חשיפה כך השתלט מעון ראש הממשלה על מבנה היסטורי השוכן לצידו

"וילה שוקן", מעונו המפורסם של זלמן שוקן, שימשה במשך שנים רבות את האקדמיה למוזיקה ● מזה כעשרים שנה השטח בבעלות פרטית של קבוצת רוכשים מחו"ל ● אך בפועל, המבנה "סופח" בשנים האחרונות למעון ראש הממשלה, שופץ, גודר ונסגר לכניסה - ככל הידוע, ללא עדכון או תיאום עם עיריית ירושלים וללא אישור סטטוטורי כלשהו ● בדיון בתביעת הדיבה של מני נפתלי, חשף עד המדינה ניר חפץ כי המבנה שימש גם כ"חמ"ל נגד נפתלי"

מבנה האקדמיה לשעבר ברחוב סמולנסקין שהפך לחלק ממעון רה"מ (צילום: תני גולדשטיין)
תני גולדשטיין
מבנה האקדמיה לשעבר ברחוב סמולנסקין שהפך לחלק ממעון רה"מ

מעון ראש הממשלה השתלט על מבנה היסטורי ענק השוכן בסמוך לבית ראש הממשלה ברחוב בלפור, ירושלים, שיפץ אותו והפך אותו בפועל לחלק מהמתחם המאובטח של המעון ולמבנה המשמש את פמליית ראש הממשלה לצרכים שונים.

המדובר בבית זלמן שוקן, המכונה "וילה שוקן" ונמצא ברחוב סמולנסקין 7, סמוך לבית ראש הממשלה הממוקם ברחוב סמולנסקין פינת רחוב בלפור. המבנה שימש בעבר כאקדמיה למוזיקה ולמחול וכבית הספר התיכון שליד האקדמיה ואחר כך כבית ספר של רשת "שובו".

מבדיקת זמן ישראל עולה, כי ככל הידוע לא הוגשו בקשות לגופי התכנון והבנייה של עיריית ירושלים לשיפוץ המבנה ולשימושו כחלק ממעון רה"מ. בעיריית ירושלים ובמשרד ראש הממשלה לא השיבו עד כה לשאלת זמן ישראל, האם הוגשו בקשות לאישור השיפוץ.

הקרקע של המבנה, אשר "סופחה" בפועל לבית ראש הממשלה, נרכשה לפני כעשרים שנה על ידי קבוצת בעלים פרטיים מחו"ל. גורמים בעיריית ירושלים אמרו לזמן ישראל כי על הקרקע אושרה בנייה פרטית לטובת הבעלים ללא שום קשר לבית ראש הממשלה.

לפי גורמים בעיריית ירושלים, נראה כי העירייה אף לא עודכנה על פלישת מעון רה"מ. גורמים בעירייה טוענים כי "במתחם מסתובבים מאבטחים של מעון רה"מ אבל הוא בכלל לא קשור למעון".

ההשתלטות, שהחלה ככל הנראה לפני כשבע שנים, עלתה בבית המשפט המחוזי בהרצליה בשבוע שעבר, במהלך דיון בתביעת הדיבה של מני נפתלי נגד הליכוד ומקורביו של נתניהו.

יועץ ראש הממשלה לשעבר, ניר חפץ, שהוא אחד הנתבעים בתביעתו של נפתלי, הציג על דוכן העדים בשבוע שעבר תמונות ממה שכינה "החמ"ל נגד מני נפתלי" – פורום שכלל, לטענת חפץ, את נתניהו, חפץ, עורכת הדין שולי אשבול ויועצי ראש הממשלה דוד שמרון, טופז לוק ויונתן אוריך – ובו תיכננו לכאורה מהלכים נגד נפתלי.

"בזמן שחפץ הציג את התמונות, מני פתאום לחש לי, שהמקום שבו הם ישבו הוא הבניין הנטוש של בית הספר, ליד בית ראש הממשלה, ששופץ לקראת ביקורו של פוטין", מספר עורך דינו של נפתלי, גונן בן יצחק.

"כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקר בארץ, חיפשו מקום להלין את עובדי הפמליה שלו", אומר נפתלי לזמן ישראל. "[סמנכ"ל משרד ראש הממשלה] עזרא סיידוף אמר, יש מבנה נטוש של בית ספר שמיועד להריסה, בואו נשכן שם את הפמליה. המבנה שופץ בעלות מיידית של כ-70 אלף שקלים, מתקציב המעון ובהוראתו של סיידוף. וזה המבנה שבו הם ישבו בחמ"ל שהם פתחו נגדי".

בנימין נתניהו נכנס למתחם
בנימין נתניהו נכנס למתחם "וילה שוקן" לנאום לתקשורת. מאחוריו היועצים טופז לוק ויונתן אוריך. 20 במרץ 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

מאז "סיפוח" בית הספר, נעשו בשטחו שימושים שונים לטובת ראש הממשלה נתניהו. לפני חצי שנה, למשל, ב-20 במרץ 2019, המקום שימש לאירוע בו נאם נתניהו בשידור חי אודות הפריצה לטלפון הסלולרי של בני גנץ, לפני הבחירות לכנסת ה-22.

