עידן הסמארטפון. אילוסטרציה (צילום: ViewApart/iStock)
ViewApart/iStock

"מהר מאוד תשים לב, שכולם שקועים בחפץ שטוח המונח בכף ידם, מחליקים במהירות אצבע מצד לצד או מעלה ומטה. ככה נראה עכשיו המין האנושי בכל מקום" ● אמיר בן-דוד מסביר לחבר ששקע בתרדמת ב-1 בינואר 2010, על המהפכה העולמית הגדולה והחשובה ביותר שארעה במהלך העשור החולף ● סוגרים עשור: כתבה שביעית בסדרה

שלום לך, חבר יקר

וולקאם בק, אחינו. ברוך הבא לשנות העשרים של המאה ה-21. חתיכת שינה דפקת.

אחרי שתצחצח שיניים, תתקלח, תאכל משהו מוצק ותתאושש, מצפה לך חתיכת מסע – להשלים את כל מה שהחמצת בעשור שחלף. למזלך, סוף העשור מביא עמו גם שלל רשימות סיכום, שיעזרו לך לסגור פערים בספרות, כלכלה, פוליטיקה, טלוויזיה, מוזיקה, רכילות, אופנה וכן הלאה.

הרשימה הזאת תנסה לעזור לך לפלס דרך בנבכי המהפכה הגדולה ביותר שהתחוללה בעשור הזה, בזמן שישנת כמו דב. זו הייתה מהפכה כל כך דרמטית, מהירה וחובקת כל, שהיא הצליחה לא רק לטלטל ולשנות את העולם החיצוני שסביבנו, אלא גם לעצב מחדש את עולמנו הפנימי. היא פרמה ואז רקמה מחדש את הדרך שבה אנחנו מרגישים, מבינים, מתארים וזוכרים את חיינו.

בטח תטען במידה לא מבוטלת של צדק, שגם בעבר כל מי שהיה נרדם כמוך, למשך עשור שלם, היה מתעורר לעולם שונה לחלוטין מהעולם שאותו הכיר. זה נכון, אבל מיד אשכנע אותך שלמהפכה שהחמצת, כשישנת לאורך העשור האחרון, לא היה תקדים בתולדות המין האנושי.

זו לא הייתה מהפכה פוליטית-חברתית-רעיונית, כמו המהפכה הצרפתית או הקומוניסטית. היא לא כללה עריפת ראשים, אלא רק אכילת ראשים (היו גם עריפות ראשים בעשור הזה, אבל בסיפור אחר. חפש בגוגל דאע"ש ותתעדכן).

זו לא הייתה מהפכה תרבותית-דורית, כמו מהפכת שנות ה-60, למרות שהשפעתה על התרבות ועל הפערים בין הדורות הייתה עצומה.

זו גם לא הייתה מהפכה שהתפתחה במהלך עשרות ומאות שנים של שינוי הדרגתי, שחלחל והתפשט לאט-לאט, כמו מהפיכת הדפוס, המהפכה התעשייתית או המהפכה הפמיניסטית. המהפכה שאספר לך עליה התחוללה כמעט בבת אחת, לנגד עינינו המשתאות, והתפשטה במהירות מסחררת לכל קצוות תבל.

נתח נכבד של החיים על פני כדור הארץ עלה לענן והופקד בידי גורם מסתורי בשם אלגוריתם, שבעזרת ניתוח ביג-דאטה ושימוש באינטליגנציה מלאכותית, מנתב עכשיו אספקטים רבים של חיי היומיום, בכל העולם

היא השפיעה עלינו לא רק מלמעלה למטה – מהממסד אל הרחוב – אלא עיצבה את חיינו מלמטה למעלה: מהשגרה, מהיומיום. היא נוכחת בחיינו מהרגע שאנחנו פוקחים עיניים ועד שאנחנו עוצמים אותן ונרדמים.

