זאב אלקין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90

אלקין סירב לבקשת הארגונים הסביבתיים להצטרף לוועידה

חלק מפעילי וארגוני הסביבה הישראלים ייאלצו להיעדר מוועידת האקלים במדריד ● הסיבה: המשרד להגנת הסביבה סירב לבקשת הארגונים לצרף את אנשיהם למשלחת הישראלית הרשמית ● פעילים סביבתיים: "הסירוב נובע ממניע פוליטי ופוגע באינטרס ישראלי מובהק"

דווקא כשמשבר האקלים מצליח סוף-סוף לפלס את דרכו למקום מכובד בסדר היום העולמי והישראלי, פעילי וארגוני סביבה ישראלים רבים ייאלצו להיעדר מוועידת האקלים העולמית, שתיפתח במדריד בעוד כ-10 ימים (2 בדצמבר).

הסיבה: המשרד להגנת הסביבה סירב לבקשת ארגוני הסביבה לצרף את אנשיהם למשלחת הישראלית הרשמית. לטענת חלק מהפעילים, הסירוב נובע ממניעים פוליטיים ופוגע באינטרס ישראלי מובהק – השתתפות נרחבת ככל האפשר בבמה החשובה בעולם שעוסקת במשבר האקלים.

"מה שקורה כאן זה לא פחות משערורייה", אומרת הח"כית היוצאת יעל כהן-פארן, שמשמשת כמנכ"לית התנועה הירוקה. "במקום שיעודדו השתתפות של גופים אזרחיים ישראלים, לא ממשלתיים, בפתרון משבר האקלים, המשרד מונע השתתפות של אזרחים בתהליך דמוקרטי בינלאומי חשוב מאין כמוהו".

הבעיה נוצרה משום שבמקור הוועידה תוכננה להתקיים בצ'ילה. המרחק ועלויות הטיסה הרתיעו את רוב פעילי וארגוני הסביבה, שלא יכלו להרשות לעצמם להשתתף. אלא שבגלל המהומות והמצב הפוליטי הנפיץ בצ'ילה, הוחלט לבסוף להעביר את הועידה למדריד, מה שהפך את האירוע לנגיש יותר עבור הישראלים.

ואולם, בבואם להירשם, התברר לפעילי וארגוני הסביבה שאיחרו את מועד ההרשמה של ארגונים אזרחיים. האפשרות לרשום משתתפים חדשים נותרה פתוחה רק לממשלות ולמשלחות הרשמיות.

סתיו שפיר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
סתיו שפיר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

לאור זאת, "חיים וסביבה", ארגון הגג של ארגוני הסביבה ומי שמרכז את המשלחת האזרחית, פנה למשרד להגנת הסביבה וביקש לצרף שורה של פעילים וארגונים למשלחת הממשלתית. בוועידות אקלים שנערכו בעבר זה היה נוהג מקובל, אבל הפעם, לאכזבת הירוקים, המשרד להגנת הסביבה השיב בשלילה.

בלי הקצאת מקומות ממשלתית נותרה התנועה הסביבתית הישראלית כולה עם שלושה מקומות בלבד לכל שבוע בוועידה (סה"כ שישה לשבועיים שבהם הועידה תיערך) שמוקצים לה מטעם המארגנים, על תקן משקיפים.

בלית ברירה נערכה במשרדי "חיים וסביבה" הגרלה עם פתקים שבה עלו בגורל שישה פעילים, אבל רבים יישארו מתוסכלים בבית. "אם המשרד לא רוצה לסייע לנו, זו זכותו", אומר בכיר בתנועה הסביבתית. "אבל אני לא מצליח להבין למה".

ואכן, השאלה העיקרית היא מה עומד מאחורי הסירוב של המשרד. גורמים בתנועה הסביבתית טוענים שמדובר במניעים פוליטיים ולפי כמה טענות זה גם נאמר בשיחות לא רשמיות שנערכו עם הדרג המקצועי במשרד להגנת הסביבה.

