עמיר פרץ, בני גנץ, אביגדור ליברמן (צילום: פלאש90)
פלאש90

ממשלה בכל מחיר התוכנית הסודית של ליברמן, גנץ ועמיר פרץ

גורם פוליטי בכיר טוען: גנץ אוסף בשקט חתימות מ-65 ח"כים, שיוגשו לנשיא ברגע האחרון ● "הדהרה לבחירות, הלחץ לפריימריז והאיום שהממליצים יהפכו לקואליציה צרה יגררו את הליכוד לממשלה - ללא נתניהו" ● הצלחת התוכנית או כשלונה תלויים במידה רבה במנדלבליט ובריבלין ● זה התרחיש שעשוי לשנות את המציאות הפוליטית ● פרשנות

בזמן שראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו מתקשה לאסוף חתימות של 61 חברי כנסת שימליצו עליו לנשיא המדינה ראובן ריבלין עד יום רביעי הבא, יו"ר כחול-לבן בני גנץ מתכנן בשקט את הניסיון האחרון לחולל נקודת מפנה לטובתו בימים הקרובים.

גורם פוליטי בכיר, שאינו מוכן להיחשף בשמו או אפילו בשם מפלגתו, טוען שכחול-לבן, ישראל ביתנו והעבודה-גשר רוקמות תוכנית שתאפשר לגנץ לקבל הזדמנות נוספת של 14 יום להרכבת הממשלה – והפעם אולי גם להצליח בכך.

בשלושת המפלגות, שבאופן רשמי אינן מתואמות ביניהן, נזהרים שלא לדבר בגלוי על התוכנית, כדי לא לאפשר לנתניהו להפוך אותה לנשק תעמולתי נגדן.

השתיקה, מציין אותו גורם פוליטי בכיר, יוצרת חוסר תיאום ועלולה להכשיל את התוכנית, ובינתיים יוצרת לשלושת המפלגות תדמית חלשה ופאסיבית – ובכל זאת הם מעדיפים אותה על פעולה גלויה, על ההשלכות התדמיתיות שלה.

עמיר פרץ, אורלי לוי וגנץ בפגישה (צילום: אופק אבשלום)
עמיר פרץ, אורלי לוי וגנץ בפגישה (צילום: אופק אבשלום)

שלוש מפלגות – שלושה אינטרסים

שלושת המפלגות חותרות לממשלת אחדות בלי נתניהו. ליברמן, שמנהל את קרב חייו לשיקום האמינות שלו, נשבע להצטרף אך ורק ל"ממשלת אחדות חילונית". ליברמן היה שמח שבראשות הממשלה הזו יעמדו גנץ ונתניהו ברוטציה, אבל הוא כבר קלט שהחיבור ביניהם אינו אפשרי.

בכחול-לבן מבטיחים אחדות, ולו רק בגלל שאינם יכולים להרכיב ממשלה צרה, שתחייב אותם להסתמך על הרשימה המשותפת או המפלגות החרדיות, מה גם שליברמן לא יצטרף לקואליציה כזאת ובלעדיו ממילא אין לכחול-לבן את הרוב הדרוש.

בעבודה-גשר מוכנים בחירוק שיניים לקואליציה עם המשותפת והחרדיות, אבל הם ממילא תלויים לגמרי בווטו של כחול-לבן, שתלויה בווטו של ליברמן.

בשלושת המפלגות קיוו שח"כ מהליכוד – גדעון סער או יולי אדלשטיין – יאסוף חתימות של ח"כים מהליכוד אשר ימליצו עליו ולא על נתניהו, מה שיאפשר לאותו ליכודניק להסכים עם כחול לבן ממשלת אחדות ולאסוף יותר מ-61 חתימות.

ליברמן (מימין) ואדלשטיין בדרכם לפגישתם, הבוקר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
ליברמן (מימין) ואדלשטיין בדרכם לפגישתם (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"חוסר תיאום מתואם היטב"

ככל שמתקרבת שעת האפס של איסוף החתימות, מבינים במפלגות המרכז שלא יוכלו לבנות על "תוכנית גדעון סער" ומנסים, בלית ברירה, ללכת על החלופה.

הרעיון בבסיס התוכנית, מסביר אותו בכיר, הוא חוסר התיאום המתואם שלה:  כל מפלגה פועלת באופן שייראה שלא תיאמה את מהלכיה עם אף מפלגה אחרת.