השפעת המהפכה ניכרת בכל. בדימוי הגוף, בקשרים החברתיים, בחיזור, באהבה, בסקס, בהתמצאות במרחב, בתיירות, במקומות העבודה, בסידורים, בבריאות, בפנאי, ביחסים בתוך המשפחה, בזיכרונות.

אילוסטרציה (צילום: Istock)
לא הכל השתנה. נתניהו עדיין ראש ממשלה, רעייתו עדיין רודה בכולם (צילום: Istock)

לא הכל השתנה בן לילה. כשתשלים את המידע שחסר לך על השנים שהחמצת, תגלה שלמרות פסקאות הפתיחה הבומבסטיות, נותרו בחיינו לא מעט איים יציבים, שכמעט לא השתנו: ליאונל מסי עדיין מככב בליגת האלופות. "חברים" ו"סיינפלד" עדיין משודרות בשידורים חוזרים אינסופיים ופופולריים בטלוויזיה. נתניהו עדיין ראש ממשלה. רעייתו עדיין רודה בכולם.

תגלה גם, שלא מעט דברים לא ייאמנו התרחשו: דונלד טראמפ נשיא ארצות הברית ויתמודד בשנה הבאה על קדנציה שנייה. בחיי, נו, לא צוחק.

מהר מאוד תתחיל לשים לב, שבכל מקום שאליו תגיע, כולם יהיו שקועים בחפץ שטוח במונח בכף ידם, מחליקים במהירות אצבע מצד לצד או מעלה ומטה. נראים מרוכזים מאוד במה שקורה לנגד עיניהם, ובה בעת מנותקים לחלוטין מהסביבה.

ככה נראה עכשיו המין האנושי כמעט בכל מקום. בניו יורק ובתל אביב, באדיס אבבה ובקטמנדו, בטוקיו ובמוסקבה, בבירות אירופה ובכפרים מרוחקים באסיה.

לחפץ השטוח בטח הספקת להתוודע לפני ששקעת בתרדמת ב-2010. אולי אפילו תיזכר במסיבת העיתונאים החגיגית של סטיב ג'ובס ב-2007, שבה הכריז: "אחת לתקופה מגיע מוצר מהפכני שמשנה את הכל. היום אנחנו מציגים שלושה: אייפוד עם מסך מגע רחב, טלפון נייד מהפכני, ומכשיר תקשורת אינטרנט פורץ דרך. אבל אלו לא יהיו שלושה מכשירים נפרדים, זה יהיה מכשיר אחד. אנחנו קוראים לו אייפון. היום אפל ממציאה מחדש את הטלפון".

להבדיל ממך, סטיב ג'ובס לא זכה לראות את המהפכה שהוביל מתממשת במלואה. הוא מת שנה אחרי ששקעת בתרדמת. למוות אפילו אפל עוד לא הצליחה למצוא פתרון טכנולוגי. אבל ג'ובס לא הגזים בכלל.

האייפון של אפל לא סתם "המציא מחדש את הטלפון". הוא חולל מהפכה דרמטית בהרבה, שבין היתר הפכה דווקא את שיחות הטלפון עצמן לפעולה לא מקובלת. השתדל להימנע מהן, אם אתה לא חייב.

אם תתקשר סתם כך בלי תיאום מראש לבני הדור שגדל אל תוך העידן הזה, הם עלולים לראות בזה פלישה חצופה לפרטיותם. שזה עניין די מוזר, בהתחשב בעובדה שמדובר בדור שוויתר לחלוטין על פרטיות ובטוח שזה ממש בסדר לעכב את התנועה ברמזור, רק כדי לבדוק אם מישהו עשה לייק לפוסט מהבוקר.

תקצר היריעה לעדכן אותך בכל הדרמות הטכנולוגיות של העשור הזה. היו המון. חברות עלו, התמזגו, הסתבכו וקרסו. ציפורים זועמות חיסלו חזירים ואז נשכחו.

