צעיר בדואי קיבל בווטסאפ סרטון שתיעד ירי - ונעצר

צעיר מערערה בילה את סוף השבוע במעצר, והמשטרה אף ביקשה להאריך את מעצרו, למרות שהודתה שאינו חשוד בשום עבירה ● עורך דינו: "אני אפילו לא יודע אם הוא שיתף את הסרטון. מה שבטוח, זה שזאת לא עילה למעצר"

שוטר בעת הארכת מעצר, ארכיון (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
Yossi Zamir/Flash90
שוטר בעת הארכת מעצר, ארכיון

נ' (השם המלא שמור במערכת), צעיר בסוף שנות ה-20 לחייו מהיישוב הבדואי ערערה שבנגב, לא האמין שזה קורה לו: בערב שישי הוא נעצר ונלקח למשטרה.

איש לא אמר לו על מה הוא עצור, איש לא אמר לו עד מתי ישהה במעצר, ולפי מה שנ' סיפר לעורך דינו, מוחמד אבו עובייד מהסנגוריה הציבורית, הוא אזרח שומר חוק שמעולם לא הסתבך עם הרשויות, ולכן גם לא הייתה לו דרך לדעת מה קרה.

"ביום שישי בערב אני מקבל טלפון מתחנת המשטרה בערערה, מגיע, ופוגש את הבחור הזה", מספר לזמן ישראל עו"ד אבו עובייד, תושב לקיה.

"אני שואל את החוקרת על מה הוא עצור, והיא אומרת 'קשירת קשר, היזק לרכוש וירי'. אני אומר לעצמי, 'טוב, וואו, תפשו כריש רציני'.

"אני שואל אותו 'על מה עצרו אותך?', והוא אומר, 'עצרו אותי כי קיבלתי בוואטספ סרטון עם תיעוד של ירי, למרות שאין לי שום קשר ליורה ולמקרה'".

"מכיוון שהיה סופשבוע, כל מה שיכולתי לעשות זה ללכת במוצ"ש לבית המשפט השלום בבאר שבע, ולבקש מהשופט איתי ברסלר גונן שישחררו אותו".

"המשטרה הגישה לשופט דוח סודי על המעצר, השופט קרא את הדוח ולא האמין. הוא אמר למשטרה: 'על מה עצרתם אותו? אין לכם עליו כלום'.

מתשובת המשטרה לבימ"ש הבנתי שהעילה למעצר הייתה, בדיוק כמו שהלקוח שלי אמר, בגלל שקיבל סרטון עם תיעוד של ירי, וכמובן שזאת לא עבירה".

"אני אפילו לא יודע אם הוא שיתף את הסרטון, יכול להיות שכן, יכול להיות שלא, וכמובן שזאת לא עבירה. אין לי גישה לטלפון שלו, אז אין לי דרך לדעת והוא בעצמו לא זוכר מרוב הלם. מה שבטוח זה שזאת לא עילה למעצר.

"בדרך כלל המשטרה מבקשת על המקום להאריך את המעצר, וכאן הם אפילו לא ביקשו הארכת מעצר בזמן הדיון, אולי תפשו את עצמם.

"רק אחר כך, נציג המשטרה חזר לבית המשפט וביקשו בבהילות להאריך את המעצר בחמישה ימים, ולמרבה המזל השופט היה בסדר גמור ונפנף אותם".

איך היה היחס שקיבל מרשך במעצר?

"למיטב ידיעתי, בסדר גמור. אין לו טענות על היחס למעצר, רק על המעצר עצמו. מי יודע, אולי גם בשב"ס הבינו כמה זה אבסורדי".

למה לדעתך עצרו אותו? אולי רצו לדעת את מקור הסרטונים, כדי להגיע למי שירה, במסגרת המאבק שהמשטרה הכריזה עליו בנשק בחברה הערבית?

"אין לי מושג. רב הנסתר על הנגלה. הם ממילא פגעו בו ולקחו לו את הטלפון כדי לדעת מאיפה הסרטון, ואת זה אני יכול להבין, אבל למה לעצור את הבנאדם?

אולי זה ניסיון להפוך אותו למודיע?