התפקיד של העבודה-גשר הוא להחתים את חברי הרשימה המשותפת. זה לא קל, אבל פרץ, שסיכן את עצמו כשהצהיר שהוא מוכן להיכנס איתם לקואליציה וכך רכש את אמונם, מעביר להם בשקט את ההבטחות של גנץ

כך אמורה להתבצע התוכנית מאחורי הקלעים:

תפקידם של אנשי כחול-לבן הוא לאסוף חתימות של כל חברי הכנסת. הם פונים לליכוד ולמפלגות בלוק 55, אך אלה מסרבים לחתום – גם נפתלי בנט ואיילת שקד, וגם סער וחבריו בליכוד.

הם פונים גם לאופוזיציה, ושם מחכה להם "הפתעה" משמחת: כולם חותמים, גם בעבודה-גשר, גם במחנה הדמוקרטי, גם ברשימה המשותפת וגם בישראל ביתנו.

התפקיד של מפלגת העבודה בתוכנית הוא להחתים את חברי הרשימה המשותפת. זה לא קל, אבל עמיר פרץ, שסיכן את עצמו כשהצהיר שהוא מוכן להיכנס איתם לקואליציה וכך רכש את אמונם, מעביר להם בשקט את ההבטחות של גנץ להיענות לדרישות שלהם בתמורה להכתרתו בפועל. "אפילו בל"ד יעשו שרירים ויפזרו רעל אבל יחתמו", טוען הגורם הפוליטי.

התפקיד של ישראל ביתנו, לפי התוכנית, אמור להיות המורכב ביותר. הח"כים של ישראל ביתנו חותמים במקביל על המלצה גם על נתניהו – וגם על גנץ.

גנץ וליברמן בסיום פגישתם. גנץ אמר שנתניהו מעוניין בבחירות וליברמן אמר שלא קיבל תשובה חיובית או שלילית למתווה הנשיא (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
גנץ וליברמן בסיום פגישתם. גנץ אמר שנתניהו מעוניין בבחירות וליברמן אמר שלא קיבל תשובה חיובית או שלילית למתווה הנשיא (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)

לטענת אותו גורם פוליטי, אנשי ליברמן כבר לא באמת מאמינים שנתניהו יכול להרכיב ממשלה, ולא מעוניינים בכך, אבל צריכים לחתום גם בשבילו כדי להראות נאמנות מוחלטת לשוויון בין שתי המפלגות הגדולות וכדי לא להצטייר כמו שמצטרפים, חלילה, לקואליציה עם הרשימה המשותפת, אפילו לא באופן זמני.

כל החתימות נשמרות בכספת של ראשי המפלגות ומגיעות לנשיא רק ביום שלישי או רביעי הבא, דקה לפני הרגע האחרון. "הח"כים לא משחקים כרגע פוקר, אלא ברידג'", טוען אותו פוליטיקאי בכיר. "הם שומרים את הקלפים שלהם לרגע האחרון כדי לא לתת ליריב אפילו דקה להשתמש בהם כנגדם".

כך, ביום רביעי הבא, יגיעו לריבלין 65 המלצות על גנץ (כחול-לבן, מפלגות השמאל הציוני, הרשימה המשותפת וישראל ביתנו) במקביל ל-63 המלצות על נתניהו (כל בלוק ה-55 וישראל ביתנו). ריבלין יצטרך להחליט למי מהם לתת את המנדט האחרון של 14 יום להרכבת הממשלה.

אנשי ליברמן כבר לא באמת מאמינים שנתניהו יכול להרכיב ממשלה, ולא מעוניינים בכך, אבל צריכים לחתום גם בשבילו כדי לא להצטייר כמו שמצטרפים, חלילה, לקואליציה עם הרשימה המשותפת, אפילו לא באופן זמני

בשלושת המפלגות קיוו שהנשיא יאפשר לליברמן להמליץ על שני המועמדים במקביל, ושגנץ יקבל את הצ'אנס האחרון בגלל שיש לו חתימות רבות יותר.

אלא שהנשיא ריבלין הודיע שאם יקבל במקביל המלצות של יותר מ-61 ח"כים על הרכבת הממשלה, מי שיגיש המלצה כפולה – כלומר, ליברמן – יצטרך לבחור ביניהם ולהחליט על מי מהם הוא ממליץ יותר.

אביחי מנדלבליט מודיע על הגשת כתב אישום נגד בנימין נתניהו. 21 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
אביחי מנדלבליט מודיע על הגשת כתב אישום נגד בנימין נתניהו. 21 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)

בעיה משפטית קטנה

אבל כאן נכנסים לתמונה מה שבמערכת הפוליטית מכנים בשפה מכובסת "העניינים המשפטיים של נתניהו", כלומר, שלושת כתבי האישום נגדו.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע השבוע שאין מניעה משפטית מנתניהו להמשיך לכהן כראש ממשלת מעבר, וכי אין בכוונתו להתערב בשאלת הנבצרות – אותה, אמר מנדלבליט, הוא משאיר למישור הציבורי-פוליטי.