כשתשלים את החסר תגלה, שנתח נכבד של החיים על פני כדור הארץ עלה לענן והופקד בידי גורם מסתורי בשם אלגוריתם, שבעזרת ניתוח ביג-דאטה ושימוש באינטליגנציה מלאכותית, מנתב עכשיו אספקטים רבים של חיי היומיום, בכל פינות העולם.

די מהר גם תגלה שאתה חייב לאוורר כמה הנחות יסוד שהיו לך על החיים. תגלה, לדוגמה, שאין לך כל דרך לדעת מה עושה עכשיו האדם ששקוע לידך במסך הקטן שבידו. יכול להיות שהוא שולח את המייל הגורלי שסוגר את עסקת חייו.

אולי הוא נתקל הרגע באפליקציית היכרויות במי שתהיה אם ילדיו (אם הם לא ייפרדו כבר הלילה, אחרי סקס לא מספק).

אולי הוא בכלל מהמר כרגע על עתיד הילדים שעוד לא נולדו לו, במשחק פוקר וירוטאלי עם שחקנים מכל קצוות העולם. יכול להיות שהוא מתעדכן ברכילות או בחדשות האחרונות, ואולי בעצם מעדכן את חבריו ובני משפחתו, שהוא יושב כרגע מול קריפ, שלוטש בו עיניים ונראה כמו זומבי שהתעורר מתרדמת של עשר שנים.

הכל יכול להיות, כי כל הפעולות השונות הללו – עבודה, חיזור, חרמנות, משחק, התעדכנות, דיווח – שפעם, לא מזמן, היו נבדלות לגמרי ולרוב גם התנהלו במקומות שונים, נראות עכשיו בדיוק אותו דבר: עיניים נעוצות במסך קטן, מוארות מלמטה באור לבנבן חיוור ומעט חולני, אצבע מחליקה ימינה ושמאלה או גוללת מעלה ומטה.

אז ברוך הבא לעולם החדש והמוזר שבו כולנו מו"לים ופרסומאים, צלמים ועיתונאים, עורכים ומבקרים, מוכרים וקונים, חשפנים ומציצנים, ועושים את זה מסביב לשעון, בהתנדבות מלאה, מעשירים על הדרך קומץ טייקוני טכנולוגיה.

חתיכת מהפכה, אה? עד שתשתלט על מלוא מורכבותה, הנה כמה טיפים שיעזרו לך בצעדיך הראשונים.

אילוסטרציה (צילום: istock)
כולנו מו"לים ופרסומאים, צלמים ועיתונאים, עורכים ומבקרים, מוכרים וקונים (צילום: istock)

א'. חיי חברה

1. פייסבוק: סביר להניח שהספקת להכיר את הרשת החברתית ב-2010. היא נכנסה לחיינו כמה שנים קודם. אולי אפילו פתחת שם פרופיל לפני ששקעת בתרדמת.

בעשור האחרון פייסבוק גדלה לממדים מפלצתיים. אנשים רציניים מדברים עליה היום כעל איום ממשי ליציבות העולם, לא פחות. כמעט כל מי שאתה מכיר בזבז בעשור האחרון נתח נכבד מזמנו בגלילת הפיד של פייסבוק. רבים מהם עשו זאת כשהם במצב תודעה, שלא היה שונה בהרבה מהתרדמת העמוקה שלך.

כשאתה נכנס לפייסבוק שים לב:

