"ישראל ידעה על העברות הכספים למשפחות האסירים מהמגזר הערבי"

בלעדי שר הביטחון הורה לעקל כספים שמעבירה הרשות הפלסטינית למשפחות של שמונה אסירים ביטחוניים ישראלים מהמגזר הערבי ● אבל ברשות הפלסטינית אומרים לזמן ישראל כי מדובר בספין של בנט: "הכסף עובר דרך בנקים ברמאללה, וישראל לא יכולה לשים עליהם יד" ● שר האסירים הפלסטיני לשעבר, אל אג'רמי: "איך בנט מתכוון לעקל את הכסף? זה כלאם פאדי"

נפתלי בנט (צילום: AP Photo/Matt Rourke)
AP Photo/Matt Rourke
נפתלי בנט

שר הביטחון נפתלי בנט חתם בשבוע שעבר (יום רביעי) על צו עיקול כספים בהיקף של מאות אלפי שקלים, ממשפחותיהם של שמונה ישראלים מהמגזר הערבי, שהורשעו בביצוע וסיוע לפעולות טרור וכלואים בארץ. משפחות האסירים הללו מקבלות משכורות חודשיות מהרשות הפלסטינית בגין העבירות שביצעו.

בהודעה של משרד הביטחון נכתב כי "הצו נחתם לאחר עבודת מטה שהוביל המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון, בשיתוף השב"כ, משטרת ישראל, השב"ס, הרשות לאיסור הלבנת הון וגורמים נוספים.

בנט ציין בהודעה כי: "בכוונתי להפעיל את כל הסמכויות החוקיות העומדות לרשותי על מנת לחלט את המשכורות המשולמות למחבלים".

אלא שברשות הפלסטינית אמרו לזמן ישראל כי הכסף שמקבלות המשפחות הללו מרמאללה מועבר לחשבונות הבנק שלהן בבנקים פלסטיניים בשטחי הרשות, כך שלא ברור כיצד יבוצע חילוט הכספים.

"בטוח שהשלטונות בישראל והצבא שלכם ידעו כל דבר. יש שינוי במדיניות הישראלית, או העמדת פנים של שינוי. בממסד הישראלי יודעים היטב שאם אנחנו לא נעביר את הכסף מישהו אחר יעביר אותו – חמאס, האיראנים"

לדברי הפלסטינים, קרובי המשפחה הישראלים של האסירים נוסעים לשטח הרשות למשוך את הכסף. ככל שהדבר נכון, נראה כי ישראל תוכל למנוע מהם להגיע לשם ולמשוך אותו, אבל לא לחלט את הכסף מחשבונם.

במשרד האסירים הפלסטיני הבהירו לזמן ישראל: "לפי החוק הפלסטיני, אנחנו מעבירים כספים למשפחתו של כל אדם שמשתתף או מסייע לפעולות 'התנגדות', גם פלסטינים וגם פלסטינים אזרחי ישראל. הכסף אמור לעבור לחשבונות הבנק של המשפחות בבנקים בפלסטין ולא בישראל".

נשים פלסטיניות בעצרת תמיכה בשביתת רעב של אסירים ביטחוניים בישראל, 2017 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
נשים פלסטיניות בעצרת תמיכה בשביתת רעב של אסירים ביטחוניים בישראל, 2017 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

שר האסירים לשעבר ברשות הפלסטינית, אשרף אל אג'רמי, אמר לזמן ישראל: "בנט לא יכול לעקל את הכסף, כי בסופו של דבר הכסף משולם אצלנו ולא אצלכם. אני לא חושב שלהצהרה של בנט יש משמעות מעשית. זה 'כלאם פאדי' שנועד להרשים ולהגביר את הפופולריות של בנט ומפלגתו הקיצונית לקראת הבחירות".

הכסף הזה הועבר בגלוי במשך שנים, כיצד ייתכן שצה"ל ושב"כ לא ידעו שהוא עובר?
"בטוח שהשלטונות בישראל והצבא שלכם ידעו כל דבר. יש שינוי במדיניות הישראלית, או העמדת פנים של שינוי. בממסד הישראלי יודעים היטב שאם אנחנו לא נעביר את הכסף מישהו אחר יעביר אותו – חמאס, האיראנים – ושמאז שאנחנו מעבירים את הכסף, מ-2007, רמת האלימות ירדה".

