ביום חמישי האחרון נהרג עובד בהתהפכות טרקטור באתר בנייה בגבעת זאב, שממוקמת צפונית לירושלים ומעבר לקו הירוק. צוותי מד"א פינו את הקורבן לבית החולים, אך זהותו נותרה לא ידועה. משטרת ישראל הודיעה כי פתחה בחקירת התאונה, אך ההערכה היא כי לא יימצאו אשמים מלבד הנהג עצמו.
מנהל הבטיחות לא יחקור את התאונה העבודה שהתרחשה במרחק קילומטרים ספורים מירושלים. גם לסטטיסטיקת התאונות ההרוג הזה לא יתווסף, כך שניתן יהיה להמשיך ולדווח על "רק" שלושה הרוגים מאז תחילת השנה – ולא ארבעה.
במנהל הבטיחות טוענים כי הגדה המערבית נמצאת מחוץ לתחום סמכות האכיפה שלהם – והם צודקים. כך נוצר מצב שבו הקבלנים הם אותם קבלנים שפועלים בישראל ובגדה המערבית, אתרי הבנייה, אזורי התעשייה והמפעלים הם ישראליים, אך אין גורם שחוקר תאונות או פועל למנוע אותן. זאת, על אף שרוב העובדים הם פלסטינים ואלפים מהם ישראלים.
במנהל הבטיחות אומרים שהגדה המערבית נמצאת מחוץ לתחום האכיפה שלהם. הקבלנים הם אותם קבלנים, אזורי התעשייה ואתרי הבנייה ישראליים – אבל אין מי שימנע תאונות
זהו מצב בלתי סביר ומוזר. בדיוק כפי שלא ניתן להעלות על הדעת אי אכיפה של חוקי התנועה בכבישים בגדה המערבית, כך גם אי אפשר להשלים עם ההפקרות השוררת שם בהקשרים אחרים של היעדר אכיפה.
ההחלטה יצאה לדרך לפני עשור
עם זאת, מתברר כי כבר לפני יותר מעשור הממשלה הכירה בבעיה והחלה לקדם מהלך לפתרונה. בהמשך, גם במנהל האזרחי הצטרפו להבנה זו. כבר בשנת 2014, מנהל הבטיחות עצמו ניסח טיוטת החלטה לקבלת אחריות בתחום הבטיחות בעבודה בגזרת הגדה המערבית.
בתחילת המסמך צוין כי החוקים שבאחריות המנהל אינם חלים באזור, אך לאור ההחלטה להחלת החוק הישראלי בגדה המערבית, הם נדרשים להיערך למימושה.
בפגישה שנערכה בקיץ 2016 בין מנכ"ל משרד הכלכלה דאז עמית לנג, לבין סגן שר הביטחון אלי בן דהן, סוכם כי מפקח העבודה הראשי יקבל אחריות על תחום הבטיחות בעבודה בשטחי הגדה המערבית
עוד נכתב כי כבר באותה תקופה חל חוק רישוי עסקים בגזרת הגדה המערבית, ו"אנו, כנותני אישור מכוח חוק זה, נדרשים כבר היום לתת מענה". אף שהסיפוח לא התממש, במנהל הבינו שהם יכולים ואף מחויבים לפעול בנושא.
ואכן, בפגישה שנערכה בקיץ 2016 בין מנכ"ל משרד הכלכלה דאז עמית לנג, לבין סגן שר הביטחון אלי בן דהן, סוכם כי מפקח העבודה הראשי יקבל אחריות על תחום הבטיחות בעבודה בשטחי הגדה המערבית.
מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שבאותה תקופה היה הממונה על מנהל הבטיחות, פירט בסיכום הפגישה את אזורי הפעילות והאמצעים הנדרשים. לדבריו, מדובר בכ־3,000 אתרים חקלאיים, בעיקר ביישובי הבקעה, ובכ־2,000 מפעלים המרוכזים בגושי ההתיישבות הגדולים, שבהם מועסקים כ־25 אלף עובדים רק בשני הסקטורים הללו.