  • הימים התמימים של בנימינה, כשאנשים עשו לייק וחבר היה חבר, חלפו לבלי שוב. היום אנחנו מנסים להבין, האם ה"לייק" שלנו מבטא הסכמה לשטות הנוראה שזה עתה קראנו, או שהוא רק הדרך המנומסת שלנו לאותת לחבר הפייסבוק שלנו, ששמנו לב שהוא השחית את זמנו על כתיבת הפוסט העילג וחסר הפואנטה שזה עתה קראנו. וזה עוד לפני הדילמה מתי להשתמש בפרצוף הכועס ומתי בפרצוף של הוואו. האם כשאותו חבר עילג כותב פוסט שקורא להחלפת כל השופטים בבתי המשפט באנשים שייבחרו לפי הגרלה וישקפו את רצון העם, הפרצוף הכועס שלך הוא כי אתה שותף לכעס שלו על מערכת המשפט או כי אתה כועס על הזמן שהשחתת על קריאת השטות הזו? אלה שאלות כבדות משקל, מהדילמות הגדולות של דורנו. כולנו מקדישים להן כעת זמן לא מבוטל, וכדאי שגם אתה תתחיל לתת עליהן את הדעת.
  • אף אחד כבר לא מתבייש בדעות הפרוורטיות שלו. התת מודע הקולקטיבי גלוי לעין כל, ואנשים מפשילים מכנסיים ועושים את צורכיהם ברחוב בלי שמץ של מבוכה. בתחילת העשור אנשים עוד שמרו על מראית עין של מהוגנות, הסתתרו מאחורי כינויים גנריים כמו "אחד שיודע" וצלפו מהמארב. היום אתה יכול לקרוא את דעתה של שולמית ישראלי, מורה להיסטוריה ואזרחות מתיכון מקיף עין-כמונים, שמצולמת בפרופיל כשהיא מחבקת את נכדיה המקסימים גומא, דין ואדל, ומאחלת בפוסט האחרון שלה לכל השמאלנים האוכלים בתחת שילכו לעזה, ושהחמאסניקים יעמדו בתור לאנוס אותם אמןןןןן!!!!!.
  • כן, התפתח מין קטע מוזר כזה לחזור על אותיות ולהפציץ בסימני קריאה. זה כנראה מבטא התלהבות או נראה משכנע.
  • אל תכתוב "שבת שלום לכל המשפחה והחברים". זה מיותר לגמרי. אם אתה מתעקש לעשות את זה, לפחות תוסיף כמה מלים עד שהפונט יהיה קטן. אל תבזה את עצמך עם פונט גדול.
  • עדיין לא לגמרי ברור מה משמעות ה"חברות" בפייסבוק ועד כמה היא קשורה למשמעות המקורית של המילה. מאחר שרשימת החברים של כל אחד גלויה לעין כל, תוכל לדעת כמה חברים משותפים יש לך עם כל חבר פייסבוק. רבים מייחסים לכך חשיבות רבה, ונוהגים לנזוף בחברים שלהם, שאותם הם בקושי מכירים, על כך שהם ממשיכים להיות חברי פייסבוק של אנשים אחרים, שגם אותם הם לא מכירים, שלדעתם אינם ראויים להיות חברים של חברים שלהם, מסיבה זו או אחרת.
  • סיבות כאלו ואחרות להחרים אנשים נולדו בלי סוף בעשור האחרון. קצת קשה לעקוב.
  • אחרי עשור של ניוון שרירים מוחלט, בטח תתחיל להתאמן בקרוב כדי לחזור לכושר. אל תשכח לעדכן על כל קילומטר שאתה רץ, כולל מפות של מסלול הריצה שלך בפארק. כולם מחכים כל הזמן לעדכונים על קצב הריצה שלך, כולל מד דופק. זה נורא מעניין.
