״כשאלפי צועדים ורוכבים יעלו עליו יחד, הגשר יחייך״

כבר בשבועות הקרובים אמורה להסתיים עבודת ההקמה של גשר יהודית בתל אביב ● רוחבו של הגשר 11 מטר והוא מאפשר להקצות בנדיבות נתיב אחד לצועדים ואחד לרוכבים ● הגשר אמור לחבר בין מערב למזרח העיר ולהוות חלופה לצומת השלום המסוכן והמעושן

  • גשר שדרות יהודית (צילום: נתיבי איילון)
    נתיבי איילון
  • גשר שדרות יהודית (צילום: נתיבי איילון)
    נתיבי איילון
  • גשר שדרות יהודית (צילום: אביב לביא)
    אביב לביא
  • גשר שדרות יהודית (צילום: אביב לביא)
    אביב לביא
  • גשר שדרות יהודית (צילום: אביב לביא)
    אביב לביא
  • גשר שדרות יהודית (צילום: אביב לביא)
    אביב לביא
  • גשר שדרות יהודית (צילום: נתיבי איילון)
    נתיבי איילון

השלט שמתנוסס לפני העלייה החסומה לגשר יהודית – הגשר שעתיד לחבר בין שתי גדות האיילון ובין החלק המערבי והמזרחי של תל אביב – מבשר בחגיגיות על מועד הפתיחה: "דצמבר 2019". מביקור במקום לפני כמה ימים עולה הרושם שיש עוד הרבה עבודה, ושהיא לא תסתיים בתוך עשרת הימים הבאים.

בחברת נתיבי איילון אומרים שהעבודה תסתיים "בשבועות הקרובים", אבל צריך לומר: גם אם פתיחת הגשר לציבור תתעכב בחודש-חודשיים לעומת הלו"ז המובטח (במונחים של פרויקטי תשתיות בארץ מדובר בדיוק מופתי), זה זניח לעומת התרומה האדירה שצפויה להיות לגשר למצבם של הולכי הרגל ורוכבי האופניים בתל אביב.

הגשר עצמו – כ-1,100 טונות של פלדה צבועה בלבן – כבר מוכן. מי זוכר שבגלל זרועות הפלדה הללו כמעט נפלה כאן ממשלה.

צומת עזריאלי ואזור המסגר/יצחק שדה מהווים דוגמה מדכדכת למרחב עירוני עוין לכל מי שאינו מתנייד ברכב פרטי: צפופים, מעושנים, נטולי צל, נטולי שבילי אופניים ועם משטר רמזורים מייאש להולכי הרגל

הנפת הזרועות תוכננה לסופי שבוע, כדי לא לתקוע מדינה שלמה בפקק בנתיבי איילון, המפלגות החרדיות נעמדו על הרגליים האחוריות ושר התחבורה הקודם, ישראל כ"ץ, מיהר להתנער ולהאשים את רון חולדאי בפרובוקציה חילונית (על אף שנתיבי איילון היא חברה ממשלתית שכפופה למשרד התחבורה).

התוצאה – העבודות התעכבו קצת, כולם ירדו מהעצים ושכחו מהעניין, ואז קרה בדיוק מה שהיה צריך לקרות: הזרועות הונפו במשך שישה סופי שבוע, השמים לא נפלו וגם לא הקואליציה. ללמדכם שגם שמירת השבת והאמונה היוקדת של משה גפני, יעקב ליצמן ושות' הן עניין נזיל, שמשתנה בהתאם לצרכים הפוליטיים.

סיוט להולכי רגל, סכנת חיים לרוכבי אופניים

החשיבות הגדולה של גשר יהודית נובעת מהעובדה שחציית האיילון כיום היא סיוט להולכי רגל וסכנת חיים לרוכבי אופניים ודו-גלגליים אחרים.

צומת עזריאלי והאזור של המסגר/יצחק שדה – שמובילים לשני הגשרים הסמוכים – מהווים דוגמה מדכדכת למרחב עירוני עוין לכל מי שאינו מתנייד ברכב פרטי: צפופים, מעושנים, נטולי צל, נטולי שבילי אופניים, משטר רמזורים שגורם להמתנה מייאשת של דקות ארוכות במעברי החצייה. בקיצור – במקום לחבר את שני צידיו של הנחל ושני חלקי העיר, הגשרים הוותיקים תורמים לניתוק ביניהם.

גשר יהודית אמור להיות מרכיב משמעותי בפתרון: מדובר בגשר להולכי רגל ורוכבים בלבד. רוחבו, 11 מטר, מאפשר להקצות בנדיבות נתיב אחד לצועדים ואחד לרוכבים (כולל קורקינטים ושות'). הגשר, שאורכו מגדה לגדה 110 מטר, מחבר בין הקצה של שדרות יהודית, שבסמוך אליה נחפרת בימים אלה תחנה של הרכבת הקלה, לרחוב יגאל אלון, שם מתרומם מקבץ צפוף של מגדלי משרדים (אלון 1 ו-2, אלקטרה, אסותא ועוד).

מאחורי המגדלים משתרעת שכונת ביצרון, שהחיבור הישיר למרכז העיר עשוי להיטיב מאוד עם ערך הדירות בה שגם ככה המריא בשנים האחרונות.

איתמר גולדברג (צילום: נתיבי איילון)
איתמר גולדברג (צילום: נתיבי איילון)

איתמר גולדברגר, ראש אגף הנדסה בנתיבי איילון, שגשר יהודית הוא הבייבי שלו, רואה בחזונו איך אלפי עובדים יירדו מדי בבוקר ברכבת ומשם יחצו את הגשר ישר אל המשרד. למרות אורכו של הגשר הוא לא נשען על עמוד תמיכה, אבל גולדברגר אומר שגם בשעות העמוסות ביותר, כשאלפי צועדים ורוכבים יעלו עליו ביחד, "הגשר יחייך: ברגע שאין מכוניות המשקל של הולכי הרגל ורוכבי האופניים בקושי ידגדג אותו. האתגר ההנדסי העיקרי זה נשיאת המשקל של הפלדה עצמה".

גולדברגר מלא גאווה בפרויקט שהוא עומד בראשו: בגלל אילוצים לוגיסטיים יש סטייה של כ-20 מ' בנקודת הנחיתה ביגאל אלון, מה שאילץ את המהנדסים להגות פתרון יצירתי של פיתול באמצע הגשר, או כמו שגולדברגר מכנה את זה 'טוויסט בעלילה'.

מי שעקבו אחרי העלילה הזו בעניין במהלך השנה האחרונה הם עובדי המגדלים שמתנשאים מעל הגשר, שאפילו פתחו דף אינסטגרם שבו העלו תמונות מתהליך ההקמה. בקרוב הם יוכלו לחתום את האלבום עם תמונת ההשקה, לרדת מהמשרד ולהגיע למרכז תל אביב בהליכה או רכיבה של כמה דקות.

עוד 549 מילים ו-1 תגובות
סגירה