו אתמול של דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, לפיהם ישראל לא חוזרת לבצע סיכולים מבודדים למעט במקרים של פצצה מתקתקת כמו אל-עטה היו שגויים.

כץ אמר בראיון: "דובר צה"ל טעה אתמול בבוקר בהודעה שהוציא. הדבר הזה תוקן על-ידי הרמטכ"ל וראש הממשלה, בהתבטאות ברורה, מי שפועל נגד ישראל אנחנו נפעל נגדו".

ישראל כץ (צילום: תומר נויברג. פלאש 90)
ישראל כץ (צילום: תומר נויברג. פלאש 90)
14:36 עריכה

עיתון הארץ מדווח: דלת הכניסה לבניין מגוריו של ניר חפץ, עד המדינה בתיקי נתניהו, נופצה הבוקר.

בדיווח נכתב כי: "מצלמות האבטחה שהציבה המשטרה בבניין ברעננה תיעדו את האירוע… החוקרים בודקים, אם יש קשר בין האירוע למגוריו של חפץ בבניין".

סנגורו של חפץ, עו"ד אילן סופר, אמר השבוע, בעקבות חשיפת האמצעים שהפעילה המשטרה נגד חפץ על ידי שר המשפטים אוחנה בכנסת תוך הפרת צו איסור פרסום, כי "נתניהו מפעיל לחצים על על חפץ על מנת לגרום לו לחזור בו מעדותו", וכי "יש גורמים שמהלכים אימים על חפץ".

ניר חפץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ניר חפץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
14:41 עריכה

ישראל מאיימת על ארגון הג'יהאד האיסלמי בחיסולו של טרוריסט בכיר נוסף. כך מדווח היום העיתון הערבי אל-חיאת שמרכזו בלונדון. לפי הדיווח, ישראל העבירה מסר לג'יהאד דרך מצרים ושליח ניקולאי מלאדנוב, כי בכוונתה להמשיך במדיניות החיסולים, ולחסל גם את המזכ"ל זיאד נחאלה, אם הארגון ימשיך לשגר רקטות לישובים ישראלים.

חמושים ליד הבית שבו חוסל איש הג'יהאד האיסלאמי אבו אל-עטא (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
חמושים ליד הבית שבו חוסל איש הג'יהאד האיסלאמי אבו אל-עטא (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
14:49 עריכה

נתניהו נפגש עם ראשי רשויות בעוטף עזה:

15:12 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין נפגש עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. השניים שוחחו על ממשלת האחדות. ריבלין: "הדגשתי בפניו כי אני נכון לעמוד לרשות הצדדים בכל הבהרה נוספת שתידרש לטובת הקמת ממשלה מהר ככל הניתן".

15:28 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, תוקף את בנימין נתניהו לאחר העימות בין ראש הממשלה לבין ח"כ אחמד טיבי ממפלגתו: "מעולם לא היה ראש ממשלה שגרף יותר רווח פוליטי מפחד, שנאה ופילוג".

"ככל שיצליח להשאיר את אזרחי המדינה מפוחדים בין מטח למטח כך ירגיש יותר בטוח בעצמו", הוסיף עודה. "רעת כלל האזרחים היא טובתו – ואסור לנו להיכנע".

15:35 עריכה

שר האנרגיה וחבר הקבינט המדיני-בטחוני, יובל שטייניץ לחדשות 12: "אנחנו עושים הכנות להרחבת המבצע, כולל במימד הקרקעי".

15:50 עריכה

לאחר שדלת הבניין בו מתגורר עד המדינה בתיק 4000, אמר ניר חפץ למקורביו: "אני מקווה שהאירוע הזה לא קשור עליי, ובכל מקרה אני לא חשוב עכשיו. חשובים רק תושבי הדרום".

15:52 עריכה

רקטה פגעה בבית באשקלון. דיווח על שני פצועים קל.

16:24 עריכה

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב על המצב הבטחוני בישראל: "ההסלמה ברצועה מסוכנת מאוד. אנחנו פועלים בכל הדרכים האפשריות כדי להרגיע את המצב כמה שיותר מהר".