  • כשתגיע לרמה שתאפשר לך להשתתף במרוץ גדול זכור: אין גבול לדיווחי פייסבוק משם. פייסבוק-לייב בהתחלה, מוקף בשותפיך למרוץ. וכמובן, אלבום תמונות שלך חוצה בחסות תאגיד כלשהו את קו המטרה בסיום, אולי אפילו בלי חולצה, אם אתה אמיץ. על התמונות האלה תקבל מנה גדושה וזהה של לייקים ושל פרצופי וואו, ופה ושם גם את הפרצוף הבוכה, שבמקרה הזה מסמל מצד אחד את הקנאה על כך שאתה נחוש מספיק להגיע להישגים ספורטיביים יפים כל כך, ומצד שני את הצער על בזבוז הזמן שהיה כרוך בעדכונים על כל צעד שלך.
  • הילדים שלך הכי מתוקים בעולם. ספר בהרחבה מה קורה איתם.
  • החתול שלך מהמם. דווח על הרפתקאותיו.
אישה מחזיקה חתול (צילום: Dima Vazinovich/Flash90)
אל תכתוב "שבת שלום לכל המשפחה והחברים". זה מיותר לגמרי (צילום: Dima Vazinovich/Flash90)
  • ברגע שיהיה לך מה למכור – לא תהיה לך ברירה אלא לעשות את זה בפייסבוק. את סגנון המכירה הייחודי שלך תאלץ לגבש לבד, אחרי שתבין אם אתה טיפוס הארד-סייל עממי, שמעדיף פוסט משבח על המוצר החדש ודרישה תקיפה מכל החברים שיקנו אותו וימליצו עליו; או שאתה איש של מכירה בעזרת סיפור אישי המשלב אנקדוטה נוגעת ללב בהתחכמות משעשעת, ומוביל באופן אגבי לחלוטין לאזכור המוצר שאותו אתה רוצה למכור.
  • אל תתייג חברים בניגוד לרצונם, אלא אם אתה ממש מעוניין להיפטר מהם.
  • אם לפני ששקעת בתרדמת עדכנת בפרופיל שלך את תאריך הלידה, תופתע למצוא שם מאות ברכות יומולדת שמח מאנשים שאתה בקושי מכיר, כולל בלונים ילדותיים מצוירים שמתפוצצים בקול מצחיק. אלה אנשים שלא היה להם מושג מה עובר עליך, ובכל זאת חשו צורך לברך אותך. אל תיעלב מהאיחולים הרבים "שתישאר בדיוק כמו שאתה". כוונתם לא היתה רעה. גם אם חלילה היית מת בשנתך, הם היו מממשיכים לברך אותך מדי שנה, עד יומם האחרון. המעבר היומי על רשימות החברים שחוגגים יומולדת הוא טקס שפותח עבור רבים מאיתנו את הבוקר, ומלווה בהתלבטות את מי לא חייבים לברך, מי יכול להסתפק ב"מזל טוב" סתמי ומי ראוי לברכה מושקעת ואישית. קל להתנשא על המנהג הזה, ורבים אכן עושים זאת, אבל גם הציניקנים שבינינו מגלים כי למרבה הפלא, כשמגיע יום ההולדת – מבול הברכות בפייסבוק מצליח לחמם את הלב באופן שקשה להסביר.
אילוסטרציה (צילום: Istock)
תמונה אחת טובה של מנה מהממת במסעדה שווה יותר מאלף ציוצים (צילום: Istock)

