מה הקשר בין פייסבוק, פמיניזם ומהפכת הלגליזציה?

.עדי סופר תאני (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
Miriam Alster/FLASH90
עדי סופר תאני

בשבוע שעבר נערך במשרדי פייסבוק תל אביב אירוע יום הולדת שנה ליוזמה הקרויה מעגלי מנהיגות קהילתית (community leadership circles). היוזמה,  הפועלת מטעם פייסבוק בעשרות מדינות בעולם, מנסה דרך הרשת להפיק וליישם תובנות על אופני הביטוי וסיפוק הצרכים הקהילתיים בפייסבוק. 

האירוע, כיאה למעמד, היה טעים ובסטייל, עם הרצאה מרתקת של פרופ' דן אריאלי על מוטיבציה והנעה לפעולה פנים ארגונית. לסיום דנו פרופ' אריאלי ומנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני, מול עשרות מנהלי קהילות ישראלים, בשאלה מהי מוטיבציה? 

בעודי שם פיזית ווירטואלית, ורגע אחרי שנשנשתי סושי טעים, צילמתי והעליתי הכל לקהילה שלי – "נשים בירוק" – קהילת צרכניות הקנאביס הישראלית. קיבלתי לייקים והרגשתי שהגשמתי את המוטיבציה שלי, להיות נאהבת. לכאורה. יתכן שהמוטיבציה האמיתית שלי היתה לגרום לאנשים להתפוצץ כי אני שם והם לא.

בעודי שם פיזית ווירטואלית, ורגע אחרי שנשנשתי סושי טעים, צילמתי והעליתי הכל לקהילה שלי – "נשים בירוק" – קהילת צרכניות הקנאביס הישראלית. קיבלתי לייקים והרגשתי שהגשמתי את המוטיבציה שלי, להיות נאהבת

ואולי בכלל ניסיתי להביא את נשים בירוק כגישה תיאורטית טיפולית שלמה שאני חווה, מתחקרת ובונה, כבר כמעט שלוש שנים, יחד עם עוד אלפי נשים מדהימות, לתוך העולם האמיתי שקיים שם בחוץ, כלומר, לתוך פייסבוק?

*  *  *

כך או כך, ברור שהמוטיבציה שלי ושל עדי סופר תאני היא לא אותה מוטיבציה. אנחנו פועלות ממקומות שונים לגמרי. אני מנהלת קהילת נשים מקומית כתחביב ואספירציה מקצועית, והיא מנכלי"ת פייסבוק בארץ, אשת עסקים מהבכירות במשק.

בשנתיים האחרונות פייסבוק נחקרת בעשרות מדינות בעולם במגוון עבירות, בהן העברת מידע אישי של גולשים לצרכים מסחריים ופוליטיים, פגיעה בפרטיות, הצגת נתונים שיקריים ועוד.

מי שהצטרף לביקורת הזו בסופ"ש האחרון הוא סשה ברון כהן, שקיבל אות כבוד מטעם הליגה נגד השמצה הפועלת למיגור שיח השנאה.

במהלך הטקס שנערך בניו יורק נאם ברון כהן, ותקף את פייסבוק בטענה שלו היתה החברה קיימת בימי מלחמת העולם ה-2, היא היתה מאפשרת להיטלר לנהל בתחומה תעמולה, כנמשל מפעילותה של החברה כיום, לכאורה.

מי שהצטרף לביקורת בסופ"ש האחרון הוא סשה ברון כהן. במהלך טקס קבלת אות כבוד של הליגה נגד השמצה, תקף את פייסבוק בטענה, שאילו התקיימה במלחה"ע ה-2, היתה מאפשרת להיטלר לנהל בתחומה תעמולה

זו השלכה מעניינת במיוחד כשמגיעה מאדם שעשה קריירה "על חשבון" מיעוטים. לא בכדי ברון כהן נחשב לאחד מגדולי הקומיקאים היום. הסאטירה שלו לא רק קורעת מצחוק, היא גם הכי נוקבת, מוגזמת וחסרת בושה לחלוטין. ממעמדו זה, קרא השחקן לרשתות החברתיות כולן לקיים שורת סטנדרטים מחמירים בכל הנוגע לביטוי שנאה, אנטישמיות, גזענות והפצת שקרים. 

*  *  *

תחת הנסיבות האלו, כמובן שכל ביקורת כלפי הרשת החברתית מוצדקת ובמקומה. מעבר לחקירה שמתנהלת, תצטרך החברה ליישם לקחים ונהלים עמוקים לעתיד. למרות שזה לא תמיד קל טכנית, וגם החקיקה בתחומים האלו טרם התהדקה, אם בכלל התהוותה במדינות השונות.

