בזכות הקומץ

ההפגנה ה-142 בפתח תקווה (צילום: יעל לפיד ואמיר בן-דוד)
יעל לפיד ואמיר בן-דוד
ההפגנה ה-142 בפתח תקווה

נתניהו שלט בישראל, במצטבר, 23 שנים. 4 קדנציות, מתוכן 3 ברצף. הוא שבר שיאים רבים, כולל את שיא הכהונה הארוכה ביותר, שהחזיק האב המייסד בן-גוריון.

במרוצת כהונותיו הוא שבר שוב ושוב את כללי המשחק הפוליטי, במעין טור הנדסי של הסרת מעצורים – מנע קיום פריימריס בליכוד, ביצע סחר-מכר מושחת בכמעט כל כלי תקשורת במדינה, באופן שעיוות לחלוטין את סיקור ענייניו המשפטיים, ואף היטה את תוצאות הבחירות.

הוא הפעיל את המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, ואת צה"ל, באופן המעורר חשד עמוק לניגוד עניינים בינו לבין אזרחי המדינה, ונבלם ע"י מערכת המשפט בכוחותיה הכמעט-אחרונים.

הוא הפעיל את המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, ואת צה"ל, באופן המעורר חשד עמוק לניגוד עניינים בינו לבין אזרחי המדינה, ונבלם ע"י מערכת המשפט בכוחותיה הכמעט-אחרונים

בבחירות של אפריל 2019, ניצלה הדמוקרטיה הישראלית בעור שיניה – 1400 הקולות שחסרו ל"ימין החדש" – מקואליצייית חסינות-התגברות שהיתה משנה את פני המדינה. בבחירות של ספטמבר נעה המטוטלת מעט יותר בכיוון ההפוך מנתניהו.

*  *  *

אבל גם בערב המעודד של ליל אמש, לאחר שמערכת המשפט ואכיפת החוק מילאה את חובתה המקצועית, המוסרית והערכית, והגישה את 3 כתבי האישום נגד נתניהו, יש הלכה למעשה רוב פרלמנטרי תומך-שחיתות.

ליברמן שייך במובהק לגוש החסינות-התגברות, המונה על הנייר 63 חברי כנסת צייתנים וחפויי ראש. ראשי מפלגות הגוש – נתניהו, דרעי, ליצמן – הם מושחתי-עבר, מושחתי-הווה ו/או מורשעי-עתיד. כך גם שני שרים מן הליכוד (כץ ואמסלם), ועוד ח"כ בולט (ביטן).

פרקליט המדינה מסיים את תפקידו בחודש הקרוב, מפכ"ל משטרה אין, מבקר המדינה עוסק בטיהור קיני הביקורת במשרדו, ולפי פרסומים אף מעביר חומרים חסויים לידי המבוקר הראשי. נשיא המדינה מורתע ומבוהל

פרקליט המדינה מסיים את תפקידו בחודש הקרוב, מפכ"ל משטרה אין, מבקר המדינה עוסק בטיהור קיני הביקורת במשרדו, ולפי פרסומים אף מעביר חומרים חסויים לידי המבוקר הראשי. נשיא המדינה מורתע ומבוהל, ופועל בניגוד לאינטרס הציבורי למען "שקט תעשייתי", כמעט בכל מחיר.

כך שישראל הגיעה אל הצומת הזה לא בזכות מוסדותיה, אלא למרות כישלונם. היא הגיעה אליו בעיקר בזכות אזרחיה, אותו קומץ פטריוטים שהתקבץ באופן ספונטני, מן היקב ומן הגורן, אל כיכר גורן בפתח תקווה, ונאחז בה שלוש שנים תמימות, ערב ערב, "כל מוצ"ש אצל היועמ"ש", עם "חולצות ישעיהו" שיצר אורן סימון, ועליהן פסוק כ"ג מפרק א' –  "שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא יָבוֹא אֲלֵיהֶם".

זו היתה מחאה בהנהגה נשית, עם הלביאה הזועמת עורכת הדין סיגלית קסלר, הלוחמת החברתית חני קים, והנמרה במגפיים ובמגפון אורלי בר לב. שואגות על הבמה קיץ, חורף, סתיו ואביב, לעיתים מול עשרות, לעיתים מול מאות, ובמספר נקודות קריטיות גם מול אלפים. והיה שם מני נפתלי, הלוחם, המאבטח, אב-הבית קשה העורף וזקוף הקומה, וגם לאלדד יניב, השנוי במחלוקת, מגיע קרדיט על חלקו החשוב במחאה, שצמחה בהובלתו לתהלוכות של עשרות אלפים בשדרות רוטשילד בואך כיכר הבימה.

כך שישראל הגיעה אל הצומת הזה לא בזכות מוסדותיה, אלא למרות כישלונם. היא הגיעה אליו בעיקר בזכות אזרחיה, אותו קומץ פטריוטים שהתקבץ באופן ספונטני, מן היקב ומן הגורן, אל כיכר גורן בפתח תקווה

בנוסף למוחים בכיכרות, העם הישראלי חייב חוב גדול לקומץ עיתונאי-מופת, ואלו שמותיהם: רביב דרוקר, גידי וייץ, בן כספית, גיא רולניק, גור מגידו, אביעד גליקמן, מוטי גילת. להם, לעורכיהם ולבעלים של כלי התקשורת שתמכו בהם למול מתקפות אדירות, ישירות ועקיפות, ששיגרו נתניהו וסייעניו.