היסטוריה ירושלמית

"וילה שוקן" המפוארת השתייכה לזלמן שוקן – מי שהקים, בין היתר, את "הוצאת שוקן" ורכש את עיתון "הארץ". הווילה נבנתה בשנות השלושים, בעיצובו של האדריכל המפורסם אריך מנדלסון.  ב-1947 הוחרם המבנה על ידי צבא המנדט הבריטי ולאחר קום המדינה, משפחת שוקן מכרה אותו לממשלת ישראל ב-200 אלף דולר – סכום עתק באותו זמן.

המדינה התכוונה להקים בווילה משכן לנשיאי ישראל, אבל הנשיא יצחק בן-צבי סירב להתגורר במבנה כה מפואר והתוכנית בוטלה. ב-1957 המתחם נמכר לאקדמיה הישראלית למוזיקה שהרחיבה ושיפצה את הווילה והקימה במקום את משכנה הראשון. האקדמיה עברה לגבעת רם ב-1985 וב-2003 עבר גם בית הספר התיכון שליד האקדמיה לגבעת רם.

וילה שוקן המקורית, בעיצוב האדריכל אריך מנדלסון
וילה שוקן המקורית, בעיצוב האדריכל אריך מנדלסון

לאחר פינוי האקדמיה, נמכר המבנה לקבוצת רוכשים בשם איגדה בע"מ הכוללת יהודים מאוסטריה, שוויץ ובלגיה יחד עם היזם הלל לייבוביץ'. הקבוצה ביקשה להרוס את הווילה ולהקים במקומה מגדל מגורים רב-קומות. אולם ב-2003 בוטלה התוכנית עקב התגדות תושבים במקום.

מתכננת המחוז לשעבר, בינת שוורץ, העלתה תוכנית אלטרנטיבית, לפיה המבנה ישמש כגנזך המדינה. אולם ב-2006 אושרה תוכנית לשימור המבנה עם תוספת בנייה, במקום התוכנית לבניית מגדל מגורים.

בעבר פורסם כי בשנת 2008 אושרה תוכנית נוספת לבנייה אשר הוגשה על ידי היזמים לוועדה המחוזית לבנייה והוועדה לשימור אתרים. אולם, בעקבות ערעורים, התוכנית הוחזרה לוועדות ומאז לא ברור מה עלה בגורלו התכנוני של המתחם. כך או כך, המקום נשאר בבעלות הרוכשים שיוצגו בידי קבוצת איגדה, ומאז 2012 הוא לכאורה עומד נטוש.

לפי נסח הטאבו של הקרקע, בעלי החלקות בסמולנסקין 7 כיום הם חמישה אזרחים בלגיים – פיליפ ציפל, רחל ולושה באוומלוולד, רוזלין דבידוצקי קוניג, ולאון קניג; ארבעה אזרחים אוסטרים – נטשה רוזנברג, ביאטריס פלוק, אסתר גלוט ורוברט גולדשטיין; ורחל פלוק, אזרחית שוויץ.

בעבר פורסם כי בעלי המתחם הציעו אותו למכירה ב-12 מיליון דולר בעקבות עיכובים באישור תוכניות הבנייה שלהם למקום. כן פורסם כי בעלי המתחם, או חלקם, היו בין מגישי ההתנגדויות להקמת מתקני האבטחה הרבים שנוספו ברחובות הסמוכים.

לורה ורטון, חברת מועצת העיר ירושלים: "זה כנראה נעשה מאוד בחשאיות כך שאפילו לא שמעתי על השיפוץ וההרחבה האלה, אחרת הייתי מרעישה עולמות. זה פשוט לא יאמן איך שראש הממשלה הזה מתנהל"

כיתוב: ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: ולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)
כיתוב: ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: ולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)

כיום, המבנה הוא חלק מהמתחם המאובטח של בית ראש הממשלה. רחוב סמולנסקין חצוי לשניים כשחציו הקרוב יותר לבית ראש הממשלה סגור לכניסה, מגודר ומאובטח.

לורה ורטון, יו"ר רשימת מרצ בירושלים וחברת מועצת העיר, העוקבת לעומק אחרי הליכי התכנון והבנייה בעיר, בדקה ולא מצאה כי הוגשו בקשות של בית ראש הממשלה לשימוש במעון. "זה כנראה נעשה מאוד בחשאיות כך שאפילו לא שמעתי על השיפוץ הזה של בית הספר וההרחבה הזאת של מעון רוה"מ, אחרת הייתי מרעישה עולמות. זה פשוט לא יאמן איך שראש הממשלה הזה מתנהל", אומרת ורטון.