2. אינסטגרם: זו אפליקציה שנוצרה ממש כשאתה נרדמת. היא זכתה במהירות לפופולריות חסרת תקדים. כעבור שנה היא כבר זכתה לתואר "אפליקציית השנה" בתחרות השנתית של אפל.

המספרים הבאים ימחישו לך את גודל הטירוף שהתחולל סביבה בעשור הזה: בתום השנה הראשונה דיווחה אינסטגרם על מיליון משתמשים רשומים. כעבור פחות משנתיים כבר השתמשו בה 25 מיליון אנשים, שהעלו לרשת יותר מ-500 מיליון תמונות, בקצב של 60 תמונות לשנייה.

זה היה השלב שבו פייסבוק הבינה שמשהו גדול קורה, ורכשה את החברה, שהיו לה אז 13 עובדים בלבד ולא היו לה כל הכנסות, בסכום שנשמע אז דמיוני: מיליארד דולר. ודאי תתקשה להאמין, אבל זו נחשבת היום לאחת העסקות הטובות של העשור.

מאז אינסטגרם שינתה לחלוטין את מעמד הצילום בעולם, עיצבה מחדש את הקשר בין מעריצים למפורסמים, הפכה לאחד מאפיקי השיווק החשובים ביותר.

כמה כללים שיעזרו לך להשתלב:

  • FOMO הוא אחד המושגים החשובים של העשור הזה. ספרים, הרצאות וימי עיון מוקדשים לנושא ולהשפעתו על חיי הנפש שלנו. Fear Of Missing Out באנגלית, או "הפחד להחמיץ" בעברית, הוא התחושה הזו שלא משנה איפה תהיה, מישהו כרגע נהנה יותר ממך, חי חיים עשירים משלך, מצליח יותר ממך, אוכל טוב ממך, מתלבש יפה ממך, ואתה נידון לתסכול האינסופי שהוא מנת חלקם של הלוזרים והמחמיצנים. הפומו משתולל בכל הרשתות החברתיות, אבל באינסטגרם הוא בולט במיוחד. תמונה אחת טובה של מנה מהממת במסעדה, או חיוכי דק-פייס מאולצים במסיבה הלוהטת, שווים יותר מאלף ציוצים.
  • הדק-פייס מת. אל תנסה את זה, וגם אל תתאמץ להבין מה זה בעצם היה. יש תעלומות שכנראה נועדו להישאר ללא פתרון.
  • הילדים שלך הכי מתוקים בעולם, במיוחד כשהם מרוחים ברסק ירקות!
  • החתול שלך מהמם. אף חתול בהיסטוריה לא ניסה לשרוט את עצמו במראה.
  • למרות הפיתוי – אל תשתולל עם הפילטרים הפרועים. שימוש נרחב בהם מעל גיל עשרים לא מתקבל באהדה.
  • ארוחה שלא ראוי לצלם אותה – אין טעם גם לאכול אותה.
  • סטוריז זה עסק טריקי. רק מעטים מצליחים להשתמש בהם בדרך ייחודית ומעניינת. מצד שני – הם מתפוגגים אחרי 24 שעות, אז למי אכפת?
אילוסטרציה (צילום: Istock)
חלון מעניין אל עולמם הפנימי של אנשים אחרים (צילום: Istock)

3. טוויטר: בטח תנסה להתעדכן בחדשות כמו שהיית רגיל פעם, מהטלוויזיה, מהעיתונים או מהרדיו. תופתע לגלות כמה מהידיעות החדשותיות מבוססות בכלל על ציוצים בטוויטר. זו נהפכה לזירה הכי טובה להתעדכן בה על כל מה שיעניין אותך, מהשטויות של יאיר נתניהו ועד השטויות של דונלד טראמפ.

מצעד ההאשטג הטרנדי יעזור לך להתחבר למה שמעסיק ברגע זה מיליוני אנשים בעולם. על פי רוב זה יתברר כבזבוז זמן מוחלט.

מה שכן – כשיתרחשו אירועים מושכי תשומת לב שמועברים בטלוויזיה בשידור חי – פתיחת אולימפיאדה או טקס אוסקר, רעידת אדמה או צונאמי, מלחמה או שלום – הטוויטר יהיה המסך השני המושלם להעביר איתו את הזמן. למה שתדבר על האירוע עם בת הזוג שמתכרבלת לצדך בסלון וצופה בו עכשיו ביחד איתך, אם שניכם יכולים לענות באותו זמן תשובות שנונות לאנשים שאתם בכלל לא מכירים, ממקומות שלא שמעתם עליהם?

  • ואחרי שכל זה נאמר: אם תדע לבחור אחרי מי לעקוב בטוויטר, תזכה לחלון מעניין אל עולמם הפנימי של אנשים אחרים, שחווים ומבינים את החיים אחרת ממך. הטובים שבהם יעשירו מדי פעם את חייך בתובנות מרתקות ובהומור מקורי.
אילוסטרציה (צילום: Istock)
מה יהיה עם ביבי? ומה קורה עם הצוללות? ובוא תראה, סרטון קורע (צילום: Istock)

4. ווטסאפ: ההמולה ברשתות החברתיות שהוזכרו קודם היא רק הקדימון למהומה שווטסאפ תכניס לחייך.

