״לא ידענו על האפשרות לסמן מוצרי מזון בירוק״

רפורמה שאושרה ב-2017 הגדירה את הקריטריונים לסימון מזון שערכיו חורגים מאלה שהגדיר משרד הבריאות, במדבקות האדומות ● במקביל, היצרנים יוכלו לסמן במדבקה ירוקה מוצרי מזון מומלצים לצריכה - אבל עתה מתברר שאיש לא אמר להם זאת ● מנכ״ל תנובה: ״אף אחד לא סיפר לנו על כך, וגילינו זאת רק אחרי שכבר נערכנו עם האריזות החדשות ועם המדבקות האדומות״ ● משרד הבריאות: ההגדרות הועברו להתאחדות התעשיינים

מינואר יסומנו מוצרי מזון שחורגים מהנחיות משרד הבריאות במדבקה אדומה (צילום: Nati Shohat/Flash 90)
Nati Shohat/Flash 90
מינואר יסומנו מוצרי מזון שחורגים מהנחיות משרד הבריאות במדבקה אדומה

"בשם תעשייני המזון נעלבתי כשפתחתי לפני כמה שבועות את העיתון וראיתי שיש סימון ירוק למוצרים. אף אחד לא סיפר לנו על כך, וגילינו זאת רק אחרי שכבר נערכנו עם האריזות החדשות ועם המדבקות האדומות של רפורמת סימון המזון. זה סוג הדיאלוג שהרגולטור והתעשייה צריכים לייצר?" כך אמר הבוקר (ג') אייל מליס, מנכ"ל קבוצות תנובה בהתייחס לרפורמת סימון המוצרים של משרד הבריאות.

מליס אמר את הדברים בפאנל מנכ"לי חברות המזון הגדולות שנערך במסגרת ועידת IFOOD 2019 של איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים. רפורמת סימון המוצרים תיכנס לתוקף בינואר 2020, ולפיה יסומנו במדבקה אדומה מוצרים החורגים מערכי הסוכר, הנתרן והשומן הרווי שקבע משרד הבריאות.

אייל מליס (צילום: Gili Yaari / Flash 90)
אייל מליס (צילום: Gili Yaari / Flash 90)

לדברי היצרנים, מאז שאושרה הרפורמה לפני שנתיים, הם השקיעו תקציבי ענק בהיערכות לסימון המוצרים במדבקות האדומות. כחלק מכך פותחו נוסחאות מזון חדשות, הוחלפו קווי ייצור, והותאמו למוצרים  אריזות חדשות בהתאם לרפורמה ולסימון החדש.

הרפורמה שאושרה ב-2017 הגדירה את הקריטריונים לסימון המוצרים במדבקות האדומות, אך לא התייחסה לסימון הירוק של המוצרים.

במשך שנתיים התדיינו התעשיינים עם משרד הבריאות, בניסיון לגבש את הקריטריונים הסופיים, שיאפשרו לסמן מוצרים במדבקה ירוקה. היצרנים מיחסים חשיבות רבה למדבקה הירוקה וסבורים כי הסימון הזה נחוץ, כדי לאזן את הסימון האדום.

הן הקריטריונים שמאפשרים לסמן מוצרים במדבקה הירוקה והן ההחלטה כי יצרנים יוכלו לסמן מוצרים במדבקה ירוקה, פורסמו בתקשורת ב-24 בנובמבר. ואולם היצרנים לא נערכו לכך, ועתה התברר כי הם כלל לא קיבלו ממשרד הבריאות את ההודעה על כך.

"הייצור המקומי לא ישרוד, ואני מתבסס על נתוני היבוא מול נתוני הייצור. היבוא רק גדל והייצור תקוע במקום. כשאין לנו אפשרות לעלות מחירים והתשואות רק גדלות, אני חושש לביטחון התזונתי של מדינת ישראל"

"גילינו שיש לנו מוצרים שיכלו בקלות לעמוד בקריטריונים של הסימון הירוק, לו רק היינו משפרים במעט את הנוסחה, והיינו עושים זאת בשמחה, כי זה מאוד כדאי לנו", אמר לזמן ישראל בכיר באחת מחברות המזון הגדולות. "אבל עכשיו, אחרי שהשקענו הון בהחלפת האריזות, ייקח לנו שנים עד שנחליף שוב את האריזות".

גלעד זילברברג, מנכ"ל ובעלי חברת "מאיר בייגל" שהשתתף בפאנל, יצא נגד רפורמת הסימון התזונתי: "בסוף היום מזון הוא דבר שאנחנו רוצים ליהנות ממנו. כל דבר צריך לעשות באיזון. אני חושב שהרפורמה הזאת לא נכונה לצרכן, ואני מקווה שלא נצטער עליה בעוד עשרות שנים".

מפעל לייצור עוגיות (צילום: Flash 90 / Yossi Zamir)
מפעל לייצור עוגיות (צילום: Flash 90 / Yossi Zamir)

לטענתו, האתגר העיקרי שעומד בפני התעשייה המקומית היא עצם ההישרדות בתנאי התחרות הקשים מול היבוא. "הייצור המקומי לא ישרוד, ואני מתבסס על נתוני היבוא מול נתוני הייצור. היבוא רק גדל והייצור תקוע במקום. כשאין לנו אפשרות לעלות מחירים והתשואות רק גדלות, אני חושש לביטחון התזונתי של מדינת ישראל".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: ההגדרות של סימון ירוק בחזית האריזה פורסמו להתאחדות התעשיינים במקביל ובאותה עת שפורסמו בעיתון, לאחר תהליך ארוך של התייעצות מקצועית (ועדה מדעית) והתייעצות עם הציבור, כולל עם התעשיינים, ולאחר מפגש ושיח בנושא עם כל בעלי העניין.

"הסימון הירוק הוא סימון וולונטרי (בניגוד לסימון האדום שמוכתב בצורת רגולציה מחייבת על היצרנים), ועל כן אינו מחייב את התעשייה כבר ב-1 בינואר 2020. עם זאת חברות שיוכלו לסמן בסימון ירוק את מוצריהם, ינגישו את המזונות הבריאים לציבור כבר בעת הקרובה.

"חשוב לזכור שהסימון הירוק נועד הן לתעשיית המזון כסימון בחזית האריזה למזונות ארוזים מראש, והן למשווקים, כך שחלק מהסימון יהיה באחריות בעלי המרכולים (בשלטי מדף)".

עוד 491 מילים
סגירה