לדברי פעיל סביבה, השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, מאס בביקורת שהארגונים מטיחים בו ואין לו עניין לסייע להם. בנוסף, אחת הפניות להקצאת מקום במשלחת הגיעה מהתנועה הירוקה, שבראשה עומדות הח"כ המכהנת סתיו שפיר והח"כ היוצאת יעל כהן-פארן, שתיהן מהמחנה הדמוקרטי.

יעל כהן-פארן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יעל כהן-פארן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"מה אכפת לשר שנציגי ארגונים ייסעו לוועידת האקלים? כדי שפוליטיקאים אחרים לא ייסעו, הוא החליט לא לשתף פעולה עם ארגוני הסביבה. ככה נראית הדמוקרטיה שלנו היום"

כהן-פארן אומרת שההוראה יצאה ישירות מלשכתו של אלקין: "הרישום הזה לא עולה למשרד להגנת הסביבה כסף", היא אומרת. "מסיבות פוליטיות ובניגוד להמלצת אנשי המקצוע, השר מסרב לרשום כל גורם חיצוני לממשלה.

"מאז 2007, עוד לפני שנכנסתי לכנסת, השתתפתי לא מעט פעמים בוועידת האקלים. נסעתי לוועידות כנציגת ארגוני הסביבה והממשלה הכניסה אותי ונציגים נוספים לתוך המשלחת הממשלתית.

"אף פעם לא הייתה לכך התנגדות, ולא משנה מאיזה מפלגה היה השר. מה אכפת לשר שנציגי ארגונים ייסעו לוועידה? בשביל שלא ייסעו פוליטיקאים אחרים, הוא החליט לא לשתף פעולה עם ארגוני הסביבה. ככה נראית הדמוקרטיה שלנו היום".

בארגוני הסביבה, אגב, טוענים שבניסיון לנטרל את המוקש חזרו למשרד להגנת הסביבה והציעו כי הארגונים יעבירו רשימת פעילים שנמנים עם עמותות החברה האזרחית בלבד (להבדיל מהתנועה הירוקה, שהיא תנועה פוליטית), אבל התשובה שקיבלו הייתה: "ההחלטה כבר התקבלה ואי אפשר לשנות אותה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "ברישום לוועידות במזכירות אמנת האקלים יש שני מסלולים: האחד הוא למדינות חברות (Party), המיועד לנציגי המדינה; והשני הוא לגופים שאינם ממשלתיים.

"התג שמקבלים משתתפי משלחת המדינות החברות מיועד עבור נציגי מדינה ומאפשר להם להשתתף בדיונים ולדבר באופן רשמי בשם ישראל. לכן, נציגים שאינם ממשלתיים נרשמים במסלול הייעודי להם ונושאים תג המציין זאת".

מלשכתו של אלקין נמסר: "באשר לח"כ סתיו שפיר – השר שוחח איתה ואמר לה שעליה להגיש בקשה רשמית דרך הכנסת ואין מניעה שתאושר. לגבי יעל כהן-פארן – היא כבר לא חברת כנסת אלא חברה בתנועה פוליטית, אין שום סיבה שתצורף למשלחת רשמית של ממשלת ישראל.

"לגבי ארגוני הסביבה – יש נוהל מקובל לפיו הם נוסעים במשלחת נפרדת. השר הוכיח שהוא פתוח לביקורת ומנהל דיאלוג עם הארגונים גם כאשר הם מותחים עליו ביקורת חריפה.

"השר אלקין ייסד תמיכה בארגונים סביבתיים בהיקף של 3.8 מיליון שקל במטרה להגביר את השיח בנושאי שינוי אקלים, לכן הטענה שהוא מאס בביקורת היא מגוחכת".

בתשובה לשאלה אם השר עצמו בכלל מתכוון לנסוע למדריד ולעמוד בראש המשלחת הישראלית לוועידת האקלים, אמר דוברו ש"לאור הנסיבות הפוליטיות כרגע, אי אפשר לדעת".

עדכון מיום שני 25 בנובמבר 2019: "השר אלקין מתכנן לנסוע לוועידת מדריד".

עוד 685 מילים
סגירה