בנימין נתניהו, גדעון סער (צילום: פלאש90)
פלאש90

במרכז הליכוד, נתניהו וסער קיבלו טעימה מהקרב שמחכה להם

לא בכדי הוחלט לסגור את ישיבת מרכז הליכוד אמש לסיקור תקשורתי ● סער נכנס לאולם לקריאות "בוגד" ו"חרפה" ● נתניהו עלה לבמה לקריאות "גדעון! גדעון!" ● ובינתיים, מאחורי הבמה, בשקט בשקט, מתארגנים מועמדים אחרים שמקווים להפוך לברירת המחדל ● פרשנות

"בסדר, הבנו, הבנו, תודה רבה, תודה", פנה בנימין נתניהו לאנשים שהתקרבו אמש (ראשון) לפודיום בגני התערוכה וקראו לעברו "גדעון! גדעון!". מחזה כזה לא נראה בליכוד מאז יולי 2001, אז הגיע נתניהו לישיבת מרכז הליכוד באולם הסינרמה בתל אביב, כדי לשאת נאום מדיני חוצב להבות נגד המנהיג, אריאל שרון.

אפשר להבין את ההלם שחטף אמש ראש הממשלה, והוא בוודאי שמח באותם רגעים על ההחלטה לסגור את ישיבת המרכז לסיקור תקשורתי. אם יהיו פריימריז בליכוד, נתניהו ינצח קרוב לוודאי. אבל הפגנה בוטה כזו בתוך הבית, בלב המרכז הליכודי, הוא לא חווה מימיו. האנשים צעקו בכל הכוח, ונתניהו התקשה להתחיל בנאומו. הוא נופף בידיו, ביקש מהם לשתוק, אבל רק אחרי דקות ארוכות העסק נרגע.

נתניהו הגיע למרכז הליכוד מסביבה אוהדת. בבוקר הוא היה בוועידת מקור ראשון בבנייני האומה וקיבל מחיאות כפיים אחרי כל שני משפטים וחצי. נתניהו הסביר לשומעיו הנלהבים מדוע הוא ורק הוא יכול להוביל את המדינה המסובכת הזו. ברגע מסוים הוא העיף את עצמו מעל דוד בן-גוריון.

ראש הממשלה הראשון, אמר נתניהו, נסוג מסיני במהירות אחרי מלחמת קדש ב-1956 בעקבות לחץ מאסיבי של המעצמות, כיוון שלא הייתה לו יכולת השפעה על דעת הקהל האמריקאית. נתניהו, כמובן, מוכשר הרבה יותר. "יש לי יכולת להזיז את דעת הקהל, וזה הדבר הכי חשוב. לכן הצלחתי לבטל את ההסכם של הנשיא אובמה עם איראן", סיכם את הנקודה.

נתניהו בוועידת מקור ראשון. 8 בדצמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
נתניהו בוועידת מקור ראשון, אתמול (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

אבל מי שיכול להניע את דעת הקהל בפוקס ניוז, ב-CNN ובאמצעות הנאומים באו"ם, מתקשה כנראה להזיז את דעת הקהל בליכוד. הוא כבר לא שליט יחיד. אתמול ביטל מרכז הליכוד את הפריימריז לבחירת הרשימה לכנסת. זהו ניצחון של נתניהו שלא רוצה עכשיו לראות בריחת חברי כנסת מהמחנה שלו, שאולי לא ייבחרו. השאלה הגדולה היא האם יתקיימו פריימריז לראשות התנועה?

אתמול התקבלה החלטה כי המרכז יתכנס שוב ויקבע מועד לפריימריז לראשות התנועה. מישהו יכול לערוב כי המרכז יתכנס שוב לצורך העניין? ואם הוא יתכנס, האם הוא אכן יקבל החלטה? ח"כ דוד ביטן, מקורב לנתניהו, הודיע כבר כי יחתים 800 חברי מרכז כדי לכפות הצבעה חשאית לביטול הפריימריז הללו.

האווירה לוהטת. גדעון סער נכנס אתמול להאנגר אקספו מלווה בחברי הכנסת התומכים בו, יואב קיש ומיכל שיר. הוא התקבל בקריאות "בוגד" ו"חרפה". מקורביו טוענים כי הפעילים שתקפו אותו אינם חברי מרכז. "אני מכיר אותם מההפגנות. הם חדשים. אין להם פז"מ להיות חברי מרכז. זו כנופייה שקוראת לעצמה 'אריות הליכוד'", אמר איציק דדוש, תומך סער.

סער התקבל בקריאות "בוגד" ו"חרפה". "אני מכיר אותם מההפגנות. הם חדשים. אין להם פז"מ להיות חברי מרכז. זו כנופייה שקוראת לעצמה 'אריות הליכוד'", אמר תומך סער

ציון פיניאן, ח"כ לשעבר ותומך נתניהו, טען כי רוב מוחלט של חברי מרכז הם תומכיו של ראש הממשלה, וכי סער גורם לעצמו נזקים בגלל ההתמודדות נגד המנהיג.

סער הוא לא היחיד שמכין את קרב הירושה, אבל הוא היחידי שמתמודד נגד נתניהו. האחרים לא יכולים להתמודד מול ראש הממשלה, ולכן מצטרפים אליו. בינתיים מתנהלת מלחמת דיאדוכים לא פשוטה.

השרה מירי רגב טענה אתמול בפורומים שונים כי סער ויולי אדלשטיין ניסו להחתים חברי כנסת, כדי להדיח את נתניהו ולקבל מנשיא המדינה את המנדט להרכיב ממשלה לפני תום 21 ימי ההארכה. לפי רגב, השניים רבו ביניהם ולכן העניין נפל. סער ואדלשטיין מכחישים.

גם מקורבי השר ישראל כ"ץ, איש השטח החזק בליכוד, לא מחכים. אתמול הם כבר הקימו מטה בחירות, בראשו יעמוד כ"ץ עצמו. "אנחנו לא סומכים על נשיא המדינה והיועץ המשפטי", אמר אחד מהם לזמן ישראל. "נתניהו יכול לנצח בבחירות ואז הנשיא והיועץ המשפטי לממשלה יחליטו שהוא לא כשיר להקים ממשלה. אנחנו חייבים להכין את כוחות השטח של ישראל כ"ץ למקרה כזה".

"נתניהו יכול לנצח בבחירות ואז הנשיא והיועץ המשפטי לממשלה יחליטו שהוא לא כשיר להקים ממשלה. אנחנו חייבים להכין את כוחות השטח של ישראל כ"ץ למקרה כזה"

וכולם מציעים לי גם לשים לב לניר ברקת. ראש עיריית ירושלים לשעבר עובד קשה, כאילו הוא הולך להתמודד בעצמו מול נתניהו. לרשותו של ברקת 7,000 מתפקדים, שאותם צירף לפני הבחירות, פלוס מאות מיליוני שקלים לטובת המשימה. רק בשבועות האחרונים ברקת חרש את הצפון ארבע פעמים.

הרעיון הוא להצטייר כמועמד נקי, חדש, ברירת מחדל עבור מצביעים רבים. בבחירות לעיריית ירושלים הפטנט הזה דווקא עבד.

עוד 632 מילים
סגירה