16:27 עריכה

כך נראים כוחות הביטחון בעת הגעתם אל זירת נפילת הרקטה שפגעה בבית באשקלון

16:29 עריכה

דובר הג'יהאד האסלאמי: "השעות הקרובות יהיו מכריעות יותר. יש לנו מידע שראש הממשלה, בנימין תניהו, מתחנן לרגיעה. ההחלטה לסיים את הקרב נמצאת בידינו".

16:48 עריכה

הערכת מצב של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון נפתלי בנט, יחד עם הרמטכ"ל ובכירי זרועות הביטחון, הסתיימה כעת בפיקוד דרום.

בתום הישיבה אמר נתניהו: "סיכמנו על צעדי ההמשך. יש כאן הישג גדול לחיזוק נוסף של ההרתעה שלנו". עוד הוסיף כי "פנינו לא להסלמה, אבל אנחנו נדע לעשות את כל הפעולות הדרושות שסיכמנו עליהן כדי להמשיך להגן על מדינת ישראל ואזרחיה".

שר הביטחון נפתלי בנט: "כל מחבל וכל יזם טרור יידע שהוא נושא על בגו טיימר לסוף חייו. נראה שהג'יהאד האסלאמי רוצה לגרור את תושבי עזה לנזקים הרבה יותר גדולים", אמר בנט. "אנחנו מקווים שלא, אבל הם יישאו באחריות להחלטות להם בשעות הקרובות".

17:14 עריכה

דובר צה"ל: לפני זמן קצר כלי טיס של צה"ל תקף פעיל ל הג'יהאד האסלאמי בצפון רצועת עזה, במהלך הכנותיו לשיגור רקטות לעבר ישראל. "זוהתה פגיעה", נמסר.

17:16 עריכה

לאחר שארה"ב גינתה את החלטת האיחוד האירופי על סימון מוצרים מההתנחלויות, סגנית שר החוץ ציפי חוטובולי מודה לידידתנו. "מודה לארצות הברית שמתייצבת לצד מדינת ישראל".

17:18 עריכה

משרד הבריאות הפלסטיני מדווח כי 24 פלסטינים, בהם שלושה ילדים, נהרגו במהלך סבב ההסלמה הנוכחי. 71 נפצעו, מתוכם 30 ילדים.

17:39 עריכה

תושבי שער הנגב חשדות נגב שבעוטף עזה התבקשו לשהות בסמיכות למרחבים המוגנים בעקבות התראה ממוקדת לירי מסיבי והתגברות השיגורים לעבר ישראל בשעה הקרובה.

18:36 עריכה

סגן שר הביטחון אבי דיכטר בחדשות 12: "היממה הקרובה תהיה מאוד משמעותית לקראת ההמשך". עוד הוסיף דיכטר כי כל פועלה של חמאס תגרור גם אותם לעימות. על סיכול בכיר הג'יהאד אל-עטא אמר: "לא היה מנוס אלא לסכל אותו".

19:01 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ כי הוא עדיין תומך בהקמה של ממשלת אחדות אך זו צריכה לרת יותר מאירוע נקודתי, כמו ההסלמה הנוכחית.

במהלך סיור בעוטף עזה אמר גנץ: "אני קורא לאחדות כל הזמן ועושה את כל המאמצים כדי להקים ממשלת אחדות. אני לא מציע לקחת אירוע נקודתי ולעטוף בו את השאלה הפוליטית. האחדות צריכה לשרת יותר מאירוע נקודתי חמור וקשה ככל שיהיה".

19:21 עריכה

בכיר ישראלי על המגעים להפסקת אש: "זה יכול להיסגר הלילה אבל יכול גם להחריף".

בכיר ישראלי התייחס למגעים להפסקת אש שמתווכים על ידי המצרים ואמר: "הדברים קורים במקביל. מצד אחד יש מגעים, אבל מצב שנים הם יורים ואנחנו תוקפים", כך הבכיר ל-ynet. "זה יכול להיסגר הלילה או מחר, אבל יכול גם לגלוש ולהחריף".