כמו כן היו אז שלוש–ארבע מחצבות ועוד כ־1,500 אתרי בנייה גדולים ומאות אתרים קטנים עם אלפי עובדים, רובם פלסטינים. לאור התרחבות ההתנחלויות ומאות המאחזים החדשים שנוספו מאז, המספרים כיום כבר גדולים בהרבה.
אמורים להיות שישה מפקחים נושאי נשקים, שלושה רכבי ארבע על ארבע, ולכל מפקח יינתן הציוד המלא, כולל מחשב, טלפון, אקדח וכספת אחסון, מצלמה, ציוד מיגון אישי ולחצן מצוקה
באותו מסמך פורטו עקרונות ההפעלה, בהם פיקוח בצוותים של שניים. חקירת הפרות, תאונות ומחלות מקצוע יתבצעו על ידי צוות של שני חוקרים הכפופים למנהל הבטיחות. הפעילות צריכה להיות מתואמת עם גורמי הביטחון וכפופה למחוז ירושלים, כאשר בהמשך אף תוכנן להקים מחוז ייעודי ליהודה ושומרון במנהל הבטיחות – בדומה למחוז המשטרה באזור, לפחות ברמה התכנונית.
על פי התוכנית, היו אמורים לפעול בשטח שישה מפקחים חמושים, שלושה רכבי שטח מסוג ארבע על ארבע, ולכל מפקח היה צפוי להינתן ציוד הכולל מחשב, טלפון, אקדח, כספת לאחסון נשק, מצלמה, ציוד מיגון אישי ולחצן מצוקה.
נוסף על כך, תוכנן כי המפקחים יעברו הכשרות מיוחדות, כולל קורסי ערבית, עזרה ראשונה, ירי ואבטחה. המכתב, שהופנה לשר הביטחון, נשלח גם בהעתק למנהלת מנהל הבטיחות דאז, ורדה אדוארדס.
באוקטובר 2016 נערכה פגישה בין סגן שר הביטחון אלי בן דהן למנכ"ל משרד הרווחה דאז, אלי יבלון. בפגישה ציין בן דהן כי מזה שנה וחצי הוא פועל להשוואת חקיקה ותקנות בין ישראל ליהודה ושומרון, וכי משרד הכלכלה כבר העביר לו את פירוט הפערים בתחום הבטיחות בעבודה באזור. כאמור, הדגיש כי קיים צו להחלת תיקי בטיחות בעבודה, שלא קודם בעבר בשל השלכותיו התקציביות.
"לא זכור לי שזה מה שסוכם. סוכם שנעביר להם את הנוסח האחרון לצו האמור ושיש צורך בהוספת תקנים לצורך אכיפה. הסמכות לקדם תיקון לצו לא במשרד אלא של יועמ"ש איו"ש"
מנכ"ל משרד הרווחה השיב כי ברגע שצו להחלת תיקי הבטיחות ייחתם בידי אלוף פיקוד מרכז, הוא יפעל מול משרד האוצר להשגת התקציב הדרוש למימושו. עם זאת, חלפה שנה ללא התקדמות משמעותית, ובספטמבר 2017 פנה גלעד וייס, יועצו של סגן שר הביטחון, במייל ליעל רובינשטיין לנצקרון, יועצת מנכ"ל משרד הרווחה, בניסיון נוסף לקדם את הנושא.
"לפני כשנה התקיימה פגישה בנושא בטיחות בעבודה. סוכם על הכנת צו מתאים ליהודה ושומרון במשרד, ולאחר מכן השגת תקנים למפקחים ביהודה ושומרון על ידי המנכ"ל (יבלון). לא ידוע לנו על התקדמות שנעשתה מאז. האם העבודה על הכנת הצו הסתיימה? כנ"ל בנוגע לתקצוב תקנים למפקחים".
כעבור כשבועיים, יועצת המנכ"ל העבירה בקשה להתייחסות של דבורה אלעזר ספיר, סגנית ליועץ המשפטי במשרד הרווחה, שהשיבה: "לא זכור לי שזה מה שסוכם. סוכם כי נעביר להם את הנוסח האחרון שבידינו בקשר לצו האמור וכן כי לצורך […] הצו בנוגע לבטיחות בעבודה על יו"ש יש צורך בהוספת תקנים לצורך ביצוע אכיפה.