נתניהו של מחר איננו נתניהו של היום. הוא פצוע אנוש, ומסוכן עוד יותר. ההסלמה שייצר במו ידיו מול איראן מאיימת לצאת משליטה, ולדרדר את ישראל לעימות קשה בתנאים של אי-וודאות פוליטית חסרת תקדים.

עם ראש ממשלה במאבק הישרדות ותחת שר ביטחון זמני, שמינויו ספק-חוקי, מי ששר הביטחון לשעבר יעלון כינה בזלזול "המ"פ האסטרטגי". בנט חותר מיומו הראשון בתפקיד ליצירת דימוי לוחמני, ולנטיעת הרושם שבמו ידיו גרם לצה"ל "להכות בראש הנחש", באיראן עצמה ולא רק בשלוחותיה.

נתניהו של מחר איננו נתניהו של היום. הוא פצוע אנוש, ומסוכן עוד יותר. ההסלמה שייצר במו ידיו מול איראן מאיימת לצאת משליטה, ולדרדר את ישראל לעימות קשה בתנאים של אי-וודאות פוליטית חסרת תקדים

מחריד לחשוב באילו נסיבות עלולה ישראל להגיע להתנגשות הסטורית עם המעצמה האזורית האיראנית, ולשלם מחירים חסרי תקדים.

אפשר אמנם להכין מראש את ועדת אגרנט 2, אבל מומלץ מאוד לשלישיית הגנרלים של כחולבן להתעשת ולמצות את סמכויותיהם הפורמליות כראשי המפלגה הגדולה בכנסת, מנצחת-הבחירות, ואת סמכויותיהם הבלתי פורמליות, המקצועיות-בטחוניות, כדי לחסום את יצר ההרפתקנות המופקר של השר הזוטר, ואת הנתיב האובדני שבו עלול לפסוע הנאשם הבכיר מבלפור.

המערכת הפוליטית גולשת בסללום פוליטי-משפטי חלקלק לעבר בחירות שלישיות בתוך שנה, מצב שכמוהו אירע רק פעמיים בתולדות העמים – ברפובליקת ויימר בשנות ה-30 של המאה ה-20, וביוון הקורסת כלכלית ופוליטית בשנת 2009. שישה אנשים ובג"ץ אחד יכולים עדיין לשנות את המסלול –

הנשיא ריבלין, ע"י קביעה נשיאותית כי לא יטיל את הרכבת הממשלה על נאשם בשוחד, מירמה והפרת אמונים. גדעון סער, ע"י אזירת אומץ וקריאת תיגר על נתניהו, איסוף 61 חתימות בתיאום עם גנץ, והקמת ממשלה.

המערכת הפוליטית גולשת בסללום פוליטי-משפטי חלקלק לבחירות שלישיות בתוך שנה, מצב שכמוהו אירע רק פעמיים בתולדות העמים – ברפובליקת ויימר בשנות ה-30 של המאה ה-20, וביוון הקורסת כלכלית ופוליטית בשנת 2009

מנדלבליט ושי ניצן, ע"י קביעה משפטית שתפסול מיידית כהונת ראש ממשלה תחת כתב אישום, ולמיצער תקבע כי הנאשם נתניהו לא יוכל לקבל מנדט מחודש בעקבות בחירות.

ליברמן, שיכול להודיע כי בנסיבות החדשות על נתניהו לצאת לנבצרות, כפי שהוא עצמו עשה כשהוגש כתב האישום נגדו.

גנץ, שיכול ללחוץ את נתניהו ליציאה לנבצרות מיידית, ע"י הצעות נדיבות ומתוחכמות לליכוד.

נתניהו וחסידיו סוברים בטעות כי חלק גדול מהעם ימשיך לתמוך בו במלחמתו במוסדות המדינה. אבל מה שהתחיל לפני שלוש שנים כקומץ בכיכר גורן, הפך כבר לרוב. הוא עדיין דומם, אבל לא יישאר כך לאורך זמן

ובג"ץ, שבמענה לעתירות שתוגשנה, עשוי להחיל את הלכת דרעי-פנחסי (המחייבת הפסקת כהונת שרים עם הגשת כתבי-אישום) גם על ראשי ממשלה, שהם כידוע שרים בממשלה, במעמד של "ראשון בין שווים".

נתניהו וחסידיו סוברים בטעות כי חלק גדול מהעם ימשיך לתמוך בו במלחמתו במוסדות המדינה. אבל מה שהתחיל לפני שלוש שנים כקומץ בכיכר גורן, הפך כבר לרוב. הוא עדיין דומם, אבל לא יישאר כך לאורך זמן. גם אם לא תיווצר הקוניונקטורה הפוליטית להחלפתו של נתניהו ב-21 הימים הקרובים, העם יאמר את דברו ברחובות, בכיכרות ובקלפיות.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 944 מילים
סגירה