מעון ראש הממשלה בירושלים, ארכיון (צילום: Hadas Parush/Flash90)
מעון ראש הממשלה בירושלים, ארכיון (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"אין כניסה לכאן"

בית ראש הממשלה שוכן בפינת הרחובות סמולנסקין ובלפור. אחרי רצח יצחק רבין, בית ראש הממשלה הוקף בגדרות אבטחה שחסמו את המעבר בצומת הרחובות סמולנסקין ובלפור ובינם לבין דרך עזה הסמוכה.

בזמן כהונתו של נתניהו כראש הממשלה, הורחב השטח המאובטח והמוקף בגדרות, והוא כולל כיום חלק משמעותי מרחוב בלפור. בנוסף, הורחב השטח המאובטח ברחוב סמולנסקין כך שגם "וילה שוקן" הוכנסה לתוכו.

סמוך למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, שוכנים מספר משרדים ודירות פרטיות שאינם קשורים למעון ולמשרד ראש הממשלה, והם נמצאים בתוך השטח המאובטח והמגודר ומורשים להיכנס אליו תחת בדיקה ביטחונית.

העובדים והדיירים ש"לכודים" בתוך השטח המאובטח יכלו בעבר להיכנס אליו משתי כניסות – מרחוב סמולנסקין ומרחוב בלפור. ואולם, בשנים האחרונות השוטרים בכניסה לשטח המגודר ברחוב סמולנסקין אינם מאפשרים לעבור דרכו גם לאלו הגרים או עובדים ברחוב בלפור.

יוני מזרחי, מנכ"ל ארגון "עמק שווה" שמשרדו שוכן בתוך המתחם המאובטח של מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור מאז 2011, אמר לזמן ישראל: "בעבר רחוב סמולנסקין היה פתוח ועברנו בו בחופשיות. באיזשהו שלב סגרו את הרחוב, חצו אותו בגדרות ומאז אנחנו יכולים לעבור רק דרך רחוב בלפור. למה? ככה. כי ככה אמרו המאבטחים".

ד', קבלן שיפוצים שעובד ברחוב סמולנסקין, אומר: "פעם היה כאן בית ספר והיה אפשר להיכנס בחופשיות, אחר כך הממשלה לקחה את המקום ומאז אסור להיכנס. אל תנסה להתקרב לשם, אתה תחטוף צעקות"

כשביקשנו להיכנס למתחם מרחוב סמולנסקין נאמר גם לנו על ידי השוטרת בכניסה: "אין כניסה לכאן. זה חלק מבית ראש הממשלה. אני יודעת שזה היה פעם האקדמיה, אבל היום זה בית ראש הממשלה".

ד', קבלן שיפוצים שעובד ברחוב סמולנסקין, אומר: "פעם היה כאן בית ספר והיה אפשר להיכנס בחופשיות, אחר כך הממשלה לקחה את המקום ומאז אסור להיכנס. אל תנסה להתקרב לשם, אתה תחטוף צעקות".

משרד ראש הממשלה לא הגיב לפניות חוזרות ונשנות של זמן ישראל מיום רביעי שעבר ועד עכשיו. גם מעיריית ירושלים לא נמסרה עד כה תגובה לכתבה. עזרא סיידוף סירב לבקשת זמן ישראל להגיב.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
כך הדיקטטור משתלט על שטחים ומבינים של אחרים, הכול בשקט,מי יכול על הדיקטטור? חיבים לעשות סוף להיתנהלות הכלןקלת הזו,ולהחזיר רכוש שניבזז שלא כדין ממשקיעים מחול,ולפנות את בלפור למקום מבודד ... המשך קריאה

כך הדיקטטור משתלט על שטחים ומבינים של אחרים, הכול בשקט,מי יכול על הדיקטטור? חיבים לעשות סוף להיתנהלות הכלןקלת הזו,ולהחזיר רכוש שניבזז שלא כדין ממשקיעים מחול,ולפנות את בלפור למקום מבודד ונידח ,שם מקומו של הדיקטטור

לא יאומן כל יום וכל שעה מתגלה עוולה נוספת שבוצעה על ידי ביבי ונושאי כליו ואנחנו ממשיכים להתפלא ולכעוס ולא לעשות כלום בנוגע.מתי נבין שגם היום אנחנו יודעים רק על חלק ממעלליו.ומי יקום ויעש... המשך קריאה

לא יאומן כל יום וכל שעה מתגלה עוולה נוספת שבוצעה על ידי ביבי ונושאי כליו ואנחנו ממשיכים להתפלא ולכעוס ולא לעשות כלום בנוגע.מתי נבין שגם היום אנחנו יודעים רק על חלק ממעלליו.ומי יקום ויעשה צדק במדינה הזאת המדהימה והיקרה שלנו.יציל אותנו מידיו
בריאות לכולם וחג שמח

עוד 1,088 מילים ו-5 תגובות
סגירה