"הסמכות לקדם תיקון לצו [היא] לא של המשרד אלא של יועמ"ש איו"ש. על פי החלטת ממשלה, כל נושא דיני העבודה, כולל בטיחות, צריך לקדם בצוות בין־משרדי של משרד הכלכלה (היום משרד העבודה), משפטים ואיו"ש".
ההתנערות הזו מסירה עומס משמעותי ממנהל הבטיחות, שהצליח לטרפד את המהלך – למרות הבקשות החוזרות ממשרד הביטחון, וכפי שנראה בהמשך, גם חרף ההיערכות במנהל האזרחי ובפיקוד המרכז ליישום השינוי
נראה אפוא שבמשרד הרווחה התנערו מאותה בקשה להכנת הצו בטענה של חוסר סמכות והיפנו אותה לצוות בין־משרדי שאמור היה לקום לשם כך.
ההתנערות הזו מסירה עומס משמעותי ממנהל הבטיחות, שהצליח לטרפד את המהלך – למרות הבקשות החוזרות ממשרד הביטחון, וכפי שנראה בהמשך, גם חרף ההיערכות במנהל האזרחי ובפיקוד המרכז ליישום השינוי.
בפיקוד מרכז ערוכים להסדרה
בתשובה לבקשת חופש מידע שהגיש דני קרוננברג, השיב משרד המשפטים בספטמבר אשתקד כי אין נוהל פעילות למנהל הבטיחות ביהודה ושומרון, "מאחר שהחוק אינו חל באזורים אלו". אומנם הנימוק של היעדר חוק נכון, אך קיים פתרון שניתן לקדם, בדומה לנושאים אחרים שהוכנסו לתחולת האכיפה – כולל כאלה שבאחריות מנהל הבטיחות עצמו.
ארגון "קו לעובד" פנה בסוף 2021 לאלוף פיקוד המרכז דאז יהודה פוקס, בבקשה לכלול במסגרת החקיקה הצבאית בגדה המערבית הוראות פיקוח על הפרת הוראות בטיחות בעבודה ולהסדיר סמכויות פיקוח למנהל הבטיחות. בפנייה ציינו כי מנהל הבטיחות אמון על אכיפת זכויות מגן בדיני עבודה בגדה, אך התקנון המסדיר את פעילותו אינו מתייחס לנושא הבטיחות בעבודה.
"אכיפת חוקי בטיחות היא חלק אינהרנטי מזכויות עובדים והשמירה עליהן. החלה חלקית של סמכויות פיקוח בשוק העבודה היא בלתי סבירה ואינה מקדמת מטרה לגיטימית"
"גם אכיפת חוקי הבטיחות היא חלק אינהרנטי מזכויות עובדים והשמירה עליהן. החלה חלקית של סמכויות פיקוח בתחום שוק העבודה היא בלתי סבירה ואינה מקדמת מטרה לגיטימית", נכתב בפנייתם.
בפיקוד המרכז השיבו בתגובה כי נערכה עבודת מטה להסדרת דיני הבטיחות ביהודה ושומרון, וכי גובשה טיוטת חקיקה שהועברה למשרדי הממשלה לצורך קבלת התייחסותם.
את הכפפה הזו נוח למשרדי הממשלה לא להרים. האחריות הישירה לפתרון הסוגיה מוטלת לפי שעה על שר העבודה יואב בן צור מש"ס, ועל מנכ"ל משרדו ישראל אוזן. השניים לא סיפקו תשובה לשאלה מדוע אינם פועלים לקידום אכיפת הבטיחות בגדה המערבית.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
מדובר באחריות של המעסיק לבטיחות בעבודה על פי תחיקה,תקנות,צווים נושא עבודות בניה 1961, צו הבטיחות בעבודה (עבודות בניה הנדסית) תשכ"ב, צו הבטיחות בעבודה(פנקס כללי) תש"ך 1959, תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה) תשמ"ח-1988, תקנות ארגון הפיקוח ע העבודה (תכנית לניהול הבטיחות) תשע"ג 2013. הכותב הנו עורך דין העוסק בתחום נזקי גוף ורכוש, דיני עבודה וביטוח שמואל שטיינר 0544695318