ווטסאפ היא גם האפליקציה שיהיה לך הכי קשה להתנתק ממנה, כי התנתקות ממנה היא התנתקות מהחיים עצמם. מהווטסאפ תלמד מה חדש במקום העבודה, איך מתקדמת העוגה שסבתא מתכננת לשבת, מי מסיע את הילדים לגן בבוקר ומה מתכנן ועד תיכון עין כמונים למסיבת הפרידה מהמורה האהובה להיסטוריה ואזרחות, שולמית ישראלי, שפורשת לגמלאות.

ובמקביל, ולפעמים באותה התכתבות עצמה: מה יהיה עם ביבי? ומה קורה עם הצוללות? ובוא תראה, סרטון קורע שמוכיח שכדור הארץ לא מתחמם אלא מתקרר והוא בכלל שטוח!

  • בווטסאפ תגלה כי כמה מקרובי המשפחה שלך ומכריך, שעד כה הערכת אותם כאנשים שקולים ויציבים, מפיצים שטויות מוחלטות על בסיס יומי, ולמרבה הצער כנראה גם מאמינים בהן. אתה רשאי להשתיק את ההודעות מהם.
  • רוב ה"פייק ניוז" שמופץ בעולם משגשג בווטסאפ. כאן אי אפשר לדעת מי התחיל, מה המקור, וכמה המידע שמופץ אמין. בימי חירום מופצות שם שמועות מופרכות לחלוטין, שמתחזות למידע ממקור מוסמך. ונשמרת לנפשך.
  • כתבת משהו ואתה רואה שהצד השני מקליד? חכה עד שהוא יסיים לפני שתכתוב דבר מה נוסף. אחרת אי אפשר יהיה למצוא את הידיים והרגליים בשיחה, שגם ככה יהיה לא קל להתמצא בה.
  • ה-וי הכחול ממכר – ידועים מקרים של אנשים ששקעו בדיכאון בגלל ציפייה נכזבת לתגובה אחרי שני וי כחולים. נסה להתעלות מעל. זה לא קל.
  • הדעות חלוקות בסוגיה הנכבדה של הודעות קוליות. אם אתה לא סובל מדיסלקציה קשה, ולא חייב להעביר הודעה דחופה כשאתה נוהג – השתדל להימנע מהן.
  • הדיון עבר למחוזות הטרחנות האינסופית והלא תמיד מובנת? מבחר אימוג'י מוזרים יסייעו לך להגיב בלי להסגיר את העובדה שאין לך מושג במה מדובר, ושזה גם לא נורא מעניין אותך. הצד השני יגיב באימוג'י משלו – כי מצבו כנראה לא שונה בהרבה משלך.
אילוסטרציה (צילום: Istock)
למרות הפיתוי, אל תעלה תמונה שלך מלפני עשור. צעיר בשנתיים-שלוש – זה הגבול הלגיטימי (צילום: Istock)

ב'. סקס ואהבה

  • זוכר שהיית רודף פעם אחרי אהבה במסדרונות בית הספר או האוניברסיטה, במועדונים או בפאבים? זה נגמר. הכל עבר לטינדר ולגריינדר, בהתאם להעדפות שלך.
  • למרות הפיתוי, אל תעלה תמונה שלך מלפני עשור. צעיר בשנתיים-שלוש – זה הגבול הלגיטימי.
  • מקובל לעבור על הפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם של המאץ' הרומנטי. כולם עושים את זה.
  • לא לגיטימי להשאיר שובל של לייקים על תמונות מהעבר. זה מקריפ.

ג'. ניווט

וויז: אחת התרומות המשמעותיות ביותר של ישראל למהפכה שמתוארת כאן. חברה שנוסדה זמן לא רב לפני ששקעת בשינה כדי למפות את ישראל בעזרת המשתמשים, ושינתה מאז לחלוטין את האופן שבו אנחנו מתמצאים במרחב. זוכר שהיית פעם גאה ביכולת שלך להגיע כמעט לכל מקום בארץ בלי לעצור ולבקש עזרה? גם זה נגמר.