בסביבתו של נתניהו חגגו, אבל התעלמו מפרט קטן: היועמ"ש הדגיש כי אינו מאשר לנתניהו להרכיב ממשלה מחדש, אלא רק להמשיך לכהן בתפקיד ראש הממשלה הזמני. "הדיון שקיימנו אינו עוסק באפשרות הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על ידי נשיא המדינה על ח"כ שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום, הואיל ומדובר בסוגיה תאורטית לעת הזאת", הסביר מנדלבליט.

במצב כזה, מהמרים בשלושת המפלגות, ריבלין יטיל את ההזדמנות האחרונה להרכיב ממשלה על גנץ, ולו בגלל שאם יטיל אותה על נתניהו ייתקל בשרשרת עתירות לבג"צ, ובבקשה של מנדלבליט לעכב שוב את ההחלטה עד שיקבע אם נתניהו רשאי להרכיב ממשלה.

אם, ככלות כל הקיצין, ליברמן יתבקש להחליט במי הוא בוחר – הוא יבחר בגנץ, "בלית ברירה, בגלל שהיועצים המשפטיים ממילא לא רוצים לתת לנתניהו להרכיב ממשלה, ובשביל שלא יהיו בחירות".

לכאורה, המצב יחזור בדיוק למקום שבו היה לפני שבוע, כשגנץ ניסה להרכיב את הממשלה ולא הצליח. לכאורה.

"במנדט הראשון של גנץ להרכיב ממשלה בנו בליכוד על כך שגנץ לא יצליח  ונתניהו יקבל ניסיון שלישי ויצליח. מה גם שעדיין לא הוגש כתב אישום, והם השלו את עצמם שבכחול-לבן יישברו וילכו בסוף עם נתניהו", אומר הבכיר.

בסוף השבוע הבא, אם גנץ יקבל מנדט מקוצר של שבועיים להרכבת הממשלה, מקווים בכחול-לבן, בישראל ביתנו ובעבודה-גשר, התמונה תהיה ברורה מאוד: ממשלת אחדות כשגנץ ראשון ברוטציה, והשני הוא מי שינצח בפריימריז שיתקיימו בליכוד – גדעון סער, ניר ברקת או מישהו אחר, אבל כנראה לא נתניהו.

האלטרנטיבה האחרת היא בחירות, אליהן יגיע הליכוד במצב רעוע ביותר.

ראובן ריבלין ובנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ראובן ריבלין ובנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הדרך השלישית

ישנה גם אפשרות שלישית, שתשמש כאיום בידי גנץ וליברמן כדי להשיג את האפשרות הראשונה: שהבלוק הזמני של 56 הח"כים שימליצו על גנץ – כחול לבן, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי והמשותפת – יהפוך לממשלת מיעוט, בהשתתפות שלושת המפלגות הראשונות ותמיכת המשותפת מבחוץ.

ליברמן יצהיר מראש שלא יתמוך בקואליציה כזאת כדי לא לחבור אל הח"כים הערבים אפילו באופן פסיבי, אבל הוא גם לא יצביע נגדה, כדי לא להוציא לגנץ את האקדח מהיד.

גם בכחול-לבן וברשימה המשותפת עצמה ידברו על קואליציה ביניהן כעל סוג של מחלה, כל מפלגה מסיבותיה שלה. אבל בפועל, ככל שיעברו 14 הימים של גנץ, יגדל הפיתוי שלו להרכיב אותה – ושל הליכוד להצטרף לממשלת אחדות.

גם בכחול לבן וברשימה המשותפת עצמה ידברו על קואליציה ביניהן כעל סוג של מחלה, כל מפלגה מסיבותיה שלה. אבל בפועל, ככל שיעברו 14 הימים של גנץ, יגדל הפיתוי שלו להרכיב אותה – ושל הליכוד להצטרף לממשלה

"המחשבה היא שהאיום המשולש שילך ויגבר – ממשלת מיעוט מרכז-שמאל, בחירות עם פריימריז בליכוד, וכתב האישום עצמו, יכריעו את מרכז הליכוד והוא יבחר בצער להפנות עורף לנתניהו", מסכם הבכיר.

האם התוכנית הזאת תצא לפועל? מי שטווה אותה משוכנע שכן. אך הניסיון עם תוכניות להחלפתו של נתניהו מראה שהפוליטיקאים מתכננים וראש הממשלה צוחק. בשבועות הקרובים נדע אם זה מה שיקרה גם הפעם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,153 מילים ו-1 תגובות
סגירה