19:22 עריכה

הג'יהאד האסלאמי על שיגורי הטילים שביצע נגד ישראל: "אנחנו מפצירים בנתניהו ובצוות הביטחוני שלו, לאפשר לצנזורה הצבאית שלהם לפרסם את שמות הבסיסים הצבאיים שהאש שלנו הגיעה אליהם. הירי שלנו הגיע ללב ישראל, אם נתניהו יחשוף את את הפרטים האלה הוא יהפוך לבדיחה".

19:23 עריכה

החל מאתמול בשעות הבוקר ועד לשעה זו זוהו כ-360 שיגורים מרצועת עזה לשטח ישראל, כך מסר דובר צה"ל.

על פי הודעת הדובר אחוזי היירוט עומדים על למעלה מ-90% וכ-60% מהשיגורים נפלו בשטחים פתוחים.

19:33 עריכה

כלי תקשורת ערביים דיווחו כי מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, יגיע הלילה לקהיר במסגרת המאמצים בין מצרים לאו"ם להוביל להפסקת אש בעזה.

19:34 עריכה

דובר צה"ל: בשעה זו תוקף צה"ל יעדי טרור של ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

20:06 עריכה

משרד החינוך הודיע כי לא יתקיימו מחר לימודים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה, זאת על רקע המצב הביטחוני והנחיות פיקוד העורף. המשמעות היא שכ-309 אלף תלמידים מאזור הדרום לא ילכו לבית הספר.

20:41 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן התייחס לכך שאמר אתמול כי ראש הממשלה סיכל לפני כשנה את חיסולו של בהא אבו עטא: "נתניהו לא היה מוכן לקיים דיון על מדיניות אחרת, כמובן לא על סיכולים ממוקדים. הוא בחר בדרך ההסדרה".

לפיכך, טען ליברמן, "קשה לי להגיד למה דווקא עכשיו. אני מאמין שהדרג הבטחוני הגיעו למסקנה שאי אפשר להשאיר את המחבל בשטח. הוא היה גורם מתסיס".

יו"ר ישראל ביתנו התייחס גם לאפשרות של ממשלת מיעוט בהובלת כחול לבן: "אם הכוונה היא לממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת, אז אני שב ואומר – מדובר בגיס חמישי, הם מנסים להרוס את מדינת ישראל".

20:42 עריכה

דובר צה"ל: לפני זמן קצר תקפו מטוסי קרב של צה"ל מספר יעדי טרור של ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. בין יעדי הטרור הותקפו מתחם צבאי ומתחם אימונים של חטיבת העיר עזה, המשמש גם לייצור קני שיגור ורכיבי רקטות

20:44 עריכה

פיקוד העורף פרסם את הנחיותיו למחר בעקבות ההסלמה:

20:51 עריכה

על אף ההסלמה הבטחונית, שעון החול לסיום תקופת המנדט של יו"ר כחול לבן בני גנץ לא עצר. הליכוד תוקפים הערב את יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן ואת גנץ.

"הם מסרבים לומר בבירור שהם לא יקימו ממשלת מיעוט בתמיכתם של טיבי, עודה וחבריהם תומכי הטרור", לשון ההודעה. "ממשלה כזאת היא סכנה למדינת ישראל".

21:16 עריכה

לפי דיווחים זרים מנהיג הג'יהאד האסלאמי כבר נמצא במצרים על מנת לקיים מגעים להפסקת אש.

21:38 עריכה

אוניברסיטת בן גוריון הודיעה כי לאחר הערכת מצב שנערכה בשיתוף פיקוד העורף, הוחלט כי לא יתקיימו מחר לימודים.

22:34 עריכה

מנהיג הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, פירט את דרישות הארגון בתמורה להפסקת אש – הפסקת הירי, הפסקת החיסולים והפסקת הירי על הפגנות השיבה.

"אם ישראל תיענה לדרישות אלה", אמר נחאלה, "ייתכן שתהיה הפסקת אש בתוך שעה, בתוך שעות או בתוך ימים".

סגירה