ב-2013 וויז נמכרה לגוגל תמורת כמיליארד דולר, באחת העסקות הגדולות בתולדות המשק הישראלי. ב-2018 היא נבחרה על ידי הציבור בתחרות של משרד הכלכלה והתעשייה לרגל שנת ה-70 לישראל, למקום השני ברשימת ההמצאות הטכנולוגיות הישראליות החשובות אי פעם. במקום הראשון נבחרה "כיפת ברזל", פיתוח חשוב מאוד, שעליו תלמד מסיכומים אחרים.

כשאתה משתמש בוויז:

  • סמוך על עצות הניווט, גם אם אתה בטוח שאתה מכיר דרך קצרה יותר אל היעד. לא פעם האפליקציה הזו מעצבנת, אבל בדרך כלל היא אפקטיבית למדי.
  • אינך הנהג גם כשאתה יושב ליד ההגה. זה הנוהג המקובל.
  • משפטים חדשים שיהפכו במהירות לחלק משגרת יומך: "הגעת ליעד", "בכיכר צא ביציאה השלישית" והמשפט האייקוני "מחשב מסלול מחדש"
אילוסטרציה (צילום: istock)
החולצות שיגיעו אליך מאינדונזיה דרך ארצות הברית יהיו זולות יותר מהחולצות תוצרת הארץ (צילום: istock)

ד'. סידורים

  • זוכר שהיית משחית זמן רב על קניות, פגישות עם פקיד הבנק, תור למרשמים בקופת חולים? כל אלה התכווצו בעשור האחרון וגם הם נכנסו לכף היד. תופתע לגלות שהחולצות שיגיעו אליך מאינדונזיה דרך ארצות הברית יהיו זולות יותר מהחולצות תוצרת הארץ שקנית פעם בחנות ליד הבית, אבל לצערנו אנחנו לא יכולים להבטיח שהן יחזיקו מעמד יותר מעונה אחת. לפעמים אפילו כביסה אחת.
  • אל תחפש את סניף הבנק שלך. הוא כנראה נסגר. הפקיד שפעם חיבבת הקים סטרטאפ מבטיח, שפיתח אפליקציה מתוחכמת שתייעל את הקניות שלך ברשת בעזרת כסף שאין לך, בשעות הרבות שאותן תיאלץ להעביר בהמתנה מייאשת למענה אנושי.
אילוסטרציה (צילום: istock)
גם המוזיקה עלתה לענן – אל תשאל, זה קצת מסובך ואין לזה שום קשר למזג האוויר (צילום: istock)

ה'. מוזיקה

  • עוד אחת מהדילמות הרות הגורל שמפלגות בעשור הזה את העולם היא הבחירה בין אפל-מיוזיק או ספוטיפיי. גם המוזיקה, כמו רוב השירותים האחרים, עלתה לענן (אל תשאל, זה קצת מסובך ואין לזה שום קשר למזג האוויר). קוראים לזה סטרימינג – וזו תת מהפכה של המהפכה הגדולה שמתוארת כאן, שעיצבה מחדש את כל תעשיית המוזיקה העולמית.
  • זרוק את הדיסקים הישנים שלך. לא יהיה לך איך לשמוע אותם.
  • אם נשארו לך תקליטים – שמור עליהם!
  • לזה בטח תתקשה להאמין – יש אפליקציות שיזהו למענך כל שיר שתשמע, ויחברו אותך בלחיצה אל האלבום שמתוכו הוא לקוח ותוכל לשמוע אותו מיד. מכל אלפי החידושים הטכנולוגיים אליהם תיאלץ להסתגל – זו כנראה האפליקציה שתחזיר לך את האמון בחיים. עולם שיש בו שאזאם חייב להיות עולם שעוד יש בו תקווה לעתיד המין האנושי.
עוד 2,882 מילים ו-1 תגובות
סגירה