"העולים הקשישים יאיימו על שלום הילדים בשכונה"

מעקב זמן ישראל העולים הקשישים, שמתגוררים במלון דיפלומט בירושלים, הופתעו לשמוע בתקשורת כי שגרירות ארה"ב לא תועתק לשם ● אף אחד לא יצר איתם קשר, אבל כעת הם חולמים שיתאפשר להם להישאר במקום ● ניסיונות להקים בית עבורם בשכונת פסגת זאב נתקלו בהתנגדות של התושבים שם, שלא מוכנים לקבל את הקשישים כשכנים שלהם ● קסניה סבטלובה ממשיכה ללוות את העולים מבריה"מ שהמדינה לא סופרת

קסניה סבטלובה (במרכז) במפגש עם דיירי מלון דיפלומט בירושלים
קסניה סבטלובה (במרכז) במפגש עם דיירי מלון דיפלומט בירושלים

סוף לעמימות? בשנים האחרונות נרמז לא פעם כי מלון "דיפלומט" הממוקם בשכונת תלפיות בירושלים, ומשמש כבר שנים רבות כהוסטל לעולים קשישים ממדינות ברית המועצות לשעבר, יהפוך לחלק ממתחם שגרירות ארה"ב בעיר.

הבניין נרכש על ידי ממשלת ארה"ב בשנת 2014, ועל פי ההסכם שנחתם עם בעלי המלון, הוא אמור להיות מפונה בעוד כחצי שני, עד יוני 2020. כיום מתגוררים שם כ-350 עולים קשישים, שעבור רבים מהם זהו הבית היחיד שהם מכירים.

אולם השבוע דווח בחדשות 12 כי משכן הקבע של שגרירות ארצות הברית בעיר יוקם ככל הנראה באזור אחר – בסמוך לטיילת ארמון הנציב.

לקשישים לא נאמרה על כך מילה. "כששמענו על כך שהשגרירות תוקם במקום אחר, ולא במקום המלון כפי שחשבנו, הופתענו מאוד", אומרת לזמן ישראל מאיה דובובה (88), דיירת במלון ומנהלת ארגון ותיקי מלחמת העולם השנייה.

"חשבנו שמנסים לפנות אותנו מהמלון, כדי לפנות את השטח לטובת השגרירות. השאלה היא אם עכשיו נוכל להישאר בבית שלנו, ולשמור על הקהילה שנוצרה כאן? הלוואי. חבל שאף אחד לא מדבר אתנו ולא מעדכן אותנו במה שמתרחש".

בארבע השנים האחרונות הגיעה מאיה לכמה מהדיונים שהתקיימו בוועדת הקליטה של הכנסת על מלון "דיפלומט", וזאת למרות גילה המתקדם. אבל בכל פעם היא חזרה מהדיונים בוועדה בידיים ריקות.

מלון דיפלומט בירושלים, ארכיון, 2012 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
מלון דיפלומט בירושלים, ארכיון, 2012 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

שרת הקליטה, סופה לנדוור, ומנכ"ל משרד הקליטה, אלכס קושניר (כיום ח"כ בישראל ביתנו), הבטיחו כי העניין יבוא על פתרונו, אך לא פירטו מהו הפתרון.

בחודש ספטמבר דווח על כך שכ-100 מדיירי דיפלומט קיבלו הצעה לעבור למלון "חן" הנמצא בשכונת בית וגן בירושלים.

כ-50 דיירים נענו להצעה ועברו למלון "חן", אחרים טענו כי מדובר בהרעת תנאים, ודחו את הרעיון על הסף. מאז, איש לא בא במגע עם הדיירים.

"שמענו שזה מה שהם מתכוונים לבנות כאן. יכול להיות שהבנייה לא תצא לפועל מיד, ושייתנו לנו עוד כמה חודשים להישאר כאן בדיפלומט. אבל בסופו של דבר יפנו את כולנו"

ואולם מפרסום שהופיע ב-12 בנובמבר ב-mynet גילו הדיירים כי רשות מקרקעי ישראל החליטה להקים עבורם מבנה חדש, בצמוד לגדר ההפרדה עם מחנה הפליטים שועפט, אך תושבי פסגת זאב הסמוכה נאבקים בכך.

תושבי פסגת זאב טענו כי העברת מאות בני אדם לשכונה תכביד על התחבורה הציבורית באזור, והביעו חשש כי הדיירים הקשישים "יאיימו על הילדים הקטנים בשכונה". עם זאת, התושבים לא פירטו באיזה אופן עלולים ניצולי שואה וכן ותיקי מלחמת העולם השנייה, מבוגרים ועצמאיים, עלולים לאיים על ילדי השכונה.

מלון דיפלומט בירושלים, ארכיון, 2012 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
מלון דיפלומט בירושלים, ארכיון, 2012 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

מיכאל פרידמן, תושב דיפלומט, אמר לזמן ישראל כי יש כוונה להקים בית מגורים או מלון עבור אנשי השגרירות. "שמענו שזה מה שהם מתכוונים לבנות כאן.

"יכול להיות שהבנייה לא תצא לפועל מיד, ושייתנו לנו עוד כמה חודשים להישאר כאן בדיפלומט. אבל בסופו של דבר יפנו את כולנו. הלוואי שמישהו היה מעדכן אותנו במה שמתרחש. זה בהחלט היה מוריד את מפלס החרדה".

תגובת עיריית ירושלים טרם התקבלה.

עוד 416 מילים
סגירה