"אולי, ואולי רצו לגרום לו להגיע לזיהוי ולזהות את היורה לפי הסרטון. אבל הוא לא סיפר לי על ניסיון כזה, ואם היה זה אבסורדי. מילא אם היה שותק בחקירה, אני יכול להבין אם המשטרה תופשת מישהו שבעצם היה עד עקיף לירי ומנסה לדובב אותו למרות שגם זה מנוגד לכאורה לחוק. אבל הוא בכלל לא שתק!"

"מניסיון, כשמישהו רוצה לזמר לא עוצרים אותו. הוא פשוט לא ידע מאיפה הסרטון. הם צריכים למצוא את העבריין, זאת העבודה שלהם, לא שלו, אז אם הם ניסו להשתמש בו כדי להגיע למקור הסרטון על ידי מעצר בלתי חוקי, זה חמור מאוד".

אם היית במקום השוטרים, והיית צריך למצוא עבריין, לא היית מנסה לחקור אנשים מתוך הקהילה שלו שגם מכירים מישהו שמכיר מישהו שמכיר אותו ולחפש מודיעים?

"הייתי מזמין כמה שיותר אנשים לתת עדות. לא הייתי עוצר אדם חף מפשע בשביל להשיג מידע שאין לו. זה גם לא עבד, הם לא קיבלו את המידע כי הוא פשוט לא יודע ולא קשור. אפשר להעלות כל מיני תיאוריות אבל בסוף יש אמת משפטית ולפי האמת המשפטית זה היה מעצר הזוי ולא מוצדק".

לטענתם של נ' ושל עורך דינו הטלפון של נ' לא הוחזר לו עד היום (יום שני). 

עורך הדין מוחמד אבו עובייד (צילום: עביר אל סאנה)
עורך הדין מוחמד אבו עובייד (צילום: עביר אל סאנה)

עורך הדין איבד חבר בגל הפשיעה

אבו עובייד מכיר היטב ומקרוב את הפשיעה הגועה והשימוש הפרוע בנשק בחברה הערבית, כיוון שרק לפני כחודש איבד חבר – ג'לאל אבו טהא ז"ל מתל שבע שנרצח בגלל מה שהוגדר בתקשורת כ"סכסוך חמולות".

ג'לאל אבו טהא, שנרצח בהיותו בן 34, הורשע בעבר בסחר בנשק, עבירות רכוש ואלימות נגד שוטרים. בפרקליטות טוענים שאבו טהא הפך במהלך חקירתו על העבירות שביצע לעד תביעה נגד עבריינים כבדים ממנו, וקרובי משפחתו טוענים שנרצח כנקמה על כך.

"ייצגתי את אח של ג'לאל במשפט על עבירות סמים, ובמהלך העבודה על המשפט אני וג'לאל נעשינו ממש חברים", מספר עו"ד אבו עובייד, "הוא איש נחמד, מקסים, מרתק. אני יודע במה הוא הורשע, כמובן, אבל הוא הבין דברים ורצה להתרחק מהפשיעה. בשיחות האחרונות שלי איתו הוא פחד לחייו ורצה לעזוב את הארץ".

"ככה שאני מגנה בכל לשון של גינוי את תופעת השימוש הלא חוקי והאלימות במגזר הערבי בישראל ובכלל", אומר אבו עובייד, "אני בעד להיכנס בעבריינים ובמי שמחזיק נשק כמה שיותר חזק, אבל לא במחיר של פגיעה באזרחים שאין להם שום קשר לפשיעה ובזכויות שלהם. יש חוקי משחק, אני משחק לפי חוקי המשחק האלה ואני מצפה ממי שאמון על השמירה על החוק לשחק לפיהם". 

תגובת המשטרה

מהמשטרה נמסר בתגובה: "החשוד נעצר במסגרת המאבק המתמשך בשימוש, סחר והחזקת אמצעי לחימה, זאת בעקבות תיעוד ירי שהופץ ברשתות החברתיות. במסגרת החקירה שעודנה מתנהלת בימים אלו, בוצעו ועוד יבוצעו מגוון פעולות חקירה".

עוד 772 מילים
סגירה