האם אתם תומכים במעשים שעשו אותם אסירים, שחלקם היו שותפים לפעולות טרור?
"אנחנו לא תומכים במעשים של כל האסירים הללו, חלקם עשו מעשים שהרשות הפלסטינית גינתה ושגם אני מגנה. אנחנו לא מעבירים את הכסף מתוך תמיכה במעשים, אלא מתוך עיקרון שלפיו מוטלת עלינו חובה לסייע למשפחות כיוון שהמשפחות הן קרבנות. אנחנו נמשיך לשמור על העיקרון הזה ולא מוכנים לבדוק את המעשים כתנאי לתמיכה במשפחה".

אסירים פלסטינים הכלואים בישראל, ארכיון, למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: Hassan Jedi/Flash90)
אסירים פלסטינים הכלואים בישראל, ארכיון, למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: Hassan Jedi/Flash90)

תשלומים לכ-40 משפחות של ישראלים מהמגזר הערבי

הרשות הפלסטינית מעבירה כסף למשפחותיהם של אלפי אסירים פלסטינים הכלואים בישראל בשל ביצוע פיגועי טרור, סיוע לטרור וכן אלימות נגד חיילי צה"ל. כ-40 מהאסירים הללו הם ישראלים מהמגזר הערבי, או פלסטינים מהשטחים וממזרח ירושלים בעלי אזרחות ישראלית.

ישראל מקפיאה מדי פעם את תשלום כספי המסים שהיא גובה עבור הרשות הפלסטינית כדי לקזז אותם עם הכסף שהרשות משלמת למשפחות האסירים והמחבלים, ובכך ללחוץ על הרשות להפסיק לשלם.

"אנחנו לא מעבירים את הכסף מתוך תמיכה במעשים, אלא מתוך עיקרון שלפיו מוטלת עלינו חובה לסייע למשפחות כיוון שהמשפחות הן קרבנות. נמשיך לשמור על העיקרון הזה ולא מוכנים לבדוק את המעשים כתנאי לתמיכה"

אתמול (ראשון) הודיע השר בנט על הקפאה חדשה של כספי המסים. הודעת בנט מהשבוע שעבר הייתה הפעם הראשונה שבה הודיעה ישראל על כוונה לחלט רטרואקטיבית כסף שכבר הועבר למשפחות.

הצו שהוציא בנט נוגע למשפחותיהם של איברהים וסלאח בכרי, שהסיעו את המחבל לפיגוע בצומת מירון באוגוסט 2002, ושבו נרצחו 9 אזרחים ישראלים ועובדים זרים; חכמת פהין מוסטפא נעאמנה, שהסית והתעמת עם כוחות הביטחון בהר הבית;

מוחמד ג'ברין, שהשתתף ברציחתם של שלושה חיילים ב"ליל הקלשונים" ב-1992; ואליד דקה, שהורשע בהשתתפות ברצח החייל משה תמם ב-1984; סמיר סרסאוי שהורשע בביצוע פיגועים, ומוג'הד דוקאן שהורשע בהשתתפות בתכנון פיגוע גדול בתוך ישראל שלא יצא לפועל.

בנימין נתניהו ונפתלי בנט, ארכיון, 2016 (צילום: Abir Sultan/pool photo via AP, File)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט, ארכיון, 2016 (צילום: Abir Sultan/pool photo via AP, File)

מלשכת בנט נמסר עם פרסום היוזמה: "זו רק ההתחלה. נרדוף אחר מחבלים ואחר כל מי שנהנה מהפעולות שלהם, כדי שיפסיק להיות משתלם לרצוח יהודים".

בתגובה להודעת בנט הוציא משרד האסירים של הרשות הפלסטינית תגובה רשמית שבה ההחלטה לעקל את הכסף כונתה "גנבה לאור היום". עוד נכתב כי המשכורות נועדו "לפרנס את המשפחות (של האסירים)".

מדובר צה"ל נמסר כי הנושא נמצא באחריות משרד הביטחון. ממשרד הביטחון נמסר כי הנושא נמצא באחריות לשכת שר הביטחון. מלשכת שר הביטחון טרם נמסרה תגובה.

עוד 657 מילים
סגירה