לפילוסופים של האינטרנט אשאיר את הדיון, האם לגיטימי לאפשר פרסום של חברה מזהמת כמו קוקה קולה ולקדם אג'נדה פוליטית. בכל מקרה זה תהליך גלובלי של למידה שטוב, חשוב וטבעי שיעשה. 

אך במקביל לתהליך הזה ואולי על מנת לאזן מעט את התמונה, פייסבוק מעניקה דגש ניכר לתחום הקהילות. נוכחותה של סופר תאני כ"הפתעת הערב" אמרה לא מעט על האסטרטגיה של פייסבוק בהקשר הזה בעתיד הקרוב. פייסבוק הצהירה כבר לפני כמה חודשים על פיתוח פיד חדש נוסף שיוקדש לקהילות, ואשר הושק, אם קראתי נכון את המפה הוירטואלית, בימים האחרונים ממש. במקביל פייסבוק עובדת על פיתוח מטבע באמצעותו ניתן יהיה לסחור בתוך הרשת. 

במקביל לתהליך הזה ואולי כדי לאזן מעט את התמונה, פייסבוק מעניקה דגש ניכר לתחום הקהילות. נוכחותה של סופר תאני כ"הפתעת הערב" אמרה לא מעט על האסטרטגיה של פייסבוק בהקשר הזה בעתיד הקרוב

במובן הזה ושוב – תחת כל הסייגים והביקורות, החברה אכן מגשימה את החזון האוטופי המקורי של האינטרנט – התגברות על פערי מרחק וזמן, הנגשת מידע ותוצריו, ריבוי דעות, חיבור בין אנשים, רעיונות, צרכים, מסחר קהילתי הוגן ועוד.

באופן אישי – פייסבוק מאפשרת לי לאוורר מידע חבוי ולבנות מעגל שיח נשי בכל הנוגע לצריכת קנאביס נשית, שהיא כל כך שונה מזו הגברית, וכן לגבי אופני הצריכה השונים גם הם. מרגיש כאילו אנחנו מפתחות תורה שלמה, אבל לא, אנחנו מקימות לתחייה תורה שהיתה קיימת ונכחדה מטעמים כלכליים והגמוניים. כעת תורה זו מתעוררת בכל העולם מתרדמת ארוכת שנים, לאורה המיטיב של הרשת החברתית. 

*  *  *

ישנן כמה מגמות גלובליות שקורות בשנים האחרונות במקביל. התעצמותה של הרשת החברתית, התגברות הפמיניזם בדמות קמפיין METOO ודומיו, ותנועת הלגליזציה.

לא בכדי שלוש התנועות האלו מהדהדות בעוצמה רבה במרחב הוירטואלי והציבורי במקביל וגם מזינות זו את זו. לא מקריות היא שהביאה כל כך הרבה נשים להוביל ברשת החברתית, כמו גם בתחום הקנאביס

לדעתי מדובר במשולש שווה שוקיים. לא בכדי שלוש התנועות האלו מהדהדות בעוצמה רבה במרחב הוירטואלי והציבורי במקביל וגם מזינות זו את זו. לא מקריות היא שהביאה כל כך הרבה נשים להוביל ברשת החברתית, כמו גם בתחום הקנאביס.

מספר הנשים העוסקות בתחום הקנאביס בעולם די גבוה ביחס לאחרים. גם בארץ יש לא מעט נשים בתחום, אך מפאת היותו לא מוסדר, ומשום שתחומי השיח נקבעים על ידי אינטרסים כלכליים ופוליטיים צרים, הן הולכות לאיבוד בהמולה.

*  *  *

לאחרונה כלי התקשורת פיטמו אותנו בתמלילי חקירות נתניהו. מירב העיסוק הוא במעורבותה ונוכחותה של משפחת נתניהו בתקשורת ברמת זוטי זוטות.

בהתאמה מוחלטת צר לי לבשר, שגם תחום הקנאביס נצבע בצבע פוליטי עגום. כיום אנו נמצאים במצב בו מטופלים (50 אלף ישראלים פחות או יותר) פשוט מתחננים לעזרה.

טונות של קנאביס "נעלמו/נשרפו/נגנבו". החוות מודיעות למטופלים כי אין ביכולתן לעזור וגם בסופר פארם אין סחורה. אבל בשוק השחור באורח פלא יש תמיד, והרבה.

להבנתי – עצם מסגור השיח אודות "קנאביס רפואי" נועד להעצים את השוק השחור. זהו הפרד ומשול קלאסי בו נגועים לא מעט אנשים שלקחו על עצמם "לייצג" את המטופלים. הם מנהלים את השיח בזחיחות ספק מודעת. נקווה במקום הזה ובזמן הזה שכמו ביתר תיקי אלף, גם כאן האמת תצא לאור, ובהקדם. 

דפנה גלפז, אשת תכן וחוקרת תרבות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 894 מילים
סגירה